Gå til innhold

Hvordan kombinere bredt utvalg smaker med det baby vil spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å gi baby på 11 mnd det vi spiser selv til middag for å introdusere variasjon i smaker osv pluss at det er mye enklere å lage selvsagt. Men baby er selektiv med det hun vil spise, for å si det pent. Prøver å lage ting jeg tror hun vil spise men mye ender på gulvet. Hvordan gjorde dere det? Bare fortsatte å tilby eller endte med å endre hele familiens kosthold til de vante favorittene for å være sikker på at de spiste? Kan legge til at det er tekstur som gjerne er utfordringen, vil ikke mates så det må være enkelt å spise selv, ting hun spiste i pure spiser hun ikke nødvendigvis i «fast» form. 

Anonymkode: 14211...d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett å tilby, og sørg gjerne for å ha noe i måltidet du vet baby spiser. Har dere gryterett kan du gjerne ta av til baby før alt blandes, hvis det funker bedre. At noe havner på gulvet er en del av utforskningen. Å kjenne og lukte er vel så viktig! Vi pleide også å ha noen favoritter i fryseren, så kunne baby få det til kvelds for eksempel hvis middagen ikke falt i smak. 

Skrevet

11 måneder gammel er hun jo bare helt, helt i startfasen hva gjelder tilvenning til mat, så du må iallfall ikke finne på å endre kostholdet deres for å tilpasse til ting hun liker (det er i såfall oppskriften på å få et kresent barn). 

Du bare fortsetter å lage den maten dere har lyst på, og så kan du evt tilpasse det litt sånn at dere alltid har et eller annet tilbehør du vet hun aksepterer.

Barns tilvenning til mat foregår egentlig hele oppveksten, så det dummeste man gjør er å droppe å tilby matvarer til barnet fordi man regner med at barnet ikke liker det (fordi det ikke har likt det tidligere). 

Barna mine er nå 6 og 8 år, og vi har aldri tilpasset måltidene til dem på noen som helst måte. De spiser den vanlige maten som jeg og pappaen spiser, men har selvsagt begge to hatt faser der det er ting de ikke liker eller ting de nekter å spise. Vi bare fortsetter å tilby, og de ser jo at jeg og pappaen koser oss med maten de nekter å smake på, så etter hvert vil de også smake. 

Helt fra de var bittesmå har vi oppfordret dem til å smake på nye ting (ved å f.eks si at de må smake litt på tomat for å få mer pasta, hvis de ba om mer pasta osv). Nå er de som sagt 6 og 8, og det er fortsatt ting de plutselig nå begynner å like, som de aldri har likt tidligere (f.eks begynte begge to å like reker nå i vinter). Generelt er de veldig glade i mat og å prøve nye smaker fordi de alltid har blir eksponert for så masse forskjellige smaker. De elsker ting som oliven, blåmuggost, fetaost, sushi, falafel, aioli osv.

Anonymkode: c057c...e14

• Liker 2
Skrevet

Vår på 12 mnd. får det vi spiser til middag selv om det varierer veldig hvor mye hun faktisk spiser av det. Hvis hun ikke er så begeistret, får hun bare kjenne på og utforske det. Vi serverer kvelds ikke så lenge etterpå, så hun spiser mer av noe hun liker da hvis det ble lite middag. 

Anonymkode: 511b6...17c

• Liker 3
Skrevet

Fortsetter bare som jeg holder på nå jeg da, er ikke sånn at jeg forventer at alt blir spist men synes bare hun holder seg til favorittene og alt annet unngås. Men det er vel eksponering over lang tid som er greia. Ikke noe kvelds her foreløpig, ammer før sengetid fortsatt. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fortsetter bare som jeg holder på nå jeg da, er ikke sånn at jeg forventer at alt blir spist men synes bare hun holder seg til favorittene og alt annet unngås. Men det er vel eksponering over lang tid som er greia. Ikke noe kvelds her foreløpig, ammer før sengetid fortsatt. Ts

Det tror jeg du gjør veldig lurt i! Vi har hatt god erfaring med å gjøre minst mulig fuzz ut av måltidene. Vi lager det vi har lyst på (=helt vanlige, sunne måltider som vi også spiste før vi fikk barn), og barna spiser det de spiser.

Som en annen her skriver, får våre barn også alltid kveldsmat maks to timer etter middag. Så hvis de ikke vil ha noe som helst av middagen får de bare vente til kveldsmaten (og det er også helt greit, vi maser ingenting om det).

Sakte, men sikkert begynner barna å smake på stadig litt mer og oppdage matglede mer og mer. Mattilvenning er noe man bare må ta utgangspunkt i at  tar mange år (og strengt tatt hele livet, for veldig mange- det er jo voksne også som opplever at de først som 40-åringer begynner å like f.eks oliven), og ikke er noe man behøver å stresse noe særlig med (eller egentlig tenke så mye på) utover å tilby variert, sunt kosthold og oppfordre litt til å prøve å smake på ting :) 

Anonymkode: c057c...e14

• Liker 1
Skrevet

Vår på 10 mnd spiser det samme som oss. Noen dager havner omtrent alt på gulvet, andre dager får han ikke nok av maten. Vi tilbyr alt og om det går litt lite ned er det ikke så altfor lenge til kveldsmat uansett så han får nok mat. 

Anonymkode: 84867...817

Skrevet

Foreldrenes middag er en arena for utforskning for vår 9 mnd baby ;) Rett og slett et smak- og plukkemåltid, hvor mengder er litt underordnet.  Hun får kvelds og kveldspupp ikke lenge etter, så næringen er ivaretatt der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...