AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #101 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettleien er uansett så høy at det ikke er forsvarlig å la strøm være monopol for pirvate selskaper. Anonymkode: 416fd...3b7 Hvordan ser du for deg at man kunne hatt konkurranse i nettleie-markedet? Om du feks bor i Oslo (hvor Hafslund er netteier) og bestilte nettleie fra Trønderkraft, skulle de rulle ut en kabel fra Dovrefjell og ned til deg - evt fra den nærmeste personen som allerede var kunde? Eller skulle de sette opp et dieselaggregat utenfor boligen din? Anonymkode: 3a729...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #102 Skrevet 12. februar 2021 Har varmepumpe i stua, og den er på 25 grader. Blir så syk av å fryse. Stua er passe liten og har åpen løsning ut i gangen, så har hengt opp et tykt forheng. Uti gangen er det kaldt. Må ha på varme på kjøkkenet hvis ikke kan rørene fryse, så panelovnen på veggen står på 16 om natta, og 20 og dagen. På badet står varmekablene på, og de må være på pga vannrør, men også pga det blir dritkaldt uten. Og når jeg dusjer blir det fuktig og det kan bli sopp om ikke varmen står på. På soverommet er det iskaldt. Jeg liker å ha det kaldt når jeg sover, men nå må jeg sove med to ullpledd oppå dyna, tykke ullsokker på føttene. Ligger i pysj, og har på meg ullvotter og lue på hode. Har også på meg et ullsjal rundt halsen som dekker ryggen og brystet ned til magen. Så jeg er klar for nordpolekspesisjon hver natt. Vurderte å bare sove på badet og sitte på badet siden det er så godt og varmt der, men det er ganske trangt, og jeg må nesten ha på varme på stua og kjøkken så det ikke fryser ned. Anonymkode: 045ec...d40 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #103 Skrevet 12. februar 2021 Mellom 20 og 24 avhengig av rom. Anonymkode: 1f8d2...db0
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #104 Skrevet 12. februar 2021 Jeg har rundt 20-21 grader i oppholdsrom. En vinter gikk jeg på asp og strømprisen var høy. Kledde på meg og hadde 15 grader inne. Aldri mer! Jeg frøys på meg min første og siste uvi. Anonymkode: 71fde...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #105 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som har det kjølig/kaldt og heller kler på dere ull og bruker pledd - gjør dere ikke annet enn å se på TV hjemme da? Med hendene inni genseren eller under pleddet? For det er jo ikke særlig trivelig å f.eks. tegne, strikke, sy, male, pusle, perle etc, når fingrene er iskalde, og det kan ikke gjøres med votter eller hansker. Heller ikke noe særlig å f.eks. gjøre yoga i et kaldt rom. Ikke er det trivelig for dyr inne, annet enn typ polarhunder, med kaldt hus, og kjipt for babyer som krabber og barn som sitter på gulvet og leker. Anonymkode: 7a9d2...aaf Nå er det nesten ingen her utenom trådstarter som har det under 20. Og ved 20 grader er det ikke noe problem å strikke eller tegne, altså. Fryser du når det er 20 grader om sommeren? Det har ikke vært noe problem med småbarn heller. Anonymkode: 76c64...cbe 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #106 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Grunnen til at jeg takler kulde fint er fordi jeg har flere hundre døgn i telt ute i naturen. Men da har du liten plass og det kan være fuktig og rått. I en leilighet har jeg det som en konge om jeg sammenligner. Selv om det er kaldt. Man kan også tenke på hjemløse som sover ute. Man har det mye bedre! ts. Anonymkode: e4b89...303 Hvordan får de hjemløse noe bedre av at du har 12 grader inne? Anonymkode: 3d0c6...c58
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #107 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 25 grader, vi har en baby som kryper rundt på parketten, kan ikke ha det kaldere. Anonymkode: 05e18...bbd Uff, det gjorde stakkars babyen mln! Men hun lever da Anonymkode: 97c25...fa1 3
Vera Skrevet 12. februar 2021 #108 Skrevet 12. februar 2021 Har 2 varmepumper, den ene på 26 grader, den andre på 24. Hvilke temperatur det faktisk er i huset vet jeg ikke, men ikke så varmt som gradene varmepumpene er stilt inn på i hvert fall..tipper vi har rundt 22 grader. I tillegg har jeg vifteovn i lesekroken min..
Jytte Skrevet 12. februar 2021 #109 Skrevet 12. februar 2021 Har som regel mellom 18-20 grader fordi jeg er glad i å lufte. Hender det blir for mye frisk luft og da er det nede i fjorten, femten. Det er på kvelden og like før jeg skal legge meg. Sentralvarme og varmekabler på badet. På badet er det varmere. Ville slitt med temperatur over 23 grader. Er jeg på besøk må jeg ofte kle av meg det meste. Vet at eldre fryser lett, men unge folk? 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #110 Skrevet 12. februar 2021 23 på stua og kjøkken, ca 19 på soverom og sikkert 25+ på badet. Anonymkode: 9e324...e15
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #111 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har gjort flere andre tiltak. Kun en klesvask i uken. Ingen bruk av oppvaskmaskin. Skyller bare av samme tallerken/bestikk/glass. Dusjer kun en gang i uken i maks 5 min. Da monner det! Anonymkode: e4b89...303 De lever bedre i slumen omtrent. Anonymkode: 9e324...e15 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #112 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Pga høye strømpriser har jeg bestemt å sette varmen i leiligheten på 12 grader. Jeg bare bruker ekstra ullklær og pledd. Det kan jeg fint greie i 2-3 mnd til. Kan se på det som en teltekspedisjon jeg legger ut på. Hvor høy varme har dere i boligen deres nå? Anonymkode: e4b89...303 Boliger bør ikke være under 15 grader, dette har med fult etc å gjøre Anonymkode: e7f13...cdf 1
male32 Skrevet 12. februar 2021 #113 Skrevet 12. februar 2021 12 grader? Vil det ikke bli store fuktskader da?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #114 Skrevet 12. februar 2021 24 på varmepumpa, 30 på badene og gangen. Ca 24-25 i andre etg på barnerommene og stua også. Har råd til dyrene strøm så ikke aktuelt å fryse Anonymkode: a03cf...14b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #115 Skrevet 12. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Dere som har det kjølig/kaldt og heller kler på dere ull og bruker pledd - gjør dere ikke annet enn å se på TV hjemme da? Med hendene inni genseren eller under pleddet? For det er jo ikke særlig trivelig å f.eks. tegne, strikke, sy, male, pusle, perle etc, når fingrene er iskalde, og det kan ikke gjøres med votter eller hansker. Heller ikke noe særlig å f.eks. gjøre yoga i et kaldt rom. Ikke er det trivelig for dyr inne, annet enn typ polarhunder, med kaldt hus, og kjipt for babyer som krabber og barn som sitter på gulvet og leker. Anonymkode: 7a9d2...aaf Jeg sitter med ull og pledd nå, men gjorde yoga i går uten problem. Barna er så varme av seg at det er ikke noe problem. Anonymkode: 80e42...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #116 Skrevet 12. februar 2021 Har vel 18-20 grader inne. Leilighet på 106 m2 over 2 etasjer. Ikke lys på i rom vi ikke er i. Kler på meg litt ekstra og bruker pledd. Likevel har strømregninga doblet seg. Heldigvis blir det mildere neste uke. Anonymkode: 48f67...e82 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #117 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Grunnen til at jeg takler kulde fint er fordi jeg har flere hundre døgn i telt ute i naturen. Men da har du liten plass og det kan være fuktig og rått. I en leilighet har jeg det som en konge om jeg sammenligner. Selv om det er kaldt. Man kan også tenke på hjemløse som sover ute. Man har det mye bedre! ts. Anonymkode: e4b89...303 Det du må tenke litt på er fuktigheten du vil oppleve å ha inne. Om vinteren, det vil si i fyringssesongen, skal relativ luftfukt være mellom 20% og 40% i de varme oppholdsrommene. I kjøligere rom (15 til 18°C) kan luftfukten være opp til 50%. Har du mye papirer og bøker vil de kunne ødelegges over tid og det kan dannes mugg og råte og lukte ekkelt. Anonymkode: 33402...aff
Minitroll Skrevet 12. februar 2021 #118 Skrevet 12. februar 2021 Har ikke varme på om natten. Da er det mellom 14 og 16 grader. På dagtid er det mellom 18 og 22 grader.
KittySnow Skrevet 12. februar 2021 #119 Skrevet 12. februar 2021 22-23 grader Kaldere enn det så må jeg kle på meg ull osv. Liker best å gå i tskjorte hjemme 😛
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #120 Skrevet 12. februar 2021 Jeg har nettopp sjekket reelt Timesforbruk, og til tross for at jeg har begynt med strøm/prisbesparende tiltak fra februar som å nesten ikke bruke varmepumpe (mest peis), slå av alle lys og elektroniske apparater som ikke er i bruk. Dusje tett opp mot natten og bruke oppvaskmaskin på natten.. Så står det at jeg bruker like mye kWh i døgnet som i midten/slutten av januar før jeg ble mer bevisst. Skjønner ikke hvordan det er mulig jeg da.. 🤔 Anonymkode: fc5a8...63b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå