Gå til innhold

Strikkeamatør spør: Noen som husker genserne i "børstet ull" fra 80-tallet? Hvilket garn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har aldri likt håndarbeid, men strikket min første genser da jeg var 25 år på midten av 80-tallet. Da "måtte" jeg strikke fordi det var et must med en viss type genser. Det var gensere i "børstet ull". Det var helt enkle gensere, strikket i et garn som ikke var dyrt. Etter strikking, børstet vi genserne hardt med en hårbørste slik at de ble "fluffy" (hehe, og vi stappet dem deretter ned i en litt oversized Levis501 og strammet godt til med et belte, men det er en annen historie) 

Til saken: Jeg kunne godt tenke meg å prøve å strikke igjen, og det frister å prøve på noe jeg har lykkes med før (siden jeg egentlig er en kløne når det gjelder alt håndarbeid).  Jeg har ikke strikket siden den gang. Men jeg husker at det var forholdsvis enkelt å strikke disse genserne. Bare huske hvilke antall masker å legge opp med (på rundpinne), og deretter bare strikke og strikke i vei. Resten husker jeg lite av. Husker ikke hva/hvordan jeg gjorde det med ermene. PS. Jeg brukte ikke oppskrift, skjønte meg ikke på oppskrifter. 

Noen som

1) vet hvilken type garn vi brukte til "børstet ull" genserne på 80-tallet (eller tilsvarende garn som finnes i dag),

2) kanskje vet hvordan jeg strikket ermene? (husker det var enkelt...). 

Håper på hjelp! 

Anonymkode: c7c3d...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mohairgarn. Men det var et tykkere og mer hårete mohair enn det som selges nå, men mulig du får effekten av å bruke en dobbel tråd.

Drops Vienna (gått ut av produksjon) var vel av denne typen mohair/mix for den typen strikk. Mulig Melody funker? Garnstudio har også endel gratis 80-talls oppskrifter på siden sin, så mulig du finner tips til erstatningsgarn der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dale garn har et garn som heter Påfugl. Det består av mohair, ull og polyamid. Blir fluffy genser her 😊

Endret av Ms. Steele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, sånn genser hadde jeg også! Børstet mohairgarn var den laget av. Den var i blågrønn farge, den jeg hadde. Pleide å ha den på meg sammen med en åletrang (over rumpa) svart skinnbukse, eller lappete og hullete Levis jeans. Det var siste skrik på motefronten.

Håret skulle også tuperes og stå til alle kanter, så sånt sett matchet jo hodene våre genserne! :fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...