Gjest Jon Are Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Hei. Havnet forelde kveld i en diskusjon med en kammerat. Han har ganske grei lønn og har vært flink med penger hele livet . Nå hadde han ca 3 mill til rådighet. Han ønsker å bruke disse pengene til å kjøpe aksjer. Jeg derimot rådet han å kjøpe en sekundærbolig som han kunne leie ut. I følge ham , er det er særdeles dårlig idé i om med at det skattes så mye og at boligmarkedet er usikker nå. Jeg derimot mener det er enda mer risikabelt å satse alt på aksjer. Hvem mener du har rett og begrunn gjerne hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #4 Skrevet 12. februar 2021 Altså, kanskje en Kombinasjon er best? men når det er sagt, så hadde jeg nok gått for bolig - om det ikke er snakk om bygda. I Aksjonærmodellen skal alle aksjeutbytter og gevinster over et visst skjermingsbeløp skattlegges som alminnelig inntekt, med 22 prosent skatt for personlige skatteytere for skatteåret 2020 og 2021. På bolig derimot, verdisettes sekundærbolig til 90% av markedsverdien, så formuesskatten får han litt nedover dersom han velger bolig, i tillegg til at leieinntekter skattes som alminnelig inntekt. Anonymkode: e4ac2...649
Mr X Skrevet 12. februar 2021 #5 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, kanskje en Kombinasjon er best? men når det er sagt, så hadde jeg nok gått for bolig - om det ikke er snakk om bygda. I Aksjonærmodellen skal alle aksjeutbytter og gevinster over et visst skjermingsbeløp skattlegges som alminnelig inntekt, med 22 prosent skatt for personlige skatteytere for skatteåret 2020 og 2021. På bolig derimot, verdisettes sekundærbolig til 90% av markedsverdien, så formuesskatten får han litt nedover dersom han velger bolig, i tillegg til at leieinntekter skattes som alminnelig inntekt. Anonymkode: e4ac2...649 Ikke helt riktig. Netto leieinntekter skattes også med 22%.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #6 Skrevet 12. februar 2021 Hadde valgt aksjer/fond. Mye styr med en ekstra leilighet og tror det er mye ledige utleieleiligheter. Er nok ikke så mye å tjene på utleie lenger. Anonymkode: 7d9d5...1da
newman01 Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 (endret) Aksjer skattes med 22% ja, men først etter å ha blitt multiplisert med en faktor på 1,44. Og så kan man trekke fra skjermingsfradraget. Effektiv skattesats er dermed 31,68% minus skjermingsfradrag Boliginvesteringer drar også litt arbeid med seg. Vedlikehold, oppgraderinger, uforutsette utgifter, eiendomsskatt, plutselige pålegg fra brannvesen om installasjon av brannalarmanlegg osv. Kranglete leietagere, dårlige leietagere, ødelagte kjøleskap osv. Og så kan man få et prisfall på boligmarkedet. Pluss at man ofte må betale dok.avgift ved kjøp og 100'000 til megler når man skal selge. Endret 12. februar 2021 av newman01
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 Bare på grunn av jobben med å administrere utleie og vedlikeholde utleieboligen holder jeg meg til aksjer. Kunne jo selvfølgelig ha brukt en utleiemegler som mellomledd... Anonymkode: 2ab69...197
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 Bolig, selv om jeg er i aksjemarkedet selv. Anonymkode: d6d4b...1ab
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 Ja takk begge deler? Liten utleieleilighet og sette resten i fond. Prøver selv å sette meg inn i aksjer og fond, og ville ikke satt alle pengene i aksjer uten å ha mer kunnskap -fond derimot er vel mye tryggere. Anonymkode: 9ce94...c49
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 All in kryptovaluta Anonymkode: 5e1fa...6fb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 Hadde aldri kjøpt sekundærbolig nå. Jeg er ikke en av de som tror markedet skal kræsje, men boligene er så dyre nå at jeg ikke ser helt hva man skal få av gevinst heller. 3 mill for en leilighet gir deg hva da? Et lite krypinn man bare kan ta 10.000,- i leie for. =120.000,- inn i året. Så er det skatt, vedlikehold osv osv som utgift. I tillegg blir det usikkerheten ved at andre bruker boligen. Hva om de slutter å betale? Det er vanskelig å bli kvitt ubrukelige leieboere. Jeg har investert det siste halvåret. De ene aksjene mine har gått opp nær 200% på 2 måneder og de andre 20% på ei uke... Anonymkode: c712a...0da
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hadde aldri kjøpt sekundærbolig nå. Jeg er ikke en av de som tror markedet skal kræsje, men boligene er så dyre nå at jeg ikke ser helt hva man skal få av gevinst heller. 3 mill for en leilighet gir deg hva da? Et lite krypinn man bare kan ta 10.000,- i leie for. =120.000,- inn i året. Så er det skatt, vedlikehold osv osv som utgift. I tillegg blir det usikkerheten ved at andre bruker boligen. Hva om de slutter å betale? Det er vanskelig å bli kvitt ubrukelige leieboere. Jeg har investert det siste halvåret. De ene aksjene mine har gått opp nær 200% på 2 måneder og de andre 20% på ei uke... Anonymkode: c712a...0da ikke ts her, men enig ang fond. men når det kommer til aksjer er det ikke så lett for hvermansen å treffe. alle mine aksjer lyser rødt, og jeg har brukt mye tid på research før jeg kjøpte. 20% aksjer og resten fond. så synes ikke aksjer er bankers, til tross for at det er spennende. jeg takler det heldivis psykisk og «sitter i båten», men har full forståelse for de som har investert tungt, selger i panikk og taper pengene sine. ts får regne på hva h*n sitter igjen med; bolig vs fond (evt aksjer). ville trekt fra 2 mndleier i året(noe som ofte er reellt). Anonymkode: 9b307...63c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #14 Skrevet 12. februar 2021 Har både utleie, aksjer og fond. Ville ikke kjøpt utleie igjen. Vi har vår fordi vi ikke solgte da vi kjøpte hus. Får inn ca. 120000 i året i skattbar inntekt 3% av verdien som nå er nå rundt 4 mill. Da kan du se at avkastningen på leie direkte ikke er så stor. Kjøpte den for under 1,8 for mange år siden så verdistigningen har vært bra. I tillegg skattes det hvert år av leiebeløpet, skatt på gevinst av aksjer kan utsettes. Ville kun kjøpt for å gire opp formuen. Ville aldri lånt for å kjøpe aksjer, men kan låne mye for å kjøpe eiendom. Og da blir det tvangssparing per måned. Anonymkode: 5b68b...c09
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #15 Skrevet 12. februar 2021 Det kommer vel an på hva han har størst interesse for? Personlig ville jeg brukt tiden min på aksjemarkedet, for jeg synes det er spennende. Mange jeg kjenner ville heller drevet med utleie. Anonymkode: 42f7d...046 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 Jeg hadde gått for fond Anonymkode: 27a64...b64
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): ikke ts her, men enig ang fond. men når det kommer til aksjer er det ikke så lett for hvermansen å treffe. alle mine aksjer lyser rødt, og jeg har brukt mye tid på research før jeg kjøpte. 20% aksjer og resten fond. så synes ikke aksjer er bankers, til tross for at det er spennende. jeg takler det heldivis psykisk og «sitter i båten», men har full forståelse for de som har investert tungt, selger i panikk og taper pengene sine. ts får regne på hva h*n sitter igjen med; bolig vs fond (evt aksjer). ville trekt fra 2 mndleier i året(noe som ofte er reellt). Anonymkode: 9b307...63c Du har rett, fond er sikrere. Men har man 3 mill å sløse bort nærmest (man klarer seg fint uten dem og derfor bare vil investere dem) så kan man leke seg litt i aksjemarkedet. Mange aksjer er lavrisiko. Anonymkode: c712a...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå