AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Min snart 4 åring er helt normal i høyden ca. 104 cm. men ganske bredskuldret ( ca. 18 kg.) Det er nå klin umulig å ha han i i maxkid Minikid bakovervendt med uteklær når vi kjører til og fra barnehagen. Det er 12 minus her og barnet må leveres og hentes med uteklær og vi slipper ikke inn i barnehagen Jeg kan ikke stå på parkeringsplassen med han og kle av og på alle lagene med klær, da rekker jeg ikke jobb. Jeg har i tillegg en baby med kolikk som hater bil og skriker absolutt hele tiden i bilen. hva skjer med alle disse menneskene som har barnet bakovervendt til de er 12? Det her greier jeg ikke! Anonymkode: 3ffd1...464 7
Hmmmmmm Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Det er vel ikke så mange som har bakovervendt bilstol til ungen er 12 år vel?! Jeg hadde også en unge som spydde som en gris vær gang vi kjørte bil, fader som jeg gledet med til å kaste den stolen så langt jeg kunne, når hun endelig var stor nok til en vanlig stol. 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 11. februar 2021 Barn skal uansett aldri ha vinterdress, dunjakke e.l. på seg mens de sitter i bilstol, uavhengig av om den er bakovervendt eller om barnet sitter i beltestol. Da blir beltene liggende for langt fra kroppen og man risikerer at barnet kan skli ut. Dersom du velger å bytte til beltestol så kan ett alternativ være at barnet kjapt drar ned vinterdressen til knærne, setter seg i bilstolen, du tar på beltet og så legger du et pledd over ham mens dere kjører. Så tar han kjapt på seg dressen igjen når dere kommer fram. Det burde gå helt fint med en nesten fireåring. Dersom du ønsker å fortsette å ha ham bakovervendt (som er fem ganger sikrere) så kan du f.eks. vurdere Klippan Century. Den stolen varer til 135 cm og det er faktisk sant, ikke bare reklame. Anonymkode: fa7e3...d60 50
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Har ikke på ytterklær Anonymkode: 12707...82e 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Altså... De skal ikke ha på tykke ytterklær i bilstolen, det er farlig. Anonymkode: 55412...1ab 41
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Ta av ytterklær! Anonymkode: c9237...205 14
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Om du har på ytterklær må du iallfall ikke finne på å sette hsn fremover! Anonymkode: 12707...82e 16
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Skriver under alle svarene du har fått. Du skal da aldri la barnet sitte i vinterdress i bilstolen? Anonymkode: 68a77...245 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 11. februar 2021 Som mor til 5 barn som nå er 7, 17, 20, 22 og 25 har jeg aldri sett foreldre som kler av og på ungene sine før de setter dem i barnesetet. Det leser jeg kun om inne på sånne forum som det her. Aldri sett i virkeligheten 😅 Er det for liten plass så snu ungen. Det er du som bestemmer. Anonymkode: 582b3...469 69
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 De skal ALDRI ha tykke vinterklær på i bilstolen. Hvordan kan barnets sikkerhet bli for mye stress for deg? Anonymkode: 8061d...90f 16
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som mor til 5 barn som nå er 7, 17, 20, 22 og 25 har jeg aldri sett foreldre som kler av og på ungene sine før de setter dem i barnesetet. Det leser jeg kun om inne på sånne forum som det her. Aldri sett i virkeligheten 😅 Er det for liten plass så snu ungen. Det er du som bestemmer. Anonymkode: 582b3...469 Du har ikke sett hele verden. Jeg tar alltid av og på vinterdress. Er det for slitsomt mener du? Heller det. Anonymkode: 68a77...245 20
Maleficenta Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Min snart 4 åring er helt normal i høyden ca. 104 cm. men ganske bredskuldret ( ca. 18 kg.) Det er nå klin umulig å ha han i i maxkid Minikid bakovervendt med uteklær når vi kjører til og fra barnehagen. Det er 12 minus her og barnet må leveres og hentes med uteklær og vi slipper ikke inn i barnehagen Jeg kan ikke stå på parkeringsplassen med han og kle av og på alle lagene med klær, da rekker jeg ikke jobb. Jeg har i tillegg en baby med kolikk som hater bil og skriker absolutt hele tiden i bilen. hva skjer med alle disse menneskene som har barnet bakovervendt til de er 12? Det her greier jeg ikke! Anonymkode: 3ffd1...464 Er ikke ungen din stor nok til å snus nå da? Er det ikke opp til ca 3 de anbefaler bakovervendt? Når det er fysisk umulig må man jo snu 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Som mor til 5 barn som nå er 7, 17, 20, 22 og 25 har jeg aldri sett foreldre som kler av og på ungene sine før de setter dem i barnesetet. Det leser jeg kun om inne på sånne forum som det her. Aldri sett i virkeligheten 😅 Er det for liten plass så snu ungen. Det er du som bestemmer. Anonymkode: 582b3...469 Med barna som nå er 17-25 så var nok ting annerledes enn de er nå - mye har skjedd på bilstolfronten på 25 år. Men at de ikke skal sitte med ytterklær på er ikke noe "nymotens tull", altså. Trygg trafikk skriver: "For at beltet skal gi barnet best beskyttelse, må det ligge så tett inntil kroppen som mulig. Derfor må tykke ytterklær tas av eller åpnes. Forsikringsselskapet Folksam i Sverige gjennomførte kollisjonstester med yttertøy, se hvorfor bilbeltet skal tett inntil kroppen." (Du kan klikke på lenken og se testen.) Det er få beslutninger vi tar som foreldre som påvirker liv og død, men bilsikkerhet gjør det. Anonymkode: fa7e3...d60 16
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 Just now, Maleficenta said: Er ikke ungen din stor nok til å snus nå da? Er det ikke opp til ca 3 de anbefaler bakovervendt? Når det er fysisk umulig må man jo snu Er vel 4 år? Men tror også det går på høyde på barnet, mitt barnesetet har en strek som indikerer når det er greit å snu. Anonymkode: c9237...205 1
Gjest Kerrs Pink Skrevet 11. februar 2021 #15 Skrevet 11. februar 2021 varm opp bilen - ta på ungen tynn fleecejakke , få ungen i bilen og ta på ytterjakke over fleecejakke når dere går ut av bilen. Tilogmed i -15 så går d helt fint.
Maleficenta Skrevet 11. februar 2021 #16 Skrevet 11. februar 2021 Ts må du kle på han så sykt mye da? Han skal jo bare inn og ut av bilen. Holder med en tynn jakke, skjerf og lue og så kan du kle på han tykkere jakke utenfor og så går du inn med han. Jeg gidder ikke kle på heldress når jeg bare skal levere i barnehagen. Den dressen henger enten i barnehagen eller så tar jeg den med om den har vært hjemme til vask 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #17 Skrevet 11. februar 2021 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Er ikke ungen din stor nok til å snus nå da? Er det ikke opp til ca 3 de anbefaler bakovervendt? Når det er fysisk umulig må man jo snu Trygg trafikk anbefaler at man sitter bakovervendt til man er ca. fem år. Det går faktisk ikke på høyde eller vekt, men at skjelettet til barn under fem år ikke er sterkt nok enda til å tåle påkjenningen ved et uhell. Men man må kjøpe et bakovervendt sete som gir god plass til barnet (f.eks. Klippan Century) og man må ha en bil som er lang i kupéen, ellers blir det trangt for både barnet og fører/passasjer. Barnet til TS er nesten fire år, så jeg tenker det er greit å snu dersom de har trang bil - men ikke greit å bruke yttertøy uansett om stolen er bakovervendt eller forovervendt. Anonymkode: fa7e3...d60 12
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #18 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med barna som nå er 17-25 så var nok ting annerledes enn de er nå - mye har skjedd på bilstolfronten på 25 år. Men at de ikke skal sitte med ytterklær på er ikke noe "nymotens tull", altså. Trygg trafikk skriver: "For at beltet skal gi barnet best beskyttelse, må det ligge så tett inntil kroppen som mulig. Derfor må tykke ytterklær tas av eller åpnes. Forsikringsselskapet Folksam i Sverige gjennomførte kollisjonstester med yttertøy, se hvorfor bilbeltet skal tett inntil kroppen." (Du kan klikke på lenken og se testen.) Det er få beslutninger vi tar som foreldre som påvirker liv og død, men bilsikkerhet gjør det. Anonymkode: fa7e3...d60 Har jeg en på 7 også. Så er ikke helt utdatert 😅 Barna sitter altid med pine jakker i bilen som anbefalt og pga det blir for varmt. Men som skrevet tar jeg aldri sett foreldre som kler av og på barna som settes i setet. Dette gjelder fra største til minste på 7 år. Så i følge logikken deres burde det dødd mange barn i mitt miljø løpet av 25 år. Noe det ikke har. Helt greit med sikkerhet. Men hvem forelder kler av barnet sitt jakke i 20 minus før det settes inn i bilen? Kun mødre på kvinneguiden. Dere er perfekte 💪 Anonymkode: 582b3...469 10
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #19 Skrevet 11. februar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Er vel 4 år? Men tror også det går på høyde på barnet, mitt barnesetet har en strek som indikerer når det er greit å snu. Anonymkode: c9237...205 Minst 4 år ja Anonymkode: 12707...82e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #20 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har jeg en på 7 også. Så er ikke helt utdatert 😅 Barna sitter altid med pine jakker i bilen som anbefalt og pga det blir for varmt. Men som skrevet tar jeg aldri sett foreldre som kler av og på barna som settes i setet. Dette gjelder fra største til minste på 7 år. Så i følge logikken deres burde det dødd mange barn i mitt miljø løpet av 25 år. Noe det ikke har. Helt greit med sikkerhet. Men hvem forelder kler av barnet sitt jakke i 20 minus før det settes inn i bilen? Kun mødre på kvinneguiden. Dere er perfekte 💪 Anonymkode: 582b3...469 Vi varmer bilen før vi går inn i den, og om ikke tar vi altså av de tykke vinterklærne i bilen. Og nei, jeg er absolutt ikke perfekt - men jeg setter sikkerhet veldig høyt. Og selvom det har gått bra med din omgangskrets som ikke er så stor i forhold til hele verden skal man ikke ta sikkerhet forgjeves! For HVA hvis? Anonymkode: 68a77...245 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå