Gå til innhold

Orker snart ikke dette mer...sint tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt kjæreste et år nå, men vet ikke om jeg orker mer snart. Grunnen er hans tenåringsdatter. 
Hun er konstant sint, hyler, skriker, banner hele tiden. Låser seg inn på rommet og nekter å åpne. Vil ikke spise middag med oss, kommer opp med airpods, strener forbi oss uten et ord, tar middag og går på rommet. Spiller høy musikk til 24-01 selv om hun vet vi skal tidlig opp. Sier faren at hun må skru ned, blir det et helsikes bråk med skriking, smelling av dører og kraftig verbal utskjelling. Hun har også gått fysisk til angrep på sin far. Hvis hun baker rydder hun ikke, kjøkkenet ser bombet ut. Krever å bli kjørt/hentet overalt og skal ha penger hele tiden. 
Jeg har tenåring selv, men har aldri opplevd slik oppførsel. Hun kaller sin far for jævla idiot, kukskalle,taper, horebukk og det som verre er. 
Jeg blander meg aldri inn i kranglingen, men holder meg helt i bakgrunnen. Sier ikke et ord. 
Men, kjenner jeg blir sliten av å høre på all skrikingen og utskjellingen av faren. 
Kjenner jeg tåler henne mindre og mindre. Hun klarer ikke føre en normal samtale, det er hyling hele tiden. Hun går helt opp i ansiktet hans og freser mot han.
Faren forholder seg rolig, men godtar alt. Hun får aldri konsekvenser for verken hyling, skriking, banning, fysisk angrep osv. Hun er aldri på tiden, og de kom bl.a 1,5 time for sent til selskap pga hun ikke fant hårspennene hun skulle bruke. Hun har ingen respekt for andre. 
Er dette normal oppførsel blant 16 årige jenter? Jeg mener hun har altfor mye makt over sin far. 
Jeg har tenåringsgutt og ville aldri akseptert slik ufin oppførsel.  
Hun handlet nettopp klær for 3500,- på nett, og faren betalte uten et ord. Hun sa bare han måtte betale. 

Hun har en fast venninnegjeng, er flink på skolen og visstnok snill og grei ute blant folk, men totalt rabiat hjemme. 

Bare så det er sagt: Hun var slik før jeg kom inn i bildet også, og jeg var ikke årsaken til brudd mellom foreldrene. 

Anonymkode: 12419...dee

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har hatt kjæreste et år nå, men vet ikke om jeg orker mer snart. Grunnen er hans tenåringsdatter. 
Hun er konstant sint, hyler, skriker, banner hele tiden. Låser seg inn på rommet og nekter å åpne. Vil ikke spise middag med oss, kommer opp med airpods, strener forbi oss uten et ord, tar middag og går på rommet. Spiller høy musikk til 24-01 selv om hun vet vi skal tidlig opp. Sier faren at hun må skru ned, blir det et helsikes bråk med skriking, smelling av dører og kraftig verbal utskjelling. Hun har også gått fysisk til angrep på sin far. Hvis hun baker rydder hun ikke, kjøkkenet ser bombet ut. Krever å bli kjørt/hentet overalt og skal ha penger hele tiden. 
Jeg har tenåring selv, men har aldri opplevd slik oppførsel. Hun kaller sin far for jævla idiot, kukskalle,taper, horebukk og det som verre er. 
Jeg blander meg aldri inn i kranglingen, men holder meg helt i bakgrunnen. Sier ikke et ord. 
Men, kjenner jeg blir sliten av å høre på all skrikingen og utskjellingen av faren. 
Kjenner jeg tåler henne mindre og mindre. Hun klarer ikke føre en normal samtale, det er hyling hele tiden. Hun går helt opp i ansiktet hans og freser mot han.
Faren forholder seg rolig, men godtar alt. Hun får aldri konsekvenser for verken hyling, skriking, banning, fysisk angrep osv. Hun er aldri på tiden, og de kom bl.a 1,5 time for sent til selskap pga hun ikke fant hårspennene hun skulle bruke. Hun har ingen respekt for andre. 

Er dette normal oppførsel blant 16 årige jenter? Jeg mener hun har altfor mye makt over sin far. 
Hun handlet nettopp klær for 3500,- på nett, og faren betalte uten et ord. Hun sa bare han måtte betale. 

Hun har en fast venninnegjeng, er flink på skolen og visstnok snill og grei ute blant folk, men totalt rabiat hjemme. 

Bare så det er sagt: Hun var slik før jeg kom inn i bildet også, og jeg var ikke årsaken til brudd mellom foreldrene. 

Come on. Trenger du virkelig å spørre? Du har tenåring selv. Du VET at dette ikke er normalt. 

Virker som om faren bare godtar dette. Du skriver at hun aldri får konsekvenser for noe, og bare betaler dersom hun vil ha noe. Jeg hadde selv aldri akseptert noe lignende. Hva sier faren da? Mener han at dette er normalt?

Endret av Sylveon
  • Liker 36
Skrevet

Det er selvsagt ikke normal oppførsel hos 16 år gamle jenter. 

Anonymkode: 3ddd2...628

• Liker 21
Skrevet

Vi bor (heldigvis) ikke sammen, så jeg begynt å holde meg hjemme hos meg når hun er hos han. Prøver han med konsekvenser så eskalerer det bare. Hun har allerede sparket i stykker en dør i sinne. Virker som det svartner helt for henne. Her om dagen begynte hun av alle ting å kaste do ruller på han da han forsøkte å snakke til henne. 
Hvis han hadde prøvd å ta fra henne mobilen, ville hun garantert slått/ sparket han. Hun er sliten av det og viker bare unna når hun starter. 
Det er heller ingen hjelp i moren, hun sier bare at det er hormoner og hun er så snill hjemme hos henne. Der er det visstnok ingen problemer. Grunnen til at jeg spør er som sagt at jeg har tenårings gutt og som aldri oppfører seg slik. Men, han vet også at han får konsekvenser ved ufin oppførsel.  
Far har også prøvd fvk, men verken mor eller datter vil stille opp. 
Han er helt utslitt etter hun har vært hos han en uke.  

Skrevet

Dette er normal oppførsel om man er en bortskjemt unge som ikke har fått oppleve grenser og konsekvenser av egen oppførsel! 

Her må faktisk far begynne å stå imot! Dette vil bare bli verre og verre. 

Feks spille musikk høyt mellom 24 og 01 hadde endt med at sikringene og wifi hadde blitt tatt her. Man må ta hensyn til de som bor der og generelle regler om ro. (Hva når hun flytter for seg selv? Det kommer til å ende med utkastelse). 

Anonymkode: f0b41...ddc

• Liker 24
Skrevet

Guttungen min var mye enklere i den alderen enn jentene mine, uten at jeg aksepterer slik oppførsel. Men det tyder jo på at noe ikke er som det skal- og den ansvarlige her er faren. Det er han som er voksen, jentungen er full av hormoner -

Ville ha holdt meg unna når de er sammen, 

Anonymkode: 99ff0...41a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er normal oppførsel om man er en bortskjemt unge som ikke har fått oppleve grenser og konsekvenser av egen oppførsel! 

Her må faktisk far begynne å stå imot! Dette vil bare bli verre og verre. 

Feks spille musikk høyt mellom 24 og 01 hadde endt med at sikringene og wifi hadde blitt tatt her. Man må ta hensyn til de som bor der og generelle regler om ro. (Hva når hun flytter for seg selv? Det kommer til å ende med utkastelse). 

Anonymkode: f0b41...ddc

Han prøver å sette grenser nå, men det er nok for sent. Grensesettingen burde begynt da hun var mye yngre, hun er som du sier veldig bortskjemt. 
Skjønner jo nå at han har bare føyd henne for å beholde «freden»  da han blir sliten og lei av all skriking og hylingen. Ikke særlig lurt, nei men tror ikke han har innsett det. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Guttungen min var mye enklere i den alderen enn jentene mine, uten at jeg aksepterer slik oppførsel. Men det tyder jo på at noe ikke er som det skal- og den ansvarlige her er faren. Det er han som er voksen, jentungen er full av hormoner -

Ville ha holdt meg unna når de er sammen, 

Anonymkode: 99ff0...41a

Jeg holder meg unna, blir helt sliten av all hylingen og skrikingen hennes. 
Jeg er ikke fin på det, men ordbruken hennes sjokkerer meg faktisk.  

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er normalt at en tenåring oppfører seg så dumt ja, hun er jo full av hormoner og det er en fase som vil gå over. Du kan fortsatt være sammen med faren men det blir nok bedre for deg om dere ikke bor sammen

• Liker 1
Skrevet

Nei, dette er selvsagt ikke normalt. Og jeg forstår godt at du holder deg hjemme hos deg selv. Hva sier han til det?

Tenåringer trenger grenser, for sin egen del. De pusher alltid, og hvis de ikke får motstanden de trenger, så eskalerer det. Kjæresten din er nok en av mange foreldre som dessverre ikke forstår dette. Han tenker at det rette er å la det passere, og at det går over når hun blir litt større. Men han gjør henne en skikkelig bjørnetjeneste - hun risikerer å bli et ganske ufordragelig menneske som sliter med å forholde seg til andre.

Anonymkode: 8cde8...bbd

• Liker 14
Skrevet

Denne henta skriker jo etter rammer, konsekvens og rutiner. Stakkars jenta må ha det helt kaos inni seg. Utvilsomt at både barn og far trenger hjelp. Og hadde hatt veldig godt at familieterapi. Det som for jenta manifesterer seg som sinne, agresjon og utrivelig oppførsel utad, er oftest tegn på en veldig utrygg, sårbar og redd jente innad. Håper far søker de rette instanser for å få hjelp. 

• Liker 29
Skrevet
Sinsiew skrev (30 minutter siden):

Her er det jo bare å sette hardt mot hardt. Finn konsekvenser som står i stil med handlingene:

Ingen mulighet for musikk på rommet. Fjern alt som gjør det mulig å spille høy musikk. 

Fjern døra hennes. Den som ikke klarer å behandle døren ordentlig, kan ikke ha dør. 

Ingen middag hvis hun ikke spiser med dere. 

Vasker hun ikke opp etter seg, får hun heller ikke drive med matlaging eller baking. 

Vil hun ikke gå/sykle, og det ikke er mulighet til å ta kollektiv, får hun heller ikke dratt ut. 

Ingen penger til unødvendig shopping. Kun nødvendige innkjøp hjelpes med, resten får hun stå for selv. 

Begynner hun med ufint språk og skriking, så forlat diskusjonen. Ignorer så lenge utskjellingen pågår. Ikke gi noen form for tilbakemelding før hun oppfører seg. 

Er ikke far med på dette(du har også noe å si. Dere er et fellesskap selv om hun ikke er din datter. Felles bo, felles regler som passer alle), må du nesten flytte hvis du vil bli kvitt problemet. 

I bunn og grunn er det far som feiler på oppdragelsen her. 

Hverdagsfrue skrev (1 minutt siden):

Denne henta skriker jo etter rammer, konsekvens og rutiner. Stakkars jenta må ha det helt kaos inni seg. Utvilsomt at både barn og far trenger hjelp. Og hadde hatt veldig godt at familieterapi. Det som for jenta manifesterer seg som sinne, agresjon og utrivelig oppførsel utad, er oftest tegn på en veldig utrygg, sårbar og redd jente innad. Håper far søker de rette instanser for å få hjelp. 

Som disse to sier! 

Foreslår å la far/kjæresten din lese denne her tråden.

Anonymkode: 1fe89...d06

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde aldri greid å beholde respekten for en mann som mente at dette er en kurrant måte å være forelder på!

Hvis jenta ikke er sånn hos moren burde hun få bo fast der. 

• Liker 26
Skrevet

Kommer an på hva du mener med normalt. Nå tar jeg utgangspunkt i at det ikke ligger noe diagnose til grunn her. 

Er oppførselen på et generelt grunnlag normal for tenåringer? Nei.

Er oppførselen normal for en tenåring som enten har hatt en vanskelig oppvekst, eller er bortskjemt og mangler regler og rammer? Ja, helt klart! 

Nå vet vi jo ingenting om moren, men farens manglende grensesetting og hans evne til å la jenta bestemme er helt klart problematisk. Tenåringer tester grenser og vil bestemme mer. Når de får nærmest frie tøyler, har man skapt et monster.

Anonymkode: a0cf6...dc5

• Liker 10
Skrevet

Jeg har en datter som er litt eldre, men vi hadde ikke akseptert slik oppførsel. Her har det hatt konsekvenser hele tiden hvis hun ikke klarer å oppføre seg. Jeg tror jenter nok kan være litt mer utagerende i ungdomstiden enn gutter, men dette er bare antagelser fra meg.

Det høres ut som om hun ikke har det helt bra. Det må være en grunn til at hun har et så voldsomt sinne som hun ikke klarer å styre. Kanskje prøve å få noe hjelp til henne som kan lære henne teknikker til å unngå disse raseriutbruddene?

Virker som far i hvert fall trenger hjelp for å klare å stoppe dette. Fysisk vold fra barn og grov ordbruk skal ikke aksepteres. Dette må han ta tak i før det eskalerer enda mer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kommer an på hva du mener med normalt. Nå tar jeg utgangspunkt i at det ikke ligger noe diagnose til grunn her. 

Er oppførselen på et generelt grunnlag normal for tenåringer? Nei.

Er oppførselen normal for en tenåring som enten har hatt en vanskelig oppvekst, eller er bortskjemt og mangler regler og rammer? Ja, helt klart! 

Nå vet vi jo ingenting om moren, men farens manglende grensesetting og hans evne til å la jenta bestemme er helt klart problematisk. Tenåringer tester grenser og vil bestemme mer. Når de får nærmest frie tøyler, har man skapt et monster.

Anonymkode: a0cf6...dc5

Hun har ingen diagnoser, så er nok som du sier mangel på regler og rammer. Har fått høre fra familie at hun alltid har vært fæl med moren og faren og det er alltid blitt akseptert. Som et familiemedlem sa til meg : «Vi har mange ganger reagert på XXX sin oppførsel mot foreldrene og at de har godtatt det». 

Hun oppfører seg fint utenfor hjemmet. 

Skrevet

Var på vei til å skrive at utagerende oppførsel kan være normalt blant noen tenåringer, det er mange som er utagerende i den alderen. Men så leste jeg at det også har gått over til vold, og det er på ingen måte greit. Et sted må grensen gå, og den må i alle fall gå når tenåringsnykker går over i vold. Sinneutrbudd som går over i vold trenger hun nok hjelp til, og hvis far ikke har satt grenser tidligere så kan det faktisk være lurt å insistere på at han må ta med seg datteren til en psykolog. 

Jeg skjønner godt at du ikke orker dette lenger. Her har det kanskje handlet om manglende grensesetting lenge, muligens i flere år, og da er det lovlig sent å begynne med dette nå. Det må uansett tas tak i, det høres ikke ut som noe som går over av seg selv. Siden dette går kraftig utover forholdet deres, så er det kanskje på tide med et ultimatum. Krev at han gjør tiltak, og for din egen del kan det være lurt å være tydelig på at du snart ikke orker mer selv heller slik at han forstår det. 

Anonymkode: b5c38...976

• Liker 4
Skrevet
Wit skrev (12 minutter siden):

Jeg har en datter som er litt eldre, men vi hadde ikke akseptert slik oppførsel. Her har det hatt konsekvenser hele tiden hvis hun ikke klarer å oppføre seg. Jeg tror jenter nok kan være litt mer utagerende i ungdomstiden enn gutter, men dette er bare antagelser fra meg.

Det høres ut som om hun ikke har det helt bra. Det må være en grunn til at hun har et så voldsomt sinne som hun ikke klarer å styre. Kanskje prøve å få noe hjelp til henne som kan lære henne teknikker til å unngå disse raseriutbruddene?

Virker som far i hvert fall trenger hjelp for å klare å stoppe dette. Fysisk vold fra barn og grov ordbruk skal ikke aksepteres. Dette må han ta tak i før det eskalerer enda mer.

Verken hun eller moren er enig i at dette er et problem, selv om moren har nevnt at ikke en eneste dør hjemme hos henne henger riktig pga raserianfall. Moren sier bare det er hormoner som raser og en må bare akseptere det. Samarbeide mellom mor og far er dårlig nå pga moren tar datterens parti.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Verken hun eller moren er enig i at dette er et problem, selv om moren har nevnt at ikke en eneste dør hjemme hos henne henger riktig pga raserianfall. Moren sier bare det er hormoner som raser og en må bare akseptere det. Samarbeide mellom mor og far er dårlig nå pga moren tar datterens parti.  

Hormoner har rast her også uten at det har eskalert til slike utbrudd som du beskriver.

Og når hun nå er 16 år, hva skjer hvis dette fortsetter til hun er 17 og 18 år? Jeg vil sterkt anbefale at far i hvert fall får hjelp til å håndtere utbruddene hun har hos han.

Og ja, jeg skjønner at dette er vanskelig for deg. Hadde også syntes det var vanskelig å bo i et hus der det hele tiden var krangling og skriking på denne måten.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...