Vera Skrevet 12. februar 2021 #121 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jeg enig i. Tyngre psykiske lidelser eller utviklingsforstyrrelser som ikke kan kureres eller bli særlig mer funksjonell av til tross for behandling er jeg for, men å skulle bli ufør ene og alene pga angst og depresjon burde ikke være mulig. Ihvertfall ikke når du er i starten av tyveårene. Anonymkode: eca0c...73c Samtidig burde det være plass også til mennesker som lider av tyngre psykiske lidelser. De aller fleste har gode perioder hvor de klarer å yte mer - og dermed burde dette utnyttes, til det gode for personen, for samfunnet, og for bedriften. Men alt skal være kostnadseffektivt, og det skal tjenes penger på alt man gjør. Selv i tilrettelagte bedrifter er det nesten umulig å få jobb. 1
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #122 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bra det er på tide å straffe de som har minst. Vi må sørge for at milliardærer får enda mer penger- Anonymkode: 5f6fa...f27 Er vel mer snakk om å få de med vondt i viljen til å jobbe litt, ikke straffe de som har minst og er reelt syke?? 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #123 Skrevet 12. februar 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Man får ikke privat uføreforsikring uten en masse reservasjoner. De koster dessuten mange tusen i måneden. Anonymkode: 3378e...1da Mange tusen? Betaler 438,- Kr for en pakke med både innbo, skade og ufør jeg og da vil jeg få til sammen 30 000,- i mnd om jeg skulle være så uheldig å bli ufør (90% av lønn) fram til jeg pensjoneres. Det er de pengene verdt. Alle mellom 16 og 50 år kan ha uføreforsikring. Enkelte reservasjoner er det selvfølgelig om man allerede lider av plager, men man skaffer seg da helst dette før plagene rammer. Anonymkode: 4bc58...a27
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #124 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bra det er på tide å straffe de som har minst. Vi må sørge for at milliardærer får enda mer penger- Anonymkode: 5f6fa...f27 Blir regjeringsskifte til høsten, så dette er ikke jeg så bekymret for Anonymkode: 10ad3...118 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #125 Skrevet 12. februar 2021 13 minutter siden, Vera said: Jeg for min del skjønner ikke at det er så vanskelig å gjennomskue? Jeg mener, du klarte det jo etter så kort tid? Denne personen flyttet jo ikke til utlandet før etter at h*n hadde blitt ufør, og etter tiltaket er blitt gjort så har ikke nav noe med den uføre å gjøre lengre, så de ser jo ikke hva som foregår. Egentlig så er jo det helt ok, en som virkelig er ufør må få slippe å leve under kontroll et helt liv. Men i de få tilfellene hvor folk lurer systemet så er det altså ikke nødvendigvis det beste for systemet. Anonymkode: ad2b1...7b6
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #126 Skrevet 12. februar 2021 Vera skrev (2 timer siden): Hvor har du påstanden «Det er altfor lett å få trygd» fra? Kan den dokumenteres? Eller er det noe du har hørt? Sykdom må dokumenteres for å få innvilget uføretrygd. Den må dokumentene fra både fastlege og spesialisthelsetjenesten. Dokumentasjonen er at 1 av 5 er det, trenger virkelig ikke mer enn det 1
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #127 Skrevet 12. februar 2021 Thyra skrev (2 timer siden): Men hvor er de ledige jobbene? Om vi skulle hatt en stor del av disse i arbeid, hvor skulle de jobbet? Hvem skulle ha ansatt dem? Det er allerede mange friske og fullt arbeidsføre mennesker som konkurerer om de ledige jobbene, hvorfor skulle arbeidsgiver ansette noen med skrantende helse? Løsningen her er ikke å stramme inn på trygdeytelsene, men flere arbeidsplasser og lettere innpass i arbeidslivet. Hele systemet må endres. Man er ikke ufør selv om arbeidsmarkedet er litt trangt om dagen
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #128 Skrevet 12. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mange tusen? Betaler 438,- Kr for en pakke med både innbo, skade og ufør jeg og da vil jeg få til sammen 30 000,- i mnd om jeg skulle være så uheldig å bli ufør (90% av lønn) fram til jeg pensjoneres. Det er de pengene verdt. Alle mellom 16 og 50 år kan ha uføreforsikring. Enkelte reservasjoner er det selvfølgelig om man allerede lider av plager, men man skaffer seg da helst dette før plagene rammer. Anonymkode: 4bc58...a27 Jeg ser tankegangen. Jeg hadde personforsikring og mer til før, men så gikk jeg på rumpa psykisk, og gjorde kunststykket å isolere meg inne over tid, før jeg til slutt havnet på sykehus i noen mnd. I løpet av den tiden så ble det dårlig økonomisk oversikt, og jeg fulgte ikke opp regningene. Resultatet ble at jeg mistet forsikringen, og i tillegg fikk journal på både et og annet, som igjen gjør at jeg ikke kan få forsikring igjen. Vet det er superteit, men når man for eks. lider av alvorlig depresjon, så er det ikke uvanlig at økonomi, post og slikt går til helvete. Noe avsporing, men ville bare illustrere at private løsninger ikke er for alle. Uansett, skulle alle vært over på private forsikringer, så er vi tilbake til start - det ville kostet oss like mye som samfunn. Anonymkode: 7f28a...178 2
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #129 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men dette er jo resultatet av en villet politikk fra høyresiden. De siste åtte årene har de gjort det stadig vanskeligere å få en fast fulltidsjobb, ved å tillate stadig større grad av vikariater og midlertidige deltidsstillinger. Den ideelle arbeidstakeren skal nå være ung og frisk, med erfaring, og takke ja til en 40% stiling men kunne jobbe 140% ved behov. Klart mange faller utenfor da, og er for syke for et slikt krav, men de kunne fint stått i en stabil 80-100% men disse må man kjempe for med nebb og klør. Og da vinner vi som er friske, sta og har sjekket rettighetene våre. Dette har jeg sett tydelig på jobb de siste årene. Jeg begynte der rett etter forrige regjeringsskifte, og jeg greide å grafse til med en fast stilling etterhvert, og beholde den, gjennom mange nedskjæringer. Har også prøvd å utdanne og peptalke kollegaene mine, men mange av dem er rett og slett for ressurssvake og redde til å stå på krava, og forsvinner ut i sykemeldinger, og etterhvert ufør. Og jeg greier ikke å tenke annet enn at det må da være bedre for alle, at de har denne enkle jobben og betaler sin skatt, frem til de blir aldrepensjonister? I stedet for å bli skjøvet ut, når de bare har maks tjue år igjen i arbeidslivet. I tillegg har regjeringen også sørget for at de som har jobbet deltid/vikariater får vesentlig mindre i dagpenger, eller ikke i det hele tatt. (Før korona) De har kuttet feriepenger for arbeidsløse og økt karantenetiden for dagpenger, dersom man sier opp. Alt dette bidrar til at folk står lengre, i jobber som gjør dem syke, fremfor å si opp, berge helsa og gå på dagpenger i 3-6 måneder. Noe som igjen gjør at arbeidsgivere tar seg større friheter, fordi risikoen for konsekvenser, som å miste de beste folka, er liten. Kravet for å få ufør er relativt, og vil alltid speile både arbeidsledigheten og gjennomsnittskravet i arbeidslivet. Alternativet for de som faller igjennom vil være å gå over på sosialstønad, evt to år med dagepnger først. Og det eneste det hadde ført til er at de må selge hus og bil, og bli individuelt saksbehandlet av nav hver måned, resten av livet. Dette koster også samfunnet mye penger, og mange ville endt opp med større utbetalinger også. I tillegg til at det gir økt psykisk stress for en allerede belastet gruppe, og fører barna deres direkte inn i en fattigdomsfelle. Dette er altså ikke ønskelig. Og når du snakker om private helseforsikringer går vi utenfor sosialdemokratiet. Da må vi også senke skattetrykket betydelig. Høyresiden kan ikke bare grafse til seg fordelene ved sosialdemokratiet, og drite i ansvaret disse skattekronene fører med seg. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: b0984...217 Men er det ikke vikariater og mindre stillingsprosenter de uføre roper etter da?? 2
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #130 Skrevet 12. februar 2021 Vera skrev (17 minutter siden): Jeg mener at angst og depresjon ikke er grunnlag for å få innvilget uføretrygd..men behandling kan man bli frisk av disse lidelsene. Men da må det være tilgjengelig behandling! Man blir dårligere av å være inaktiv om man lider av angst. Kunne ikke vært mer enig, men spørs om ikke man får uføre gjengen på nakken nå;) 1
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #131 Skrevet 12. februar 2021 Vera skrev (15 minutter siden): Det blir temmelig fort gjennomskuet om noen «ikke gidder» å gjennomføre arbeidsutprøving, kontra noen som faktisk er for syke til å gjennomføre arbeidsutprøving. Spørsmålet da blir - har behandlingen vært god nok til at pasienten er frisk nok til å prøve arbeidsutprøving? Hvilke lidelser kan IKKE avhjelpes med skikkelig helsehjelp? Men faktisk hvis man gir faen lenge nok så blir de uføre, systemet gir opp til slutt. Har sett dette flere ganger dessverre
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #132 Skrevet 12. februar 2021 Jeg har fått avslag på uføreforsikring mer enn en gang (har forsøkt flere selskap) men jeg kan få for død så ungene har noe å arve. Anonymkode: fba3b...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #133 Skrevet 12. februar 2021 1 minutt siden, Enmanelskeråhate said: Men er det ikke vikariater og mindre stillingsprosenter de uføre roper etter da?? Tror vi som er reelt uføre ønsker oss dette ja, men også fleksibilitet som da er tilpasset sykdom, og i tillegg ønsker vi jo trygghet som alle andre. Det er nok alt for få slike jobber. Selv er jeg så heldig at jeg har nettopp en sånn jobb. Det er nok i stor grad grunnet utdanningen min, men jeg klarer å balansere ufør med arbeid siden jeg kan både ha fravær over tid uten problemer, og jeg kan jobbe de dagene jeg har helse til det. Om det er midt på natta i helgen, eller på tirsdags formiddag, er likegyldig. Det finnes nok ikke så mange slike jobber. Hadde det vært flere sånne, tror jeg mange fler ville vært i jobb. Men da snakker vi om de som er reelt syke. Debatten om de som snylter til seg uføretrygd blir noe annet, de ville jo nok ikke jobbet uansett. Anonymkode: 7f28a...178 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #134 Skrevet 12. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser tankegangen. Jeg hadde personforsikring og mer til før, men så gikk jeg på rumpa psykisk, og gjorde kunststykket å isolere meg inne over tid, før jeg til slutt havnet på sykehus i noen mnd. I løpet av den tiden så ble det dårlig økonomisk oversikt, og jeg fulgte ikke opp regningene. Resultatet ble at jeg mistet forsikringen, og i tillegg fikk journal på både et og annet, som igjen gjør at jeg ikke kan få forsikring igjen. Vet det er superteit, men når man for eks. lider av alvorlig depresjon, så er det ikke uvanlig at økonomi, post og slikt går til helvete. Noe avsporing, men ville bare illustrere at private løsninger ikke er for alle. Uansett, skulle alle vært over på private forsikringer, så er vi tilbake til start - det ville kostet oss like mye som samfunn. Anonymkode: 7f28a...178 Ah, ja den er kjip. Men det burde jo egentlig vært mulighet for deg å bevise at du uble syk (og sluttet å betale som et resultat av dette) og dermed har rett på utbetaling fra forsikringen? Dog kjemper de sikkert med nebb og klør på det da.. Tanken er jo hvert fall at det er tilgjengelig for de aller fleste og at man da ikke må leve på fattiglønn resten av livet om man først skulle være uheldig og bli ufør. Anonymkode: 4bc58...a27
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #135 Skrevet 12. februar 2021 2 minutter siden, Enmanelskeråhate said: Kunne ikke vært mer enig, men spørs om ikke man får uføre gjengen på nakken nå;) Jeg er delvis enig jeg, og jeg skjønner holdningen. Men, det er mer nøyansert enn som så. Angst er ikke likt for alle, og ikke minst må man inn og se årsaken til angsten. Mitt hovedsymptom er angst, men det er underliggende grunner til at angsten kommer, og at den preger hverdagen i stor grad. Angst avler igjen depresjon. Og ærlig talt, når man ikke evner å komme ut av senga, så kan man ikke jobbe. Det er helt klart mer nøyansert enn at angst er angst. Anonymkode: 7f28a...178 1
Vera Skrevet 12. februar 2021 #136 Skrevet 12. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden): Men faktisk hvis man gir faen lenge nok så blir de uføre, systemet gir opp til slutt. Har sett dette flere ganger dessverre Men da er det Nav som er inkompetent..og ikke noe de som er reelt syke skal straffes for. 2
Nuka Skrevet 12. februar 2021 #137 Skrevet 12. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er ingen bombe hvis mann har fulgt med. Diger offentlig sektor, innvandrere som går rett ut i trygd til evig tid, aldrende befolkning, altfor mange som blir uføretrygdet. Utgiftene overstiger etterhvert inntektene og hele oljefondet er allerede "brukt opp" mtp fremtidige forpliktelser. Hva trodde egentlig folk kom til å skje??? Anonymkode: f46b2...882 Du og dere som trykker liker her. Vet dere i det hele hvor mye(!) oljefondet består av?! Om så ALLE bosatte fast i Norge hadde fått 15.000,- HVER månedlig i FEM år ville det ikke kunne begynne å kunne kalles tomt.. det er flere milliarder, altså en milliard er tusen millioner, hvis en ung ufør skal taes med, altså en eneste en er det under 8 millioner på 43 år ( fra man er 18 år til man er 65 år..) Slutt å sutre om oljefondet når dere ikke har greie på det.. Endret 12. februar 2021 av Nuka 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #138 Skrevet 12. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har fått avslag på uføreforsikring mer enn en gang (har forsøkt flere selskap) men jeg kan få for død så ungene har noe å arve. Anonymkode: fba3b...d1d Hva er begrunnelse for avslag på dette? Anonymkode: 4bc58...a27
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #139 Skrevet 12. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Ah, ja den er kjip. Men det burde jo egentlig vært mulighet for deg å bevise at du uble syk (og sluttet å betale som et resultat av dette) og dermed har rett på utbetaling fra forsikringen? Dog kjemper de sikkert med nebb og klør på det da.. Tanken er jo hvert fall at det er tilgjengelig for de aller fleste og at man da ikke må leve på fattiglønn resten av livet om man først skulle være uheldig og bli ufør. Anonymkode: 4bc58...a27 Jeg forsøkte, men det ble avslått. Har ikke hatt krefter til å ta den kampen, de henviste til dokumentasjon og mer til, det virket som en veldig klar sak fra forsikringsselskapets side, så jeg tok det egentlig bare for gitt at sånn er det. Anonymkode: 7f28a...178
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #140 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Blir regjeringsskifte til høsten, så dette er ikke jeg så bekymret for Anonymkode: 10ad3...118 Vel er det noe uføre bør frykte så er det en samlingsregjering av Ap, MdG og Sp. Ha det bra oljepenger😂😂😂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå