Gå til innhold

Jeg tør ikke å gå uten sminke når jeg skal åpne for rørleggere... Hva kan jeg gjøre med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Eller generelt å åpne for folk, eller bare det å gå ut døra uten sminke. Har vært sånn i mange år, og prøver å gå med mindre sminke, men sannheten er at jeg ser jævlig ut uten sminke. Med sminke ser jeg faktisk ganske bra ut, men ser ut som et helt annet menneske😶 Bruker concealer for å dekke over røde arr etter akne, som er over hele fjeset, mascara og bronzer eller selftan. Det endrer hele ansiktsformen, nesa blir smalere, smalere kinn, større øyne osv. Jeg har svarte øyevipper, så skjønner ikke hvorfor mascara får meg til å se ut som et annet menneske😳 Men aknearrene er de viktigste som gjør meg usikker. Problemet er ikke at det er uvant, har gått lenge uten sminke før, men at jeg ikke vil at andre skal se på meg og vite at jeg er stygg. Er bare så enkelt at jeg vil være pen😕 Det kommer noen folk nå som jeg må åpne for, og jeg fjernet sminken og vasket ansiktet nøye rett før jeg fikk vite det, så føler det bare blir for trist at jeg må sminke meg på nytt. Det er nok med litt concealer eller mascara for å få meg til å være komfortabel, men ikke uten noe i det hele tatt... Hjelp?

Anonymkode: 6fb8a...844

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 18!

Skrevet

Jeg e rsikker på at du er fin som du er :)

Hjelper det å tenke at ingen håndverkere vet hvordan du ser ut med sminke? Så da har de ikke noe å sammenligne deg med om du har eller ikke har sminke på. De bryr seg ikke, du skal ikke på date med dem eller prøve å imponere dem, de er profesjonelle som du betaler for å gjøre en jobb. Det betyr at du kan se ut akkurat som du vil :)

Jeg syns det høres veldig stressende ut. Jeg var litt slik selv, men så ble jeg mer komfortabel i egen hud, bokstavlig talt. Det er ingen som har helt jevn hud. Det er i alle fall veldig sjeldent. Jeg liker å gå uten sminke nå, og jeg er komfortabel med det fordi jeg vet at alle er ulike. Jeg har litt rødhet i huden min, men hva så? Det gjør meg ikke til et dårligere menneske.

Verdien min bestemmes ikke ut fra huden min, og det gjør ikke din heller :) 

Anonymkode: 10dab...2e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er 18!

Vi alle har ting vi ikke liker ved oss selv, og vi ser sånt som arr osv mye bedre enn alle andre. Du er nok ikke stygg uten sminke! Og man er ikke stygg bare fordi man har aknearr. Om du har veldig mye arrproblematikk og du føler dette påvirker livet ditt i stor grad, kan du gå til kosmetisk dermatologisk sykepleier å få behandling som reduserer rødfarge i arrene osv, men det koster selvsagt penger. 

Og så bør du slutte med concealer og bronzer og selftan. Bruk bare en helt lett foundation i hverdagen om du må ha sminke, så blir det så mye lettere å vise seg uten sminke også. Og så vil du nok også merke at ting blir lettere med alder og modenhet. Om noen år bryr du deg nok mye mindre enn det du gjør nå, og får en større trygghet i deg selv. 

Anonymkode: 2b4fd...838

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er nok med litt concealer eller mascara for å få meg til å være komfortabel, men ikke uten noe i det hele tatt... Hjelp?

Vel, jeg er over femti og går ikke ut av døra uten mascara. Men det er fordi jeg har blanke vipper, finnes ikke farge i dem.

Alt annet gir jeg blaffen i, men mascaraen må på ;)  Og du som har svarte vipper, er såååå heldig!! Hadde jeg hatt litt farge på mine, hadde jeg lett gått uten sminke. 

Anonymkode: 064c5...a1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg er over femti og går ikke ut av døra uten mascara. Men det er fordi jeg har blanke vipper, finnes ikke farge i dem.

Alt annet gir jeg blaffen i, men mascaraen må på ;)  Og du som har svarte vipper, er såååå heldig!! Hadde jeg hatt litt farge på mine, hadde jeg lett gått uten sminke. 

Anonymkode: 064c5...a1e

Men man ser ikke vippene i det hele tatt! Har prøvd å farge dem, men ingen forskjell...

Skrevet

Hvis du sminker deg før du tar imot rørleggeren.. Kan han mistenke du vil ha en kjappis over oppvaskbenken.

Anonymkode: 5a721...fdf

Skrevet

Ingen rørleggere legger merke til utseendet ditt. Vedkommende kjenner deg jo ikke og vet ikke hvordan du ser ut med tykke lag med sminke.

Hvordan skal du takle å være i et forhold hvis du ikke tåler at et fremmed menneske skal se deg uten sminke?

Har du vært til hudpleier eller hudlege med huden din?

Det er mange behandlinger som kan gjøre huden bedre, og du kan til og med få noe dekket av Helfo også i visse tilfeller.

Anonymkode: a1ad7...2b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen rørleggere legger merke til utseendet ditt. Vedkommende kjenner deg jo ikke og vet ikke hvordan du ser ut med tykke lag med sminke.

Hvordan skal du takle å være i et forhold hvis du ikke tåler at et fremmed menneske skal se deg uten sminke?

Har du vært til hudpleier eller hudlege med huden din?

Det er mange behandlinger som kan gjøre huden bedre, og du kan til og med få noe dekket av Helfo også i visse tilfeller.

Er ferdig med isotretinoin, men har fortsatt masse røde merker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ferdig med isotretinoin, men har fortsatt masse røde merker.

Og det med forhold, det er jo derfor jeg spør hva jeg skal gjøre

Skrevet

Du bør fokusere på å behandle/pleie huden din, enn å dekke dine akne arr med sminke. 

Før i tiden brukte man giftig sminke som ødela huden, men de brukte mer sminke for å dekke over skadene, som førte til mer skade. Det ble til en dårlig sirkel. 

Anonymkode: ff896...9d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du bør fokusere på å behandle/pleie huden din, enn å dekke dine akne arr med sminke. 

Før i tiden brukte man giftig sminke som ødela huden, men de brukte mer sminke for å dekke over skadene, som førte til mer skade. Det ble til en dårlig sirkel. 

Anonymkode: ff896...9d4

Jeg gjør det... Folk med akne tar som regel mye bedre vare på huden sin enn de uten

Skrevet

Hva sier hudlege/ hudpleier om tilstanden på huden din da? Hvor bra kan den bli?

Da jeg var 26 år fikk jeg pcos som er en hormonforstyrrelse som gir cyster på eggstokkene, kviser på haken/hals og hårvekst i ansiktet/ kroppen.

Jeg fikk medisinsk hudpleie hos hudpleier i et par år og fikk blant annet en behandling som heter Alkaline som skal fjerne hår i ansiktet og behandle gamle akne arr.

Kanskje det hadde vært noe for din hud?

Skrevet

Jeg hadde heller ikke åpnet døren for rørleggeren uten sminke fordi rørleggerne her er kjekke 😍

Anonymkode: c87d6...748

Skrevet

Rørleggeren bryr seg ikke om hvordan du ser ut. Han er der for å gjøre en jobb. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Rørleggeren, gir faen i hvordan du ser ut, eneste rørleggeren bryr seg om er rørene i huset.

Skrevet

Du får vel ta i bruk den kjente eksponeringsmetoden da. Prøve å åpne for folk med mindre og mindre  sminke på. Til sist usminket. Du vil se at livet ditt ikke blir noe dårligere uten sminke.

Anonymkode: 26869...888

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sier hudlege/ hudpleier om tilstanden på huden din da? Hvor bra kan den bli?

Da jeg var 26 år fikk jeg pcos som er en hormonforstyrrelse som gir cyster på eggstokkene, kviser på haken/hals og hårvekst i ansiktet/ kroppen.

Jeg fikk medisinsk hudpleie hos hudpleier i et par år og fikk blant annet en behandling som heter Alkaline som skal fjerne hår i ansiktet og behandle gamle akne arr.

Kanskje det hadde vært noe for din hud?

Virkelig ikke meningen å kuppen tråden og kan gjerne starte ny tråd men ville svare AB over for jeg har samme problem PCO og lurer på hva Alkaline behandling er og om det hjalp mot hårveksten i ansiktet?

Anonymkode: cc3e2...c9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Virkelig ikke meningen å kuppen tråden og kan gjerne starte ny tråd men ville svare AB over for jeg har samme problem PCO og lurer på hva Alkaline behandling er og om det hjalp mot hårveksten i ansiktet?

Anonymkode: cc3e2...c9e

Jeg fikk elektrolyse for å fjerne svarte hår og Alkaline  Wash for den lyse dunen/de tynne lange hårene som jeg hadde i ansiktet.

Legger ved notat fra hjemmesiden til en hudpleiesalong som tilbyr denne behandlingen.

Screenshot_20210212-230638_Chrome.jpg

Skrevet

Prøv å tenk at de aller fleste tenker mest på seg selv, inkludert rørleggeren. Det er rart å bli vant med tanken, men vi har alle som oftest nok med oss selv. De studerer deg ikke, og de står i alle fall ikke med lys opp i fjeset ditt og studerer det du ser på som dine "svakheter" slik du gjør foran speilet. De ser deg fra avstand, som en del av en jobb de skal gjøre, og tenker kanskje maks "Ah, for en koselig ung kvinne som åpnet" når de ser deg.

Du er helt perfekt akkurat sånn som du er, men jeg forstår at det gjør vondt å se de arrene. Vonde minner. Jeg har de selv, i tillegg til av og til utbrudd. Og det må være vondt at denne usikkerheten kontrollerer hva du føler du kan og ikke kan gjøre i dette tilfellet. Men eksponeringsmetoden er som oftest den beste. Dropp en ting for hver gang om så. Dropp mascara en gang, dropp foundation neste gang. Bestem deg for at du skal vinne over denne usikkerheten.

Og spør deg selv, hva er det verste som kan skje? Ok, la oss si at de tenker masse på at du er stygg  (det gjør de ikke)... hva så? Hva betyr det for hvem du er som person, hva du kan og hvordan påvirker det livet ditt? Og snu på det litt - for hva sier det om den personen hvis de bruker masse energi på å tenke slikt om et annet menneske som de møter? Det sier meg at kanskje de trenger å se litt ekstra godt på seg selv i speilet og skjerpe seg. Litt ræva måte å oppføre seg på eller? Og hvis de oppfører seg ræva, er det en person hvis mening du skal gi makt?

For mennesker er ikke stygge. Vi bare ser forskjellige ut, og det er jo helt greit. Og acnearr er ikke stygge heller, de bare er.

Anonymkode: b1055...84d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...