Gå til innhold

Første steg mot innstramming i uføretrygd - perspektivmeldingen kommer.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Tjener en bra før ufør, må en selv ta ansvar om en vil ha det bedre om en blir ufør.

Anonymkode: 7f567...f4b

eh... hæ? Den der må du utdype, den ga lite mening. 

Anonymkode: 0de60...efe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Jeg for min del skjønner ikke at det er så vanskelig å gjennomskue? Jeg mener, du klarte det jo etter så kort tid?

En som svindler systemet kan jo si en ting til en annen privatperson h*n blir litt kjent med, og det kan jo ikke nødvendigvis bevises i etterkant. Skulle tredjepersonen si fra til NAV, så vil det egentlig bare være påstand mot påstand uten videre bevis. Men man sier jo noe helt annet til offentlig instans som innvilger formen for stønad man har svindlet seg til. 

Anonymkode: f7ea7...1fb

Skrevet
Nightcrawler skrev (1 minutt siden):

Helsepersonell.

Ok. Så da må jo personen bare fortsette med opplegget sitt. Denne er selv overbevist om at h*n er ufør, og blir forbannet pga at h*n ikke blir trodd. Da er det veldig enkelt å neste runde overdrive lidelsene sine ytterligere. Nissen i skapet er her et godt eksempel. Blir man ikke tatt seriøst da, kommer man tilbake etter 1-2 mnd og sier at nissen nå har teamet opp med 2 smådjevler ute i garasjen. Altså, en eskalerer problemet.

Skrevet
Nightcrawler skrev (34 minutter siden):

Ok, jeg blir antakelig brent på bålet nå, men la gå.

Jeg snakket en gang med en bekjent av meg som jobber som saksbehandler i Nav. Hun kunne fortelle at i flere tilfeller innvilger Nav uføretrygd fordi noen som søker om det, ikke overhodet er villige til å prøve ut andre tiltak Nav foreslår - som for eksempel arbeidstrening. Det koster mindre å gi en uføretrygd enn å prøve ut tiltak etter tiltak som ikke folk er motivert for.

Jeg er sterk tilhenger av velferdsstaten, jeg er takknemlig hver eneste dag for at jeg ble født i Norge. Men samtidig så ser jeg også at det er et system som lett kan utnyttes av folk som ikke vil jobbe, og som synes det er behagelig å gå hjemme og få penger inn på konto.

Folk som er syke, være seg psykisk eller fysisk sykdom - selvfølgelig skal disse menneskene få uføretrygd. Slik jeg ser det, er det naivt å tro at ingen utnytter uføreordningen, men man blir jo praktisk talt halshugget om man våger seg på å si det. Samfunnet er på vei til å bli sånn at ikke noe som helst skal trekkes i tvil. Skummel utvikling.

Selvsagt er det folk som snylter på uføreordningen, til og med jeg som er ung ufør selv skjønner at ikke alle som er uføre er det på reelt grunnlag.

Forøvrig blir jeg forbanna av å lese om at de innvilger uføretrygd fordi det koster mindre en å få folk gjennom diverse tiltak. Jeg var gjennom 10 år (fra 17-27 år ) på diverse tiltak selv før jeg endte opp med å søke uføretrygd( jeg har asperger og borderline personlighetsforstyrrelse, i tillegg til en epilepsidiagnose som satte sine spor fra 5årsalder ). At folk ikke er villige til å prøve en gang før de søker om trygd burde ikke være lov.

Jeg ser det gå litt igjen i en facebookgruppe jeg er med i. Det er mennesker som knapt er fylt 20 år, som sliter med angst og depresjon som ser hvordan få innvilget uføretrygd etter knapt ett år på AAP eller andre stønader. Det er alt for kort tid mener jeg. 

Anonymkode: eca0c...73c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et veldig godt poeng. Så er spørsmålet: Hva er feil grunnlag? Hva om en person syns denne er veldig ufør i sitt eget hode, men legene og NAV er ikke enige. Hvem har rett?

Feil grunnlag er når uføretrygd blir innvilget uten at tiltak, og adekvat behandling er gjennomført. Om en person sier han er syk, men nekter å ta i mot helsehjelp, eller prøve ut arbeidsrettede tiltak - da har man ikke grunnlag for å si at personen er for syk til å jobbe. 

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det i så fall saksbehandlingsfeil fra de NAV-ansatte som innvilger uføretrygd uten videre uten arbeidsutrprøvning først. Men jeg tviler på at det gjelder majoriteten, som regel er det ganske vanskelig å få innvilget uføretrygd uten at man har stor grad av helsesjekk og arbeidstutprøvning i forkant. 

Anonymkode: f7ea7...1fb

Jeg tror det er her vi bør sette inn tiltak. Hvis det faktisk er sånn at NAV innvilger uføretrygd uten at tiltak er utprøvd, og basert på lite dokumentasjon fra helsevesenet. Hører også de som sier at det er svært mange unge som får ufør fordi de ikke klarer å få seg jobb. HVIS det er slik, bør det også stoppe opp. Uføre burde forbeholdes de som er syke.

Velferdsordninger for de som sliter bør vi ha, men det bør virkelig skilles mellom dem og de som er syke. På den måten slipper vi disse uendelige debattene om uføre. La uføre være forbeholdt syke.

Anonymkode: 7f28a...178

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

eh... hæ? Den der må du utdype, den ga lite mening. 

Anonymkode: 0de60...efe

Har en høy inntekt, kan man kjøpe forsikringer lettere. Dette vil da føre til høyere utbetalinger som ufør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det folk som snylter på uføreordningen, til og med jeg som er ung ufør selv skjønner at ikke alle som er uføre er det på reelt grunnlag.

Forøvrig blir jeg forbanna av å lese om at de innvilger uføretrygd fordi det koster mindre en å få folk gjennom diverse tiltak. Jeg var gjennom 10 år (fra 17-27 år ) på diverse tiltak selv før jeg endte opp med å søke uføretrygd( jeg har asperger og borderline personlighetsforstyrrelse, i tillegg til en epilepsidiagnose som satte sine spor fra 5årsalder ). At folk ikke er villige til å prøve en gang før de søker om trygd burde ikke være lov.

Jeg ser det gå litt igjen i en facebookgruppe jeg er med i. Det er mennesker som knapt er fylt 20 år, som sliter med angst og depresjon som ser hvordan få innvilget uføretrygd etter knapt ett år på AAP eller andre stønader. Det er alt for kort tid mener jeg. 

Jeg mener at angst og depresjon ikke er grunnlag for å få innvilget uføretrygd..men behandling kan man bli frisk av disse lidelsene. Men da må det være tilgjengelig behandling! 
Man blir dårligere av å være inaktiv om man lider av angst. 

• Liker 4
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Feil grunnlag er når uføretrygd blir innvilget uten at tiltak, og adekvat behandling er gjennomført. Om en person sier han er syk, men nekter å ta i mot helsehjelp, eller prøve ut arbeidsrettede tiltak - da har man ikke grunnlag for å si at personen er for syk til å jobbe. 

Jo, men brukeren kan da fint fake arbeidsutprøvning. Ingen kan tvinge denne om h*n sier at det går bare ikke. Og mange lidelser kan ikke avhjelpes med helsehjelp, spesielt når personen selvsagt ikke vil at behandling skal hjelpe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men brukeren kan da fint fake arbeidsutprøvning. Ingen kan tvinge denne om h*n sier at det går bare ikke. Og mange lidelser kan ikke avhjelpes med helsehjelp, spesielt når personen selvsagt ikke vil at behandling skal hjelpe.

Ingen kan tvinge personen, selvfølgelig. Men slik oppførsel bør ikke "belønnes" med en uføretrygd heller.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Så da må jo personen bare fortsette med opplegget sitt. Denne er selv overbevist om at h*n er ufør, og blir forbannet pga at h*n ikke blir trodd. Da er det veldig enkelt å neste runde overdrive lidelsene sine ytterligere. Nissen i skapet er her et godt eksempel. Blir man ikke tatt seriøst da, kommer man tilbake etter 1-2 mnd og sier at nissen nå har teamet opp med 2 smådjevler ute i garasjen. Altså, en eskalerer problemet.

Han burde jo aldri komme noen vei, helsevesenet, leger og andre spesialister, burde være profesjonelle nok til å se forbi overdrivelser. Det er noen få tilstander man ikke kan måle, men svært mye kan vi faktisk se på kroppen i form av symptomer, selv når det kommer til psykiske lidelser.

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at angst og depresjon ikke er grunnlag for å få innvilget uføretrygd..men behandling kan man bli frisk av disse lidelsene. Men da må det være tilgjengelig behandling! 
Man blir dårligere av å være inaktiv om man lider av angst. 

Det er jeg enig i. Tyngre psykiske lidelser eller utviklingsforstyrrelser som ikke kan kureres eller bli særlig mer funksjonell av til tross for behandling er jeg for, men å skulle bli ufør ene og alene pga angst og depresjon burde ikke være mulig. Ihvertfall ikke når du er i starten av tyveårene.

• Liker 2
Skrevet

Det blir temmelig fort gjennomskuet om noen «ikke gidder» å gjennomføre arbeidsutprøving, kontra noen som faktisk er for syke til å gjennomføre arbeidsutprøving. Spørsmålet da blir - har behandlingen vært god nok til at pasienten er frisk nok til å prøve arbeidsutprøving? 
Hvilke lidelser kan IKKE avhjelpes med skikkelig helsehjelp?

• Liker 3
Skrevet
Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Ingen kan tvinge personen, selvfølgelig. Men slik oppførsel bør ikke "belønnes" med en uføretrygd heller.

Nei, men det er jo det de oppnår, da. Ved å fake utprøvingen slik at 0 arbeidsevne oppnås, er man jo der. Det er utopi og tro at om noen vil fake til seg trygd, løfter en finger på arbeidsutprøvning. Jo mer denne gir uttrykk for at det går ikke, jo tykkere silkehansker blir denne belønnet med.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det vil da vel gjennomskues om det er giddalaushet eller stahet - man ser om en person faktisk prøver eller ei. Om ikke, så tror jeg det er et knippe mennesker her inne som burde blitt kontrollører hos NAV. Og det stilles mye krav rundt aktivitetsdplikt. Ingen kan tvinge noen til utprøving, men da burde heller ikke vedkommende få støtte. Hvis det er viljen det står på, så burde det bli innlysende et sted på veien. Ingen aktivitet = ingen AAP. 

Vi har jo mye regler rundt dette, er problemet at de bare ikke følges opp ordentlig?

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Det blir temmelig fort gjennomskuet om noen «ikke gidder» å gjennomføre arbeidsutprøving, kontra noen som faktisk er for syke til å gjennomføre arbeidsutprøving. Spørsmålet da blir - har behandlingen vært god nok til at pasienten er frisk nok til å prøve arbeidsutprøving? 
Hvilke lidelser kan IKKE avhjelpes med skikkelig helsehjelp?

Her er det faktisk du som må komme med dokumentasjon.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her er det faktisk du som må komme med dokumentasjon.

Dokumentasjon på at du kan se om et menneske prøver eller ikke? Vel, det er en ganske enkel greie. Alle som har hatt barn, har nok kunnskapen og evnen til å se noe slikt.

Skrevet

Det vil da vel gjennomskues om det er giddalaushet eller stahet - man ser om en person faktisk prøver eller ei. Om ikke, så tror jeg det er et knippe mennesker her inne som burde blitt kontrollører hos NAV. Og det stilles mye krav rundt aktivitetsdplikt. Ingen kan tvinge noen til utprøving, men da burde heller ikke vedkommende få støtte. Hvis det er viljen det står på, så burde det bli innlysende et sted på veien. Ingen aktivitet = ingen AAP. 

Vi har jo mye regler rundt dette, er problemet at de bare ikke følges opp ordentlig?

Er alle personer så like at dette ser man lett?

• Liker 1
Skrevet

Dokumentasjon på at du kan se om et menneske prøver eller ikke? Vel, det er en ganske enkel greie. Alle som har hatt barn, har nok kunnskapen og evnen til å se noe slikt.

Vi snakker her om voksne mennesker som alle er veldig ulike i sinn og skinn.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er alle personer så like at dette ser man lett?

Ja, over tid, i en kontrollert situasjon, som med arbeidsutprøving, så vil man kunne se dette over tid. Noen vil kanskje klare å komme seg unna, men de aller fleste vil det bli innlysende for.

Som det jeg mente med barna. Barn er såpass like, at de fleste kan se når de trasser, og når det faktisk er noe. Voksene er ikke så alt for mye mer kompliserte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...