GhostHug Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Russen vil bruke mental helse og trivsel som argumenter for feiringen. I den forbindelse løfter Landaas opp ideen om at russen bør bli vaksinert før andre. – Russen har hatt det veldig kjipt. Vi har gått glipp av mye allerede. Derfor tenker jeg vi kanskje kunne få en «gave» eller en belønning etter alt det grusomme, sier hun til NRK. https://www.nrk.no/nordland/russepresident-i-bodo-vil-prioritere-russen-i-korona-vaksinekoen-_-mener-de-fortjener-det-1.15368024?fbclid=IwAR02O1GQofeCjjAWa9ct1o1wYEnNL2ToBiqfYyJV3IFmZiEOY4OcGenq7ec Hva tenker dere?
NorthernLight Skrevet 12. februar 2021 #2 Skrevet 12. februar 2021 (endret) Sier seg selv at det er mer viktig å vaksinere folk som har økt risiko for å bli alvorlig syke og helsepersonell.. Endret 12. februar 2021 av NorthernLight 19
Toyotacorolla Skrevet 12. februar 2021 #3 Skrevet 12. februar 2021 Viktig å vaksinere de i risikogruppen, men på en annen side så har russen et poeng, hvor mye av ungdomstiden skal man gå glipp av pga et virus som egentlig ikke er farlig for majoriteten? 7
Junine Skrevet 12. februar 2021 #4 Skrevet 12. februar 2021 Burde bli prioritert i vaksinekøen etter ett hardt og vanskelig år? Snakk om å være selvsentrert. 29
Diamant20 Skrevet 12. februar 2021 #5 Skrevet 12. februar 2021 Helt uenig! Ja de mister litt av ungdomstiden, men jeg vil faktisk heller vaksinere eldre (nei, langt i fra alle er vaksinert), de med sykdommer osv. 4
Krantz95 Skrevet 12. februar 2021 #6 Skrevet 12. februar 2021 (endret) Gi vaksiner til de veldig få i russekullet som har underliggende sykdommer/er i risikogruppen. De andre klarer seg fint uten vaksine. Og la russen få feste fra 1. mai. På det tidspunktet vil over 1 million eldre/risikogruppen ha fått vaksinen, og jeg ser derfor ingen grunn til at russen ikke kan slippes løs. Endret 12. februar 2021 av Krantz95 8
Jens Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 Hvem skal det gå på bekostning av da?Hvem kan vente? 65-75, og 18-64 år med høy risiko for sykdom, eller 55-64 år? 3
Imsdalen Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 (endret) https://www.nrk.no/nordland/sara-landaas-vil-at-russ-skal-fa-korona-vaksine-_-far-hets-og-meldinger-fra-ukjente-1.15370302 "Sara Landaas ba om at russen skal få korona-vaksine – etter at alle eldre og risikogruppen er vaksinert." Vel, med dagens vaksinetempo er disse gruppene beregnet til å være ferdig vaksinert i juli, og da er vel uansett russetiden over for lenge siden. Endret 13. februar 2021 av Imsdalen 8
Little Diva Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 Er det i det hele tatt et problem at russen ikke får feiret nå? Jeg mener at de har jo åpnet opp for fri ferdsel i vinterferien nå på tvers av fylker og kommunegrenser... 1
parmanoia Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 For hver gruppe som skal mase seg fram i køen, så må andre, i risikogruppe, presses lengre bak i køen. Så, nei. Skjønner de er lei som oss andre. Men, nei. 5
Sawyer Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 Mener nødvendigvis ikke at de skal prioriteres fordi de er russ, men why not? De er en gruppe vi vet står for mye av smittespredning, og vi vet fra før av at de nok kommer til å gi faen uansett fordi de nå begynner å gå dyktig lei (som jo også er forståelig). Vi har allerede en vaksine som ikke kan gis til verken 65+ eller risikogrupper (AstraZeneca). Kan bruke av den, russekullet er da virkelig ikke så stort sett i den store sammenhengen. 1
Example Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 De bør nok ikke prioriteres som gruppe for vaksine, men hele aldersgruppa bøt være de første til å få lettelser. Så forventer jeg at den jevnlige nordmann tåler litt mer feiring i sommer og høst. Du er rimelig smålig om du ringer inn feststøy fra russen når samfunnet har åpnet opp igjen, på en god stund.
Capt. Obvious Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 Example skrev (14 minutter siden): De bør nok ikke prioriteres som gruppe for vaksine, men hele aldersgruppa bøt være de første til å få lettelser. Så forventer jeg at den jevnlige nordmann tåler litt mer feiring i sommer og høst. Du er rimelig smålig om du ringer inn feststøy fra russen når samfunnet har åpnet opp igjen, på en god stund. Blir vel neppe store russefeiringa til våren, siden det ganske sikkert vil være restriksjoner mot å samles. Ja, det blir kjipt for dem det gjelder, for nok et år er det noen som frarøves noe man gjør en gang i livet. Det sies ikke høyt, men jeg tror restriksjonene vil være mange år. Ser vel egentlig ingen endelig løsning på denne siden av 2030.... 2
Blålin Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 Capt. Obvious skrev (12 timer siden): Blir vel neppe store russefeiringa til våren, siden det ganske sikkert vil være restriksjoner mot å samles. Ja, det blir kjipt for dem det gjelder, for nok et år er det noen som frarøves noe man gjør en gang i livet. Det sies ikke høyt, men jeg tror restriksjonene vil være mange år. Ser vel egentlig ingen endelig løsning på denne siden av 2030.... Og det skal alle snille nordmenn sitte pent på stumpen og finne seg i? Jeg er forundret over at vi fortsatt sitter "pent". Utover svar til deg, et svar på tråden generelt: Hvorfor tas det for gitt at unge, sterke mennesker ønsker en vaksine som er så ny? Mine ønsker ikke det. Ikke før de ser, over tid, hvordan det går med de vaksinerte. Med en dødelighet på null komma null null og noe desimalen kan jeg ikke forstå hvorfor de skal. Vaksinen stopper jo ikke spredning. 4
Capt. Obvious Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 Blålin skrev (7 minutter siden): Og det skal alle snille nordmenn sitte pent på stumpen og finne seg i? Jeg er forundret over at vi fortsatt sitter "pent". Utover svar til deg, et svar på tråden generelt: Hvorfor tas det for gitt at unge, sterke mennesker ønsker en vaksine som er så ny? Mine ønsker ikke det. Ikke før de ser, over tid, hvordan det går med de vaksinerte. Med en dødelighet på null komma null null og noe desimalen kan jeg ikke forstå hvorfor de skal. Vaksinen stopper jo ikke spredning. Man finner seg i det så lenge det går sånn noen lunde, men når smertegrensa nås så vil det nok bli mer motstand. Det har allerede skjedd i land som ikke har velferdsordningene Norge har, og der folk har blitt satt på bar bakke raskere. Fordi det haster og fordi vaksinene ser trygge nok ut de. Det begynner å bli en del som er vaksinerte på verdensbasis nå, det har ikke dukket opp noen store problemer. Og alternativet til at folk tar vaksine er lite attraktivt, for da kommer vi aldri ut av dette. Hverken før eller etter 2030, så da må man leve med tunge restriksjoner resten av livet. 1
Blålin Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 Capt. Obvious skrev (8 minutter siden): Man finner seg i det så lenge det går sånn noen lunde, men når smertegrensa nås så vil det nok bli mer motstand. Det har allerede skjedd i land som ikke har velferdsordningene Norge har, og der folk har blitt satt på bar bakke raskere. Fordi det haster og fordi vaksinene ser trygge nok ut de. Det begynner å bli en del som er vaksinerte på verdensbasis nå, det har ikke dukket opp noen store problemer. Og alternativet til at folk tar vaksine er lite attraktivt, for da kommer vi aldri ut av dette. Hverken før eller etter 2030, så da må man leve med tunge restriksjoner resten av livet. Enig i det første. Når det gjelder vaksinen ser jeg fortsatt ikke gevinsten (bare kostnaden) ved å vaksinere så unge folk. Hvorfor kommer vi ikke ut av det med unge mennesker uvaksinerte? Vaksinen ikke spredning og blant så unge ser jeg ingen helsegevinst. 2
Capt. Obvious Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 Blålin skrev (8 minutter siden): Enig i det første. Når det gjelder vaksinen ser jeg fortsatt ikke gevinsten (bare kostnaden) ved å vaksinere så unge folk. Hvorfor kommer vi ikke ut av det med unge mennesker uvaksinerte? Vaksinen ikke spredning og blant så unge ser jeg ingen helsegevinst. Risikoen for unge er i utgangspunktet lav, men den blir jo ennå lavere med en vaksine. Dessuten kan man ikke utelukke at det også vil hindre videre smitte selv om ikke det er vaksinenes primære formål. Men nå er det jo heller ikke sikkert at absolutt alle mellom 18-65 skal ta vaksine heller, det kommer helt an på vaksinetilgangen. Det er ikke denne aldersgruppen som er høyest prioritert, og det vil nok uansett gå lang tid før denne gruppen som helhet får tilbud om vaksine. Men det vil være en fordel for gruppeimmunitet.
Blålin Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 Capt. Obvious skrev (11 minutter siden): Risikoen for unge er i utgangspunktet lav, men den blir jo ennå lavere med en vaksine. Dessuten kan man ikke utelukke at det også vil hindre videre smitte selv om ikke det er vaksinenes primære formål. Men nå er det jo heller ikke sikkert at absolutt alle mellom 18-65 skal ta vaksine heller, det kommer helt an på vaksinetilgangen. Det er ikke denne aldersgruppen som er høyest prioritert, og det vil nok uansett gå lang tid før denne gruppen som helhet får tilbud om vaksine. Men det vil være en fordel for gruppeimmunitet. Da må de ta influensavaksine også, ellers henger ikke ting på greip. Ikke før de lærde eventuelt snur og oppdager at vaksinen stopper smittespredning. For barn og unge er influensa mer dødelig. Vi må en del opp i alder for at corona blir farligere (motsatt). Å skulle sprøyte så mange stoffer inn i en ung kropp tror ikke jeg er det sunneste for eget naturlig immunforsvar. 3
Capt. Obvious Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 Blålin skrev (21 minutter siden): Da må de ta influensavaksine også, ellers henger ikke ting på greip. Ikke før de lærde eventuelt snur og oppdager at vaksinen stopper smittespredning. For barn og unge er influensa mer dødelig. Vi må en del opp i alder for at corona blir farligere (motsatt). Å skulle sprøyte så mange stoffer inn i en ung kropp tror ikke jeg er det sunneste for eget naturlig immunforsvar. Nei, for korona er mer utbredt enn influensa, så vaksinebehovet er da også større. Ikke det at de unge løper veldig stor risiko uten vaksine heller, men risikoen er nå en gang ennå lavere hvis man er vaksinert. Naturlig immunforsvar? Nå er jo vaksine for å stimulere eget naturlig immunforsvar, og man tar også en rekke andre vaksiner i oppveksten. 1
Madame Butterfly Skrevet 13. februar 2021 #20 Skrevet 13. februar 2021 For russefeiring er så jækla viktig 🤯 NOT! Vill russefeiring er veien til god mental helse 🤯🤯🤯 Blir helt matt av folk 6
Anbefalte innlegg