AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Jeg kjøpte en ting fra en amerikansk selger på ebay, men de sendte feil vare og det jeg fikk, passer ikke. Har dobbelsjekket at det jeg bestilte er riktig. Men hvordan er det med MVA og slikt hvis man må returnere en vare eller få tilsendt en ny? Varen kostet ca $49, frakten $24, og så er det betalt MVA på toppen av dette igjen. Til syvende og sist så betaler man vel MVA av det man faktisk har betalt. Men dersom de sender en ny kostnadsfritt og velger å dekke frakt og slikt, så skal vel egentlig selve verdien av pakken merkes likevel? Det er vel ingenting som slipper MVA-fritt over grensen Anonymkode: 78c9b...c45
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #2 Skrevet 12. februar 2021 Du kan slippe unna dersom selgeren markere at varen ikke har kommersiell verdi, fordi det er en erstatning for en defekt vare som allerede er fortollet. Men det forutsetter at selger er villig til å merke varen slik, og at den som fortoller er i godt humør. Speditørene (posten, DHL etc) har rutiner for å håndtere slikt, men det har såpass høye gebyrer at det ikke er interessant for varer til noen få hundre kroner. Jeg brukte det en gang jeg hadde fått tilsendt en defekt vare som kostet rundt 15.000 kroner, men måtte ut med ca. 600 kroner for å få gjennomført eksportfortolling av den defekte varen og refusjon av moms. Jeg opplever at slike hendelser som dette bør skrives på kontoen for risiko ved å handle med utlendinger på eBay. Du sparer ofte penger når alt går griet, men det er vanskelig å få rettet opp når ting går feil. Anonymkode: 97c0f...9d9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #3 Skrevet 12. februar 2021 Ja jeg tenker også at det enkleste kanskje er å bare kaste det i bosset, og bestille nytt Anonymkode: 78c9b...c45
Tvist Skrevet 12. februar 2021 #4 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja jeg tenker også at det enkleste kanskje er å bare kaste det i bosset, og bestille nytt Anonymkode: 78c9b...c45 Kanskje du kan selge/gi det bort på finn.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Hvilke alternative nettsider til ebay har man? Dette er den eneste ebay-selgeren som har inne det jeg trenger, og de har jo feil vare. Virker heller ikke som at selgeren har noe kunnskap om det de selger. Men det finnes jo ting som amazon, aliexpress, wish. Hvordan er deres erfaring med disse? Får man betalt MVA på checkout der også? Tvist skrev (På 12.2.2021 den 23.44): Kanskje du kan selge/gi det bort på finn. Det jeg fikk er ukurant og vil ikke egentlig kunne brukes av noen, dessverre. Anonymkode: 78c9b...c45
Neket Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men det finnes jo ting som amazon, aliexpress, wish. Hvordan er deres erfaring med disse? Får man betalt MVA på checkout der også? Anonymkode: 78c9b...c45 Ihvertfall på Wish og Aliexpress! De siste oppgir priser uten mva, men har mye hyggeligere priser for frakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå