Gå til innhold

For mye krangel. Bør jeg droppe feiringen av første Valentines Day med kjæresten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten har en lei tendens av å krangle hele tiden, og starte diskusjoner over små bagateller. Faktisk fra dag én vi ble kjent. vi har hatt noe å krangle om nesten hver dag. Og jeg kjenner meg selv snart ikke igjen. Fordi jeg har aldri vært igjennom så mye unødvendig mange opp og nedturer på så kort tid. 

Likevel vet jeg hva som gjør vårt forhold magisk. Det er kjemien. Og den romantiske siden ved han. Ærlighet og lojalitet ellers. Men pga så mye opp og ned , og med lockdown, savner jeg å se den romantiske siden hans mer.. når vi går ut. spiser ute. er på offentlige steder. Jeg savner det. Jeg føler at fra siden han fikk seg ny leilighet og spesielt sin nye bil, så har ting bare blitt annerledes.. det blir mer diskusjoner inne i bilen.. og jeg hater det. 

Han har også en del svake sider.. han klarer ikke å innrømme når han har feil og han har lite sans for empati og evne til å vise forståelse for hva han får meg til å føle av ting han sier, og hvordan han sier ting på. Og det er egentlig ganske farlig.. 

Jeg føler at jeg skriver og skriver og snakker om hvordan jeg opplever ting med han i disse situasjonene, og han tar seg ikke tid til å lese før han svarer. og da blir det bare gjentakelser.. 

Jeg føler at ting begynner å skli litt ut av proporsjon her.. og jeg vil sette en pause på dette. Og la han savne følelsen av at vi finner på noe sammen. Kanskje det er min skyld i at jeg har valgt å si ja til å treffe han ved hver gang jeg har tid og mulighet. 

Vi har vært sammen i 5 mnd nå. Vi hadde en krangel nå på mandag over noe jeg virkelig avskyr.. en uvane han har gått tilbake til selvom han jobbet hardt for å bli kvitt avhengigheten, og måten han reagerer på viser at han tvinger meg til å akseptere at han tyr til uvanen når det måtte passe han. Så plutselig. Han har aldri hatt slik holdning til meg. Sånn har han aldri vært før. Og jeg vil ikke ha noe av denne typen holdning i mitt forhold. Jeg trodde aldri at den uvanen skulle bli et tema i vårt forhold fordi han var bestemt og klarte tross alt å slutte å være avhengig, helt uten problem. Hvorfor da oppsøke dette igjen etter 3 mnd.  

Han spurte meg idag fredag om vi kunne treffes. Jeg sa jeg vil være hjemme. 

Så spørsmålet er: Burde jeg møte han på Valentines Day og feire dagen sammen? 

Eller burde jeg droppe det siden vi ikke har snakket ut om ting. 

Jeg vil han skal forstå hvor ting har gått galt, og at han viser vilje og evne til å endre på sin holdning til meg og vår kommunikasjon. Fordi han dramatiserer for mye, og det er virkelig ikke min cup of tea. Nå for tiden later han som ingenting, og jeg er ikke med. 

Anonymkode: 6dab5...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er sammen med en dritt som er ekkel med deg og viser litt godside til så du blir værende. Ikke Dropp valentines, dropp ham! Du er avhengig av "kjemien" som du kaller det. Det er ikke kjærlighet det der, set er psykologisk maktspill og du blir utslettet underveis.

Anonymkode: d1c88...481

• Liker 48
Skrevet

Dette hadde ikke jeg giddet, men hver sin smak..

• Liker 14
Skrevet

Reflekterer du noe særlig over din egen rolle i disse kranglene? Jeg får litt inntrykk av at du kanskje overdramatiserer litt selv også. Du nevner jo bare ting som er feil med han, hva med å tenke over hvordan du legger frem ting? Har du prøvd å respondere på andre måter enn å krangle? 

Ellers lurer jeg på hvilken avhengighet det er. Om det er av en alvorlig type, eller noe som bare du ser på som problematisk. 

Hvis dere har kranglet fra dag én, må dere nok jobbe med noe begge to, og finne ut om dette er noe å satse på. Ikke vanlig å krangle hver dag når man skal være nyforelsket. 

Anonymkode: fc80e...02f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Reflekterer du noe særlig over din egen rolle i disse kranglene? Jeg får litt inntrykk av at du kanskje overdramatiserer litt selv også. Du nevner jo bare ting som er feil med han, hva med å tenke over hvordan du legger frem ting? Har du prøvd å respondere på andre måter enn å krangle? 

Ellers lurer jeg på hvilken avhengighet det er. Om det er av en alvorlig type, eller noe som bare du ser på som problematisk. 

Hvis dere har kranglet fra dag én, må dere nok jobbe med noe begge to, og finne ut om dette er noe å satse på. Ikke vanlig å krangle hver dag når man skal være nyforelsket. 

Anonymkode: fc80e...02f

Ja er fullstendig klar over min rolle i komunikasjonen. Avhengigheten er nok for meg til å ta det negativt, det kan påvirke vårt forhold. Og hans reaksjon var strengt tatt unødvendig. Han har plutselig begynt å forutse utfall av samtaler vi har som han kaller plutselig for diskusjon og krangel. Enda vi bare har kjent hverandre i ca 5 mnd- snakker han nå som en typisk mann man har vært gift med i 20 år og har 3 barn sammen med, nesten. plutselig skal han kjenne meg inn og ut og forutsi når han tror jeg er sur eller vil starte en krangel? når alt jeg gjør er å ha en helt normal samtale med han, hvor jeg til og med er i godt humør, har helt vanlig tone og stemmeleie? 

Dette jeg beskriver nå er siste 2 ukene, når han ellers vet hva han har gjort for å skape krangler fra dag en. Og nå prøver han å rette fingeren på meg for at han skal føle seg bedre. 

Jeg trenger at livet går videre at vi fokuserer på andre ting sammen, og sørger for at man har det bra, sammen. Jeg vil ha ting som de var før, og bedre. Ikke verre. 

Så etter alt dette, (jeg har faktisk flere dager hvor jeg blir i dårlig humør av dette her, enn hvor jeg blir glad i forholdet med han) bør jeg  møte han på valentines day? eller får vi bare utsette denne og ha det når man er i humør for det? 

Anonymkode: 6dab5...441

Skrevet

Hva I alle dager er så viktig med Valentine??? Du må jo spørre deg selv om du vil være sammen med han eller ikke. 

• Liker 15
Skrevet

Den kjemien du nevner kan ikke være mye magisk om det krangles, eller småkrangles hver eneste dag. 

Tenk deg om. Etter 5 mnd har han ikke evnet å ta til seg tilbakemeldinger og viser ingen tegn til noe anger eller noe. 

Sikker på at dette er noe du vil fortsette i det hele tatt? 

Anonymkode: 7e126...4b4

• Liker 11
Skrevet

Dette høres ut som et typisk ungt første forhold med masse drama, som man senere i livet tenker at man hadde hatt det bedre uten. Kan bare anbefale å gjøre slutt, fremfor å forsøke å manipulere. 

Anonymkode: 179ef...8d9

• Liker 11
Skrevet

Det du virkelig burde gjøre er å avslutte dette tragiske forholdet som ikke er liv laga!

Anonymkode: cfb76...dd7

• Liker 8
Skrevet

Nei, du bør ikke møte han på valentines day. Ikke noen andre dager som slutter med -dag eller -day heller. Altså aldri mer.

Anonymkode: a42f8...a5f

• Liker 10
Skrevet

De første 6-12 månedene viser man seg fra sin beste side, og klarer å skjule sine dårlige egenskaper. 

Når stemningen er så dårlig allerede etter 5 måneder, uten at man er samboere, uten barn, uten hverdagen... Da er det virkelig ikke noe å kaste bort mer tid på. 

Anonymkode: 5a375...ddb

• Liker 15
Skrevet

God kjemi? 😂😂😂

Man har ikke god kjemi når man krangler hver dag TS. Da er det null kjemi.

Anonymkode: 7461a...0cb

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

De første 6-12 månedene viser man seg fra sin beste side, og klarer å skjule sine dårlige egenskaper. 

Når stemningen er så dårlig allerede etter 5 måneder, uten at man er samboere, uten barn, uten hverdagen... Da er det virkelig ikke noe å kaste bort mer tid på. 

