Gå til innhold

Lang jente snart 3 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter som er 2 år, men blir 3 år nå i vår, og hun er ganske lang. Vi målte henne i dag, og hun er 104 cm og veier ca 17 kg. Så like lang som en 4 åring omtrent. Hun har vært veldig lang hele veien, og hun har ligget skyhøyt over lengdekurven på kontrollene på helsestasjonen da hun var baby.

Jeg er 168 cm og mannen min er 198cm, så vi forventer jo at hun vil bli ganske lang. Ikke så veldig uventet med tanke på pappaens høyde dog. 😅

Det jeg egentlig lurer på er om det er noen som har noe erfaring med veldig lange barn (jenter)? Jeg leste på et annet forum at om jenter blir 172 uten å ha fått mensen så blir det anbefalt å starte med hormoner for å bremse veksten litt? 

Jeg vet dette er flere år til, så ikke hugg av meg hodet her, jeg ble bare litt nysgjerrig. 😇

Anonymkode: e84f6...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var faktisk sikkelig langt. Min datter er 2 år og er 83 cm, men blir ikkje 3 år før i desember da. Veit ingenting om det du lurer på diverre :)

Anonymkode: 36bd8...7d1

Skrevet

Jeg var 106cm når jeg fylte tre år, men som voksen ble jeg ikke lengre enn 176cm. Husker ikke fødselslengden min, men den var lengre enn normal og jeg har aldri brukt mindre klær enn størrelse 68🙈

Anonymkode: 47e1a...226

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hun følger sin kurve fint, hun har jo også en vekt som er normalt for en på 4år (gutten min er 4år, 106cm og 17kg). Han har også gener som tilsier at han vil bli lang, men mange gutter skyter ikke i været før sent i tenårene (vi er 170 og 191). 
Jenta mi lå alltid over kurven på høyde, og litt under kurven på vekt. Hun er nå 13år, 168 høy, 52 kg og fikk mensen for ett år siden. Hun var like høy som din jente er nå.

Anonymkode: 9da25...ee7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at hun følger sin kurve fint, hun har jo også en vekt som er normalt for en på 4år (gutten min er 4år, 106cm og 17kg). Han har også gener som tilsier at han vil bli lang, men mange gutter skyter ikke i været før sent i tenårene (vi er 170 og 191). 
Jenta mi lå alltid over kurven på høyde, og litt under kurven på vekt. Hun er nå 13år, 168 høy, 52 kg og fikk mensen for ett år siden. Hun var like høy som din jente er nå.

Jeg husker at jeg selv var på en eller Anne kontroll på sykehuset når jeg var rundt 10år, for jeg vokste så fort og utviklet meg tidlig. Hadde ikke fått mensen da. Tok røntgen av hånda for å sjekke skjelettet tror jeg, usikker på hva de ser, men er noe i forhold til høyde og man fortsett vokser osv

Skrevet

Min 2 åring er 95cm

Anonymkode: 85320...ac1

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ei datter som er 2 år, men blir 3 år nå i vår, og hun er ganske lang. Vi målte henne i dag, og hun er 104 cm og veier ca 17 kg. Så like lang som en 4 åring omtrent. Hun har vært veldig lang hele veien, og hun har ligget skyhøyt over lengdekurven på kontrollene på helsestasjonen da hun var baby.

Jeg er 168 cm og mannen min er 198cm, så vi forventer jo at hun vil bli ganske lang. Ikke så veldig uventet med tanke på pappaens høyde dog. 😅

Det jeg egentlig lurer på er om det er noen som har noe erfaring med veldig lange barn (jenter)? Jeg leste på et annet forum at om jenter blir 172 uten å ha fått mensen så blir det anbefalt å starte med hormoner for å bremse veksten litt? 

Jeg vet dette er flere år til, så ikke hugg av meg hodet her, jeg ble bare litt nysgjerrig. 😇

En av mine jente har alltid vært høy/lang. 

Husker ikke helt hvor lang hun var som 3-åring, men hun var alltid mye lengre enn andre på samme alder. Hun tok igjen de som var 1 år eldre ganske tidlig, og hun ble høyere enn søsteren som er 2 år eldre tidlig. 

Nå er hun 12 år og 172. Vi har tatt røntgen av hånden og blir fulgt opp av lege (hun føler på det selv, synes selv hun er for høy). Det viser seg derimot at hun ikke vil bli så mye høyere enn det hun er nå. Så ingen hormoner på henne. 

Hadde kanskje fått det om hun ikke hadde fått mensen. 

Anonymkode: 966ad...0c4

Skrevet

Har selv en sønn som

akkurat er blitt 6 år- han er 136, 35 kg og bruker størrelse 35 i sko. To søsken, storebror på 18 som er 186 og storesøster på 12 som Er 164. Så avventer, men både jeg og Far er høye(190 og 178) og i min familie er det mange menn på nesten 2 meter. Sammennlignet med sine søsken som alltid har vært «normal» så følger vi ekstra godt med- men dog- lettere sånnsett med gutter enn jenter, for de aller fleste setter jo stor pris på en stor mann;) 

Anonymkode: 3be20...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har selv en sønn som

akkurat er blitt 6 år- han er 136, 35 kg og bruker størrelse 35 i sko. To søsken, storebror på 18 som er 186 og storesøster på 12 som Er 164. Så avventer, men både jeg og Far er høye(190 og 178) og i min familie er det mange menn på nesten 2 meter. Sammennlignet med sine søsken som alltid har vært «normal» så følger vi ekstra godt med- men dog- lettere sånnsett med gutter enn jenter, for de aller fleste setter jo stor pris på en stor mann;) 

Det er så store forskjeller. Din er 25 cm høyere enn min på samme alder!!

Anonymkode: 901c2...ef7

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var faktisk sikkelig langt. Min datter er 2 år og er 83 cm, men blir ikkje 3 år før i desember da. Veit ingenting om det du lurer på diverre :)

Du tenkte at det var hjelpsomt? 🤨

Anonymkode: 966ad...0c4

• Liker 2
Skrevet

Har ei jente som snart blir 10 år. Hun har lenge ligget et år før i gjennomsnittlig lengde. Altså når hun var 4 år var hun 110 cm osv. Hun lå helt øverst på lengdekurven lenge. Så begynte det å avta litt. Og nå er hun ikke spesielt lang. Helt normal vil jeg si. Hun blir 10 år i april og er 143 cm.

Anonymkode: 0a49b...ba7

Skrevet

Søsteren min og jeg var veeeldig lange barn. Måtte sjekke om vi trengte medisiner, men vi slapp. Stoppet på hhv 180cm og 178cm :) 

Anonymkode: 08947...61c

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette var jo veldig lite relevant for TS mtp at din datter er liten😊 Min baby på 6 mnd er 82!

Anonymkode: 1f3fa...946

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo hende hun har sotos syndrom.

Anonymkode: 74731...60e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har selv en sønn som

Ja, menn kan liksom bare vokse til de stopper av seg selv, mens det er litt verre for kvinner å bli veldig høye. 12 år og 164 er også ganske høyt ja! 

Jeg har flere venninner som ligger rundt 180 cm og de har alle fortalt om kjipe opplevelser mtp høyden sin. De bruker ikke sko med hæler, og dating har vært litt utfordrende da de ikke har lyst å være den lengste i forholdet

Ut i fra et regnestykke så ligger hun an til å bli 178 cm ca, det er min høyde som trekker ned litt her 😂

Ts.

Gjest Trynefaktor
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ærlig talt menneske, nå må du gi deg. 

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vakkert med høye kvinner! Elegant. To av venninnene mine er «høy» ene er 1,82, andre er 1,80. Ingen av de har hatt noen problem med å finne seg menn for å si det sånn. Både lavere og høyere. Og begge går med hæler. Kunne lett byttet med de! Føler meg som en liten gnom når jeg går rundt med dem med mine usle 1,65. 

Anonymkode: e303c...5b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 22.56):

Jeg var 15 år og tre måneder da jeg fikk mensen for aller første gang.

Da var jeg faktisk rundt 170-72 cm høy og var aldri snakk om at jeg skulle ha noe hormoner.

Min mor var vel ikke klar over at jeg fikk mensen på det tidspunktet heller fordi jeg syntes det var så flaut å snakke om pubertet og mens.

Jeg er idag 175 cm og godt voksen og jeg synes det er flott med lange kvinner.

Det kan jo hende at datteren din vokser fra seg ganske tidlig og ikke blir lengre enn 175- 180cm.

Anonymkode: c165b...f82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 22.56):

ikke så veldig lang akkurat da, min er 2,5år og er 116 cm. brødrene hans er 182 og 186 cm, de er 15 og 17 nå

Anonymkode: 6826a...079

AnonymBruker
Skrevet
On 2/12/2021 at 4:41 PM, AnonymBruker said:

Eller ikke! Regner med at dette er et lite Trollheimen, men jeg biter på. Er det fordi hun er høyere enn gjennomsnittet? TS beskriver jo ingen andre symptomer på sotos. Det er jo en veldig sjelden diagnose og de har en rekke andre symptomtrekk som ikke nevnes her. Det har blitt svært så trendy å fjerndiagnostisere på KG i det siste. Det bør man være veldig forsiktig med. 

Anonymkode: 5809e...788

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...