Gå til innhold

Reborn dukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Havnet innpå noen annonser på Finn om såkalte Reborndukker.

Kort forklart er det svært naturtro dukker som etterligner spedbarn, hvor man må støtte hodet, hvor det er ekte hår, det følger med løsmage, klær, bleier og utstyr osv. dukkene koster mange tusen kroner så dette er ikke noe folk kjøper til den fem år gamle jenta si. 

Men jeg har missforstått litt greia her?

Er dette en slags tabubelagt hobby voksne mennesker har? Å "leke" med disse dukkene? 
Eller er tanken at det skal være en form for terapi for ufrivillig barnløse og mennesker som har mistet ett barn?

Er det for at psykisk utviklingshemmede som er blitt gravide skal ha noe å "øve seg" på?

Hva er greia her og er det noen som har slike dukker selv?

Jeg synes personlig de var litt ekle. De ser jo helt ekte ut. Så det ser jo i prinsippet ut som ett dødt spedbarn. 

Anonymkode: 137a3...999

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Havnet innpå noen annonser på Finn om såkalte Reborndukker.

Kort forklart er det svært naturtro dukker som etterligner spedbarn, hvor man må støtte hodet, hvor det er ekte hår, det følger med løsmage, klær, bleier og utstyr osv. dukkene koster mange tusen kroner så dette er ikke noe folk kjøper til den fem år gamle jenta si. 

Men jeg har missforstått litt greia her?

Er dette en slags tabubelagt hobby voksne mennesker har? Å "leke" med disse dukkene? 
Eller er tanken at det skal være en form for terapi for ufrivillig barnløse og mennesker som har mistet ett barn?

Er det for at psykisk utviklingshemmede som er blitt gravide skal ha noe å "øve seg" på?

Hva er greia her og er det noen som har slike dukker selv?

Jeg synes personlig de var litt ekle. De ser jo helt ekte ut. Så det ser jo i prinsippet ut som ett dødt spedbarn. 

Er samle objekter for noen, hobby for andre og terapi for noen. Så du dokumentaren på torsdag  om dette? :)

Anonymkode: c9dbc...a34

• Liker 3
Skrevet

Noen (voksne) behandler dem som ekte babyer. Triller på dem i barnevognen, skifter bleie osv. 

De dukkene er veldig ekle ja. At det ser ut som døde babyer er jeg helt enig i. Er vel det som gjør dem så ekle. 

Anonymkode: 8b48e...a59

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er samle objekter for noen, hobby for andre og terapi for noen. Så du dokumentaren på torsdag  om dette? :)

Hvilken dokumentar var det?

Anonymkode: 84bf9...894

• Liker 3
Skrevet

Føler det er omtrent som de som har sexdukker, bare på en helt annen måte, men begge deler er ganske creepy og for veldig spesielt interesserte. 

Anonymkode: 06fb1...8c4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Hvilken kanal sendte dokumentaren ?

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt hende tanken er at det skal fungere som en slags terapi for de som har mistet et barn/ikke kan bli gravide, men jeg tror dessverre mange drar den for langt. Har sett flere på nett (feks på TikTok, folk fra USA) som virkelig behandler dukkene som en levende baby, ringer legevakta om «babyen» er syk osv. Og det kan da umulig være sunt å leve i en sånn alternativ virkelighet, de dyrker jo bare sorgen og jobber ikke for å komme seg videre i livet. Men i de tilfellene er det kanskje noe annet psykisk underliggende da.. Tenker kanskje det er sunnere å skaffe seg en hund jeg da 😅 Eller bli fosterforeldre (om de er egnet for det) 

Anonymkode: 6fe24...b4a

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilken dokumentar var det?

Anonymkode: 84bf9...894

En episode fra Insider FEM handler om reborndukker. Jeg fikk iallefall et helt annet syn på det. 

Endret av LadyGrey
Skrivefeil
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Hvilken kanal sendte dokumentaren ?

Er det ikke Insider på Discovery pluss?

Anonymkode: 43e85...657

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan godt hende tanken er at det skal fungere som en slags terapi for de som har mistet et barn/ikke kan bli gravide, men jeg tror dessverre mange drar den for langt. Har sett flere på nett (feks på TikTok, folk fra USA) som virkelig behandler dukkene som en levende baby, ringer legevakta om «babyen» er syk osv. Og det kan da umulig være sunt å leve i en sånn alternativ virkelighet, de dyrker jo bare sorgen og jobber ikke for å komme seg videre i livet. Men i de tilfellene er det kanskje noe annet psykisk underliggende da.. Tenker kanskje det er sunnere å skaffe seg en hund jeg da 😅 Eller bli fosterforeldre (om de er egnet for det) 

For hundens eller fosterbarnets del er det jo bedre at folk som er så ustabile at de ringer legevakt pga en dukke holder seg til "barn" som ikke lever. En hund eller et fosterbarn krever jo mye mer enn en dukke. Å tøyse med en dukke skader jo ingen andre. Hadde de ikke hatt dukka hadde det sikkert vært noe annet spesielt de hadde latt det gå utover... 

Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

For hundens eller fosterbarnets del er det jo bedre at folk som er så ustabile at de ringer legevakt pga en dukke holder seg til "barn" som ikke lever. En hund eller et fosterbarn krever jo mye mer enn en dukke. Å tøyse med en dukke skader jo ingen andre. Hadde de ikke hatt dukka hadde det sikkert vært noe annet spesielt de hadde latt det gå utover... 

Ja det er sant. 

Skrevet
LadyGrey skrev (6 timer siden):

En episode fra Insider FEM handler om reborndukker. Jeg fikk iallefall et helt annet syn på det. 

Jeg også. Hun Silje (tror jeg hun het? hun som hadde blitt mobbet hele barndommen) fikk jeg sansen for. Hun virket så fin og god😊

• Liker 2
Skrevet
LadyGrey skrev (7 timer siden):

Skal sjekke ut om jeg finner den i GET appen. Takk!

• Liker 1
Skrevet

Psykisk syke fra livets harde skole som ikke evner å ta vare på ekte barn har disse som barna sine, og behandler dem som levende. Nylig var det en kjent reborn-dame her i byen som annonserte etter en spesiell type vinterjakke til sønnen sin på facebook. Ja «sønnen» er en dukke. Sjukt, bare sjukt!

Anonymkode: 1f5fe...641

• Liker 2
Skrevet

Selv om man har interesser som ikke er helt a4, foreksempel Reborndukker, så betyr ikke det at man er syk.

Virker som at hvis noen gjør noe som er litt utenfor normalen så blir de stemplet som syk...

Anonymkode: c6df4...c0e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes hun første hadde noen gode poeng om at reborn-dukker var en hobby, som andre hobbyer som f.eks. radiobiler og lego. Et enda mer aktuelt eksempel er kanskje togbaner eller båter, eller dataspill for den saks skyld. Det er en aktivitet som mange barn gjør, og hvorfor kan ikke voksne ha det som hobby? 

Synes det var trist med Silje som er lettere psykisk utviklingshemmet og ikke kan få egne barn. 

Samtidig er jeg veldig glad for at disse dukkene kan gi dem en glede i livet. Synes det er veldig fint. 

Anonymkode: e2a9e...a43

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2021 den 3.25):

Føler det er omtrent som de som har sexdukker, bare på en helt annen måte, men begge deler er ganske creepy og for veldig spesielt interesserte. 

Anonymkode: 06fb1...8c4

AnonymBruker skrev (På 13.2.2021 den 17.16):

Selv om man har interesser som ikke er helt a4, foreksempel Reborndukker, så betyr ikke det at man er syk.

Virker som at hvis noen gjør noe som er litt utenfor normalen så blir de stemplet som syk...

Anonymkode: c6df4...c0e

Tydeligvis..

Anonymkode: 9523a...73a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...