Anonymkode: 5a375...ddb

Dette!!! Viktig å lese dette om og om igjen TS. For slik er det virkelig. Når man opplever såpass dårlige kvaliteter så tidlig som fem måneder inn i forholdet, da er det et stort nok rødt flagg til å komme seg langt unna spør du meg. 

Anonymkode: 39fa9...dc6

• Liker 6
Skrevet

Dere er bare kjærester, og har vært sammen i kort tid. Da trenger man ikke jobbe for forholdet. Det er da man blir litt kjent, og finner ut om man passer sammen. Dere passer ikke sammen. Så gjør det slutt. Flagre videre til nestemann, og se om han passer bedre. Gjør han ikke det, så dropp han også. Ikke prøv å forandre kjæresten, finn en du passer sammen med. 

• Liker 10
Skrevet

Krangel hver dag og dere har vært sammen i fem mnd? Det der er ikke liv laga. Og har han et rusproblem så bare glem det. Det vil jo gjøre saken helt umulig siden han da ser livet gjennom helt andre briller. 

• Liker 4
Skrevet

God kjemi når man småkrangler hver eneste dag og forholdet bare er 5 mnd gammelt? Joda... neida... 

Anonymkode: 1b24a...898

• Liker 3
Skrevet

Handler avhengigheten om røyking? For isåfall kan han nok føle seg kontrollert hvis du blir sur over at han har begynt å røyke igjen. Det er han som bestemmer hvorvidt han ønsker å røyke og du som avgjør om du orker å være sammen med ham da.

Hvis du er heldig, er han villig til å prøve å slutte igjen for din skyld, men dette er strengt tatt ikke noe du kan kreve av ham.

Ellers høres forholdet deres helt J***ig ut 😢. Jeg tror du får det mye bedre med en annen mann, det skal ikke være krangel fra første stund. Litt krangling kanskje en gang i måneden, en stor krangel årlig og eventuelt litt småkjekling en gang i uken er virkelig maks for min del.

Anonymkode: b6edd...f1a

• Liker 3
Skrevet

Det høres ikke ut som om du har det noe bra med deg selv. Er du sikker på at denne kjemien er magisk eller er det noe du innerst inne ønsker at den skal være fordi det er ting ved han du liker?

Hvor gamle er dere? Jeg ville latt være å feire valentines day. Men så har jeg aldri gjort det med samboeren min de 15 årene vi har vært sammen heller. Hvis du føler du må ha en spesiell dag for å feire kjærligheten til han, så vil det oppleves som en forpliktelse for han og kanskje deg. Og slik du beskriver dynamikken i forholdet, så vil jeg ikke tro at en romantisk fare på valentinsdagen gjør noe fra eller til i forholdet deres. 

Jeg hadde gjort det slutt med han på en respektfull måte, og lett videre. Jeg mener ikke at man skal gi opp for lett i et forhold, selvfølgelig skal man jobbe for det man vil ha. Men når du må jobbe så hardt etter så kort tid, tror jeg det blir vanskelig for dere jo lengre dere er sammen. Og kanskje havner du inn i et mønster hvor du tenker at dette er normalen og at dere kan si og behandle hverandre akkurat slik det passer dere. Jeg har kranglet min del med min andre halvdel opp gjennom åra, til og med i løpet av de fem første mnd, men aldri så mye og intenst som du beskriver.

Håper du finner ut av hva du vil, og ikke glem at det finnes mange andre alrighte typer der ute🤗

Anonymkode: 7f4e4...053

• Liker 1
Skrevet

Vær så snill, gå fra han. Ta det fra en som fikk barn med en sånn og det ble bare verre og verre. Han viste sine gode sider og var bedre enn den du er sammen med etter 5 mnd da, så her tenker jeg at det kan bli veldig ille om det allerede er sånn som beskriver. Gå før du er fanget er mitt råd! Dette er ikke normalt eller sunt

Anonymkode: 6a036...acf

• Liker 4
Skrevet

Den fantastiske kjemien du føler på skyldes en følelsesmessig berg-og dalbane på grunn av krangling og problemet. Du blir fanget i et hekt mer enn i kjærlighet. 

Bruk litt tid på deg selv. Få han på avstand. Godt mulig han legger inn en sjarm-offensiv om han føler at du er på vei vekk, men den typen «endringer» varer uansett bare et par uker. Vær sterk! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...