AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Rett før COVID-19 så hadde vi karrieredag på Universitetet, og der var det bla. en del bedrifter som informerte om traineestillinger. På en av standene, så virket de veldige interesserte i meg, pga. min faglige kombinasjon (Øk.Adm + Siv.Ing), og ville ha meg på intervju. Til slutt spurte de meg hvor gammel jeg va, og da svarte jeg 30, men fyller 31 - og fikk da til svar at maksalderen faktisk var 32. Dette var ikke noen useriøs bedrift/organisasjon. Men på meg virker jo dette temmelig galt? Anonymkode: 723d5...e9f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #2 Skrevet 12. februar 2021 Det er jo aldersdiskriminering ja, men er det ulovlig? Har sett tilsvarende hos andre bedrifter, men ikke så bastant uttalt. Mer at de foretrekker nyutdannede/oppfordrer unge mennesker å søke. Anonymkode: 89027...e29
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #3 Skrevet 12. februar 2021 Skjønner ikke at det er lov... Anonymkode: e18e5...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #4 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Rett før COVID-19 så hadde vi karrieredag på Universitetet, og der var det bla. en del bedrifter som informerte om traineestillinger. På en av standene, så virket de veldige interesserte i meg, pga. min faglige kombinasjon (Øk.Adm + Siv.Ing), og ville ha meg på intervju. Til slutt spurte de meg hvor gammel jeg va, og da svarte jeg 30, men fyller 31 - og fikk da til svar at maksalderen faktisk var 32. Dette var ikke noen useriøs bedrift/organisasjon. Men på meg virker jo dette temmelig galt? Anonymkode: 723d5...e9f Enig med deg. Hadde vært intr. å undersøkt om dette faktisk er lov. Anonymkode: 5b786...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #5 Skrevet 12. februar 2021 Jeg har ikke sett stillingsutlysninger med en fastsatt øvre aldersgrense. Ofte står det jo noe om maks antall år i arbeidslivet. Jeg syns det er positivt. Det fins jo nok av stillingsannonser som krever 10-15 års erfaring, son nyutdannede ikke kan søke på Anonymkode: 08129...802 1
MollyJones Skrevet 12. februar 2021 #6 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke sett stillingsutlysninger med en fastsatt øvre aldersgrense. Ofte står det jo noe om maks antall år i arbeidslivet. Jeg syns det er positivt. Det fins jo nok av stillingsannonser som krever 10-15 års erfaring, son nyutdannede ikke kan søke på Anonymkode: 08129...802 Men hva med oss som er nyutdannet uten erfaring, men som er 36 år? 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 Just now, MollyJones said: Men hva med oss som er nyutdannet uten erfaring, men som er 36 år? Som sagt, jeg har ikke sett stillingsutlysninger med øvre aldersgrense. Jeg syns det er positivt at de lyser ut stillinger beregnet for nyutdannede (uansett alder) Anonymkode: 08129...802
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 Forstår jo at de må gjøre det slik da, for dette her er jo nesten det de krever: Er man over 32 år, er det store sjangser for at man faktisk har jobberfaring fra før av, og en trainee stilling er mer ment for dem som kommer rett fra skole og som trenger arbeidserfaring. Anonymkode: 80144...6f7 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 Kan de argumentere med at de har et saklig formål? Det høres tynt ut, og virker ulovlig. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_14#§13-1 Anonymkode: 89027...e29
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 MollyJones skrev (45 minutter siden): Men hva med oss som er nyutdannet uten erfaring, men som er 36 år? Det lurer jeg også på. Blir nyutdannet som 37, er jævlig kjipt hvis jeg ikke får jobb pga det. Anonymkode: c846f...f0b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 Det er helt klart aldersdiskriminering, og såvidt jeg har fått det med meg, er det ulovlig juridisk sett, men selv moralsk og etisk er det egentlig kvalmt. Jeg har lagt merke til at det er litt for mange som lar en slik diskriminering gli gjennom. Ser f eks at et utested ikke fikk lov å praktisere aldersgrense på 23 år, siden de nektet en person på 22 år å komme inn, så utestedet tapte på dette. https://rett24.no/articles/na-er-23-arsgrense-pa-utesteder-ulovlig-aldersdiskriminering Også når det gjelder ansettelser, så skal det ikke være tillatt. Dette er en mer relevant artikkel: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/RR5lXd/er-det-lov-aa-sette-aldersgrense-for-jobbsoekere Men aldersdiskriminering er like kvalm diskriminering, som å bruke alderen din ( 32 ) og si at du er i "fruktbarhetsalderen", så "vi kan ikke risikere å ansette deg, for du blir vel gravid innen neste år", eller noe sånt, men du skjønner poenget. Ikke bare er det slik at selv "seriøse" bedrifter diskriminerer, men det trengs en lov som kan tvinge dem til å ha bedre alders- , kjønns- og etnisk sammensetting på jobben. For vi har sett at menn som har makt - og det har de ofte i den private sektoren - sjeldent gidder noe av fri vilje med mindre det enten kommer en lov konkret (såkalt tvang) eller at de tjener store penger på det om de begynner å praktisere noe mer inkluderende med fri vilje. Dette har du sikkert ofte lest om i mediene, der man sender folk i sårbare situasjoner som gratis arbeidskraft til diverse bedrifter i "håp" om at de kanskje vil få fast jobb der etterpå, men det store flertallet ender bare opp med å bli utnyttet fordi man har latt makta være hos en mann eller flere menn i det private (som regel den bedriften som de styrer og som tar imot nærmest gratis arbeidskraft). Anonymkode: 2e1f9...775 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 I vårt selskap hadde vi trainee/utdanningsløp for spesifikke stillinger, med en øvre aldersgrense. Aldersgrensen ble fjernet for noen få år siden, nettopp fordi det var stor usikkerhet rundt den faktiske lovligheten. Så nå er det ingen øvre aldersgrense. Dog, i ansettelsesprosessen siles flesteparten av de over den gamle grensen ut likevel... Anonymkode: 75dbb...45d 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det lurer jeg også på. Blir nyutdannet som 37, er jævlig kjipt hvis jeg ikke får jobb pga det. Anonymkode: c846f...f0b Det er kun snakk om en traineestilling, tenker at om du er nyutdannet som 37 åring så har du gjort en del underveis/mange år med studier som gjør at en traineestilling ikke nødvendigvis «passer». 🤷♀️ Anonymkode: 65194...079 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #14 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er kun snakk om en traineestilling, tenker at om du er nyutdannet som 37 åring så har du gjort en del underveis/mange år med studier som gjør at en traineestilling ikke nødvendigvis «passer». 🤷♀️ Anonymkode: 65194...079 Jeg fyller straks 37, og er ferdig med min bachelor nå i år. Har svært lite erfaring i arbeidslivet, har jobbet i den samme dagligvarebutikken i over et tiår. En traineestilling hadde jeg vært sjeleglad for. Anonymkode: 4e9bc...660 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 12. februar 2021 #15 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rett før COVID-19 så hadde vi karrieredag på Universitetet, og der var det bla. en del bedrifter som informerte om traineestillinger. På en av standene, så virket de veldige interesserte i meg, pga. min faglige kombinasjon (Øk.Adm + Siv.Ing), og ville ha meg på intervju. Til slutt spurte de meg hvor gammel jeg va, og da svarte jeg 30, men fyller 31 - og fikk da til svar at maksalderen faktisk var 32. Dette var ikke noen useriøs bedrift/organisasjon. Men på meg virker jo dette temmelig galt? Anonymkode: 723d5...e9f Men har det noe å si om det er lov eller ikke, når de uansett kan velge å diskriminere på bakgrunn av det og fremdeles ikke bryte loven? Om de i stedet hadde personlig egnethet som ett ansettelseskriterie, men ikke fant noen over 32 personlig egnet ville resultatet i praksis blitt det samme, uten at de brøt loven.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 Ifbm. jobb måtte jeg for noen år siden tilpasse digitale søknadsskjema for enkelte stater i USA. I en av statene var diskriminering under jobbsøk strengt håndhevet, og strengt regulert. Jeg husker at noen av kravene i bestillingen var at søker ikke skulle oppgi navn, kjønn, alder, adresse eller etnisitet. Alle ble vurdert ut fra relevant utdanning og erfaring. Jeg syntes at dette var så fint, det spilte ingen rolle hvem du var på privaten. De kunne fortsatt sile ut folk på jobbintervju, men prosessen var transparent, så det skulle være vanskelig for en bedrift å slippe unna med diskriminering. Anonymkode: a1815...aab 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 Har sett flere trainee stillinger som er alders diskriminerende. Jeg fikk selv en trainee stilling og var 35 år, nå hadde de ingen øvre aldersgrense. Men greien er at jeg var nyutdannet og hadde aldri jobbet i det fagfeltet før selv om jeg hadde jobbet flere år i butikk, men det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: 3337d...ac9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå