Gå til innhold

Du som er i starten av 30 årene, hvor er du i livet? Familie? Lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest En dråpe i havet
Skrevet

Ligger en del etter ola og kari nordmann her å. 31 år, singel, ingen barn, nyutdannet vernepleier i 2020, ingen bolig/boliglån men et studielån på ca 160k. Har jobbet som tilkallingsvikar og fått vakter tilsvarende 100%, ca 430k brutto. Har ikke fokusert på å spare tidligere, hadde bare 41k på bsu i begynnelsen av 2020. Men har spart 170k fra juni til nå. Så blir nok en bolig om et parr år 🙂.

Skrevet

34. Inntekten er bare omtrent 280.000 pga sykdom, har aldri tjent mer.

Samboer skal snart begynne i jobb til 370.000. Det er med 45-timers uker og dermed ulovlig og utnyttende kontrakt men vi har ikke noe valg. Samboer har mastergrad men på et område det er umulig å få jobb i.

Eier ikke hus. Jeg sparer 6000 i mnd og har en halv million på konto.

Kan ikke få barn pga biologi og er ikke rik nok til andre løsninger.

Anonymkode: 6da6d...0a9

Skrevet

Bor alene i Oslo i egen leilighet på 98 m2 med tre soverom og innehar egen bil. Arbeidet mitt består å dele ut aviser og poste reklame i postkassene til folk i byen. Jeg jobber fra kl 06.00 om morgenen til 13.30 på dagen. Jeg har i flere år tjent over 900 000 kr pr år. Har ingen utdannelse men fått beskjed av arbeidsgiver de vil beholde meg. Det er en kamp om disse jobbene og det er mye tungt fysisk arbeid. Jeg har møtt mange som har masterutdanning og mange med bachelor og flere av de jobber i kassa på Rema 1000. Det er ikke mange som innehar jobber der de kan tjene mye for fakta er at det er mange med en slik utdannelse som aldri får jobb og har hinsidiges mye studiegjeld. Det er en kamp om jobbene og kun noen få blir utvalgt til intervju. En vennine av meg er utdannet innenfor Statsvitenskap med flere år på universitetet i Tromsø og har tatt bachelor i Journalistikk, administrasjon og ledelse og hun søker på jobber. Jeg er sikker på at hun har lagt inn flere hundre søknader på jobb med avslag de siste årene. Hun bor sammen med sin mor og går på sosialtrygd ifra Nav. Hadde hun valgt sykepleie har hun nok vært i full jobb i dag. Altfor mange tar en høy utdannelse der de aldri vil få komme inn på jobbmarkedet. Min onkel driver med bilutleie og verksted. Han tjener over 1 mill kr pr år. Det gjelder å finne en bransje man kan stå i og ikke bare drømme. Har jeg vært ung i dag ville jeg valgt å ta fagbrev innenfor Akvakultur og bodd ved kysten av Norge og nytet friluftsliv midt i arbeidstiden. Jeg kjenner til det yrket og de jeg har møtt der tjener over 700 til 900 tusen kr pr år. 

Anonymkode: 512a0...b43

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Går det bra å jobbe når du har hund? Får du hundepass når du skal på ferie? 

Anonymkode: 8d324...7fb

Ja, han er aldri hjemme alene mer enn to timer, leverer han til foreldrene mine når jeg drar på jobb 😅

Anonymkode: 06772...6fd

Skrevet

Dette er et sårt tema for meg. Jeg hadde lyst til å starte å tenke på barn nå, 31 år gammel.

I stedet sitter jeg her alvorlig kronisk syk, uten utsikter til bedring. Jeg har store smerter og utmattelse, og er straks over på AAP. Jeg kan ikke jobbe, og kan såvidt gå ut av huset for jeg er dårlig. Mannen min må gjøre det meste.

Jeg har heldigvis en fantastisk mann, og et godt og trygt hus. Det redder meg. Hadde jeg vært alene nå hadde livet vært helsvart, nå er det helt greit, men skulle så gjerne ha klart å jobbe og fått barn. 

Anonymkode: e24b9...268

• Liker 3
Skrevet

2 barn, eier hus, fast  jobb, bachelor. 

Anonymkode: 73f55...f97

Skrevet

33 år. Har en bachlorgrad. Fast jobb. 527 000 i året. Studielån på ca 50 000. 4 barn. Fikk første da jeg var 19. Gift med far til alle barna. Eier hus. Ca 1,8 mill i huslån. 

Anonymkode: ecea6...a7e

Skrevet

Jeg blir 31 i år. Har en baby, mann og enebolig. Fast jobb og årslønn på ca. 550 000.

Anonymkode: 70209...9f3

Skrevet

Fyller 31 år om tre uker. Ble alvorlig syk da jeg var femten, og livet har stått på stedet hvil siden det. Den eneste forandringen er hvor jeg bor, har tidligere bodd på sykehjem men har nå en egen leilighet. Bruker all min energi på å reise til og fra sykehus og å undersøke muligheten for eksperimentelle behandlinger i utlandet. Har hjemmesykepleie som hjelper meg i dusjen og egentlig med alt. Har selvfølgelig ikke kjæreste eller venner, de forsvant kort tid etter at jeg ble syk. Har stabil inntekt i uføretrygden, men sitter ikke igjen med noe etter at alt er betalt, men får heldigvis en del hjelp fra moren min. 
Er ikke fornøyd med livet mitt. Hadde alltid ønsket meg barn og en stor familie, og jeg er egentlig en veldig sosial og aktiv person. Synes ikke livet er verdt det når jeg ikke får gjort noen av de tingene som gir meg glede. 

Anonymkode: e3e4d...33e

Skrevet

33 år, blir 34 i år. Fast jobb i staten med ca 500k i året. Tulla mye med studiene og studerte til jeg var 27. Har en bachelor pluss diverse. Skal begynne med master på deltid til høsten om jeg kommer inn.

Har to barn, 2 og 4 år. Samboer. Kjøpte hus for 2 år siden, har vel 2,7mill i boliglån. Billån i tillegg, og studielån på ca 300k. Samboer tjener omtrent det samme som meg, og jeg syns vi har det ganske bra. Møtte samboeren min rett før jeg fylte 27 og hadde akkurat konkludert meg at jeg helt sikkert kom til å leve livet alene😅

Anonymkode: 7c190...954

Skrevet

Jeg er 30 om et par måneder.

Mastergrad, lønn på 1 mill, kjøpte enebolig i fjor. Har samboer, men har ikke lyst på barn. Studielån ligger på rett under 400 000 nå.

Anonymkode: 1231c...ac7

Skrevet

Dere med lønn på en mill. Hva i alle dager jobber dere med og jobber dere i Oslo alle sammen?

Anonymkode: cd481...5cb

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere med lønn på en mill. Hva i alle dager jobber dere med og jobber dere i Oslo alle sammen?

Anonymkode: cd481...5cb

Ikke tenk på det. De fleste som svarer på tråder som dette er nettopp de med god lønn. 

Anonymkode: 75328...0a5

• Liker 2
Skrevet

33. Mastergrad, tjener 940 000 + bonus som leder i privat sektor. Samboer og to barn, fikk første da jeg var 25. Eier hus, 5,5 MNOK i lån til sammen. Samboer jobber også fullt. 

Vært hektiske år 😅

Anonymkode: 0bb4d...4eb

Skrevet

Gift, ett barn, eier enebolig sentralt i Oslo med en utleiedel. 

Tjener rundt 600 000 i året. Mannen tjener mye mer. 2,5mill i lån som leieinntektene betaler ned på. Ellers sparer vi mye hver måned (50k), siden man aldri vet hva fremtiden bringer. 

Jeg elsker A4/hamsterhjul livet mitt. Det har vært et stort savn i barndommen. 

Anonymkode: 27759...071

Skrevet

Fyller 30 i år, har samboer og ett barn (var 28 da barnet ble født), en mastergrad som gir meg en årslønn på 1 million +, hus som vi har ca 4 mill i lån på og studielån på ca 300 000. 

Jeg er ganske fornøyd med hvor jeg er i livet.

Anonymkode: 25686...8d4

• Liker 1
Skrevet

31 år. Lege. Ca. 1,2 mill. i lønn, men mye vakt og overtid. Har spart opp 3 mill. i aksjefond. Nettopp kjøpt bolig og har 5 mill. i boliglån.

Anonymkode: 65292...75c

• Liker 1
Skrevet

30 år, forlovet og første barn på vei.
Eier per nå to hus (ett er utleie) og en hytte sammen med samboeren.
Lønn på rundt 800k, og gjenværende studielån på ca 200k.

Brukte selv litt tid på å bli ferdig med utdanningen, og startet i jobb med en årsinntekt i 2017 på 360k. Økte til 409k etter ett år, byttet så jobb og havnet på 625k, og har akkurat økt til ca 800k. 

Vi har vært sammen siden midten av tenårene, og kjøpte tidlig vår første bolig sammen. Siden det har det meste av tid og penger vært brukt til jobb, oppussing og bolig, og vi har nok gått glipp av mye gøy som du har fått oppleve. Angrer ikke, men vi føler innimellom at vi hoppet litt over det å være unge voksne uten de store forpliktelser. 

Om jeg skulle startet fra scratch i dag, uten mann og barn, hadde jeg tenkt at det hadde vært superspennende å flytte til et nytt sted for en jobb, få nye bekjentskaper og kanskje treffe en kul fyr jeg ikke ville møtt om jeg ble "hjemme". Så ikke tenk så mye på hva andre har eller ikke har, du har garantert opplevd ting andre kunne tenke seg, og denne nye jobben og stedet blir sikkert en kjempeopplevelse! 😄 

Skrevet

Ikke noe å skryte av her 😅 Her gikk ting mye bedre økonomisk for noen år siden. Men iom banken bokstavelig talt kastet lån etter oss, så sitter vi i saksa nå med mye gjeld. Men vi er godt på vei å betale det ned. 

Jeg jobber i kommunal sektor, har ca 400k brutto i året. Han tjener ca 800k-1.000.000 brutto. Desverre så får han ikke utbetalt så mye i mnd. Firmaet holder tilbake veldig mye lønn, så får dem utbetalt lønnen på nyåret. 

Pr dags dato leier vi, har ingen sparepenger. Mesteparten av lønna vår går på å betale ned gjeld. Etter planen er vi gjeldsfri om ca 1 år. Minus billån og studielån. 

Anonymkode: 8b9a0...05f

Skrevet

Kvinne 31. Samboer. Eier bolig alene til ca 2 mill. 

Har endel gjeld (kreditt og forbruk ved siden av boliglån). Har to jobber, tjener ca 700 - 730 000 i året. Ingen barn.

Jeg tror 30 årene er spesielt vanskelig fordi samfunnet forventer at man skal slå seg til ro med en partner, kjøpe bolig og få barn. Ikke la deg presse til mål og krav som du selv kanskje ikke ønsker. Uansett så håper jeg du får det du ønsker i fremtiden ☺

Anonymkode: 91df6...072

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...