AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #161 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det burde jo gå som svindel på lik linje med all annen svindel. Uføre må få lov til å være i fred. De må skilles vekk fra de som svindler, de som ikke får seg jobb, og alle andre. Anonymkode: 7f28a...178 Ja, all økonomisk svindel er jo ulovlig, slik sett. Men å få fast noen for å få seg sykemelding, AAP og uføretrygd på fake grunnlag er nærmest umulig. Anonymkode: 7f567...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #162 Skrevet 12. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er altfor lett å få trygd. Hele systemet må legges om fra tillitsbasert til dokumenterbart. Anonymkode: 7f567...f4b 😂😂😂 tillitsbasert. NAV har ikke engang tillit til spesialister ved norske helseforetak. en jeg kjenner var inn og ut av psykiatrien pga alvorlig schizofrenien.NAV friskmeldte han og sendte han ut av AAP og over på ordinær arbeidsledighet. Du skulle vært flue på veggen på de jobbintervjuene fyren var på. Det var sikkert underholdende. Men lite underholdende var bankkonto på 0 men for all del. Still mer krav til disse menneskene. Så skal du se de skjerper seg og blir litt mindre ufør...... Anonymkode: 9056c...98b 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #163 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😂😂😂 tillitsbasert. NAV har ikke engang tillit til spesialister ved norske helseforetak. en jeg kjenner var inn og ut av psykiatrien pga alvorlig schizofrenien.NAV friskmeldte han og sendte han ut av AAP og over på ordinær arbeidsledighet. Du skulle vært flue på veggen på de jobbintervjuene fyren var på. Det var sikkert underholdende. Men lite underholdende var bankkonto på 0 men for all del. Still mer krav til disse menneskene. Så skal du se de skjerper seg og blir litt mindre ufør...... Anonymkode: 9056c...98b Med tillitsbasert mente jeg at du blir trodd om du går til legen din og sier du feiler noe, selv om du lyver så det renner av deg. Anonymkode: 7f567...f4b
Silva Pluvialis Skrevet 12. februar 2021 #164 Skrevet 12. februar 2021 (endret) Vera skrev (3 timer siden): Feil grunnlag er når uføretrygd blir innvilget uten at tiltak, og adekvat behandling er gjennomført. Om en person sier han er syk, men nekter å ta i mot helsehjelp, eller prøve ut arbeidsrettede tiltak - da har man ikke grunnlag for å si at personen er for syk til å jobbe. Problemet, særlig i psykiatrien, er at systemet er altfor lite effektivt. Det er for få ressurser, for få behandlere og for lite kapasitet til å ta seg av alle som trenger hjelp. Endret 12. februar 2021 av Uatskillelig
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #165 Skrevet 12. februar 2021 Stakkars leger som skal drive å vurdere alle uførekandidatene. Vet det er jobben deres, men allikevel. Havne mellom barken og veden, kan ikke være lett:/ Som det blir belyst i tråden, så er jo problemet alle disse som havner på full ufør selv om de har restarbeidsevne, siden det er tilnærmet umulig å være i ordinært arbeidsliv når en har uforutsigbar helse. Og det gjelder i stor grad alle de unge med sviktende psykisk helse. Anonymkode: 1564a...e7c 2
Silva Pluvialis Skrevet 12. februar 2021 #166 Skrevet 12. februar 2021 Vera skrev (1 time siden): Det blir temmelig fort gjennomskuet om noen «ikke gidder» å gjennomføre arbeidsutprøving, kontra noen som faktisk er for syke til å gjennomføre arbeidsutprøving. Spørsmålet da blir - har behandlingen vært god nok til at pasienten er frisk nok til å prøve arbeidsutprøving? Hvilke lidelser kan IKKE avhjelpes med skikkelig helsehjelp? Hva med de tilfellene hvor pasienten bare får avslag på behandling, og dermed ikke klarer å gjennomføre arbeidsutprøving? Vi må ruste helsevesenet slik at de får kapasitet til å ta inn de som trenger hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #167 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stakkars leger som skal drive å vurdere alle uførekandidatene. Vet det er jobben deres, men allikevel. Havne mellom barken og veden, kan ikke være lett:/ Som det blir belyst i tråden, så er jo problemet alle disse som havner på full ufør selv om de har restarbeidsevne, siden det er tilnærmet umulig å være i ordinært arbeidsliv når en har uforutsigbar helse. Og det gjelder i stor grad alle de unge med sviktende psykisk helse. Anonymkode: 1564a...e7c Det er for legene umulig, da de har plikt på seg til å ta pasientene på alvor. Det er også en rekke leger som har mistet retten til å skrive ut sykemeldinger og er svartelistet av NAV. Da må de jaggu ha skrevet ut en god del lettvinte sykemeldinger. Anonymkode: 7f567...f4b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #168 Skrevet 12. februar 2021 Uatskillelig skrev (2 minutter siden): Hva med de tilfellene hvor pasienten bare får avslag på behandling, og dermed ikke klarer å gjennomføre arbeidsutprøving? Vi må ruste helsevesenet slik at de får kapasitet til å ta inn de som trenger hjelp. Siden de fikk avslag, kanskje ikke de var så syke? Anonymkode: 7f567...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #169 Skrevet 12. februar 2021 Vi tåler jo ingenting lengre. Blir deprimerte av den minste ting. Ingen gidder å løfte en finger. Slik kan det ikke fortsette. Er ikke bedre at 2000 barna er dørgende late. De ble kjørt til barnehagen, lekt med og underholdt i 7 timer, så hentet hjem der foreldre lekte og underholdt med dem i 3 timer før leggetid. Så kom skolen. De ble dullet med, kledt på og 4 fritidsaktiviteter etter skolen. Ingen krav og ingen forventninger til dem. De slapp unna alt. Ikke rart de blir hjelpesløse og deprimerte. Bra de sier i fra. Bra de sier sannheten. Bra de tar tak og må finne på noe nytt angående aap, trygder og sosialstønad. Anonymkode: db18b...ab2 4
Silva Pluvialis Skrevet 12. februar 2021 #170 Skrevet 12. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Siden de fikk avslag, kanskje ikke de var så syke? Anonymkode: 7f567...f4b Ikke nødvendigvis. Det er mange som er svært syke, og som likevel får avslag på DPS pga. kapasitetsproblemer. Endret 12. februar 2021 av Uatskillelig
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #171 Skrevet 12. februar 2021 Det er mye som må og bør endres med hele trygdesystemet. Det er allerede strengt, men kanskje ikke strengt nok for noen og for strengt for andre. Enig i at man ikke burde få 500.000 på uføretrygd. Det burde være en fast sats som er mulig å leve av. Hovedproblemet er både skole og jobb. Stor diskrimering og mangel på tilrettelegging på arbeidsplassen. Ja vi har lover og forskrifter som gir rettigheter til det ene og det andre, men de ser fint og flott ut på papiret men funker svært dårlig i praksis når ingen bryr seg og jobber iherdig om å finne smutthull for å unngå å gi folk det de har krav på. For å få barn og unge unna trygd, så burde skolen ta litt mer ansvar for det psykososiale og tilrettelegging. Vi har både mobbelover og lov om krav og rett på tilrettelegging, men ADHD og lærevansker er et utbredt problem som ikke blir håndtert riktig og godt nok. Mobbeloven er et gedigent hån for de som virkelig sliter med mobbing. Offeret blir straffet, gjemt vekk, låst inne for egen sikkerhet og får skolegangen ødelagt. Mobberne får gå fritt for deres rett til å bli værende på skolen trumfer andres sikkerhet. Det faktumet at helsesøstrene er kun til stede under fullmåne dersom den dagen er et oddetall, hjelper ikke elevene akkurat. DPS er sprengt, har aldri hørt at BUP har hjulpet noen på sikt slik som DPS. Eleven må hjelpes der de er, mens de går på skolen, i stede for å sende til NAV som i dag. Det å leve av NAV og å gå skole er (eller var for svært få år siden) ikke en gang lov. For å få hjelp fra NAV, så er det et krav at man må slutte på skolen for å få hjelp. Det er mye som må endres. Det å ta fra de fattige og gjøre det vanskeligere for de som faktisk har rett på det. Det er ikke riktig vei å gå. Krav om aktivitet for de under 30 er et godt tiltak. Men det beste er å hjelpe, før ting går så langt at man havner på trygd. For barn og unge, så må det skje i hjemmet og på skolen. For de voksne, på jobb. Hjelper lite å kutte og gjøre det vanskeligere, når skole og jobb ikke blir endret og har ordninger og krav som forhindrer folk i å falle ut. Anonymkode: 0de60...efe 3
Vera Skrevet 12. februar 2021 #172 Skrevet 12. februar 2021 Uatskillelig skrev (19 minutter siden): Hva med de tilfellene hvor pasienten bare får avslag på behandling, og dermed ikke klarer å gjennomføre arbeidsutprøving? Vi må ruste helsevesenet slik at de får kapasitet til å ta inn de som trenger hjelp. Ja, og det samme har jeg sagt gjennom hele tråden Syke må få behandling! 2
Nuka Skrevet 12. februar 2021 #173 Skrevet 12. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (1 time siden): oljefondet utgjør 1.9mill pr innbygger, hva tror du en ung ufør koster i løpet av livet, tydelig at du selv ikke aner noe om verdiene da om ikke annet, flott belæring😂 Det var snakk om at det går tomt dersom det fortsette slik det er i dag noe jeg motbeviser. Og ser du på svaret mitt fatter jeg ikke hva du røler med i svaret ditt? Nei, jeg og ingen som helst andre klarer å fatte verdien av så mye penger. I løpet av livet reelt sett vil en som er uføretrygdet som er 18.000,- før skatt ca dersom det er vedtak fra 18 år (som oppsatt) og til pensjonsalder ca 65 år vil etter skatt koste 198.000,- som da blir drøyt 9.3 millioner på 47 år. Ikke veldig mange får ung ufør fra 18 år satt i perspektiv, men sier vi 24 år blir summen fortsatt 8 mill. Det er tusen mill i en eneste milliard og oljefondet er på 10.000 milliarder. Så igjen, hva røler du med?! 😳🤥 1
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #174 Skrevet 12. februar 2021 Nuka skrev (1 time siden): Det var snakk om at det går tomt dersom det fortsette slik det er i dag noe jeg motbeviser. Og ser du på svaret mitt fatter jeg ikke hva du røler med i svaret ditt? Nei, jeg og ingen som helst andre klarer å fatte verdien av så mye penger. I løpet av livet reelt sett vil en som er uføretrygdet som er 18.000,- før skatt ca dersom det er vedtak fra 18 år (som oppsatt) og til pensjonsalder ca 65 år vil etter skatt koste 198.000,- som da blir drøyt 9.3 millioner på 47 år. Ikke veldig mange får ung ufør fra 18 år satt i perspektiv, men sier vi 24 år blir summen fortsatt 8 mill. Det er tusen mill i en eneste milliard og oljefondet er på 10.000 milliarder. Så igjen, hva røler du med?! 😳🤥 Du ser jo selv at hvis alle slutter å jobbe så er det jo ikke mange år før det er tomt? Tror du det bare er uføre vi bruker penger på i Norge? Du aner ikke hva du snakker om, statens forpliktelser til pensjon er allerede 10 000 Milliarder altså nesten hele fondet og øker 1
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #175 Skrevet 12. februar 2021 Nuka skrev (1 time siden): Det var snakk om at det går tomt dersom det fortsette slik det er i dag noe jeg motbeviser. Og ser du på svaret mitt fatter jeg ikke hva du røler med i svaret ditt? Nei, jeg og ingen som helst andre klarer å fatte verdien av så mye penger. I løpet av livet reelt sett vil en som er uføretrygdet som er 18.000,- før skatt ca dersom det er vedtak fra 18 år (som oppsatt) og til pensjonsalder ca 65 år vil etter skatt koste 198.000,- som da blir drøyt 9.3 millioner på 47 år. Ikke veldig mange får ung ufør fra 18 år satt i perspektiv, men sier vi 24 år blir summen fortsatt 8 mill. Det er tusen mill i en eneste milliard og oljefondet er på 10.000 milliarder. Så igjen, hva røler du med?! 😳🤥 Staten går 15.6 millioner i snitt minus pr kvinne i Norge og 3.1 pr mann da skjønner man fort at dette går rett i dass?
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #176 Skrevet 12. februar 2021 Det er bare å la seg sjokkere☹️
Nuka Skrevet 12. februar 2021 #177 Skrevet 12. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (4 timer siden): Du ser jo selv at hvis alle slutter å jobbe så er det jo ikke mange år før det er tomt? Tror du det bare er uføre vi bruker penger på i Norge? Du aner ikke hva du snakker om, statens forpliktelser til pensjon er allerede 10 000 Milliarder altså nesten hele fondet og øker Snakket hverken om å slutte å jobbe eller at det kun er uføre som bruker penger. Jeg dro inn et eksempel på 5 altså fem år for alle bosatt i Norge. Det koster IKKE 10 000 milliarder årlig med uføre, pensjon m.m ja, det begynner å bli kritisk over tid for oljefondet, men det stiger også årlig så hvem aner ikke hva de snakker om her? Syns du kan forholde deg til det jeg faktisk skrev i stede for å dra eksempler og konklusjoner fra løse lufta. 1
Nuka Skrevet 12. februar 2021 #178 Skrevet 12. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (4 timer siden): Staten går 15.6 millioner i snitt minus pr kvinne i Norge og 3.1 pr mann da skjønner man fort at dette går rett i dass? Like random: og oljefondet stiger med over 1 milliard i året. 1000 millioner. Nei det går ikke rett i dass, du er hysterisk og aner ikke hva du røler i ..🤦♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #179 Skrevet 12. februar 2021 Nuka skrev (5 minutter siden): Like random: og oljefondet stiger med over 1 milliard i året. 1000 millioner. Nei det går ikke rett i dass, du er hysterisk og aner ikke hva du røler i ..🤦♀️ 1 mrd stigning i året er en slikk og ingenting for et land som Norge med den velferdsstaten vi har. Anonymkode: f7ea7...1fb 2
Jr.Garcon Skrevet 12. februar 2021 #180 Skrevet 12. februar 2021 (endret) Det første regjeringen bør gjøre er å redusere bistanden til utlandet til 0 kr. Er det ikke nok penger til nordmenn, så bør iallfall ikke 1 kr sendes ut av landet. Samme gjelder asyl. En mengde milliarder kan også spares inn på rent piss. I min nabokommune er det f.eks. bygd 2 utkikkstårn til flere hundre millioner bare de siste par årene. En rød regjering - SP og AP - bør også øke skattene for de som lett klarer å betale 10,000-50,000-100,000 mer i skatt i året. Kombinert med at folk reelt sett gis mulighet til å jobbe /utnytte restarbeidsevne, så går det nok bra. Men takk gud for olja! Hadde MDG bestemt så hadde Norge vært i økonomisk RUIN på 1 år - folk måtte ha jobbet til de døde av alderdommen. Endret 12. februar 2021 av Jr.Garcon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå