Hollydoll Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Hei, det har flydd en ung dompap inn i verandadøren min. Den ble sittende og etterhvert hoppet den avgårde til dypsnøen. Siden den ikke så ut til å kunne fly og det er 37- ute og rev og storfugler henger i området så tenkte jeg at den hadde bedre sjanser inne. Så jeg tok med meg krabaten inn og la den i ei eske med luftehull, vann og mat. Den ble sluppet fri to ganger og begge gangene så funket ikke vingene som de skulle, særlig den venstre vingen. Nå i esken ser jeg at han holder den vingen ekstra opp. nå har den vært i esken over natten, og jeg trenger råd på hva bør jeg gjøre nå? Stakkaren kan ha skadet vingen og jeg har ikke bur så villfugelen har plutselig bare ei lita eske. Og hvordan takler den lille dompapen temperaturforskjell på 40-50 grader? Er det noe som forvirrer, spesielt når han kommer ut igjen? Bør han ha bur eller blir han bare stresset av alt lyset og alle elementer? Enn om det tar to-tre uker å bli frisk, enn om han ikke blir frisk? Bør jeg la han være i fred? Eller bør/kan han bli vandt til meg? Tips takk!!! mvh Bekymret foster mor 😥
newman01 Skrevet 12. februar 2021 #2 Skrevet 12. februar 2021 Det er en villfugl, så litt ondskapsfullt å ha den innelåst i en mørk pappeske da... Naturen går sin gang på en eller annen måte. Vær forsiktig så du ikke får huset fullt av fuglelopper 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #3 Skrevet 12. februar 2021 Oisann, her må du snakke med veterinær eller noen som har god kunnskap om villfugler. Du stresser den veldig nå, ved å holde den innendørs, adskilt fra flokken, og uten tilgang til sitt naturlige element. Når fugler holder vingen slik du beskriver er det fordi de har vondt, men den er ikke nødvendigvis brukket. Anonymkode: f2c6e...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #4 Skrevet 12. februar 2021 Ville ringt veterinæren for å forhøre meg, de har sikkert tips. Ellers bør du bør jo ikke sperre den inn i en liten eske, det er det ingen dyr som setter pris på. Har du et rom med grei temperatur som den lille dompapen kan få for seg selv? Bedre at den i det minste får gå noenlunde fritt, som den er vant til. Tror ikke den blir så mye bedre av å være innestengt i en eske. Synes det er fint gjort av deg å ville redde den lille! Håper at dette går bra altså 🥰 Anonymkode: cd101...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #5 Skrevet 12. februar 2021 Dette høres ut som dyreplageri 😕 Anonymkode: 51061...bda 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #6 Skrevet 12. februar 2021 Jeg kom på, noen har kjøpt flere bur av oss fordi de vil ha et trygt sted til å mate småfuglene. De har fjernet dørene, hengt burene opp i trær, og satt mat og vann inn i dem. Du kan jo tenke på noe tilsvarende. Hvis du får tak i et bur, setter det med åpen dør på et lunt og skjermet sted utendørs, gir den mat og vann, og lar fuglen gå fritt inn og ut som den vil. Da er den skjermet for større fugler, men har beskyttelsen den trenger hvis den ønsker det. Anonymkode: f2c6e...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 Og angående temperaturforskjell - den kan bli litt heftig hvis du har holdt fuglen inne i romtemperatur nå, og skal sette den direkte ut i mange minusgrader. Skjelettet til fugler er hult, og fylt med luft. Store brå temperaturforskjeller kan gi sterke smerter, så en gradvis overgang over noen timer er bedre enn en brå overgang. Anonymkode: f2c6e...fa7 2
Hollydoll Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oisann, her må du snakke med veterinær eller noen som har god kunnskap om villfugler. Du stresser den veldig nå, ved å holde den innendørs, adskilt fra flokken, og uten tilgang til sitt naturlige element. Når fugler holder vingen slik du beskriver er det fordi de har vondt, men den er ikke nødvendigvis brukket. Anonymkode: f2c6e...fa7 Jeg ringte Fuglehjelpen som sa at det var greit å ta inn fuglen å ha den i ei pappeske med luftehull. Idag har jeg tatt kontakt med Fuglevennen.no og spurt om det samme som her, har ikke fått svar enda. Jeg tenker at hvis jeg ikke hadde tatt han inn så hadde han dødd i natt. Og jeg har ikke bur, så han hadde vært mer stresset om han hadde vandret rundt i huset med en vond vinge. En mørk pappeske kan være som en litt varm seng med skjerming. En fuglekasse er jo mindre. Jeg vil jo at den skal bli frisk og komme seg ut igjen. Dette er det jeg tror mest på er lurt, men jeg tar gjerne imot innspill for jeg har jo ikke peiling. Vit at jeg har oppsøkt hjelp fra kanaler som skal vite bedre enn meg :) 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Store brå temperaturforskjeller kan gi sterke smerter, så en gradvis overgang over noen timer er bedre enn en brå overgang. Ja, tenk den hadde det da den fikk en svinging på 40-50 grader når den ble tatt med inn. Og tenk hvor redd den må være. La naturen gå sin gang. Dette forlenger lidelsen. Anonymkode: 51061...bda
Hollydoll Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kom på, noen har kjøpt flere bur av oss fordi de vil ha et trygt sted til å mate småfuglene. De har fjernet dørene, hengt burene opp i trær, og satt mat og vann inn i dem. Du kan jo tenke på noe tilsvarende. Hvis du får tak i et bur, setter det med åpen dør på et lunt og skjermet sted utendørs, gir den mat og vann, og lar fuglen gå fritt inn og ut som den vil. Da er den skjermet for større fugler, men har beskyttelsen den trenger hvis den ønsker det. Anonymkode: f2c6e...fa7 Godt tips, takk! Det skal jeg prøve å få til :)
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 Min mening er at en ikke skal ta inn skadde dyr fra naturen. De blir stresset og redd. Beste i slike situasjoner er å avlive. Anonymkode: 7522f...a4f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 Du har ikke en utebod eller garasje du kan ha esken med fugl i da? Jeg pleier å legge de en eske med litt høy eller lignende, og litt solsikkefrø. Så setter jeg esken i vedboden. Holder et øye med den innimellom. Men dør den, så dør den. Det er naturens gang. Anonymkode: 2f29b...b56 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 Så fint av deg å hjelpe fuglen, ts! Usj og nei takk til "naturens gang" det gjelder liksom alle andre enn mennesker og kjæledyr, da skal alle sykdommer behandles ja! Virkelig flott av deg at du gir denne lille karen en mulighet til å leve!! Anonymkode: c5a1e...d93 2
Hollydoll Skrevet 6. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 6. april 2021 (endret) En oppdatering hvis noen bryr seg, eller info til noen som leter i fremtiden. Dompapen fikk det ene badet vårt, der la vi mat, vann og planter inn. I tillegg åpnet vi vinduet så han hørte «flokken» sin. Han fikk være der uforstyrret foruten vasking og påfyll av vannskålen og når han fikk mer mat. Etter en uke var han flyvedyktig igjen! 😀 han ville/skjønte ikke hvordan han skulle komme seg ut, så etter fire dager fikk han litt hjelp. Han kommer fortsatt til fuglebrettet vårt... vel, vi TROR det er han😅 Endret 6. april 2021 av Hollydoll 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 Hollydoll skrev (3 minutter siden): En oppdatering hvis noen bryr seg, eller info til noen som leter i fremtiden. Dompapen fikk det ene badet vårt, der la vi mat, vann og planter inn. I tillegg åpnet vi vinduet så han hørte «flokken» sin. Han fikk være der uforstyrret foruten vasking og påfyll av vannskålen og når han fikk mer mat. Etter en uke var han flyvedyktig igjen! 😀 han ville/skjønte ikke hvordan han skulle komme seg ut, så etter fire dager fikk han litt hjelp. Han kommer fortsatt til fuglebrettet vårt... vel, vi TROR det et han😅 For en søt historie ☺️ Bra det endte godt! Anonymkode: 8bf36...ed1 2
Aureka Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Dette var fint å lese. Så bra dere ivaretok krabaten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå