AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Først og fremst, jeg har ingenting imot homofile og jeg er ikke religiøs på noen måte. Hvorfor skal vi tvinge kirken til å gifte homofile når dette tydelig går imot deres tro? Hvorfor skal homofile absolutt gifte seg i kirken når de ikke er religiøse? Jeg syntes personlig ikke det er greit å presse kirken til noe bare fordi det er politisk korrekt. Jeg syntes også det er respektløst av homofile å gifte seg i kirken ut av prinsipp eller "tradisjon". Det er litt som å pisse på andres tro. Søker primært opposisjon her. Hvorfor er du eventuelt uenig med meg? Ønsker saklige argumenter! Takk. Anonymkode: 71b09...bac 12
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #2 Skrevet 12. februar 2021 Er litt enig der, rådhuset burde være mer enn bra nok. Anonymkode: 1efa2...a3e 5
Jdz Skrevet 12. februar 2021 #3 Skrevet 12. februar 2021 Jeg skjønner hva du mener og hva du vil fram til, men det er faktisk ikke sånn at kirken enstemmig har vedtatt at de ikke vil vie homofile par. Homofile ekteskap har ganske bred støtte blant både medlemmer og prester i DNK. Jeg har derimot langt større vanskeligheter med å forstå hvorfor noen homofile VIL gifte seg i kirken. Som homofil ville jeg holdt meg langt unna en religion som har spredd så mye fordømmelse og hat mot personer som er annerledes. 8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #4 Skrevet 12. februar 2021 Jdz skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner hva du mener og hva du vil fram til, men det er faktisk ikke sånn at kirken enstemmig har vedtatt at de ikke vil vie homofile par. Homofile ekteskap har ganske bred støtte blant både medlemmer og prester i DNK. Jeg har derimot langt større vanskeligheter med å forstå hvorfor noen homofile VIL gifte seg i kirken. Som homofil ville jeg holdt meg langt unna en religion som har spredd så mye fordømmelse og hat mot personer som er annerledes. Tror du ikke kirken åpner opp og har åpnet opp for dette på grunn av press fra befolkningen og politikken? Ville kanskje ikke skyldt utelukkende på kirken, menneske har alltid vært brutale mot det/ de som er annerledes. Anonymkode: 71b09...bac 3
Jdz Skrevet 12. februar 2021 #5 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du ikke kirken åpner opp og har åpnet opp for dette på grunn av press fra befolkningen og politikken? Anonymkode: 71b09...bac Til en viss grad tror jeg det stemmer, men jeg tror også det finnes mange kristne som oppriktig mener at kirken også skal være åpen for homofile. Det er tross alt ganske mange andre elementer i bibelen de fleste trossamfunn har gått bort fra uten at noen hever et øyenbryn på grunn av det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #6 Skrevet 12. februar 2021 En årsak: verden utvikler seg! Halleluja for det! Anonymkode: 203f0...07a 9
Hannah80 Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 Hva skal vi diskutere her egentlig? Nå er det 4 år siden homofile fikk lov å gifte seg i kirken. 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En årsak: verden utvikler seg! Halleluja for det! Anonymkode: 203f0...07a Verden utvikler seg heldigvis. Men det gjør ikke religion, hele poenget er å følge skriftene slik de var skrevet, ikke endre de i takt med utviklingen av etikk og moral i samfunnet. Da er det ultimat meningsløst. Anonymkode: 71b09...bac 4
Hannah80 Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Verden utvikler seg heldigvis. Men det gjør ikke religion, hele poenget er å følge skriftene slik de var skrevet, ikke endre de i takt med utviklingen av etikk og moral i samfunnet. Da er det ultimat meningsløst. Anonymkode: 71b09...bac Så du mener at kvinnene ikke skal tale i forsamlinger, at homofili er synd osv? 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Hva skal vi diskutere her egentlig? Nå er det 4 år siden homofile fikk lov å gifte seg i kirken. Hva har det med saken å gjøre? Jeg sier ikke at de ikke burde få lov. Jeg liker ikke en gang religion. Det handler om ytringsfrihet. At majoriteten presser igjennom og overkjører andres ytringsfrihet. Anonymkode: 71b09...bac
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Så du mener at kvinnene ikke skal tale i forsamlinger, at homofili er synd osv? Du forstår helt tydelig ikke problemstillingen. Vi prater om helt forskjellige ting. Anonymkode: 71b09...bac 1
Hannah80 Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva har det med saken å gjøre? Jeg sier ikke at de ikke burde få lov. Jeg liker ikke en gang religion. Det handler om ytringsfrihet. At majoriteten presser igjennom og overkjører andres ytringsfrihet. Anonymkode: 71b09...bac Du skrev jo at man ikke kan endre skriftene i takt med utviklingen. At det var poenget med religion. Så spørsmålet mitt var ikke rart. 4
Hannah80 Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du forstår helt tydelig ikke problemstillingen. Vi prater om helt forskjellige ting. Anonymkode: 71b09...bac Hva eksakt er problemstillingen? Hvorfor homofile vil gifte seg i Kirken? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #14 Skrevet 12. februar 2021 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Du skrev jo at man ikke kan endre skriftene i takt med utviklingen. At det var poenget med religion. Så spørsmålet mitt var ikke rart. Nå er ikke Norge styrt av kirken lengre, så hva stemmerett og synd har med saken å gjøre forstår ikke jeg. Det handler ikke om å rette seg etter kirken, det handler om at det ikke er greit å påtvinge de noe som går imot deres tro. Anonymkode: 71b09...bac
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #15 Skrevet 12. februar 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Hva eksakt er problemstillingen? Hvorfor homofile vil gifte seg i Kirken? Ok. For å ta det ned noen nivå. La oss si at du hadde opprettet en klubb, bare for damer. Også hadde staten kommet og nekter deg det pga. kjønnsdiskriminering, hva hadde du syntes om det? Hypotetisk sett, så klart. Anonymkode: 71b09...bac
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Først og fremst, jeg har ingenting imot homofile og jeg er ikke religiøs på noen måte. Hvorfor skal vi tvinge kirken til å gifte homofile når dette tydelig går imot deres tro? Hvorfor skal homofile absolutt gifte seg i kirken når de ikke er religiøse? Jeg syntes personlig ikke det er greit å presse kirken til noe bare fordi det er politisk korrekt. Jeg syntes også det er respektløst av homofile å gifte seg i kirken ut av prinsipp eller "tradisjon". Det er litt som å pisse på andres tro. Søker primært opposisjon her. Hvorfor er du eventuelt uenig med meg? Ønsker saklige argumenter! Takk. Anonymkode: 71b09...bac Har du sett på Kjendis Farmen? Det var akkurat dette Öde Nerdrum snakket om i en episode for noen uker siden Anonymkode: a3cac...fbd
Silva Pluvialis Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 Hva med homofile som også er kristne? Skal ikke de få lov til å gifte seg i kirken? 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #18 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Først og fremst, jeg har ingenting imot homofile og jeg er ikke religiøs på noen måte. Hvorfor skal vi tvinge kirken til å gifte homofile når dette tydelig går imot deres tro? Hvorfor skal homofile absolutt gifte seg i kirken når de ikke er religiøse? Jeg syntes personlig ikke det er greit å presse kirken til noe bare fordi det er politisk korrekt. Jeg syntes også det er respektløst av homofile å gifte seg i kirken ut av prinsipp eller "tradisjon". Det er litt som å pisse på andres tro. Søker primært opposisjon her. Hvorfor er du eventuelt uenig med meg? Ønsker saklige argumenter! Takk. Anonymkode: 71b09...bac Syns du det er respektløst at folk som ikke er kristne skal døpes, konfirmeres, giftes og begraves i kirken ut av tradisjon? Anonymkode: 2df61...e1c 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #19 Skrevet 12. februar 2021 Kristne er jo også homofile, og de ønsker vel å vies i sitt gudshus, samt å forme kirkas praksis slik at den blir mer inkluderende for alle troende. Tolkning av bibelen og kirkas rolle/prinsipper har jo vært i kontinuerlig utvikling, dagens norske kirke ligger ganske langt fra middelalderens pengegriske kirke eller reformasjonens fokus på straff, frykt og helvete. Det er alltid grupper som presser på for utvikling og modernisering, som i resten av samfunnet. Den norske kirka i dag utestenger for eksempel ikke folk som driver med "hor", selv om dette er en del av bibelen. Aksept for homofili er bare enda et forsøk på utvikling og modernisering. Anonymkode: c19e4...408
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #20 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Først og fremst, jeg har ingenting imot homofile og jeg er ikke religiøs på noen måte. Hvorfor skal vi tvinge kirken til å gifte homofile når dette tydelig går imot deres tro? Hvorfor skal homofile absolutt gifte seg i kirken når de ikke er religiøse? Jeg syntes personlig ikke det er greit å presse kirken til noe bare fordi det er politisk korrekt. Jeg syntes også det er respektløst av homofile å gifte seg i kirken ut av prinsipp eller "tradisjon". Det er litt som å pisse på andres tro. Søker primært opposisjon her. Hvorfor er du eventuelt uenig med meg? Ønsker saklige argumenter! Takk. Anonymkode: 71b09...bac Hvorfor skal vi ha en gammeldags og fordømmende kirke? Hvorfor skal ikke homofile få lov å praktisere religion? Og hvorfor trenger vi egentlig kirker i det hele tatt? Anonymkode: d86e5...d18 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå