Gå til innhold

Vil endre destruktiv atferd hos meg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne endre en atferd hos meg selv som oppstår i intime forhold. 

Det som skjer er at når partneren har gjort eller sagt noe som sårer meg, så blir jeg veldig opprørt. Det positive er at partneren min er flink til å lese meg når noe er galt, og jeg sier også ifra. 

Problemet jeg har bitt meg merke i, er at etter jeg har forklart, så føler partner seg som verdens verste menneske og blir veldig lei seg for at han har såret meg.

Vi klarer alltid å ordne opp rolig og det blir ingen krangel, men jeg tror at jeg kan ha en måte å formidle følelsene mine på som kan få den andre til å føle seg skikkelig slem.

Jeg tror problemet ligger i hvor opprørt jeg blir når jeg føler at partner svikter/sårer meg. Føler jeg kanskje blir mer opprørt enn normalen? Kan ikke si det for sikkert, men jeg mistenker at det kan ha noe med barndommen min å gjøre.

Jeg er ellers en fungerende partner i forhold, er bare denne ene tingen jeg kanskje kunne endret litt på.

Noen som har råd?

Anonymkode: 792c6...86f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mer fokus på jobb. Så får du litt balanse.

Skrevet
MortenMinstelønn skrev (Akkurat nå):

Har mer fokus på jobb. Så får du litt balanse.

Hva mener du?

Skrevet

Det første som slår meg er at du kan skrive ned og rangere ulike scenarioer og notere hvordan du tror du vil føle deg om det inntreffer. 

Neste gang det skjer noe som sårer deg kan du prøve å tenke på hvor på skalaen denne hendelsen egentlig er og innrette deg deretter 😊

Det er lurt å ta noen runder med seg selv på slike ting 😊

Skrevet

Psykolog.

Det du forteller er litt for avansert for at vi kan gi et tips eller to, som hjelper.

De som behøver psykolog er ofte de som sier nei, andre har det verre enn meg, kan ikke oppta psykologens tid, kan sikkert klare meg selv, osv. 

Men nei, det å se på seg selv som så viktig at man er verdt å bruke tid på, er en veldig god start. Det handler om selvrespekt, og det er selvrespekten som kan ta deg ut av det du sliter med, nært sagt uansett hva det er. 

Anonymkode: c1efe...38d

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva mener du?

Det virker som du skal omvende enhver stein for å finne feil. Ikke gå ned i det hullet. Tenker jeg. Fokuser på noe positivt. Jeg var flere år utenlands, militært. Jeg kunne fortsatt lett i de hullene og snuske rundt etter svar jeg aldri ville finne. Du lever nå. Det er ikke noe du vil være for alltid. Lev nå. Hev deg over det som har vært og detaljer som ikke fortjener din oppmerksomhet. 

Endret av MortenMinstelønn
Skrevet
Lacy skrev (2 minutter siden):

Det første som slår meg er at du kan skrive ned og rangere ulike scenarioer og notere hvordan du tror du vil føle deg om det inntreffer. 

Neste gang det skjer noe som sårer deg kan du prøve å tenke på hvor på skalaen denne hendelsen egentlig er og innrette deg deretter 😊

Det er lurt å ta noen runder med seg selv på slike ting 😊

Det var ikke et dumt tips. Skal se om jeg ikke kan tenke ut ulike scenarioer jeg kan skrive ned og sammenligne med når de inntreffer. Takk for tips 😊

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Psykolog.

Det du forteller er litt for avansert for at vi kan gi et tips eller to, som hjelper.

De som behøver psykolog er ofte de som sier nei, andre har det verre enn meg, kan ikke oppta psykologens tid, kan sikkert klare meg selv, osv. 

Men nei, det å se på seg selv som så viktig at man er verdt å bruke tid på, er en veldig god start. Det handler om selvrespekt, og det er selvrespekten som kan ta deg ut av det du sliter med, nært sagt uansett hva det er. 

Anonymkode: c1efe...38d

Har gått til psykolog før ja, men har blitt skrevet ut for et par år siden da de anså meg som frisk igjen. Men skjønner den gode intensjonen.

MortenMinstelønn skrev (2 minutter siden):

Det virker som du skal omvende enhver stein for å finne feil. Ikke gå ned i det hullet. Tenker jeg. Fokuser på noe positivt. Jeg var flere år utenlands militært. Jeg kunne fortsatt lett i de hullene og snuske rundt etter svar jeg aldri ville finne. Du lever nå. Det er ikke noe du vil være for alltid. Lev nå. 

Neinei, er bare denne ene tingen jeg kunne tenkt meg å gjøre noe med, siden jeg ser det gjør partneren min vondt. Men virker som det du sier at det ikke er noen stor ting, hvis jeg tolker deg riktig. Og at han tåler det, for det ville du også gjort. Stemmer det?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men virker som det du sier at det ikke er noen stor ting, hvis jeg tolker deg riktig. Og at han tåler det, for det ville du også gjort. Stemmer det?

TS

Det stemmer på en prikk:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...