AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Jeg er ikke kredittverdig pga gikk så mange år på nav i aap, at jeg, pga at jeg levde under minimumsgrensa, ikke fikk betalt regninger som gikk til inkasso så får ikke vanlig strøm men plikt nettleie, som ligger på 1500kr. Da kommer nettleie og forbruk oppå der igjen. Det er dyrt å være fattig, en evig nedadgående spiral... Denne regningen ble på nesten 3000kr, og har man virkelig ingen mulighet til å få en strømavtale når man har gjeld? Jeg har fått betalingsanmerkninger pga ikke fikk til å betale helt vanlige regninger da jeg har levd på 12000kr i mnd og forsørget et barn på dette. Med 8000kr i husleie og strøm etc i tillegg, sier det seg selv at det ikke gikk. Må jeg virkelig betale 1500kr hver måned i pliktlevering av strøm? Da kommer jeg meg aldri opp igjen økonomisk. Anonymkode: 1c5d0...d0c 2
stan Skrevet 12. februar 2021 #2 Skrevet 12. februar 2021 Nettleie er det man betaler for å få strømmen levert hjem. At det koster med ledninger og kabler landet rund skjønner man jo. Det ville jo ikke vært mye nytte med strøm om man måtte bort på e-verket og hente strømmen. Jeg vet ikke om prisen på nettleien er riktig, det er jo flere som har tatt til orde for at den er for høy. Noen strømleverandører tilbyr strømavtaler som jevner ut månedskostnaden. Man betaler da det samme hver måned. 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #3 Skrevet 12. februar 2021 Ring/chat med ulike strømselskaper og spør dem. Sjansen er stor for at noen vil ha deg som kunde. Jeg har sperret for alle former for kredittsjekk (på grunn av tidligere ID-tyveri), men er fortsatt kunde hos et strømselskap. Har byttet et par ganger også, helt uten problemer. Uansett, snakk med dem, det bør finnes noen som vil ha deg som kunde altså. Anonymkode: ef332...9fc
hillaryclinton Skrevet 12. februar 2021 #4 Skrevet 12. februar 2021 Og ikke betale for seg får konsekvenser, ja. Hvordan skulle det ellers vært? Uansvarlig og få barn når man ikke har økonomi eller resursser til det. Fattigdommen går i generasjoner 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #5 Skrevet 12. februar 2021 hillaryclinton skrev (23 minutter siden): Og ikke betale for seg får konsekvenser, ja. Hvordan skulle det ellers vært? Uansvarlig og få barn når man ikke har økonomi eller resursser til det. Fattigdommen går i generasjoner Lang historie, men har en psykopat av en far som har stjelt fra meg. Han skylder meg mange hundre isen. Gikk også i altfor mange år på aap, det overlever man nesten ikke på. Har betalt regningene mine, men når det kom tannlegeregning og legeregninger og man ikke får betalt de fordi man rett og slett er lut fattig, sier det seg selv at ting gikk som de gikk. Har likevel alltid betalt husleie og strøm da det er førsteprioritet. Har solgt alt jeg eier av verdier, solgt alt gull og smykker som jeg i dag angrer på pga de var gaver fra mennesker som sto meg nært og som i dag er døde. Alt for å få betalt regningene. Jeg har stått på hele livet for å få endene til å møtes. Flytta vekk fra vold og overgrep da jeg var 16 år, levde i en garasje omgjort til leilighet, uten bad alene som 16-åring. Sto likevel på og jobba meg oppover. Jobba på det meste 56 timer i uka, men så ble jeg syk og måtte leve i årevis på aap. Dette knekte økonomien min. Så å komme med «uansvarlig å få barn» kan du dra til helvete med, da jeg fikk barn hadde jeg jobb, mann og studerte på et prestisjestudie så framtid og økonomi så lys ut til jeg ble syk, måtte på aap og til slutt ble ufør. Skal aldri skrive innlegg på KG og be om råd igjen. Fy fader så slemme dere er. Anonymkode: 1c5d0...d0c 7
DrueSmoothie Skrevet 12. februar 2021 #6 Skrevet 12. februar 2021 Nettleie er en del av strømregningen enten man vil eller ikke. Dersom netteier ikke hadde hatt strømnettet ville du heller ikke fått strøm inn til deg. Så det har ikke noe med pliktlevering å gjøre, men at man betaler for å kunne bruke nettet for å få strøm. Så man må bare se på det som en del av totalkostnaden pr kWh. Nettleie betales etter forbruk på lik linje med strøm. Bruker man lite er den lav og bruker man mye strøm, som da gjerne om vinteren, så blir også nettleie-delen av den totale strømregningen stor. Så skal du komme deg unna nettleie må du kutte ut strømmen, enkelt og greit. Dessverre. Strømregning er ett nødvendig onde, og noe av det kjedeligste i hele verden å betale dessverre 😮
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 Strømregningen er dyr nå pga høyt forbruk og høye priser på grunn av kulden. Nettleien kommer oppå der og er regulert av forbruket. Det er ikke nettleien sin feil at regningen er høy. Skal du ha lavere strømregning må du redusere forbruket, så enkelt er det. Anonymkode: 27be0...04e
Leo Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 Det ser faktisk ut til at enkelte her, som anklager TS for å ha tatt lite smarte valg i livet, ikke en gang har kapasitet til å forstå hva hun faktisk spør om. Hvis jeg var deg TS så ville jeg rett og slett ha startet med å ringe nettselskapet og hørt hva som er problemet. Skylder du dem penger pr. nå eller kom denne (tvungne) avtalen i stand fordi du hadde noe utestående på et tidspunkt som nå er gjort opp. Avtalen vil uansett ikke bli gjort om før du gjør noe aktivt selv. Deretter ville jeg ha ringt aktuelle strømleverandører (Fortrinnsvis de du ikke har noe utestående hos) og hørt om de godtar kunder uten kredittsjekk. Lykke til! ❤️ 6
Gjest Acer Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ikke kredittverdig pga gikk så mange år på nav i aap, at jeg, pga at jeg levde under minimumsgrensa, ikke fikk betalt regninger som gikk til inkasso så får ikke vanlig strøm men plikt nettleie, som ligger på 1500kr. Da kommer nettleie og forbruk oppå der igjen. Det er dyrt å være fattig, en evig nedadgående spiral... Denne regningen ble på nesten 3000kr, og har man virkelig ingen mulighet til å få en strømavtale når man har gjeld? Jeg har fått betalingsanmerkninger pga ikke fikk til å betale helt vanlige regninger da jeg har levd på 12000kr i mnd og forsørget et barn på dette. Med 8000kr i husleie og strøm etc i tillegg, sier det seg selv at det ikke gikk. Må jeg virkelig betale 1500kr hver måned i pliktlevering av strøm? Da kommer jeg meg aldri opp igjen økonomisk. Anonymkode: 1c5d0...d0c Skiftet til fastprisavtale 6 mnd. til 25 ør pr. kw. Og skjønner ikkje hvorfor du ikkje benytter deg av slike tilbud ?
Leo Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 Skybe skrev (5 minutter siden): Skiftet til fastprisavtale 6 mnd. til 25 ør pr. kw. Og skjønner ikkje hvorfor du ikkje benytter deg av slike tilbud ? Og du skjønner heller ikke hva TS spør om... 3
Illuminatum Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 Skybe skrev (4 minutter siden): Skiftet til fastprisavtale 6 mnd. til 25 ør pr. kw. Og skjønner ikkje hvorfor du ikkje benytter deg av slike tilbud ? Det er greit å lese. Nettleverandør har leveringsplikt og må levere selv til dårlige betalere. Kraftleverandører som de du har fastprisavtale med har ingen leveringsplikt og ønsker ikke dårlige betalere. Leveringsplikt imidlertid er dyrt. Nettleverandør tar med i prising at de vil slite med å få betaling fra en del av kundene. TS har dessverre ikke så mange valg, men kan kanskje få til en forskuddsbetaling med nettleverandør? 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er ikke kredittverdig pga gikk så mange år på nav i aap, at jeg, pga at jeg levde under minimumsgrensa, ikke fikk betalt regninger som gikk til inkasso så får ikke vanlig strøm men plikt nettleie, som ligger på 1500kr. Da kommer nettleie og forbruk oppå der igjen. Det er dyrt å være fattig, en evig nedadgående spiral... Denne regningen ble på nesten 3000kr, og har man virkelig ingen mulighet til å få en strømavtale når man har gjeld? Jeg har fått betalingsanmerkninger pga ikke fikk til å betale helt vanlige regninger da jeg har levd på 12000kr i mnd og forsørget et barn på dette. Med 8000kr i husleie og strøm etc i tillegg, sier det seg selv at det ikke gikk. Må jeg virkelig betale 1500kr hver måned i pliktlevering av strøm? Da kommer jeg meg aldri opp igjen økonomisk. Anonymkode: 1c5d0...d0c Jeg jobber innen strøm , der netteier også har eget strømselskap å viner pliktet til p gi strøm abonnement uansett . fjordkraft f.eks er ikke netteier noen plass, men om f.eks Hafslund er netteier i ditt området har jo disse også strømabonnement (selskap utenom netteier) å burde kunne gi deg strøm abonnement. ev. Kontakte strømleverandør å spørre om abonnement med depositum Anonymkode: 75ecb...6b5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 Det beste rådet her er nok å ringe rundt til andre selskaper og høre om de vil ha deg som kunde. Selvfølgelig må du legge det frem på en litt annen måte, men jeg tror det vil være håp. Det er hard konkurranse og mange selskaper der ute. Det er virkelig dyrt å være fattig, føler med deg. Det blir forhåpentligvis bedre etter hvert, og hvis du skulle havne i en lignende situasjon som før, så husk at det er minimumssatser for livsopphold, som det høres ut som du har vært langt under. Stå på rettighetene dine Anonymkode: a89da...44a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #14 Skrevet 12. februar 2021 Det høres ut som du har kun tvungen strøm ja, og da er prisene tilsvarende. Jeg var i økonomisk uføre som yngre og fikk ikke avtale på internett. Derfor fikk jeg bare minimum med datapakker, og for vanlig pc-bruk kom regningene på typisk 2.000,- pr. mnd. Internett måtte jeg jo ha for å søke jobber. Har du anmerkninger, får du ikke normale abonnement- og leieavtaler. De gir dem jo ikke til de som har dårlig betalingsevne. Eneste løsning er å komme deg ut av det økonomiske uføre. Anbefaler at du ringer NAV for hjelp til gjeldsordning. Anonymkode: f9ee1...4f2
Gjest Acer Skrevet 12. februar 2021 #15 Skrevet 12. februar 2021 Under NRK-debatt igår fekk ein vel ein innblikk i hvor surralistisk hele strømmonpolet er. Eit virvar at tilbud til, avgifter m.m som mange ikkje skjønner bæra av. Var mye enklere tidligere når ein hadde wattmåler på kjøkkenet, og sjølv kunne følge med strømforbruket. Idag skal folk flest holde hele huset varmt, og panelovner, er strømslukere.
Resignert Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 1 hour ago, Skybe said: Under NRK-debatt igår fekk ein vel ein innblikk i hvor surralistisk hele strømmonpolet er. Eit virvar at tilbud til, avgifter m.m som mange ikkje skjønner bæra av. Var mye enklere tidligere når ein hadde wattmåler på kjøkkenet, og sjølv kunne følge med strømforbruket. Idag skal folk flest holde hele huset varmt, og panelovner, er strømslukere. Det er jo IKKE monopol lenger, på energien. Dermed må kundene forholde seg til sin lokale netteier (monopol, av innlysende årsaker), og et utall av energileverandører. Noen av disse er rene videreselgere, og produserer ingen energi selv. Altså ren spekulasjon. Jfr. Einar Aas og Tom Hagen, som har tjent seg søkkrike på krafthandel. Når det gjelder wattmeter ("strømmåler") på kjøkkenet, så var det nok en bra ting for å bli bevisst på strømforbruk. Det finnes nå flere alternativer til disse tradisjonelle målerne, b.la. koblet opp mot en smarttelefon.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 Nettleien har en fastpris og en varibel del. Det er ingen grunn til at nettleien har et varibelt ledd. Det koster ikke noe mer for en netteier å levere 1000 kwh enn 500 kwh. Nettleien skulle vært fast hele året uansett hvor mye eller lite man bruker. Utgiftene til netteier er de samme uansett. At de har fått lov til å ta en varibabel del handler kun om fortjeneste til aksjonærene. Anonymkode: 0f57c...b21
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #18 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettleien har en fastpris og en varibel del. Det er ingen grunn til at nettleien har et varibelt ledd. Det koster ikke noe mer for en netteier å levere 1000 kwh enn 500 kwh. Det er en fysisk grense for hvor mange ampere du kan dytte gjennom en ledning før den begynner å smelte. Her jeg bor er det meste av strømnettet fra 1960-tallet. I takt med økende forbruk må de gamle kablene skiftes ut for å dekke det nye behovet. Om folk ikke økte forbruket kunne de gamle kablene fungert i 60 år til. Det er derfor fornuftig at de som bidrar mest til å forelde infrastrukturen også bidrar mest til å fornye den. Anonymkode: d1e61...32d 1
Resignert Skrevet 12. februar 2021 #19 Skrevet 12. februar 2021 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Nettleien har en fastpris og en varibel del. Det er ingen grunn til at nettleien har et varibelt ledd. Det koster ikke noe mer for en netteier å levere 1000 kwh enn 500 kwh. Nettleien skulle vært fast hele året uansett hvor mye eller lite man bruker. Utgiftene til netteier er de samme uansett. At de har fått lov til å ta en varibabel del handler kun om fortjeneste til aksjonærene. Anonymkode: 0f57c...b21 Det er ikke riktig så enkelt. Når en forbruker i f.eks Oslo bruker 100 kWh, må et eller annet kraftverk i Telemark, Oppland, eller enda lengre unna, produsere minst 110 kWh. Dette fordi alle ledd i produksjon og overføring av energi innebærer tap. Altså et antall transformatorer, overføringslinjer, lokalt høyspentnett, og lavspent fordelingsnett, alle ledd med et lite tap. Dette tapet er blant de kostnader som dekkes av den variable nettleien. Endret 12. februar 2021 av Resignert
Resignert Skrevet 12. februar 2021 #20 Skrevet 12. februar 2021 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en fysisk grense for hvor mange ampere du kan dytte gjennom en ledning før den begynner å smelte. Her jeg bor er det meste av strømnettet fra 1960-tallet. I takt med økende forbruk må de gamle kablene skiftes ut for å dekke det nye behovet. Om folk ikke økte forbruket kunne de gamle kablene fungert i 60 år til. Det er derfor fornuftig at de som bidrar mest til å forelde infrastrukturen også bidrar mest til å fornye den. Anonymkode: d1e61...32d Godt svar. Den gang store deler av nettet var bygd, hadde vi det gamle 2 - tariff systemet, der man betalte en høy pris for alt "overforbruk", gjerne alt over 3.5. kW for en vanlig enebolig. I dag vil jeg tro at mange husholdninger glatt drar 15 kW eller mer som mest, uten en gang å tenke over det. Hjemmeladere for el-biler er vel gjerne 7-8 kW. Folk dusjer eller bader daglig, kanskje til og med flere ganger daglig. Varmtvannsbereder er vanligvis på 2 eller 3 kW. Men er jo ikke innkoblet hele tiden, heldigvis. Vaskemaskinen er sannsynligvis også i gang store deler av dagen. Tørketrommel er også et stort strømsluk, osv. Det må vel være opplagt at nettet må oppgraderes mye for å holde tritt med denne utviklingen. Og det koster penger. Endret 12. februar 2021 av Resignert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå