Gå til innhold

Første steg mot innstramming i uføretrygd - perspektivmeldingen kommer.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Man kan jo ikke ha en seriøs debatt når man ikke tør å stå for det man mener. Jeg mener det er viktig at man sier hvem man mener får ufortjent uføretrygd, ellers blir debatten omhandlende «alle blir dratt under samme kam».

Jeg kan endelig stå for det jeg mener, men dette må man ta i en annen tråd i så fall. Denne omhandler om at systemet må endres og at det er for slepphendt. Lister jeg opp ting her, blir det bare en endeløs tirade om at joda, de er så syke at.

Flere innlegg i tråden sier en del om det.

Anonymkode: 7f567...f4b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det i så fall saksbehandlingsfeil fra de NAV-ansatte som innvilger uføretrygd uten videre uten arbeidsutrprøvning først. Men jeg tviler på at det gjelder majoriteten, som regel er det ganske vanskelig å få innvilget uføretrygd uten at man har stor grad av helsesjekk og arbeidstutprøvning i forkant. 

Majoriteten av de som har uføretrygd har (forhåpentligvis) fått det på et reellt grunnlag. Jeg snakker mer om folk som ikke vil ut i arbeidslivet, som vil være hjemme og få penger inn på konto uten at det er hverken psykisk eller fysisk syke. Naivt å tro at uføretrygdeordningen ikke blir utnyttet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vel, for å få ned antallet uføre må man finne ut hvor de sliter og hva som er galt. Jeg tipper at mange er uføre pga skolegang. Arv og miljø. Vet om mange som ikke klarer skolen og sliter psykisk. De blir mobbet etc. Man må da begynne å få skolen bedre, lag ett ordentlig læremiljø som inkluderer alle, også de som er skolelei og helst bare vil jobbe. Strengere tiltak mot mobbing. Tror det er mer effektiv enn å bruke penger og ressurser på å gjøre det vanskeligere å få ufør. 

Anonymkode: 5ed54...6e5

Berikelsene kan nok også føres på den listen din.

Anonymkode: 669c1...87b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det i så fall saksbehandlingsfeil fra de NAV-ansatte som innvilger uføretrygd uten videre uten arbeidsutrprøvning først. Men jeg tviler på at det gjelder majoriteten, som regel er det ganske vanskelig å få innvilget uføretrygd uten at man har stor grad av helsesjekk og arbeidstutprøvning i forkant. 

Anonymkode: f7ea7...1fb

Nissen i skapet er som sagt nok til å påbegynne løpet mot uføretrygd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Private uføreforsikringer.

Man får ikke privat uføreforsikring uten en masse reservasjoner. De koster dessuten mange tusen i måneden.

Anonymkode: 3378e...1da

• Liker 2
Skrevet
Nightcrawler skrev (1 minutt siden):

Majoriteten av de som har uføretrygd har (forhåpentligvis) fått det på et reellt grunnlag. Jeg snakker mer om folk som ikke vil ut i arbeidslivet, som vil være hjemme og få penger inn på konto uten at det er hverken psykisk eller fysisk syke. Naivt å tro at uføretrygdeordningen ikke blir utnyttet.

Det finnes helt sikkert enkelte som greier å lyve til seg uføretrygd over tid, og som lyver med tanke på helsetilstand, og som greier å fake at de ikke fungerer i hverken arbeid eller rent helsemessig. Jeg har bare ikke tro på at det gjelder så veldig mange, for jevnt over er NAV ganske strenge på innvilgelse av uføretrygd. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet er slik jeg ser det:

Vi tar inn mange innvandrere med traumer, lav utdannelse og ulike problemer, som vi vet med høy sannsynlighet ender opp som uføre.

Vi presser ungdom som overhodet ikke er motiverte gjennom obligatorisk skolegang som får dem til å føle seg mislykkede, heller enn tidligere å få dem inn på jobbrettet trening med påfølgende læretid som de er motivert for. Jeg tror mange tenåringer ville være motivert for å være på en arbeidsplass å lære et fag som de vet kan gi dem jobb, heller enn å lære nynorsk, tysk eller kjemi. Men hva er vel vitsen med å få ungdom inn på fagutdanninger, så lenge utenlandske malere, snekkere,  murere osv. tar jobbene deres? Vi må begrense antallet utlendinger slik at det blir mulig å få jobb og attraktivt å jobbe i disse bransjene. Det er ikke så gøy å være den eneste norsktalende på jobben...

Køene i helsevesenet er dessverre så lange at manges helse forverres i prosessen.

I mange jobber må man jobbe livet av seg i et forsøk på å få fast stilling. Man risikerer å jobbe seg syk.

På den annen side er det i mange yrker vanskelig å få deltidsstillinger, eller stillinger det det er nok å jobbe 100%. Jeg kjenner et par stykker som ikke fikk lov til å gå ned i stilling, og som heller ikke klarte å finne en annen stilling som var deltid. Det endte med at de jobbet seg gradvis i senk, og ble uføre.

Mange mener uføre bør jobbe deltid, men av samme årsak som ovenfor, så er det ikke mulig å få seg noen jobb. Hvis ikke friske får seg deltidsstilling, klarer i alle fall ikke syke med en hullete CV det.

Anonymkode: 7d5c0...f58

• Liker 5
Skrevet

Det finnes helt sikkert enkelte som greier å lyve til seg uføretrygd over tid, og som lyver med tanke på helsetilstand, og som greier å fake at de ikke fungerer i hverken arbeid eller rent helsemessig. Jeg har bare ikke tro på at det gjelder så veldig mange, for jevnt over er NAV ganske strenge på innvilgelse av uføretrygd. 

Hvordan har det seg da at bare et fåtall innehar disse skuespillerkunnskapene? Om 100 stk søkte uføretrygd på falskt grunnlag med nøyaktig samme grunn, hvorfor greier bare få av disse 100 å komme gjennom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har bare ikke tro på at det gjelder så veldig mange, for jevnt over er NAV ganske strenge på innvilgelse av uføretrygd. 

Jeg er iallfall av den oppfatning at de som snusker til seg bistand fra det offentlige på uærlig grunnlag bør stå til ansvar for det. But that's me.

Skrevet
Nightcrawler skrev (27 minutter siden):

Ok, jeg blir antakelig brent på bålet nå, men la gå.

Jeg snakket en gang med en bekjent av meg som jobber som saksbehandler i Nav. Hun kunne fortelle at i flere tilfeller innvilger Nav uføretrygd fordi noen som søker om det, ikke overhodet er villige til å prøve ut andre tiltak Nav foreslår - som for eksempel arbeidstrening. Det koster mindre å gi en uføretrygd enn å prøve ut tiltak etter tiltak som ikke folk er motivert for.

Jeg er sterk tilhenger av velferdsstaten, jeg er takknemlig hver eneste dag for at jeg ble født i Norge. Men samtidig så ser jeg også at det er et system som lett kan utnyttes av folk som ikke vil jobbe, og som synes det er behagelig å gå hjemme og få penger inn på konto.

Folk som er syke, være seg psykisk eller fysisk sykdom - selvfølgelig skal disse menneskene få uføretrygd. Slik jeg ser det, er det naivt å tro at ingen utnytter uføreordningen, men man blir jo praktisk talt halshugget om man våger seg på å si det. Samfunnet er på vei til å bli sånn at ikke noe som helst skal trekkes i tvil. Skummel utvikling.

Selvsagt er det folk som utnytter systemet. Det har det vært til alle tider. Men skal virkelig den som er syk få lide av at noen ikke eier skrupler? Mener man virkelig at en syk person skal leve under fattigdomsgrensen fordi noen utnytter systemet? 
Den som gjør feil her, er jo vitterlig Nav som innvilger uføretrygd på feil grunnlag? Hvorfor skal en uskyldig svi for andres udugelighet?

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke ufør, men det er mulig jeg er nødt til å søke om det i fremtiden pga. kronisk sykdom. 

Jeg ønsker ikke noen plusser fra "motstandere" og egentlig ei heller fra tilhengere. Jeg synes nemlig diskusjonen er for polarisert. Jeg mener nemlig at ca. 90-95% av søknadene om ufør mest sannsynlig er helt innafor, men at det eksisterer en 5-10% som ikke er det. Og de få prosentene som ikke er det, de burde blitt sett nærmere på. Etter å ha tilbragt litt tid i varmere land i utlandet så oppdaget jeg at det var flere uføre som virkelig ikke burde være uføre, altså de ble sett ned på av andre uføre som virkelig hadde behov for å være det fordi de gikk på fylla fire ganger i uka, trente hver dag, tok på seg svart arbeid osv. Mens andre hadde dratt til varmere land for å gjøre livet enklere, var det altså andre igjen som helt fint kunne vært i jobb som bare var på evig fylla-ferie. Det var altså ordentlig uføre som virkelig baksnakket andre med uføretrygd, med rette. Jeg ble også nært kjent med en av de som absolutt ikke burde hatt uføretrygd, jeg ble helt sjokkert over mennesket og hvor mye h*n snakket åpent om hvor lite syk h*n egentlig var, personen hadde i tillegg brukt store deler av livet sitt på å være småkriminell og skrøt av hvor lite h*n hadde stått på for samfunnet. Personen brukte riktig nok kanskje 7-8år på å få uføretrygd, men mesteparten av de årene hadde blitt brukt på rus og fyll, og med en "jeg gidder ikke og vil lure samfunnet"-holdning.  Jeg merket at jeg dermed ikke lengre klarte å sette alle uføre under ett, for de som virkelig var syke hadde jo fortsatt behov for legebehandling, sykehusbehandling, psykolog, -mens en person som dette bare var sjukt god på å manipulere. Men, dessverre så er det ikke så lett å avsløre manipulasjon. 

Anonymkode: ad2b1...7b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får ikke privat uføreforsikring uten en masse reservasjoner. De koster dessuten mange tusen i måneden.

Anonymkode: 3378e...1da

Jeg har uføreforsikring, og det koster ikke så mye som mange tusen i måneden. Jeg betaler ca 1300 i måneden for en pakke som innebærer innbo, reise, helseforsikring (for enkelte private behandlingstilbud), og en utbetaling hvis ufør. 

Men joda, det er visse reservasjoner både i helseforsikring og uføreforsikring. Det er fordi disse forsirkingene er ment som et tillegg til det som det offentlige tilbyr, og som regel ikke noe som skal stå alene. I mange andre land koster slike forsikringer veldig mye mer, ikke uvanlig at en fullgod helseforsikring koster f. eks. 80.000+ i USA for eksempel, per år. Det er fordi forsikringene i disse landene står alene uten et offentlig sikkerhetsnett i ryggen. Dermed blir det også dyrt. Det er det man må forsøke å unngå skjer i Norge. 

Skrevet
Nightcrawler skrev (1 minutt siden):

Jeg er iallfall av den oppfatning at de som snusker til seg bistand fra det offentlige på uærlig grunnlag bør stå til ansvar for det. But that's me.

Jeg tror ikke noen i denne tråden er uenig med deg her?

Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det folk som utnytter systemet. Det har det vært til alle tider. Men skal virkelig den som er syk få lide av at noen ikke eier skrupler? Mener man virkelig at en syk person skal leve under fattigdomsgrensen fordi noen utnytter systemet? 

Hvordan kommer syke til å lide av at folk ikke eier skrupler?

Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Den som gjør feil her, er jo vitterlig Nav som innvilger uføretrygd på feil grunnlag? Hvorfor skal en uskyldig svi for andres udugelighet?

Et veldig godt poeng. Så er spørsmålet: Hva er feil grunnlag? Hva om en person syns denne er veldig ufør i sitt eget hode, men legene og NAV er ikke enige. Hvem har rett?

• Liker 1
Skrevet

Hva om en person syns denne er veldig ufør i sitt eget hode, men legene og NAV er ikke enige. Hvem har rett?

Helsepersonell.

Skrevet

Jeg er ikke ufør, men det er mulig jeg er nødt til å søke om det i fremtiden pga. kronisk sykdom. 

Jeg ønsker ikke noen plusser fra "motstandere" og egentlig ei heller fra tilhengere. Jeg synes nemlig diskusjonen er for polarisert. Jeg mener nemlig at ca. 90-95% av søknadene om ufør mest sannsynlig er helt innafor, men at det eksisterer en 5-10% som ikke er det. Og de få prosentene som ikke er det, de burde blitt sett nærmere på. Etter å ha tilbragt litt tid i varmere land i utlandet så oppdaget jeg at det var flere uføre som virkelig ikke burde være uføre, altså de ble sett ned på av andre uføre som virkelig hadde behov for å være det fordi de gikk på fylla fire ganger i uka, trente hver dag, tok på seg svart arbeid osv. Mens andre hadde dratt til varmere land for å gjøre livet enklere, var det altså andre igjen som helt fint kunne vært i jobb som bare var på evig fylla-ferie. Det var altså ordentlig uføre som virkelig baksnakket andre med uføretrygd, med rette. Jeg ble også nært kjent med en av de som absolutt ikke burde hatt uføretrygd, jeg ble helt sjokkert over mennesket og hvor mye h*n snakket åpent om hvor lite syk h*n egentlig var, personen hadde i tillegg brukt store deler av livet sitt på å være småkriminell og skrøt av hvor lite h*n hadde stått på for samfunnet. Personen brukte riktig nok kanskje 7-8år på å få uføretrygd, men mesteparten av de årene hadde blitt brukt på rus og fyll, og med en "jeg gidder ikke og vil lure samfunnet"-holdning.  Jeg merket at jeg dermed ikke lengre klarte å sette alle uføre under ett, for de som virkelig var syke hadde jo fortsatt behov for legebehandling, sykehusbehandling, psykolog, -mens en person som dette bare var sjukt god på å manipulere. Men, dessverre så er det ikke så lett å avsløre manipulasjon. 

Anonymkode: ad2b1...7b6

Jeg for min del skjønner ikke at det er så vanskelig å gjennomskue? Jeg mener, du klarte det jo etter så kort tid?

• Liker 2
Skrevet

Hvordan har det seg da at bare et fåtall innehar disse skuespillerkunnskapene? Om 100 stk søkte uføretrygd på falskt grunnlag med nøyaktig samme grunn, hvorfor greier bare få av disse 100 å komme gjennom?

Handler jo for det første om samvittighet. De aller fleste har samvittighet til å ikke svindle (for det er jo faktisk det man gjør hvis man lyver for NAV, begår et lovbrudd), men enkelte har ikke slik samvittighet. Så hander det videre om evnen til å gjøre det, og det finnes jo noen som er gode til å snakke for seg, og som lettere enn andre får en løgn til å fremstå som sannhet. 

Skrevet
Nightcrawler skrev (2 minutter siden):

Hvordan kommer syke til å lide av at folk ikke eier skrupler?

Fordi man her snakker om at alle uføre skal ha minstesats - fordi noen utnytter systemet?

• Liker 3
Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Fordi man her snakker om at alle uføre skal ha minstesats - fordi noen utnytter systemet?

Hvem sier det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...