Gå til innhold

Første steg mot innstramming i uføretrygd - perspektivmeldingen kommer.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkelte har tydeligvis mislykkes så voldsomt i sine liv at de er sjalu på de uføre.

Anonymkode: 392d5...8d3

Man må kunne stille spørsmålstegn ved en offentlig ordning uten at det skal tolkes som sjalusi.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Uatskillelig skrev (31 minutter siden):

Tror du på dette selv?

Det er dessverre fakta. Om jeg dukker opp hos en lege, er bekymret og hardnakket påstår at jeg mener det bor en nisse i skapet mitt hjemme, tror du han ler meg opp i trynet og sender meg hjem da?

Anonymkode: 7f567...f4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dessverre ts, ingen kommer til å foreta seg annet enn å si "vi må hjelpe de uføre å komme ut i arbeid, de skal få all støtte de trenger og treskelen for å returnere må bli lavere" og annet politisk svada for å sanke stemmer inn mot stortingsvalget i høst. Du ser jo de enorme tallene og hvor mange som er intessert i å få betalt for å gå rundt hjemme, de kommer selvfølgelig til å stemme på de som fortsatt vil punge ut. 

Selvfølgelig er det for lett å bli ufør, det sier seg selv når man ser på det enorme antallet. 1+1=2. Veldig enig i mye som skrives her, det må bli 100% dokumentbasert uten mulighet for synsing, private helseforsikringer (folk må ta ansvar selv, man kan selvfølgelig forsikres selv om man ikke er ferdig utdannet og i arbeidslivet), minstelønn utbetalinger samt evt. søknadsbasert sosialstøtte ved behov. Mange "diagnoser" som ikke kan være gyldige lengre. Ny arbeidsvurdering innen 5 år med enkelte unntak (downs, alvorlige hjerneskader osv). Alt for mange som ikke orker å fullføre vgs og pådrar seg "angst". Mer ansvar over på familien trå. Og psykisk helse MÅ få større plass i skolehverdagen! "Livsmestring" inn som fag på både ungdommskolen og vgs! 

Bekymret for framtiden til dette landet dersom det ikke blir gjort noen grep snart. 

Anonymkode: 4bc58...a27

"Angst"?? 

Det burde kanskje være flere jobber for dem som ikke klarer å fullføre videregående, da. Så hadde de kanskje sluppet å få "angst".. 

Selv de som ikke er særlig skoleflinke, kan ha mye å bidra med. Slik det er nå er det mange som faller utenfor og ikke får bidratt med det de har. Og så får de høre at de er "snyltere" om de får trygd eller sosialstøtte. Ja, de kunne helt sikkert ha jobbet, ihvertfall noe, men systemet lar dem ikke slippe til. 

• Liker 4
Skrevet
Vera skrev (31 minutter siden):

Eh nei. Det er nøyaktig motsatt - uføretrygd blir en enkel løsning, fordi man ikke gidder å behandle sykdom. 

Det er blitt for mye "sykdom". Vi må nedkomplisere det i stor grad.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er blitt for mye "sykdom". Vi må nedkomplisere det i stor grad.

Hva er det du kaller «Sykdom»? Vil gjerne ha eksempler på det :) 

• Liker 5
Skrevet

Ok, jeg blir antakelig brent på bålet nå, men la gå.

Jeg snakket en gang med en bekjent av meg som jobber som saksbehandler i Nav. Hun kunne fortelle at i flere tilfeller innvilger Nav uføretrygd fordi noen som søker om det, ikke overhodet er villige til å prøve ut andre tiltak Nav foreslår - som for eksempel arbeidstrening. Det koster mindre å gi en uføretrygd enn å prøve ut tiltak etter tiltak som ikke folk er motivert for.

Jeg er sterk tilhenger av velferdsstaten, jeg er takknemlig hver eneste dag for at jeg ble født i Norge. Men samtidig så ser jeg også at det er et system som lett kan utnyttes av folk som ikke vil jobbe, og som synes det er behagelig å gå hjemme og få penger inn på konto.

Folk som er syke, være seg psykisk eller fysisk sykdom - selvfølgelig skal disse menneskene få uføretrygd. Slik jeg ser det, er det naivt å tro at ingen utnytter uføreordningen, men man blir jo praktisk talt halshugget om man våger seg på å si det. Samfunnet er på vei til å bli sånn at ikke noe som helst skal trekkes i tvil. Skummel utvikling.

• Liker 5
Skrevet
Vera skrev (5 minutter siden):

Hva er det du kaller «Sykdom»? Vil gjerne ha eksempler på det :) 

La oss bare si at mange ting folk blitt sykemeldt for i dag er altfor enkelt. Man overkompliserer alt, og alle har en diagnose.

Lister jeg opp ting her, blir det bare jamring om det.

• Liker 2
Skrevet
Nightcrawler skrev (3 minutter siden):

Jeg snakket en gang med en bekjent av meg som jobber som saksbehandler i Nav. Hun kunne fortelle at i flere tilfeller innvilger Nav uføretrygd fordi noen som søker om det, ikke overhodet er villige til å prøve ut andre tiltak Nav foreslår - som for eksempel arbeidstrening. Det koster mindre å gi en uføretrygd enn å prøve ut tiltak etter tiltak som ikke folk er motivert for.

Jeg er sterk tilhenger av velferdsstaten, jeg er takknemlig hver eneste dag for at jeg ble født i Norge. Men samtidig så ser jeg også at det er et system som lett kan utnyttes av folk som ikke vil jobbe, og som synes det er behagelig å gå hjemme og få penger inn på konto.

Folk som er syke, være seg psykisk eller fysisk sykdom - selvfølgelig skal disse menneskene få uføretrygd. Slik jeg ser det, er det naivt å tro at ingen utnytter uføreordningen, men man blir jo praktisk talt halshugget om man våger seg på å si det. Samfunnet er på vei til å bli sånn at ikke noe som helst skal trekkes i tvil. Skummel utvikling.

Helt enig. Alt skal godtas og bare la det skure og gå.

• Liker 3
Skrevet

Vel, for å få ned antallet uføre må man finne ut hvor de sliter og hva som er galt. Jeg tipper at mange er uføre pga skolegang. Arv og miljø. Vet om mange som ikke klarer skolen og sliter psykisk. De blir mobbet etc. Man må da begynne å få skolen bedre, lag ett ordentlig læremiljø som inkluderer alle, også de som er skolelei og helst bare vil jobbe. Strengere tiltak mot mobbing. Tror det er mer effektiv enn å bruke penger og ressurser på å gjøre det vanskeligere å få ufør. 

Anonymkode: 5ed54...6e5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, for å få ned antallet uføre må man finne ut hvor de sliter og hva som er galt. Jeg tipper at mange er uføre pga skolegang. Arv og miljø. Vet om mange som ikke klarer skolen og sliter psykisk. De blir mobbet etc. Man må da begynne å få skolen bedre, lag ett ordentlig læremiljø som inkluderer alle, også de som er skolelei og helst bare vil jobbe. Strengere tiltak mot mobbing. Tror det er mer effektiv enn å bruke penger og ressurser på å gjøre det vanskeligere å få ufør. 

Anonymkode: 5ed54...6e5

Tror hele greia er håpløst.

Moralen som var i folk på 50-90 tallet er vekk. Det eneste som kan få denne tilbake, er et samfunn der vi tvinges til å bry oss mer om ting som virkelig betyr noe og andre mennesker. Å få det til krever enorme endringer. Disse kommer ikke i et samfunn der vi har det for godt allerede. Da fortsetter vi bare å lage oss problemer og blir ennå mer overfladiske og hjelpeløse.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Moralen som var i folk på 50-90 tallet er vekk.

Hvordan moral snakker du om?

Skrevet
Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Hvordan moral snakker du om?

Hvilken moral, mener du.

Den moralen som gjorde til at vi gjorde en innsats for andre og faktisk likte det. Evnen til å føle at en levde i pakt med det som betydde noe. Der virkelige ting betydde noe, ikke instagram og influensere, hjernedød tv, diagnostisering av alt og alle.

Evnen til ikke å overforbruke og være mennesker, ikke hjernedøde tullinger.

Folk levde hardt før i tiden, men de hadde virkelige verdier som betydde noe. Nå er vi bare noen stakkarer, som syns synd i oss selv hele tiden.

• Liker 2
Skrevet

Hvilken moral, mener du.

Hadde tenkt å svare deg seriøst, men ærlig talt. Ga det deg noe å hakke på en sånn liten filleting? Makan.

Skrevet
Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Hadde tenkt å svare deg seriøst, men ærlig talt. Ga det deg noe å hakke på en sånn liten filleting? Makan.

Hvilken liten filleting?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvilken moral, mener du.

Den moralen som gjorde til at vi gjorde en innsats for andre og faktisk likte det. Evnen til å føle at en levde i pakt med det som betydde noe. Der virkelige ting betydde noe, ikke instagram og influensere, hjernedød tv, diagnostisering av alt og alle.

Evnen til ikke å overforbruke og være mennesker, ikke hjernedøde tullinger.

Folk levde hardt før i tiden, men de hadde virkelige verdier som betydde noe. Nå er vi bare noen stakkarer, som syns synd i oss selv hele tiden.

Tror du romantiserer fortiden noe her, særlig når du legger tidsperioden fra 50 til 90-tallet. 

Man var nok kanskje hakket mer "hjernedød" før i tiden, hvor livet var hardere og fokuset på å overleve (jobbe) var høyere.

Men det er ikke noe tvil om at det nå er flere som går til helseapparatet enn før, årsakene kan man spekulere i, det går nok både på holdning, moral og tilgjengelighet, samt aksept i samfunnet.

Anonymkode: 7f28a...178

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan si mye, men at ca 1 av 5 mellom 18 og 66 år ikke er i arbeid er faktisk helt hinsides.

Anonymkode: 23cb3...616

Når jeg, med 2 bachelorgrader, og mange gode referanser ikke får meg jobb i en middels stor by, så kan jeg på en måte forstå at de ikke ansetter syke folk med hull i CV-en. 

Flere jobber til folket! Slutt å ta inn alle østeuropeerne, og slutt å ha krav om at alle skal fungere 100% for å kunne jobbe. Arbeidslivet har blitt en utopi.

Anonymkode: 11119...dc0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ønsker å skjære inn på velferdsstaten slik at du får sikre velferdsstaten for de unge? Nei, det gir ikke mening. Det er fordi du ikke klarer å tenke klart med sjalusien som blender for øynene dine.

Jeg skal hjelpe deg litt: de rikeste må bidra.

Anonymkode: 392d5...8d3

Igjen, det er veldig søtt at du forsøker deg på så åpenbare personangrep, men for meg og de fleste andre her inne er det altså veldig synlig, så du kan like gjerne legge av med en gang med det.

Nei, jeg ønsker egentlig ingen innstramning, det jeg først og fremst ønsker er at det sosiale sikkerhetsnettet - som også handler om mer enn trygder i form av det totale offentlige tjenestetilbudet - også er der når barna våre vokser opp og etterhvert blir unge voksne. Sjalu? Nei, jeg er en av generasjonene som nå antakeligvis kan kalles som "godt voksen", og det er ikke meg og de i samme alderskull dette primært går utover, men først og fremst for de som kommer etter. Har man bodd litt utenlands, så skjønner man at de norske ordningene er ganske gode sånn totalt sett. De er ikke perfekte og har fått noen hull de siste tiårene, men det er på den annen side ikke så mange andre land på verdensbasis man finner et så bredt tilbud man finner i Norge og enkelte andre land. 

Det er dette tilbudet som i verste fall står på spill, og som vil gå utover de som vokser opp nå, ikke de som allerede har nådd middagshøyden og som ofte er veletablerte. 

Ja, de rikeste må også bidra, og de må i mine øyne også bidra mer enn de gjør i dag. Men samtidig må det være lov å være bekymret for utviklingen som tyder på mindre oljepenger, flere pensjonister flere arbeidsledige, flere på stønad per person i arbeid osv. Denne kombinasjonen er i beste fall skummel, og gjøres det ikke noe som helst, så risikerer man at det sosiale sikkerhetsnettet forsvinner. Det beste er om det kan bli videreført som nå, men om det ikke skal vise seg mulig, så er det bedre med en reduksjon av tilbudet enn at det blir fjernet helt.

Anonymkode: f7ea7...1fb

• Liker 4
Skrevet

Tror du romantiserer fortiden noe her, særlig når du legger tidsperioden fra 50 til 90-tallet. 

Man var nok kanskje hakket mer "hjernedød" før i tiden, hvor livet var hardere og fokuset på å overleve (jobbe) var høyere.

Men det er ikke noe tvil om at det nå er flere som går til helseapparatet enn før, årsakene kan man spekulere i, det går nok både på holdning, moral og tilgjengelighet, samt aksept i samfunnet.

Anonymkode: 7f28a...178

Helt enig. Og da kan man lure på hvor vi er på vei? Dette bare akselerer, ingen tegn til at det stopper opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

La oss bare si at mange ting folk blitt sykemeldt for i dag er altfor enkelt. Man overkompliserer alt, og alle har en diagnose.

Lister jeg opp ting her, blir det bare jamring om det.

Man kan jo ikke ha en seriøs debatt når man ikke tør å stå for det man mener. Jeg mener det er viktig at man sier hvem man mener får ufortjent uføretrygd, ellers blir debatten omhandlende «alle blir dratt under samme kam».

• Liker 6
Skrevet
Nightcrawler skrev (23 minutter siden):

Da er det i så fall saksbehandlingsfeil fra de NAV-ansatte som innvilger uføretrygd uten videre uten arbeidsutrprøvning først. Men jeg tviler på at det gjelder majoriteten, som regel er det ganske vanskelig å få innvilget uføretrygd uten at man har stor grad av helsesjekk og arbeidstutprøvning i forkant. 

Anonymkode: f7ea7...1fb

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...