Gå til innhold

Hvem får komm.avgifter i felles bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de av dere som eier bolig sammen- hvem av dere er det som får fakturaen på de kommunale avgiftene? Kun en av dere, eller står begge som fakturamottakere? 
Er det «samme oppsett» i Infobrev fra kommunen, (Feks endinger i renovasjonsopplegget, info om andre tjenester ol) eller er det annerledes?

Anonymkode: 3f604...695

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer på mitt navn. Er mann. Vi eier bolig sammen ,50-50.

Gift i mange år. Begge 2 har faste jobber.

Anonymkode: 95ab7...f5a

Skrevet

Kommer i mitt navn. Tror det er fordi jeg er eldste.

Anonymkode: d9fd3...036

Skrevet

Går på autogiro og e-faktura fra min konto. Jeg er kvinne. Vi er samboere og har eid hus sammen i 5 år. Mener å huske at vi valgte selv hvem som skulle stå som betaler.

Anonymkode: 94276...6a2

Skrevet

Jeg som skrev over at de kommer på mitt navn ,eier 50-50.

Jeg er eldre en henne og.

Det som er rart her og noe som jeg har reagert flere ganger på er at alt som har med barna å gjøre ,skole ,tidligere barnehage ,sfo(aks) osv kommer på konasin navn. Alt annet som har ikke noe med barna å gjøre kommer på mitt navn.

Forskjellsbehandling som bare det. Heia Norge.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Går på autogiro og e-faktura fra min konto. Jeg er kvinne. Vi er samboere og har eid hus sammen i 5 år. Mener å huske at vi valgte selv hvem som skulle stå som betaler.

Anonymkode: 94276...6a2

Litt pirk, men husker du om dette ble valgt etter dere hadde mottatt fakturaer en stund? I tilfelle- kom de da i ditt navn, eller partners navn??

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kommer i mitt navn. Tror det er fordi jeg er eldste.

Beklager potensielt frekt spørsmål, men er du mann eller kvinne? Valgte dere hvem som skulle være fakturamottaker/informasjonsmottaker I sin tid, eller har dere bare fulgt kommunens oppsett??

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg som skrev over at de kommer på mitt navn ,eier 50-50.

Jeg er eldre en henne og.

Det som er rart her og noe som jeg har reagert flere ganger på er at alt som har med barna å gjøre ,skole ,tidligere barnehage ,sfo(aks) osv kommer på konasin navn. Alt annet som har ikke noe med barna å gjøre kommer på mitt navn.

Forskjellsbehandling som bare det. Heia Norge.

Tror det er litt tilfeldig. Hos oss er det iallfall det. Dvs, bhg er på meg fordi jeg la inn søknad. Mannen får alt av papirer på yngste fra helsevesen og der trodde legen det var fordi mannen er før alfabetisk. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager potensielt frekt spørsmål, men er du mann eller kvinne? Valgte dere hvem som skulle være fakturamottaker/informasjonsmottaker I sin tid, eller har dere bare fulgt kommunens oppsett??

Jeg er kvinne. Vi har ikke valgt noe, bare fått brev i mitt navn. Det skjedde også i vår forrige bolig der jeg eide mindre andel enn han.

Skrevet

Her er det jeg som får regningen. Var bare mitt navn som sto på den aller første regningen, kanskje fordi jeg sto først på tinglysningen🤷🏼‍♀️ Eier 50/50.

Anonymkode: 45ba3...c3a

Skrevet

Her kommer det i mannens navn. Vet ikke hvorfor, ganske sikker på at vi ikke har valgt det. Men tror det er hans navn som står først i papirene.

Ting som handler om barnet kommer som regel til "Foresatte til <Barnets Navn>". Men husker ikke hvordan det var med barnehageregningen, det begynner å bli en stund siden. 😛

Anonymkode: ee5a2...1b4

Skrevet

Om eierene har samme adresse går ofte faktura til den som står først. Altså alfabetisk. 

Anonymkode: e8c49...4d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om eierene har samme adresse går ofte faktura til den som står først. Altså alfabetisk. 

Anonymkode: e8c49...4d9

Jeg er først i alfabetet, både om man sorterer etter fornavn og etternavn, vi eier 50/50, (jeg er endatil den med best økonomi og alt det der i tillegg) 
Likevel går alt av det kommunale- regninger Infobrev ol til han... 

Skrevet

Brevet kommer til meg. Mannen kommer først i alfabetet, både med fornavn og etternavn. Helt greit for oss begge. Eneste logiske forklaringen, er at jeg bodde alt l kommunen da vi kjøpte sammen.

Anonymkode: 9573c...f58

Skrevet

De kommer til meg (kvinne), og jeg vet faktisk ikke hvorfor? Jeg tror aldri vi har valgt det. Men jeg har heller aldri tenkt over det før nå 😄 

Anonymkode: 0dba1...dde

Skrevet

Vet ikke, ikke fått de i det nye huset.

Men det blir en av oss, har aldri sett at slike brev adresseres til begge. Strømregninga står på meg, det har jo ikke noe å si når man eier felles og betaler halvparten hver eller har felles økonomi :) 

Anonymkode: b1483...9e3

Skrevet

Hos oss går alt til han, uvisst av hvilken grunn... han er riktignok noen få måneder eldre enn meg, men laaangt etter meg alfabetisk, og vi eier 60/40 i min favør.. lettere irriterende i og med at det da er kun han som får levert søppel på dynga gratis (inkl i renovasjonsgebyret) mens jeg må betale full sats. Lettvint siden det er jeg som tidligere har fikset dette, men nå må sende mannen, som har ca 32 tommeltotter og nada praktisk sans...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...