Gå til innhold

MDG ønsker mer ferie for foreldre med barn under tolv år

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Joppeline skrev (2 minutter siden):

Helt sant. Det er mye bedre at arbeidsgivere fritas fra dette samfunnsansvaret og kvinner går tilbake til å ta ulønnet permisjon, som de lønns- og pensjonstaperne de er og til evig skal forbli. 

Så du mener at det er bedre at arbeidsgiverne bare ansetter menn fordi at de anser kvinnene som en for stor økonomisk belastning? Good to know. 

Alle burde bli behandlet likeverdig i arbeidslivet. Du og jeg har ikke krav på noe ekstra fordi at vi har valgt å få barn. Vi er likeverdig arbeidstakere, på lik linje med de som har valgt noe annet eller de som ikke har muligheten til å få barn. 

Endret av Sylveon
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

For all del, fleksibilitet i arbeidsmarkedet er supert, det. Men goder bør ikke bare gis til de som har barn, det bør være likhet for alle. Alle som jobber hardt og står på hadde verdsatt en ekstra uke ferie, ikke bare det med barn. Det er poenget mitt.

Det er et poeng som ikke gir noen mening i vårt samfunn. For all del, det finnes politiske teorier med likhet for alle, men om du taler for å innføre det i Norge sier du jo samtidig at en hel del andre velferddtatgoder også bør fjernes, og det blir en helt annen debatt.

• Liker 1
Skrevet
Joppeline skrev (Akkurat nå):

Det er et poeng som ikke gir noen mening i vårt samfunn.

Nei, for i vårt samfunn skal selvfølgelig kun de som har tatt et valg om å reprodusere seg prioriteres. Got it.

• Liker 5
Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)
appelsinjuice skrev (1 time siden):

Jeg kommer aldri til å stemme på MDG, men dette forslaget er faktisk ikke så dumt. Barnehager og skoler er stengt langt mer enn 5 uker i året, og små barn kan faktisk ikle være hjemme alene. 

I tillegg så er det ingenting som er mer slitsomt enn å jobbe fulltid samtidig som man har små barn, men det regner jeg med at dere bitre barnløse enten ikke klarer å fatte, eller at dere driter i det. 

Jeg er ikke bitter barnløs, men du har faktisk frivillig valgt å få barna dine. Og det valget fører med seg noen ulemper som du rett og slett bare må takle. 

Endret av Føsleguri
Skrevet
Sylveon skrev (1 minutt siden):

Så du mener at det er bedre at arbeidsgiverne bare ansetter menn fordi at de anser kvinnene som en for stor økonomisk belastning? Good to know. 

Eh, nei. Jeg mener at løsningen er å anerkjenne at det tar tid å produsere og ta vare på barn, og at å late som det ikke gjør det, og dermed tvinge kvinner til å ta ulønnet permisjon for å kunne ta vare på sine barn på et så grunnleggende nivå som å la fireåringer være hjemme alene fordi barnehagen er stengt.

• Liker 1
Skrevet
Nightcrawler skrev (2 minutter siden):

Nei, for i vårt samfunn skal selvfølgelig kun de som har tatt et valg om å reprodusere seg prioriteres. Got it.

Ja, fordi samfunnet trenger barn. Hvem skal betale skatt og tørke deg i stumpen når du blir gammel hvis ikke tenker du?

• Liker 5
Gjest Føsleguri
Skrevet
Joppeline skrev (49 minutter siden):

Støtter forslaget helhjertet. Er det noe dere barnløse grinebitere kommer til å være avhengig av etterhvert som dere eldes så er det at andre har giddet å sette til verden og oppdra unger. Stress med å organisere barnepass/ubetalt ekstra ferie er faktisk ikke noe som bidrar til økte fødetall. Kan til og med hende det faktisk er positivt for barn å tilbringe mer tid med foreldrene. Skrekk og gru for et drøyt og skadelig forslag.

Ellers kan vi jo også si at de som ikke har bidratt med fremtidig arbeidskraft står sist i køen for hjemmehjelp og annen eldrehjelp når den tid kommer? Det er da fair det også da? Sin egen lykkes smed, som man reder, osv..

Det er mer enn nok folk i verden, faktisk er det alt for mange folk på kloden.

Skrevet
Joppeline skrev (1 minutt siden):

Ja, fordi samfunnet trenger barn. Hvem skal betale skatt og tørke deg i stumpen når du blir gammel hvis ikke tenker du?

Jeg har en revolusjonerende løsning - innvandring. Tygg litt på den, du.

• Liker 6
Skrevet

Eh, nei. Jeg mener at løsningen er å anerkjenne at det tar tid å produsere og ta vare på barn, og at å late som det ikke gjør det, og dermed tvinge kvinner til å ta ulønnet permisjon for å kunne ta vare på sine barn på et så grunnleggende nivå som å la fireåringer være hjemme alene fordi barnehagen er stengt.

Jeg har fire. Jeg vet hva det betyr å ta vare på et barn. Jeg mener likevel at du er på bærtur. Å sette seg ned og kreve spesialbehandling i arbeidslivet, fordi at man velger å få barn, er for meg helt hårreisende. Det er noe du har valgt å få. Det er noe jeg har valgt å få. Vi skal ikke diskrimerende våre kollegaer på grunn av våre personlige valg. 

• Liker 14
Skrevet
Føsleguri skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke bitter barnløs, men har faktisk frivillig valgt å få barna dine. Og det valget fører med seg noen ulemper som du rett og slett bare må takle. 

Med den holdningen måtte vi endret på ganske masse velferd i dette landet. Fjerne livsstilssykdommer fra gratisk helsehjelp, fertilitetsbehandling, sosialstøtte til diverse grupper som kan sies å selv være delaktig i sin situasjon, osv. Kan jo selvfølgelig det, men da er samfunnet en sitter igjen med lite gjenkjennelig fra det vi har i dag..

• Liker 2
Skrevet
Sylveon skrev (2 minutter siden):

Jeg har fire. Jeg vet hva det betyr å ta vare på et barn. Jeg mener likevel at du er på bærtur. Å sette seg ned og kreve spesialbehandling i arbeidslivet, fordi at man velger å få barn, er for meg helt hårreisende. Det er noe du har valgt å få. Det er noe jeg har valgt å få. Vi skal ikke diskrimerende våre kollegaer på grunn av våre personlige valg. 

Du har allerede masse spesialbehandling i arbeidslivet. Dette er et forslag til en mindre justering.

• Liker 2
Skrevet

Du har allerede masse spesialbehandling i arbeidslivet. Dette er et forslag til en mindre justering.

Nei. 

• Liker 1
Skrevet

Håper ikke det skjer. Er stress nok å få folk til å faktisk ta ut ferien sin 😂 dessuten så er det skikkelig tullete med tre forskjellige feriepenge% 😂

• Liker 5
Skrevet
Føsleguri skrev (5 minutter siden):

Det er mer enn nok folk i verden, faktisk er det alt for mange folk på kloden.

Det hjelper ikke at det er nok av folk i andre land om ikke det er nok folk i Norge.

• Liker 4
Skrevet
Nightcrawler skrev (3 minutter siden):

Jeg har en revolusjonerende løsning - innvandring. Tygg litt på den, du.

Det er jo selvfølgelig også en løsning, men det krever mye å få arbeidatakere opp på et nivå som gjør de nyttige på arbeidsmarkedet allerede, sikkert enda mer i fremtiden. Er ikke slik at en kan importere overskuddsmennesker fra et tilfeldig sted og vips så er alt fint. Får vi utdannet, nyttig arbeidskraft fra andre land mister de samme landende den samme, kompetente arbeidskraften, så det er heller virkelig ingen enkel løsning.

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet
Heisenberg skrev (Akkurat nå):

Det hjelper ikke at det er nok av folk i andre land om ikke det er nok folk i Norge.

Det er helt umulig å flytte på folk? Ingen som vil flytte til Norge for å jobbe?

Skrevet
Sylveon skrev (3 minutter siden):

Nei. 

Har du ikke sykt barn dager, rett til ammefri og foreldrepermisjon? Og velferdpermisjon for å følge til legen..?

• Liker 3
Skrevet

Det er jo selvfølgelig også en løsning, men det krever mye å få arbeidatakere opp på et nivå som gjør de nyttige på arbeidsmarkedet allerede, sikkert enda mer i fremtiden. Er ikke slik at en kan importere overskuddsmennesker fra et tilfeldig sted og vips så er alt fint. Får vi utdannet, nyttig arbeidskraft fra andre land mister de samme landende den samme, kompetente arbeidskraften, så det er heller virkelig ingen enkel løsning.

Yeah, okay, nå svarte jeg opprinnelig i denne tråden fordi jeg er uenig i forslaget til MDG. Noen lang diskusjon om innvandring og følgene det har for de respektive landene er jeg ikke interessert i.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke så ofte jeg er enig med MDG, men syns forslaget høres bra ut. En stor grunn til at det blir født for få barn i dag er jo tidsklemma og økonomi. Utfordrende når barna har mye mer ferie enn foreldrene. Kan være ett skritt i riktig retning, om de ønsker flere fødte barn i Norge.

Endret av Skyblue7
  • Liker 6
Skrevet
Føsleguri skrev (Akkurat nå):

Det er helt umulig å flytte på folk? Ingen som vil flytte til Norge for å jobbe?

Klart det er men det betyr ikke at det er en god ting om fødselsraten går ned i Norge.  Vi er allerede veldig avhengige av utenlandsk arbeidskraft. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...