Gå til innhold

Første steg mot innstramming i uføretrygd - perspektivmeldingen kommer.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vera skrev (15 timer siden):

Helt enig. Men HVORFOR er det slik, og HVA bør det gjøres?

Å slutte å importere på NAV klienter, som føder flere NAV klienter er en start. Over halvparten av de som mottar støtte fra NAV er innvandrere. 

Vera skrev (15 timer siden):

Det var ikke særlig spesifikt eller informativt. Hva tenker du er en logisk løsning, og hvor mye bør en ufør ha å leve for?

Hva en ufør bør ha, og hva vi har råd til at en ufør kan ha er to svært forskjellige ting. Slik det er nå kjøres hele systemet rett i grøfta. Det koster å være "god". 

Anonymkode: b459f...48b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 hours ago, Nightcrawler said:

Ok, jeg blir antakelig brent på bålet nå, men la gå.

Jeg snakket en gang med en bekjent av meg som jobber som saksbehandler i Nav. Hun kunne fortelle at i flere tilfeller innvilger Nav uføretrygd fordi noen som søker om det, ikke overhodet er villige til å prøve ut andre tiltak Nav foreslår - som for eksempel arbeidstrening. Det koster mindre å gi en uføretrygd enn å prøve ut tiltak etter tiltak som ikke folk er motivert for.

Jeg har vært i flere attføringsbedrifter og min erfaring er at det skal veldig mye til før de anbefaler uføre. Standardfrasen er at vedkommende kan komme i jobb med "mer arbeidstrening". De fantes de som ikke var motiverte, det er riktig. Og de fikk som regel en rapport på seg om at de var umotiverte. Heller ikke så uvanlig at de ble truet med å ikke få forlenget avklaringspengene om de ikke skjerpet seg. Hvor ofte de gjorde det vet jeg ikke. Får man en rapport på seg som umotivert er min erfaring at det er nesten umulig å få uføretrygd, da må du ha blitt drastisk mye sykere i mellomtiden. Søknaden blir stanset høyere opp i systemet med begrunnelsen om at tiltakene ikke har virket fordi brukeren har vært vanskelig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja. Tjener en bra før ufør, må en selv ta ansvar om en vil ha det bedre om en blir ufør.

Anonymkode: 7f567...f4b

Mange har ikke valg...

Anonymkode: 974aa...06a

• Liker 1
Skrevet
Nuka skrev (9 timer siden):

Like random: og oljefondet stiger med over 1 milliard i året. 1000 millioner. Nei det går ikke rett i dass, du er hysterisk og aner ikke hva du røler i ..🤦‍♀️

Du forstod ikke at staten allerede ‘’skylder’’ hele oljefondet i pensjoner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Problemet er slik jeg ser det:

Vi tar inn mange innvandrere med traumer, lav utdannelse og ulike problemer, som vi vet med høy sannsynlighet ender opp som uføre.

Kjenner ungennuføre innvandrere (er innvandrer selv) men kjenner flere unge uføretrygdede nordmenn eller på forskjellige tiltak som kunne ha jobbet og hadde tilbud om jobber. Ville ikke, var for tungt, lønnen for dårlig osv

Vi presser ungdom som overhodet ikke er motiverte gjennom obligatorisk skolegang som får dem til å føle seg mislykkede, heller enn tidligere å få dem inn på jobbrettet trening med påfølgende læretid som de er motivert for. Jeg tror mange tenåringer ville være motivert for å være på en arbeidsplass å lære et fag som de vet kan gi dem jobb, heller enn å lære nynorsk, tysk eller kjemi. Men hva er vel vitsen med å få ungdom inn på fagutdanninger, så lenge utenlandske malere, snekkere,  murere osv. tar jobbene deres? Vi må begrense antallet utlendinger slik at det blir mulig å få jobb og attraktivt å jobbe i disse bransjene. Det er ikke så gøy å være den eneste norsktalende på jobben...

De håndverkere jeg kjenner som jobber hvitt tjener godt. Men startlønn er ca 350 000-400 000 kr. Etter noen år er de fleste godt oppi 500 000. Så jeg skjønner ikke problemet. De som vil får det til. Både norske og utenlandske. Problemet med norske slik jeg ser det er at alle vil drive for seg selv og tjene fett. Og det er vanskelig, spes når man er ung og uten erfaring. 

Køene i helsevesenet er dessverre så lange at manges helse forverres i prosessen.

Der er jeg enig til en viss grad

I mange jobber må man jobbe livet av seg i et forsøk på å få fast stilling. Man risikerer å jobbe seg syk.

Enig. Det må man gjøre noe med. 

På den annen side er det i mange yrker vanskelig å få deltidsstillinger, eller stillinger det det er nok å jobbe 100%. Jeg kjenner et par stykker som ikke fikk lov til å gå ned i stilling, og som heller ikke klarte å finne en annen stilling som var deltid. Det endte med at de jobbet seg gradvis i senk, og ble uføre.

Tja. De vil gå ned i stilling men ikke gi fra seg ansvaret.... Tenk som du vil. 

Mange mener uføre bør jobbe deltid, men av samme årsak som ovenfor, så er det ikke mulig å få seg noen jobb. Hvis ikke friske får seg deltidsstilling, klarer i alle fall ikke syke med en hullete CV det.

Jeg tror at noe av problemet ligger her men kjenner ei dame som kunne vært ufør men jobber mer enn fult. Hvordan hun får det til vet jeg ikke men respekt til henne. 

Anonymkode: 7d5c0...f58

Anonymkode: a72cc...043

Skrevet

Vi har for det første helt feil fokus. 

Vi må se på hvorfor så mange blir syke, og forebygge. 

Vi som mennesker er helt ute å kjøre, det må et drastisk skift til for å snu dette. Har ikke svarene på hvordan dette kan skje i praksis. 

Men vi må investere tiden vår med barna våres, ikke sende de bort til fremmede. Vi må slutte å ha tanker om at barn klarer seg uansett.  Nå er det mest fokus på hva som er best for foreldrene, hva kan man gjøre (kjøpe) for at det å ha et barn blir minst mulig bry. 

Vi har gått bort fra vår natur og våres instinkter. Det er klart DET blir det konsekvenser av!  

Idag vet vi enormt mye om hjernens utvikling, og hvor ekstremt viktig de første årene er.  Skal vi ha friske voksne, må vi forme friske barn. 

Og det er ikke kun alvorlig neglekt som skader en barne hjerne. Det er også mangel på direkte kontakt og omsorg fra foreldre. Ikke bli sett og hørt vil forme hjernen negativt. Dette vil man bruke et helt liv på å jobbe med.  

Anonymkode: 1585a...0ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jobbet i over 20 år i forsikringsbransjen og ser en skremmende utvikling.  Din oppsummering er skremmende lik min oppfatning. 

Anonymkode: 469e4...99b

Det rare er at det ikke blir satt fokus på dette. Man hyler om at man må bygge ut helsevesenet for å takle alle disse nye lidelsene, men man går ikke til kjernen for å finne ut hva det skyldes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange har ikke valg...

Anonymkode: 974aa...06a

Nei, men om en har hatt det valget blir det feil at staten skal yte høyere ytelser pga at en har hatt det. Skal en ha mer som ufør, må en ta ansvaret for dette selv, siden man er i en posisjon som tillater dette.

Skrevet
n_97 skrev (8 timer siden):

Jeg har vært i flere attføringsbedrifter og min erfaring er at det skal veldig mye til før de anbefaler uføre. Standardfrasen er at vedkommende kan komme i jobb med "mer arbeidstrening". De fantes de som ikke var motiverte, det er riktig. Og de fikk som regel en rapport på seg om at de var umotiverte. Heller ikke så uvanlig at de ble truet med å ikke få forlenget avklaringspengene om de ikke skjerpet seg. Hvor ofte de gjorde det vet jeg ikke. Får man en rapport på seg som umotivert er min erfaring at det er nesten umulig å få uføretrygd, da må du ha blitt drastisk mye sykere i mellomtiden. Søknaden blir stanset høyere opp i systemet med begrunnelsen om at tiltakene ikke har virket fordi brukeren har vært vanskelig. 

Alt har en grense. Man blir ikke sendt rundt på tiltak til evig tid.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Alt har en grense. Man blir ikke sendt rundt på tiltak til evig tid.

Det har blitt strammet inn en del i det siste. Før det ble tak vet jeg om folk som gikk på tiltak i 15 år. 

Skrevet

Penger er nok driveren for mye av dette. Om man ikke får betalt for å være syk, skal det mer til for å bli hjemme. Blir det for lukrativt blir flere hjemme. Det er fakta. De som jukser til seg uføretrygd ødelegger for virkelig syke, ikke vi som jobber og betaler skatt. Men på et punkt når man smertegrensen som skattebetaler. Jeg betaler 44% skatt og jeg har null sympati med de som er uføre. Jeg syns det er urimelig at jeg skal jobbe ræva av meg mens 20% av befolkningen driver dank. Håper virkelig at vi nå har politikere som faktisk tørr å snakke om elefanten i rommet og ta tak i problemet. 

Anonymkode: 92894...3ba

Skrevet

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, at her må en inn med forebyggende tiltak og se på hva det er som gjør at folk blir syke. Det må mere forskning til og flere behandlingsmetoder.  Men har du fått en kronisk sykdom som gjør deg arbeidsufør og som det ikke finnes behandling for, så er det uansett i praksis liten sjanse for å komme seg ut i arbeid igjen. Men for noen diagnoser finnes det derimot muligheter for å komme seg tilbake i jobb. Derfor er det mange som går årevis i arbeidsutprøving og på diverse tiltak før de får innvilget eller avslag på uføre.  Etter alt jeg har erfart og sett er det slettest ikke enkelt å få innvilget uføretrygd slik systemet er i dag, selv om mange ser ut til å tro det.  Derfor tror jeg også at antallet snyltere ikke kan være forbausende høyt og hvordan disse snylterne kan leve med god samvittighet forstår jeg rett og slett ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Penger er nok driveren for mye av dette. Om man ikke får betalt for å være syk, skal det mer til for å bli hjemme. Blir det for lukrativt blir flere hjemme. Det er fakta. De som jukser til seg uføretrygd ødelegger for virkelig syke, ikke vi som jobber og betaler skatt. Men på et punkt når man smertegrensen som skattebetaler. Jeg betaler 44% skatt og jeg har null sympati med de som er uføre. Jeg syns det er urimelig at jeg skal jobbe ræva av meg mens 20% av befolkningen driver dank. Håper virkelig at vi nå har politikere som faktisk tørr å snakke om elefanten i rommet og ta tak i problemet. 

Anonymkode: 92894...3ba

Jeg er hjemme så å si 24/7. Ingen venner. Ingen kjæreste. Ingen barn. Ingen håp om en bedre fremtid. 
Dagene går ut på å overlevere og å snu meg ofte nok i senga for å unngå liggesår. For mye lyd, lys og bevegelse gjør meg så stressa at jeg vil denge hodet i murveggen for å ro ned angsten. Jeg blir kvalm av for mye lys og lyd. Jeg er ute 1 gang i uken, behandling og butikk. For nei, jeg kan ikke få ting levert på døren for jeg tåler ikke en gang å ha besøk av familien.
Det er ikke så lukrativt på uføretrygd som du skal ha det til. 16.000 kr i mnd er ikke verdt dette livet. Jeg hadde glatt tatt et liv med jobb og alt som kommer med. Du som jobber har noe å gå til, du møter folk hver dag, du får ferie! Jeg får aldri ferie, verken til helg eller helligdager. Aldri! Jeg kan ikke bare ta en ukes ferie fra PTSD og panikkangst. 

Tror du virkelig at et liv i isolasjon og en meningsløs hverdag og en evig kamp mot hode og kropp er verdt et bar usle tusen?! Høres det lukrativt ut? Hva faen mener du vi som er syke skal gjøre, legg oss ned å dø?! Skal vi avlives så fort vi blir ufør? Tenk deg litt om før du spyr ut slik dritt på nett!

Anonymkode: 0de60...efe

• Liker 3
Skrevet

Det er jo mye vi vil måtte endre på, også utenfor ordningen med uføretrygd. Vi har veldig mange som ikke jobber sammenlignet med andre land, og det må jo det være en grunn til. Dette med at uføretrygden i så stor grad blir basert på det man tjente før tror jeg kommer til å bli endret. Og det må det nesten. Vet om flere på uføretrygd som tjener mye mer enn det min mor gjør som jobber i et lavtlønnsyrke. Så kan man jo godt si "men er det ikke rettferdig at de som har betalt mer i skatt får mer tilbake". Vel, joda, men må man kutte så må man jo kutte. Og de skattepengene er ikke en slags "innbetalingsordning" i tilfelle man blir ufør, de er jo ment til å dekke utrolig mye mer enn uføretrygd. 

Vi kommer alltid til å ha mennesker som ikke kan jobbe, så uføretrygd må man selvsagt ha. 

Tror også vi kommer til å få karensdager ved sykdom. Det har jo sine positive og negative sider, som alt annet. Men samlet sett er det nok nødvendig, terskelen for mange for å "ta seg en dag" hjemme er nok for lav. Vi har også en svær offentlig sektor som man må bygge litt ned (selvsagt ikke helsetjenester og skole) - det sitter mange byråkrater rundt om kring som forvalter ulike oppgaver de har blitt pålagt. Jeg er en av dem. Borgere har så utrolig mye rett til å klage på det ene og det andre, og det koster å ha mennesker som skal svare på alt av det. Noen ting må man ha klagerett på, men jeg tenker at man bør bli mer restriktiv på det området også. 

Anonymkode: 013ca...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er hjemme så å si 24/7. Ingen venner. Ingen kjæreste. Ingen barn. Ingen håp om en bedre fremtid. 
Dagene går ut på å overlevere og å snu meg ofte nok i senga for å unngå liggesår. For mye lyd, lys og bevegelse gjør meg så stressa at jeg vil denge hodet i murveggen for å ro ned angsten. Jeg blir kvalm av for mye lys og lyd. Jeg er ute 1 gang i uken, behandling og butikk. For nei, jeg kan ikke få ting levert på døren for jeg tåler ikke en gang å ha besøk av familien.
Det er ikke så lukrativt på uføretrygd som du skal ha det til. 16.000 kr i mnd er ikke verdt dette livet. Jeg hadde glatt tatt et liv med jobb og alt som kommer med. Du som jobber har noe å gå til, du møter folk hver dag, du får ferie! Jeg får aldri ferie, verken til helg eller helligdager. Aldri! Jeg kan ikke bare ta en ukes ferie fra PTSD og panikkangst. 

Tror du virkelig at et liv i isolasjon og en meningsløs hverdag og en evig kamp mot hode og kropp er verdt et bar usle tusen?! Høres det lukrativt ut? Hva faen mener du vi som er syke skal gjøre, legg oss ned å dø?! Skal vi avlives så fort vi blir ufør? Tenk deg litt om før du spyr ut slik dritt på nett!

Anonymkode: 0de60...efe

Dette forandrer ikke på den du siterte sitt utsagn. Mange går etter trygd fordi det passer dem. At du 100% fortjener din trygd osv, har null med dette å gjøre.

Skrevet

Det må helt klar gjøres noe med. Du kan få uføretrygd ved letter psykiske lidelser i dag... De bør satse på å kombinere behandling og arbeid. Ikke satse på uføretrygd. For denne gruppen jeg nevnte blir faktisk sykere på trygd. 

Alle som er uføretrygdet skulle fått samme utbetaling. Da kunne den økt noe. Kanskje 2,91G. 

Anonymkode: a0390...4bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...