Gå til innhold

Privat telefon som «calling» på sykehus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble for litt siden operert på et privat sykehus. Da jeg var der, hadde de ingen calling/ringeklokker på rommene. På natta fikk vi tildelt privatnummeret til sykepleieren sånn at vi kunne ringe om vi trengte bistand. I mitt hode er ikke dette innafor. Personvernet er jo ganske strengt. 
Noen som har tanker rundt det?

Anonymkode: 30dfd...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På natta fikk vi tildelt privatnummeret til sykepleieren sånn at vi kunne ringe om vi trengte bistand.

Hvordan vet du at det var privatnummeret og ikke en jobbtelefon?

• Liker 6
Skrevet

Sannsynligvis jobbtelefon. På sykehuset der jeg jobber er det ikke lenger bærbare telefoner av gamle modellen, men kun smarttlf. Mange pasienter som tror alle går rundt med sin egen tlf, men det er faktisk jobbtlf. 

Anonymkode: f3a1e...d74

• Liker 4
Skrevet

Det kan godt være at det var hennes privatnr.

Jeg skulle ringe Bergens største tannlegeklinikk med mange ansatte, og da jeg tastet nr kom navnet til ei dame opp på skjermen.

Jeg trodde jeg hadde tastet feil, så prøvde flere ganger.

Til slutt ringte jeg bare og hun som svarte bekreftet at det var tannklinikken.

Da jeg spurte hvorfor det kom opp et damenavn, sa damen at nummeret var registrert på en av sekretærene.

Er ikke det merkelig?

Anonymkode: da738...ed6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ble for litt siden operert på et privat sykehus. Da jeg var der, hadde de ingen calling/ringeklokker på rommene. På natta fikk vi tildelt privatnummeret til sykepleieren sånn at vi kunne ringe om vi trengte bistand. I mitt hode er ikke dette innafor. Personvernet er jo ganske strengt. 
Noen som har tanker rundt det?

Hva mener du med personvern - sykepleiere visste nå uansett hvem du var?

Og dessuten var det nok en jobbtelefon, det er da helt vanlig å bruke mobiler med vanlige telefonnumre...

• Liker 4
Gjest Føsleguri
Skrevet

Fast-telefoner er på vei til å bli faset ut. Telenor reparerer ikke ledningene lenger overalt. Jeg har bare mobiltelefon på kontoret nå.

Så kanskje det var en jobbtelefon du fikk nummeret til?

Skrevet

Sykehuset har bekreftet at det var hennes private nummer, og de har nå kjøpt inn ringeklokker til rommene og endret praksisen. 

Ja, sykepleieren visste hvem jeg var, selvfølgelig.

Skrevet

Hadde aldri gitt bort nummeret mitt til pasienter. Hørtes ikke innafor ut.

Anonymkode: a6582...8fe

• Liker 1
Skrevet

Meld fra til Datatilsynet. 

Skrevet
nomore82 skrev (3 minutter siden):

Meld fra til Datatilsynet. 

Hvorfor?

Anonymkode: dfa3c...8a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi praksisen er ulovlig.

Gjest Trolltussa
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sykehuset har bekreftet at det var hennes private nummer, og de har nå kjøpt inn ringeklokker til rommene og endret praksisen. 

Ja, sykepleieren visste hvem jeg var, selvfølgelig.

Fantastisk at sykepleieren brukte sin egen mobil. Det hadde jeg aldri gjort! Skulle bare mangle at de ikke endret praksisen. Ikke kjekt for sykepleieren at mange har tlfnr h*ns. Vet de fleste helsepersonell ikke ønsker å ha etternavnet sitt på navneskiltet, så privat mobil hadde nok vært uaktuelt for de fleste.

Skrevet
nomore82 skrev (15 minutter siden):

Fordi praksisen er ulovlig.

Hjemmel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjemmel?

Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

Og her vil jeg trekke frem spesielt artikkel 5, punkt 1f:

Sitat

behandles på en måte som sikrer tilstrekkelig sikkerhet for personopplysningene, herunder vern mot uautorisert eller ulovlig behandling og mot utilsiktet tap, ødeleggelse eller skade, ved bruk av egnede tekniske eller organisatoriske tiltak («integritet og konfidensialitet»).

Og artikkel 17:

Sitat
1. Den registrerte skal ha rett til å få personopplysninger om seg selv slettet av den behandlingsansvarlige uten ugrunnet opphold, og den behandlingsansvarlige skal ha plikt til å slette personopplysninger uten ugrunnet opphold dersom et av de følgende forhold gjør seg gjeldende:
a) personopplysningene er ikke lenger nødvendige for formålet som de ble samlet inn eller behandlet for,
b) den registrerte trekker tilbake samtykket som ligger til grunn for behandlingen, i henhold til artikkel 6 nr. 1 bokstav a) eller artikkel 9 nr. 2 bokstav a), og det ikke finnes noe annet rettslig grunnlag for behandlingen,
c) den registrerte protesterer mot behandlingen i henhold til artikkel 21 nr. 1, og det ikke finnes mer tungtveiende berettigede grunner til behandlingen, eller den registrerte protesterer mot behandlingen i henhold til artikkel 21 nr. 2,
d) personopplysningene er blitt behandlet ulovlig,
e) personopplysningene må slettes for å oppfylle en rettslig forpliktelse i unionsretten eller medlemsstatenes nasjonale rett som den behandlingsansvarlige er underlagt,
f) personopplysningene er blitt samlet inn i forbindelse med tilbud om informasjonssamfunnstjenester som nevnt i artikkel 8 nr. 1.

2. Dersom den behandlingsansvarlige har offentliggjort personopplysningene og i henhold til nr. 1 har plikt til å slette personopplysningene, skal vedkommende, idet det tas hensyn til tilgjengelig teknologi og gjennomføringskostnadene, treffe rimelige tiltak, herunder tekniske tiltak, for å underrette behandlingsansvarlige som behandler personopplysningene, om at den registrerte har anmodet om at nevnte behandlingsansvarlige skal slette alle lenker til, kopier eller reproduksjoner av nevnte personopplysninger.

Og artikkel 32, punkt 1b:

Sitat

evne til å sikre vedvarende konfidensialitet, integritet, tilgjengelighet og robusthet i behandlingssystemene og -tjenestene,

Det er altså ikke mulig for databehandler(det private sykehuset) å ivareta plikten til at personopplysningene blir registrert, oppbevart og sikret på en forsvarlig måte, at uvedkommende ikke får tilgang til dataene eller at dataene blir forsvarlig slettet dersom det opplysningene gjelder ber om å få de slettet, når det brukes private telefoner/utstyr til å behandle og lagre opplysningene.

Her har altså den ansvarlige bæsjet på leggen, og Datatilsynet er rett instans for å klage på brudd. Dersom de faktisk har endret praksis så blir konsekvensen for de minimal eller fraværende. Men dersom de ikke har det, slik de sier, så kan Datatilsynet sørge for at det skjer og/eller ilegge de bøter for brudd på loven.

Skrevet
nomore82 skrev (4 minutter siden):

Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

Og her vil jeg trekke frem spesielt artikkel 5, punkt 1f:

Og artikkel 17:

Og artikkel 32, punkt 1b:

Det er altså ikke mulig for databehandler(det private sykehuset) å ivareta plikten til at personopplysningene blir registrert, oppbevart og sikret på en forsvarlig måte, at uvedkommende ikke får tilgang til dataene eller at dataene blir forsvarlig slettet dersom det opplysningene gjelder ber om å få de slettet, når det brukes private telefoner/utstyr til å behandle og lagre opplysningene.

Her har altså den ansvarlige bæsjet på leggen, og Datatilsynet er rett instans for å klage på brudd. Dersom de faktisk har endret praksis så blir konsekvensen for de minimal eller fraværende. Men dersom de ikke har det, slik de sier, så kan Datatilsynet sørge for at det skjer og/eller ilegge de bøter for brudd på loven.

Hvilke opplysninger mener du at sykepleieren har lagret på en lovstridig måte? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke opplysninger mener du at sykepleieren har lagret på en lovstridig måte? 

Dersom pasienten måtte ha kontakt med personalet måtte vedkommende ha ringt personale på deres private nummer. Da er kontaktinfoen til pasienten på privat telefon.

Skrevet
nomore82 skrev (3 minutter siden):

Dersom pasienten måtte ha kontakt med personalet måtte vedkommende ha ringt personale på deres private nummer. Da er kontaktinfoen til pasienten på privat telefon.

Er det ulovlig å lagret eller ha tilgang til et telefonnummer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ulovlig å lagret eller ha tilgang til et telefonnummer?

Nei.

Men at en behandlingsansvarlig ikke har tilstrekkelige rutiner som ivaretar persondata er ulovlig. Og når det private sykehuset(behandlingsansvarlig) legger opp til at de ansatte skal bruke sine private mobiltelefoner for å ta i mot telefoner fra pasientene, så åpner de altså opp for at personopplysninger(mobilnr til pasient) blir registrert på utstyr de ikke har kontroll eller myndighet over. Altså de kan ikke oppfylle sine plikter og bryter dermed loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...