Gå til innhold

Gode teknikker for deling av innbo mellom søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal dele innbo etter et familiemedlem. Få kjenner tingene i huset og vi har ikke snakket om hva de ulike ønsker på forhånd da det er lite kontakt innad i familien. 

Vi kommer til å samles en dag og gå igjennom tingene. Vi må også ta hensyn til koronaretningslinjene slik at vi kan ikke samles i alle små rom. Det skal fordeles på tre søsken.

Har noen noen gode tips eller triks på lur for å gjøre dette noenlunde smertefritt og rettferdig? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor, hennes to søstre og en bror delte på denne måten; hvis det bare var en person som ønsket seg «den tingen» så var det enkelt, men hvis to eller flere ønsket seg den så ble det rett og slett loddtrekning. Men dette krever at alle er enige og innforstått med at det kan være ting man ikke får, at man ikke kan bli sint på den/de andre som evt fikk tingen. Det ble ikke delt helt likt, men så var ikke det målet heller, det var viktigere at alle følte at det var riktig måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 62cd9...4f2

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere har hver deres små post-it lapper i ulike farger så kan alle gå en runde først og sette lapp på ting de ønsker seg. De tingene som har flere lapper på seg hentes fram.

Alternativ 1: Først kan man se om det er noen av lappene som føles viktigere enn andre og at man kan "bytte" - vi begge har lapp på lampa og skåla. Jeg bryr meg egentlig mest om lampa, og mindre om skåla. Hvilken har du mest lyst på? Hvis det er samme ting, trekk lodd. Hvis ikke, ta hver sin. Den som vant en loddtrekning må avstå en lapp et annet sted for ikke å ende med masse ting pga flaks. 

Alternativ 2: samle alle tingene flere vil ha. Trekk lodd om en rekkefølge dere starter i, og så plukker alle en og en ting etter tur til alt er fordelt. 

Anonymkode: 7ae37...44b

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Da jeg og min mann delte ble vi enige om prinsippet før delingen begynte. Her var målet at vi skulle føle oss rettferdig behandlet. Det vi gjorde var å sette opp ting mot hverandre som hadde noen lunde lik verdi. 

La oss kalle oss Per og Kari:

Dersom både Per og Kari ønsket samme ting trakk vi lodd.  Hvis Kari vant loddtrekningen hun hovedtingen, og da fikk Per den andre tilsvarende tingen. Dersom verken Per eller Kari hadde noe forhold til hovedtingen ble vi bare enige. Og noen ganger var det ikke rift om dette - Kari signaliserte at hun ønsket dette serviset og da kunne Per få det andre. 

Jeg synes den ideen om å gå rundt med gule lapper med hver sin farge var god - men samtidig må man da gjøre noe i de tilfellene alle tre ønsker samme ting. Da må man nesten sette opp erstatningsting for de som taper loddtrekningen. Da får "taperne" noe av tilsvarende verdi som de ønsker seg.

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Eksen min og jeg delte det felles innboet på denne måten:

Vi trakk lodd om hvem som kunne velge først, så kunne den som ikke vant, velge to ganger på rad. Og så annenhver gang etter det.

Skrevet

Som nevnt over er lapper med ulike farger en god løsning.

Når det blir loddtrekning så fjerner vinneren sin lapp fra en tilsvarende ting som begge ønsker. Ønsker begge vaskemaskin og tørketrommel så bør den som "vinner" vaskemaskinen automatisk fjerne sin interesse for tørketrommel. Slik kan en gjøre med de fleste ting slik at den som vinner loddtrekningen ikke kan få alt det lukrative basert på flaks.

• Liker 2
Skrevet

Det vi gjorde i ett lignende tilfelle var å samle alle tingene som hadde reel eller sentimental verdi for oss alle. Dette ble delt sånn noenlunde rettferdig med at vi hadde loddtrekning om hvem som fikk velge først og så valgte vi på rundtur til det ble tomt.

Ellers la vi som flere har anbefalt her lapper med «vår» farge på resten av det vi ville ha. Var det flere som ville ha samme ting trakk vi igjen lodd. Tilslutt fikk alle barnebarna til avdøde se om de ville ha noe før resten ble gitt til Fretex 

Anonymkode: ff1a1...dfa

Skrevet

Dere kan lage tre hauger av samme verdi og så trekkes det lodd. Hos min far og søsknene så hadde de laget ulike hauger på forhånd. Feks en type servise eller delt smykker i like verdier, deretter trakk de en lapp med tall. Den som fikk nummer en fikk velge først. Det ble på forhånd av runden sagt om de skulle trekke smykker, servise eller lignende eller fritt.

Anonymkode: 0418d...b82

Skrevet

Min far har fire søsken. De gjorde det slik at de satt lapper på møblene, og så diskuterte seg frem til løsninger. Alt av mindre ting la de i et område i huset om de hadde lyst på det (et annet om ikke). De hadde også fått innspill fra en skokk med  "barnebarn" om hva de ønsket. Så tok de runden og valgte seg en ting på tur. Dette skjedde fullstendig uten konflikter, og alle var fornøyd.

Et viktig element er imidlertid at ingen var interessert i verdier, kun minner. Så alt av økonomisk verdi som ingen ville ha selv gikk i Finn.no haugen, så delte de heller pengene etterpå. Blant annet valgte de to første søsknene som plukket fra "haugen" noe annet enn bunad med sølv, da barna i de familiene allerede hadde tilsvarende bunad. 

Anonymkode: 1ee69...53b

Skrevet

I min familie har vi ikke kranglet om arv, og alle er generøse. Da siste besteforelder døde delte vi boet mellom både barn og barnebarn. Foreldregenerasjonen var vel etablert og vi barnebarna var alle voksne, og i etableringsfase, så de tok bare noen ting av affeksjonsverdi, og sendte alle praktiske husgeråd til oss barnebarna. 

Vi delte alt i kategorier, feks bilder, smykker, møbler osv. Tok først ønsker for hver kategori, også diskuterte vi oss frem til en rettferdig løsning. Hadde loddtrekning i bakhånd, men fikk faktisk aldri bruk for det. Større ting satte vi opp mot hverandre, og sørget for det ble likt fordelt mellom barnebarna, men også mellom familiene. Småting av mindre verdi plukket vi bare på runder til det ble tomt, og vekslet mellom hvem som fikk velge først. Alle var fornøyde og vi hadde en hyggelig dag med mye mimring og historier etterhvert som tingene kom frem.

Anonymkode: 0716d...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...