AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Gutten min har arvet min I phone 6. I går kom han hjem å sa at han har den dårligste mobilen av alle på trinnet(7). Den fungerer og er ikke ødelagt. Men vet jo at de fleste får mobiler ofte enn han. Så vi vurderer å kjøpe en ny og ikke så dyr mobil i bursdagsgave. Han vil ha I phone men de er så dyre. Hvilken mobil har din 12-13 åring? Anonymkode: 0e07a...580
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #2 Skrevet 12. februar 2021 Kan få en nyere modell billig(ere) om du kjøper f.eks. via Finn. Anonymkode: cb948...a93 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #3 Skrevet 12. februar 2021 Kjøp med nedbetaling Anonymkode: 85f99...56e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #4 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøp med nedbetaling Anonymkode: 85f99...56e Det er jo bare tull, det blir jo fort dyrere enn nødvendig! Anonymkode: 29bf6...a8a 37
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #5 Skrevet 12. februar 2021 Altså.. noen må ha den "dårligste" mobilen på trinnet. Det er sånn livet er, alle kan jo ikke ha det nyeste hele tiden. Om du synes han trenger en bedre mobil for å få dekket behovet sitt så er det jo greit nok. Men dette er jo en ypperlig anledning til å drive litt forbrukeroppdragelse, og lære han om prioritering, penger og å sammenlikne seg med andre. Du må ta en vurdering på om du vil gå inn i den galoppen det blir å skulle alltid være med på å ha det "riktige". Min 12 åring har for øvrig en relativ enkel samsung mobil, og har fått beskjed om at dersom han ønsker toppmodell neste gang må han begynne å spare. Han syntes ikke det var så viktig da han skjønte hvor mye han måtte spare for å få det til, og fikk litt mer perspektiv på det da. Anonymkode: 4c64c...3b9 37
Bingo Bongo Skrevet 12. februar 2021 #6 Skrevet 12. februar 2021 Enkelte butikker selger demo-modeller til en god pris. Telefoner som f.eks kun har vært utstillingsmodell i butikken osv. 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså.. noen må ha den "dårligste" mobilen på trinnet. Det er sånn livet er, alle kan jo ikke ha det nyeste hele tiden. Om du synes han trenger en bedre mobil for å få dekket behovet sitt så er det jo greit nok. Men dette er jo en ypperlig anledning til å drive litt forbrukeroppdragelse, og lære han om prioritering, penger og å sammenlikne seg med andre. Du må ta en vurdering på om du vil gå inn i den galoppen det blir å skulle alltid være med på å ha det "riktige". Min 12 åring har for øvrig en relativ enkel samsung mobil, og har fått beskjed om at dersom han ønsker toppmodell neste gang må han begynne å spare. Han syntes ikke det var så viktig da han skjønte hvor mye han måtte spare for å få det til, og fikk litt mer perspektiv på det da. Anonymkode: 4c64c...3b9 Enig. Noen må nødvendigvis ha den eldste mobilen, og det trenger ikke en gang handle om økonomi,. Noen av oss kjøper f.eks ikke de dyreste dunjakkene til barna selv om vi har råd, nettopp for ikke å bidra til merkepress og kjøpepress. Selv har jeg en iPhone 7 med stor sprekk i skjermen, Den fungere aldeles ypperlig og blir ikke byttet ut før den går i stykker/ikke virker lenger. Hilsen kvinne (49). Anonymkode: 996ab...0d3 19
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 Men, er det iPhone han vil ha, eller bare en nyere mobil? For det er ikke noe vits i å kjøpe en ny rimelig mobil hvis det er iPhone han vil ha. Da hadde jeg heller kjøpt brukt iphone via Finn.no. Anonymkode: 60a81...d02 6
Oppgitt78 Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 Kjøp en nyere brukt en, enten på Finn eller en av nettbutikkene som driver med denslags. Jeg har ikke kjøpt en fabrikkny telefon de siste 10 årene, og har ingen planer om å gjøre det de nærmeste tiårene heller.. Holder meg til IPhone, og kjøper helst en som er to generasjoner gamlere enn nåværende toppmodell. Fortrinnsvis en av midtliv facelift modellene. Bytter gjerne ca en gang i året, og videreselger den gamle før den er totalt verdiløs. 2
Oppgitt78 Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 (endret) . Endret 12. februar 2021 av Oppgitt78 Krøll
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 Min har 5s. Har hatt den en god stund og vært fornøyd, bryr seg ikke om hva andre har. Men nå ønsker han seg ny fordi Pokemon go ikke virker på den lenger. 😛 Tenker å kjøpe en iphone 8 på FInn til ham. Anonymkode: dc8cc...23e 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 Men har mobilen de funksjonene han trenger? Er det mobilen som er problemet, eler at han sammenligner den med de andre sine? For hvis det er det siste, så tror jeg tiden er inne for å bare stå i det og støtte han, hvis dere ikke tror at dette er noe som kan velte lasset for han sosialt. Kanskje hjelpe han med formuleringer han kan bruke om noen kommenterer det. Kanskje er det ikke en gang noen andre som tenker på det? Hvis mobilen faktisk er dårlig/mangler vesentlige funksjoner, så hadde jeg vurdert å oppgradere den. Anonymkode: 9fcfa...9e6 4
Blueberrymuffin Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Gutten min har arvet min I phone 6. I går kom han hjem å sa at han har den dårligste mobilen av alle på trinnet(7). Den fungerer og er ikke ødelagt. Men vet jo at de fleste får mobiler ofte enn han. Så vi vurderer å kjøpe en ny og ikke så dyr mobil i bursdagsgave. Han vil ha I phone men de er så dyre. Hvilken mobil har din 12-13 åring? Anonymkode: 0e07a...580 Skal være knusende ærlig med deg, iphone 6 er utdatert. Dette er en 6 år gammel mobil, som kom ut når gutten din startet i 2. klasse. Jeg forstår at mobil er dyrt, men det koster ikke all verdens å kjøpe en iphone 8 eller xr på brukmarkedet. Iphone 6 bruker IOS 12, og oppdateringer ble stoppet i September 2019, det vil si for 1.5 år siden! Da vil man med tiden få problemer med å bruke apper som TikTok, Snapchat, SoMe som barn/ungdom begynner med i den alderen. Da er det kjipt å arve mamma sin oppbrukte telefon, hvor ingen apper virker. Jeg forstår at mobil er dyrt, men her er dere sinnsykt kjipe. Vi lever i et samfunn hvor mobil og sosiale er blitt en del av hverdagen, og da er det faktisk et naturlig ånde at man har en mobil som henger med i tiden. Om man vil det eller ikke har smart telefonen blitt stor del av hverdagen, og ikke det første stedet man burde spare inn eller droppe, det blir feil. Sier bare prioriteringer, man har råd til å kjøpe en brukbar iphone på bruktmarkedet dersom man forvalter pengene riktig. Barnet deres har nok rett i at en iphone 6 er for gammel, ta det på alvor. Stor forskjell på å kjøpe nyeste iphone til 17000 og en rimelig iphone på bruktmarkedet til et par tusen. 8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #14 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er jo bare tull, det blir jo fort dyrere enn nødvendig! Anonymkode: 29bf6...a8a Telefon på avbetaling er ikke nødvendigvis dyrere. Feks OneCall har rentefri nedbetaling... https://onecall.no/kampanjer/delbetaling Uansett så kan en finne nyere telefoner til salgs på Finn. Trenger vel ikke være den siste utgaven... Anonymkode: ff761...400 2
Gjest Bet-t-ina Skrevet 12. februar 2021 #15 Skrevet 12. februar 2021 Vår 13 åring har iPhone 12 Pro Max.
fjær Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 Kjøpte iphone på swappie.com, gode priser med garanti.. Kjøpte iphone8 til minstemann og den var strøken uten en skramme 1
Teardrop Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 Trist hvordan verden har blitt. Det er klart NOEN må ha den dårligste mobilen, bare synd det er et barn som blir lei seg pga det. Barn er slemme og mobilindustrien spyr ut nye modeller raskere enn man klarer å kjøpe de. Så en ny mobil blir fort "for gammel". 6
Anim92 Skrevet 12. februar 2021 #18 Skrevet 12. februar 2021 Bet-t-ina skrev (11 minutter siden): Vår 13 åring har iPhone 12 Pro Max. Og det tør du si høyt?! Håper noen slår meg i huet med noe hardt så jeg våkner opp, dersom jeg noen gang kjøper en telefon til 14000 til mine barn. 23
Gjest Bet-t-ina Skrevet 12. februar 2021 #19 Skrevet 12. februar 2021 Anim92 skrev (Akkurat nå): Og det tør du si høyt?! Håper noen slår meg i huet med noe hardt så jeg våkner opp, dersom jeg noen gang kjøper en telefon til 14000 til mine barn. Hvorfor ikke? Jeg og mannen har samme telefon. De andre barna har iPhone 11 pro og pro max. Og btw. telefonene våre kostet rundt 18.000,- NOK. Vi har 512Gb.
Khadira Skrevet 12. februar 2021 #20 Skrevet 12. februar 2021 Anim92 skrev (5 minutter siden): Og det tør du si høyt?! Håper noen slår meg i huet med noe hardt så jeg våkner opp, dersom jeg noen gang kjøper en telefon til 14000 til mine barn. Ai ai, ikke bit av folk hodet, da. Pust Telefon er jo iallfall bedre enn å svi av titusener på en jakke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå