Gå til innhold

Første steg mot innstramming i uføretrygd - perspektivmeldingen kommer.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I dag kommer perspektivmeldingen. Jeg regner med at nå blir det fart i sakene:

https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-tall-slar-alarm-om-trygdebombe/s/12-95-3424087706

Anonymkode: 7f567...f4b

Tja, jeg vet ikke. Føler at dette er et tema som blir tatt opp igjen og igjen, men politikerne våger ikke å gjøre noe med det fordi det er jo ingen som vinner valg ved å gå inn for at de skal kutte i velferden. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er ingen bombe hvis mann har fulgt med.

Diger offentlig sektor, innvandrere som går rett ut i trygd til evig tid, aldrende befolkning, altfor mange som blir uføretrygdet.

Utgiftene overstiger etterhvert inntektene og hele oljefondet er allerede "brukt opp" mtp fremtidige forpliktelser.

Hva trodde egentlig folk kom til å skje???  

Anonymkode: f46b2...882

Enig. Dette er ikke noe bombe. Det er jo noe som har vært nevnt flere ganger. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte har tydeligvis mislykkes så voldsomt i sine liv at de er sjalu på de uføre.

Anonymkode: 392d5...8d3

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når 360.000 har klart det så kan det umulig være vanskelig det er dokumentasjon godt nok. Det sier seg selv. På papiret tar det tid og det er mange hindere  vegen. Men alle klarer det. I prakis brukes uføretrygd for at folk som ikke får jobb, ikke er ansattbar, har førsørgeransvar og trenger en inntekt. det er billigere enn å forstette å sende folk på kurs,utredninger, konsultasjoner osv osv.

Gi dem trygd og de blir stille og fornøyde.

Anonymkode: f46b2...882

Ok, du har dokumentasjon på antallet uføre - men jeg spør etter dokumentasjon på utsagnet «Det er lett å bli ufør». 

Det du ellers ramser opp i innlegget ditt er personlig synsing og generaliseringer. Det blir lite konstruktivitet og løsninger. Det vitner egentlig bare om en veldig naiv og enkel innstilling. 

Endret av Vera
  • Liker 11
Skrevet

Kan ikke forestille meg at det er «for lett» å få uføretrygd. Selv har jeg hatt kreft og er ødelagt av behandlingen (spesielt strålebehandling, men også cellegift). Det er omtrent ikke en ting i kroppen min som fungerer annet enn hodet innimellom.

Denne «koronadugnaden» som pågår er sånn som livet mitt er til vanlig, sitte inne, gå på butikken de dagene jeg klarer det + behandlinger på sykehuset. Har prøvd meg i jobb mange ganger de siste årene, men det går ikke i det hele tatt.

Likevel er det ny omgang med AAP, der aktivitetsplanen er behandling (som kanskje gjør meg i stand til å ha et noenlunde normalt liv innendørs, men aldri i livet om jeg klarer jobb. Selvfølgelig vil jeg tilbake i jobb, mer enn noe annet. Det å stå utenfor og kikke inn er helt forferdelig. Etter korona kom, er første gang på åresvis jeg føler meg som en del av fellesskapet.

Nå vil ikke jeg ha uføretrygd, men jeg ser heller ikke noe annet alternativ siden jeg har fysiske skader/begrensninger fra topp til tå. Men at det bare er å «trykke på en knapp» eller be om uføretrygd, er helt feil. All mulig behandling må prøves og dokumenteres, enda NAV selv sier at enden på visa sannsynligvis blir uføretrygd.

Jeg vil få det samme i uføretrygd som jeg har i AAP, og da klarer jeg å beholde leilighet og en bil jeg er avhengig av for å komme meg til å fra behandling. Heldigvis hadde jeg relativt god lønn før jeg fikk kreft, men jeg har såpass lite nå at jeg må snu på hver krone.

Blir provosert av de som mener at alle skal ned på en minstesats. Vi har gjerne 20 år i arbeidslivet bak oss, og hvem som helst kan bli rammet av sykdom. Skal jeg da i tillegg miste leiligheten som jeg såvidt klarer å betale lånet på? Aldri kunne klare å spare opp til en ferie? Jeg har forhåpentligvis 30-40 år igjen av livet, og hvis det blir sånn at jeg må leve på staten, så er det ikke noe jeg kan hjelpe for. Uføretrygd er absolutt ikke noen ønskesituasjon.

Man mister fellesskapet på arbeidsplassen, muligheten til faglig påfyll og diskusjoner, og det er en stor sorg ikke å kunne bidra til samfunnet på noen måte. 

Anonymkode: d9fba...959

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enkelte har tydeligvis mislykkes så voldsomt i sine liv at de er sjalu på de uføre.

Det handler ikke om å mislykkes eller ikke, men en urovekkende utvikling. Ja, TS burde ha skrevet et avsnitt med egen mening opp mot perspektivmeldingen, men selv alene syntes jeg det er urovekkende. Vi vet jo uansett at politikerne kommer til å ta dette seriøst uansett om menigmann syntes det er tull eller ikke. Og jeg frykter først og fremst for de yngre generasjonenes muligheter i Norge fremover. 

Anonymkode: f7ea7...1fb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler ikke om å mislykkes eller ikke, men en urovekkende utvikling. Ja, TS burde ha skrevet et avsnitt med egen mening opp mot perspektivmeldingen, men selv alene syntes jeg det er urovekkende. Vi vet jo uansett at politikerne kommer til å ta dette seriøst uansett om menigmann syntes det er tull eller ikke. Og jeg frykter først og fremst for de yngre generasjonenes muligheter i Norge fremover. 

Uff da, så sjalu så sjalu. Sjalusien formelig renner av deg.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke forestille meg at det er «for lett» å få uføretrygd. Selv har jeg hatt kreft og er ødelagt av behandlingen (spesielt strålebehandling, men også cellegift). Det er omtrent ikke en ting i kroppen min som fungerer annet enn hodet innimellom.

Denne «koronadugnaden» som pågår er sånn som livet mitt er til vanlig, sitte inne, gå på butikken de dagene jeg klarer det + behandlinger på sykehuset. Har prøvd meg i jobb mange ganger de siste årene, men det går ikke i det hele tatt.

Likevel er det ny omgang med AAP, der aktivitetsplanen er behandling (som kanskje gjør meg i stand til å ha et noenlunde normalt liv innendørs, men aldri i livet om jeg klarer jobb. Selvfølgelig vil jeg tilbake i jobb, mer enn noe annet. Det å stå utenfor og kikke inn er helt forferdelig. Etter korona kom, er første gang på åresvis jeg føler meg som en del av fellesskapet.

Nå vil ikke jeg ha uføretrygd, men jeg ser heller ikke noe annet alternativ siden jeg har fysiske skader/begrensninger fra topp til tå. Men at det bare er å «trykke på en knapp» eller be om uføretrygd, er helt feil. All mulig behandling må prøves og dokumenteres, enda NAV selv sier at enden på visa sannsynligvis blir uføretrygd.

Jeg vil få det samme i uføretrygd som jeg har i AAP, og da klarer jeg å beholde leilighet og en bil jeg er avhengig av for å komme meg til å fra behandling. Heldigvis hadde jeg relativt god lønn før jeg fikk kreft, men jeg har såpass lite nå at jeg må snu på hver krone.

Blir provosert av de som mener at alle skal ned på en minstesats. Vi har gjerne 20 år i arbeidslivet bak oss, og hvem som helst kan bli rammet av sykdom. Skal jeg da i tillegg miste leiligheten som jeg såvidt klarer å betale lånet på? Aldri kunne klare å spare opp til en ferie? Jeg har forhåpentligvis 30-40 år igjen av livet, og hvis det blir sånn at jeg må leve på staten, så er det ikke noe jeg kan hjelpe for. Uføretrygd er absolutt ikke noen ønskesituasjon.

Man mister fellesskapet på arbeidsplassen, muligheten til faglig påfyll og diskusjoner, og det er en stor sorg ikke å kunne bidra til samfunnet på noen måte. 

Anonymkode: d9fba...959

Joda, men la ikke tråden bli en endeløs tirade der folk kappes om å ha det verst. Det skjer i nesten hver tråd som omhandler uføretrygd.

• Liker 5
Skrevet
Vera skrev (10 minutter siden):

Ok, du har dokumentasjon på antallet uføre - men jeg spør etter dokumentasjon på utsagnet «Det er lett å bli ufør». 

Det du ellers ramser opp i innlegget ditt er personlig synsing og generaliseringer. Det blir lite konstruktivitet og løsninger. Det vitner egentlig bare om en veldig naiv og enkel innstilling. 

Noen ganger kan de enkle innstilliger være de beste. Slik det er i dag er det altfor overkomplisert.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uff da, så sjalu så sjalu. Sjalusien formelig renner av deg.

Tull. Folk for velge om de vil forholde seg til det eller ikke, men jeg tror vi kan være rimelig sikker på at innstramninger kommer, og ikke bare relatert til trygder, men hele det offentlige tjenestetilbudet. Det er synd, særlig for ungdom og unge voksne, som kanskje ikke vil få i nærheten av de mulighetene i livet i Norge som foreldre og besteforeldre hadde. 

• Liker 2
Skrevet

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/ufore

Pr 2019 var det 364 595 på uføretrygd. Av disse er ⅓ (101 172) i alderen 62-67 år. 

I aldersgruppen 55-61 år  var det 92 298 uføretrygda. 

At man blir syk med årene er ikke usannsynlig. Det er dessuten ikke mange år disse er på trygd før alderspensjonen trer inn og de pr def ikke lenger er uføretrygda.

I alderen 18-34 år var det 34 522 stk på uføretrygd. Med tanke på at det vært år fødes mellom 55-60 000 barn, så er ikke 34500 mange fra 16 årskull. 

Anonymkode: 0dfee...452

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tull. Folk for velge om de vil forholde seg til det eller ikke, men jeg tror vi kan være rimelig sikker på at innstramninger kommer, og ikke bare relatert til trygder, men hele det offentlige tjenestetilbudet. Det er synd, særlig for ungdom og unge voksne, som kanskje ikke vil få i nærheten av de mulighetene i livet i Norge som foreldre og besteforeldre hadde. 

Hvorfor ikke få deg et liv i stedet for å sitte på nett og klage over de som har en ødelagt helse? Den dagen noe skjer med din helse vil du innse at all verdens penger ikke er verdt å bytte mot en god helse. Helsen er det mest verdifulle vi har.

Hvis du får deg et liv vil du innse at det ikke er verdt å være sjalu på de uføre.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke få deg et liv i stedet for å sitte på nett og klage over de som har en ødelagt helse? Den dagen noe skjer med din helse vil du innse at all verdens penger ikke er verdt å bytte mot en god helse. Helsen er det mest verdifulle vi har.

Hvis du får deg et liv vil du innse at det ikke er verdt å være sjalu på de uføre.

Søtt med forsøk på personangrep, men det er nok veldig gjennomsiktig, så den må du dra lenger ut på landet med. Men nei, jeg klager ikke på de som er ødelagt helse, jeg frykter derimot konsekvensene av perspektivmeldingen, da primært for de yngre generasjonene som kanskje da ikke vil få ta del i samme sosiale sikkerhetsnett. Men bryr du deg tydeligvis ikke så mye om. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søtt med forsøk på personangrep, men det er nok veldig gjennomsiktig, så den må du dra lenger ut på landet med. Men nei, jeg klager ikke på de som er ødelagt helse, jeg frykter derimot konsekvensene av perspektivmeldingen, da primært for de yngre generasjonene som kanskje da ikke vil få ta del i samme sosiale sikkerhetsnett. Men bryr du deg tydeligvis ikke så mye om. 

Du ønsker å skjære inn på velferdsstaten slik at du får sikre velferdsstaten for de unge? Nei, det gir ikke mening. Det er fordi du ikke klarer å tenke klart med sjalusien som blender for øynene dine.

Jeg skal hjelpe deg litt: de rikeste må bidra.

• Liker 4
Skrevet

Dessverre ts, ingen kommer til å foreta seg annet enn å si "vi må hjelpe de uføre å komme ut i arbeid, de skal få all støtte de trenger og treskelen for å returnere må bli lavere" og annet politisk svada for å sanke stemmer inn mot stortingsvalget i høst. Du ser jo de enorme tallene og hvor mange som er intessert i å få betalt for å gå rundt hjemme, de kommer selvfølgelig til å stemme på de som fortsatt vil punge ut. 

Selvfølgelig er det for lett å bli ufør, det sier seg selv når man ser på det enorme antallet. 1+1=2. Veldig enig i mye som skrives her, det må bli 100% dokumentbasert uten mulighet for synsing, private helseforsikringer (folk må ta ansvar selv, man kan selvfølgelig forsikres selv om man ikke er ferdig utdannet og i arbeidslivet), minstelønn utbetalinger samt evt. søknadsbasert sosialstøtte ved behov. Mange "diagnoser" som ikke kan være gyldige lengre. Ny arbeidsvurdering innen 5 år med enkelte unntak (downs, alvorlige hjerneskader osv). Alt for mange som ikke orker å fullføre vgs og pådrar seg "angst". Mer ansvar over på familien trå. Og psykisk helse MÅ få større plass i skolehverdagen! "Livsmestring" inn som fag på både ungdommskolen og vgs! 

Bekymret for framtiden til dette landet dersom det ikke blir gjort noen grep snart. 

Anonymkode: 4bc58...a27

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Antall uføre er over 360000. Systemet har tillatt for mange. Vi må ha et strengere system der færre rett og slett får trygd innvilget.

Det er stipulert til å stige til 378000 i 2022. 

Men dette er jo resultatet av en villet politikk fra høyresiden. De siste åtte årene har de gjort det stadig vanskeligere å få en fast fulltidsjobb, ved å tillate stadig større grad av vikariater og midlertidige deltidsstillinger. Den ideelle arbeidstakeren skal nå være ung og frisk, med erfaring, og takke ja til en 40% stiling men kunne jobbe 140% ved behov. Klart mange faller utenfor da, og er for syke for et slikt krav, men de kunne fint stått i en stabil 80-100% men disse må man kjempe for med nebb og klør. Og da vinner vi som er friske, sta og har sjekket rettighetene våre.

Dette har jeg sett tydelig på jobb de siste årene. Jeg begynte der rett etter forrige regjeringsskifte, og jeg greide å grafse til med en fast stilling etterhvert, og beholde den, gjennom mange nedskjæringer. Har også prøvd å utdanne og peptalke kollegaene mine, men mange av dem er rett og slett for ressurssvake og redde til å stå på krava, og forsvinner ut i sykemeldinger, og etterhvert ufør. Og jeg greier ikke å tenke annet enn at det må da være bedre for alle, at de har denne enkle jobben og betaler sin skatt, frem til de blir aldrepensjonister? I stedet for å bli skjøvet ut, når de bare har maks tjue år igjen i arbeidslivet.

I tillegg har regjeringen også sørget for at de som har jobbet deltid/vikariater får vesentlig mindre i dagpenger, eller ikke i det hele tatt. (Før korona) De har kuttet feriepenger for arbeidsløse og økt karantenetiden for dagpenger, dersom man sier opp. Alt dette bidrar til at folk står lengre, i jobber som gjør dem syke, fremfor å si opp, berge helsa og gå på dagpenger i 3-6 måneder. Noe som igjen gjør at arbeidsgivere tar seg større friheter, fordi risikoen for konsekvenser, som å miste de beste folka, er liten. 

Kravet for å få ufør er relativt, og vil alltid speile både arbeidsledigheten og gjennomsnittskravet i arbeidslivet. Alternativet for de som faller igjennom vil være å gå over på sosialstønad, evt to år med dagepnger først. Og det eneste det hadde ført til er at de må selge hus og bil, og bli individuelt saksbehandlet av nav hver måned, resten av livet. Dette koster også samfunnet mye penger, og mange ville endt opp med større utbetalinger også. I tillegg til at det gir økt psykisk stress for en allerede belastet gruppe, og fører barna deres direkte inn i en fattigdomsfelle. Dette er altså ikke ønskelig. 

Og når du snakker om private helseforsikringer går vi utenfor sosialdemokratiet. Da må vi også senke skattetrykket betydelig. Høyresiden kan ikke bare grafse til seg fordelene ved sosialdemokratiet, og drite i ansvaret disse skattekronene fører med seg. Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: b0984...217

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ønsker å skjære inn på velferdsstaten slik at du får sikre velferdsstaten for de unge? Nei, det gir ikke mening. Det er fordi du ikke klarer å tenke klart med sjalusien som blender for øynene dine.

Jeg skal hjelpe deg litt: de rikeste må bidra.

Tror du trenden snur ved å kaste enda mer penger på det? De rike kommer til å flytte herfra om det blir mye strengere. Og når det ikke er rike igjen til å betale for gildet og 3 av 5 er uføre..hva da? Det er en tydelig trend som har vart i ganske så mange år nå. Helt greit at de rike bør betale mer, det gjør de til de grader og vi høster godt av deres arbeid, men det går kun til et visst punkt.

Anonymkode: 4bc58...a27

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må altså strammes inn på. I dag blir man regnet som syk om en påstår at det bor en nisse i skapet.

Tror du på dette selv?

Endret av Uatskillelig
  • Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Noen ganger kan de enkle innstilliger være de beste. Slik det er i dag er det altfor overkomplisert.

Eh nei. Det er nøyaktig motsatt - uføretrygd blir en enkel løsning, fordi man ikke gidder å behandle sykdom. 

• Liker 6
Skrevet

Bra det er på tide å straffe de som har minst.

Vi må sørge for at milliardærer får enda mer penger-

Anonymkode: 5f6fa...f27

Nei, det er nok ikke snakk om det men mange får uføretrygd uten å egentlig ha krav på det. Jeg er for eksempel helt i mot at innvandrere skal få dette med mindre de ikke har bodd i Norge i 20 år+ :) 

Anonymkode: 5ae2e...0b8

• Liker 4
Skrevet

Alt av uføretrygd må ned på minstenivået i dag og så kan en søke om supplerende sosialstøtte oppå dette, om en kan dokumentere behovet.

Så de som har jobbet og bidratt til felleskassa i 30 år fortjener ikke mer enn minstesats hvis man er så uheldig å bli syk og ufør? 

Ja. Tjener en bra før ufør, må en selv ta ansvar om en vil ha det bedre om en blir ufør.

Ja, for det er jo selvsagt et valg å bli syk :ironi:

Anonymkode: 669c1...87b

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...