Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å bli lektor i historie, og vurderer å velge lektorprogrammet historie - norsk. Men greia er den at jeg både leser og hører om at det utdannes alt for mange historikere og at det er vanskelig å få jobb på vgs. Jeg vet ikke om det hjelper veldig å ha norsk ved siden av (60 stp). 

Jeg ønsker meg jobb etter endt studie og vurderer derfor master i norsk, da er det gode muligheter for jobb har jeg forstått. Jeg er så usikker på om jeg skal gå etter fornuft eller lyst/interesse? 

Jeg hadde satt pris på tanker og innspill fra dere. 🙏🏼

Anonymkode: cc865...4e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du spesielt bedre enn andre i dette studie? Om ikke, velg det som gir best sjanse for jobb. 

Anonymkode: a37e8...e0f

Skrevet

Jeg tar en årsenhet i historie og fikk A på eksamen nå til jul. Vet ikke om det betyr noe. Jeg ser for meg at det er mye kjedeligere å studere nordisk.. Men jeg aner jo ikke. Var ikke spesielt glad i norsk på vgs, men fikk gode karakterer i faget. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lyst til å bli lektor i historie, og vurderer å velge lektorprogrammet historie - norsk. Men greia er den at jeg både leser og hører om at det utdannes alt for mange historikere og at det er vanskelig å få jobb på vgs. Jeg vet ikke om det hjelper veldig å ha norsk ved siden av (60 stp). 

Jeg ønsker meg jobb etter endt studie og vurderer derfor master i norsk, da er det gode muligheter for jobb har jeg forstått. Jeg er så usikker på om jeg skal gå etter fornuft eller lyst/interesse? 

I dette tilfellet helt klart fornuft, ikke bare utdannes det veldig mange (ekstremt mange) lærere med undervisningskompetanse i historie, men det skal ganske få folk til for å dekke behovet en skole har, da det er et lite fag timesmessig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du burde gå for det du har lyst til. Det er vanskelig å studere noe man ikke liker. Men klarer du kombinere det slik at du får til noe ved siden av historiker så er jo det fornuftig😉👍 Jeg har forsøkt meg på flere studier jeg egentlig ikke hadde interesse for i det heletatt.

Det var for min del håpløst. Så det kutta jeg ut😉

Anonymkode: c044e...a2b

Skrevet (endret)

Hei! Jeg studerer noe helt annet, men bodde med to lærerstudenter i ett år. Den ene var ferdigutdannet lærer i historie, med norsk på siden. Han jobbet med voksenutdanning og var også tilkallingsvikar på diverse ungomdsskoler/vgs ette endt utdanning, men har har ikke fått fast jobb som lektor på vgs enda. Han ga utrykk for at han angret veldig på at han ikke valgte å ta norsk som hovedfag, for da ville det ha vært mye enklere å få jobb. Og han er veeeldig flink i historie - her snakker vi om en fyr som bor i et hus som er FULL av hyller, fra gulvet til taket, og nesten alt er historiebøker som handler alt mulig rart. Vi bor en av de store byene i Norge da, og jeg tror ikke at han var så villig på å flytte på seg da. Så hvis du er villig å flytte på deg, så går det kanskje? Men hvis du har mulighet til det og i hvert fall litt interesse for det, så ville jeg anbefalt deg å gå for norsk. Men hvis du haaater det og har absolutt ikke lyst å jobbe med det, så er det noe annet.

Endret av myjn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...