Gå til innhold

Første steg mot innstramming i uføretrygd - perspektivmeldingen kommer.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Ja, men samtidig kan man ikke kvalitetsjekke historien..da har den liten relevans for diskusjonen. Alle kan komme opp med en historie de har hørt fra naboen..men det er vanskelig å vite om naboen snakker sant, eller om naboen legger på litt for kjentfolk eller trekker fra litt..sladrehistorier bør liksom ikke være kilden for utsagnet «Det er altfor lett å få trygd»..

Du er velkommen til å underbygge både den ene og den andre veien med forskning og rapporter. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trøndere1 skrev (1 minutt siden):

Har prøvd. Hun har dessverre skaffet seg en vanntett sak basert på ikkedokumenterbare plager i forbindelse med hukommelse grunnet søvnplager. 

Merkelig..da man gjerne overvåker søvnmønsteret over tid, og gjerne blir innlagt om søvnmangelen blir så alvorlig, med så store konsekvenser. Det er vel til og med egne sentre for denne type problematikk.

• Liker 3
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Ja, og det er jo det som diskuteres i tråden..men spørsmålet er hvordan og hvorfor. 

Hvordan: Ved å lyve på seg vanskelig dokumenterbare lidelser og stå i det til en får innvilget trygd.

Hvorfor: For å slippe å jobbe og sikre seg livslang økonomisk ytelse.

Anonymkode: 7f567...f4b

• Liker 2
Skrevet
Trøndere1 skrev (2 minutter siden):

Du er velkommen til å underbygge både den ene og den andre veien med forskning og rapporter. 

Skal jeg snakke med søsteren din..?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan: Ved å lyve på seg vanskelig dokumenterbare lidelser og stå i det til en får innvilget trygd.

Hvorfor: For å slippe å jobbe og sikre seg livslang økonomisk ytelse.

Dette blir kjedelig..hvilke sykdommer kan man vanskelig dokumentere? 

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Skal jeg snakke med søsteren din..?

Du har vel sagt selv at enkeltmennesker og historier ikke har nok substans og troverdighet så i følge deg så er ikke det plausibelt. 

Skrevet

Du har vel sagt selv at enkeltmennesker og historier ikke har nok substans og troverdighet så i følge deg så er ikke det plausibelt. 

Det blir jo litt merkelig at du ber meg om å dokumentere og kvalitetssjekke dine påstander..

• Liker 1
Skrevet
Vera skrev (3 minutter siden):

Merkelig..da man gjerne overvåker søvnmønsteret over tid, og gjerne blir innlagt om søvnmangelen blir så alvorlig, med så store konsekvenser. Det er vel til og med egne sentre for denne type problematikk.

Vi snakker her om påståtte forandringer i hjernen over lang tid grunnet dårlig søvnmønster i ung alder. Altså det kan ikke sjekkes og ikke dokumenteres men ved å bruke noen år av livet sitt så fikk hun det som en grunn til uføretrygden sin. 

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Dette blir kjedelig..hvilke sykdommer kan man vanskelig dokumentere? 

Diffuse og ikke- dokumenterbare sykdomstilstander:

Med anvendelse av begrepet diffuse og ikke-dokumenterbare lidelser, menes sykdomstilstander som ikke lar seg bekrefte objektivt gjennom for eksempel ytre skade- eller sykdomstegn, blodprøver, røntgen og lignende medisinske observasjonsmetoder. Det foreligger ikke objektive sykdomstegn som kan forklare årsaken til sykdomstilstanden, og av det arbeidsuførheten. Medlemmets egne subjektive beskrivelser og beretninger om sykdomssymptomene, blir avgjørende for å bekrefte sykdomstilstandens tilstedeværelse og innvirkning. Uttrykket kan gi assosiasjon om at sykdomstilstanden ikke er reell. Begrepet er på ingen måte ment slik. Selv om det er medlemmets egne beretninger og beskrivelser som er avgjørende, er ikke dette synonymt med at sykdomstilstanden ikke er reell og svært belastende for den enkelte.

Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Det blir jo litt merkelig at du ber meg om å dokumentere og kvalitetssjekke dine påstander..

Mener du trygdesystemet i Norge fungerer og er rettferdig ? 

Skrevet
Trøndere1 skrev (2 minutter siden):

Vi snakker her om påståtte forandringer i hjernen over lang tid grunnet dårlig søvnmønster i ung alder. Altså det kan ikke sjekkes og ikke dokumenteres men ved å bruke noen år av livet sitt så fikk hun det som en grunn til uføretrygden sin. 

Men forandringer i hjernen kan jo dokumenteres? 

• Liker 1
Skrevet

Mener du trygdesystemet i Norge fungerer og er rettferdig ? 

Det har jeg ikke sagt noe om 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ 
Jeg mener dog at reelt syke ikke skal straffes for andres skruppelløse oppførsel, og at helsebehandlingen i Norge gjør folk enda sykere.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1 mrd stigning i året er en slikk og ingenting for et land som Norge med den velferdsstaten vi har. 

Anonymkode: f7ea7...1fb

Det får så være, men likevel stiger det selv om det brukes av det så jeg er fortsatt ikke veldig bekymra for oljefondet. Klart det brukes unødvendig mye av det, men det er en helt anna diskusjon.

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Jeg mener dog at reelt syke ikke skal straffes for andres skruppelløse oppførsel, og at helsebehandlingen i Norge gjør folk enda sykere.

Da er vi enige. De som lurer systemet må og skal lukes ut. Så jeg sier meg ferdig for i kveld og sover søtt herfra. 

Skrevet
Vera skrev (13 timer siden):

Ja, dette har du allerede sagt. Men du svarer ikke på hvorfor du tror det er slik, og hva som kan gjøres for å forandre at det er slik. 
Du ramser bare opp antall uføre, og annet tøvsnakk som ikke er bærekraftig. 

Faktum er at det for mange som blir syke - og jeg spør deg konkret; HVORFOR blir så mange syke? HVA kan gjøres for å forhindre at så mange blir syke? 

Foreldre kan lære ungene sine å senke forventningene til livet, slik at ungene slipper å bli deprimerte og arbeidsuføre fordi de ikke klarer å bli supermodeller og rockestjerner, for eksempel.

Anonymkode: e6a3a...cca

Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

I 2013 ble 4 av 10 sykemeldt med "diffuse plager" som ikke kunne forklares medisinsk. Dette økte med 69%(!) siden 2000.

Jeg tviler på at denne trenden snudde i 2013.

Kan det her da ligge en trygdebombe av dimensjoner?

• Liker 1
Skrevet

Blir vel strengt talt å straffe symptomer uten å prøve å finne ut av å behandle sykdommen i det hele. 

Snevert tenkt.

Som flere har sagt, hvorfor har vi så mange syke? Kanskje verdt å se på eller skal vi heller begrave de ned i en kjeller og si "hysj på deg, her har du en skalk og litt vann! Sånn! Hold fred på deg og slutt og vær til bry" 

Folk får jo så vidt hjelp! Har selv vært årevis i system med mye helsehjelp som strengt tatt har ikke vært det beste. Har fortsatt plager ingen leger finner ut av og terskelen for å bli videre sendt til spesialister er høy. Du får ofte beskjed om at "ja, jeg vet ikke jeg, du får nesten bare leve med det". Hadde alvorlig helsefeil verken psykiater eller to andre leger plukket opp før jeg ba om en spesiell blodprøve selv! Selv når dette var en tydelig bivirkning på medisiner jeg gikk på så plukket ingen det opp og la en en sammen! 

Slutt å skyld på de feil folka!!

Anonymkode: 51a0e...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I 2013 ble 4 av 10 sykemeldt med "diffuse plager" som ikke kunne forklares medisinsk. Dette økte med 69%(!) siden 2000.

Jeg tviler på at denne trenden snudde i 2013.

Kan det her da ligge en trygdebombe av dimensjoner?

Jobbet i over 20 år i forsikringsbransjen og ser en skremmende utvikling.  Din oppsummering er skremmende lik min oppfatning. 

Anonymkode: 469e4...99b

• Liker 1
Skrevet
Trøndere1 skrev (1 time siden):

Jeg prater i løpet av en uke med folk i alle samfunnslag. Håndverkerkere,selgere, leger og bedriftseiere. boligmeglere og bruktbilselgere. Når man kommer i prat med de fleste så er det slik at stort sett alle kjenner noen som snylter på systemet i ulik grad. Økonomi vil tvinge oss til å gjøre noe med dette. Jeg håper en opprenskning vil starte snart. Men det er dessverre slik at AS Norge har alt for mye penger til at dette blir et tema på lang tid. Vi må nok bli blakk først. 

De fleste kjenner noen som snylter, men unngår å si ifra til NAV? Da tenker jeg at disse "jeg vet at" bare spekulerer. Det blir lite troverdig.

• Liker 2
Skrevet

F U til dere som tror at det er enkelt eller lukrativt å få uføretrygd. Jeg hadde en arbeidsulykke som ødela meg, og fikk også etterhvert store psykiske utfordringer av prosessen med å kunne komme i jobb igjen. Jeg ville ikke ha trygd, men prøvde alt jeg kunne å komme tilbake i jobb. Omskolering, utprøving i x antall stillinger og arbeidspraksis, kurs, osv. Men møtet med NAV, hele saksgangen, det å ikke få gehør for hva som kunne hjelpe, hva jeg klarte og ikke klarte tok knekken på meg. 12 år på diverse tiltak som ikke fungerte, aldri mulighet for jobb i andre enden, selv der det gikk bedre. Systemet er laget slik at kyniske arbeidsplasser utnytter oss NAV slaver i x antall måneder hvor de får godt betalt for å ha oss, så når perioden er over lager de ny kontrakt med neste person på tiltak. Det burde ikke vært lov! Og den som er i praksis får samme lave sats uansett, ikke noen følelse av å jobbe for lønn. Man må hoppe når NAV sier hopp, selv om det innebærer noe så sløvt som å for 4 gang delta på det samme jobbsøkerkurs, selv om man kan alt fra før av, bare fordi de må ha deg i aktivitet, men ikke har noe reelt tilbud. Det er fordummende rett og slett. Jeg ble etterhvert så syk at det ikke gikk mer. Min supre inntekt på ufør? Ca 17500 pr mnd utbetalt. Husleien min er 13000 pr mnd. Så ja, føler jeg lever veldig fett ass... 

Anonymkode: 83adf...5f1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...