Gå til innhold

Hvor MYE tomatpuré per pk kjøttdeig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En standard pakke kjøttdeig på ca. 350-400g altså.

Jeg bruker en halv boks tomatpuré (de minste boksene man får kjøpt), men en venninne ble helt rabiat og sa at en halv teskje er mer enn nok 🥴 

Anonymkode: 86f99...536

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha..det du vil. Puré er litt sterkt så blir det for mye kan det bli beskt men det merker du jo. Hun rabler bare om hun sier det du bruker er for mye og at man ikke skal bruke mer en 1 tsk. Det fins selvsagt ikke rett og galt. De fleste freestyler bare når de lager pastasaus/pizzafyll og smaker seg bare frem til foretrukket smak.

I tillegg kommer det jo an på hva du ellers putter i. Har man tatt for mye puré kan man fikse det med litt fløte og sukker baketter.

Jeg bruker ikke tomatpuré i det hele tatt i kjøttsaus. Bruker hermetisk tomat.

Anonymkode: 5c111...a2d

Skrevet

Det avhenger litt av hva jeg lager. Hvis jeg lager lasagne med den mengden kjøtdeig, så har jeg gjerne en hel liten boks i tillegg til tomater. Det samme hvis jeg lager en enkel pastasaus. Jeg "bruner" den alltid litt sammen med løken, syns smaken blir rundere da.

Tomatpure er jo "bare" konsentrerte tomater, har du nok andre ingredienser så blir det sjelden for sterk smak.

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker en hel sånn liten boks. Bruner tomatpurrs først for å bli kvitt den beskedmaken og har i bittelitt sukker. Blir helt nydelig og mye smak. 1 ts gjør ingenting for maten.

Anonymkode: 6207e...1da

• Liker 2
Skrevet

Min kjøttsaus inneholder 4 spiseskjeer tomatpurè, ingen andre tomat-ingredienser. Men krydder og buljong i tillegg. Tror det passer ganske godt med en liten boks. Bruker 80% av det glasset. 

Anonymkode: b34d5...064

Skrevet

Jeg bruker ca et halvt glass jeg også, men har alltid hermetiske tomater i tillegg.

Anonymkode: cf07a...dc8

Skrevet

Bruker et helt, med vann og sukker. 

Anonymkode: a7778...986

Skrevet

En halv teskje??? Det var jo ganske snaut, da! Hun må da kaste enorme mengder tomatpuré, for det er jo begrenset hvor lenge en åpnet boks kan stå i kjøleskapet før det begynner å mugne. Hadde det vært meningen at man skulle bruke så lite ville boksene vært mye mindre, eller evt ville all tomatpure blitt solgt på tube. 

Jeg bruker lett en hel boks når jeg lager pastasaus eller pizzafyll med en pakke kjøttdeig. 

Skrevet

Jeg bruker to store spiseskjeer. Evt litt mer. 

Anonymkode: cedb4...40d

• Liker 1
Skrevet

Bruker stort sett hele glasset, ellers mugner det.

Anonymkode: 6e867...3ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg fryser det jeg ikke bruker av tomatpure. Bruker som regel halve glasset, resten hiver jeg rett i frysen. Tiner iløpet av 1-2 timer på benken. Gjør det ikke for å spare penger, mer for å hindre matsvinn/sørge for at det alltid er tomatpure i huset. 1/2 teskje? Da kan man likegodt droppe det.

Anonymkode: 3cc79...c33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...