AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Jeg har fagbrev fra verftsindustrien og går kun i kjeledress på jobb. Under kjeledressen har jeg på praktiske klær som gjerne er så stygge at det ikke er problematisk å få brennemerker og oljesøl på. Jeg har faktisk kun hatt jobber hvor man bruker uniform. Nå er jeg snart ferdig utdannet ingeniør og har så vidt begynt å søke på kontorjobber. Jeg lurer derfor på hvordan i alle dager man egentlig kler seg i en sånn jobb? På verftet bruker mennene på kontoret ofte skjorte, mens kvinnene bruker hverdagslige, men pene klær. Ofte blazer og en skjorte. Problemet er jo at alle disse kvinnene er godt over 40, mens jeg fortsatt er i starten av 20-årene, så stilen deres er ikke helt det jeg ser for meg på meg selv. Ser i hvert fall ikke for meg å bruke blazer. Jeg har jo helt greie hverdagslige klær jeg også, men ser for meg at jeg må på en liten shoppingrunde for å se "profesjonell" nok ut, men det er mulig jeg overtenker 😅 Jeg er glad i hettegenser og jeans liksom, men det er vel ikke helt innafor. Noen tips? Anonymkode: 097aa...a0b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Hva som er innafor kommer helt an på firmaet. Når du blir kalt inn til intervju så prøv å finn ut hvilken "kleskode"/stil de har og kle deg pittelitt penere enn det på intervjuet. Ikke slik at du skal ringe og høre med firmaet, men se an litt hvilken bransje det er i. En ingeniør i oljebransjen vil jeg anta at kler seg penere enn en ingeniør i byggebransjen for eksempel. Anonymkode: a1180...52c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Mannen min er ingeniør og han går med all slags klær på jobb, hettegensere og jeans inkludert ☺️ Spørs jo veldig på kleskoden i firmaet generelt. Ville kjøpt meg et par litt finere antrekk til intervju og de første dagene på jobb. Så ser du jo fort om det er innenfor å stille i jeans eller ikke ☺️ Du må nok regne med å ha noen litt mer formelle antrekk til møter med kunder etc. uansett. Anonymkode: 7623f...68f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Jeg er økonom i et forsikringsselskap og jeg går i jeans på jobb (og er 40). Jeg ville ikke gått i hettegenser, men hadde ikke reagert om en på 25 hadde det på seg. Ingeniører er jo kjent for å ha en laidback stil, så med mindre du har kundekontakt tipper jeg du kan gå i helt vanlige klær Anonymkode: 498c5...fd7
Ramona Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Nå om dagen: Fin genser/bluse oppe, joggebukse nede. 10
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 2 minutter siden, Ramona said: Nå om dagen: Fin genser/bluse oppe, joggebukse nede. 😂 Anonymkode: 3cdc5...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Jobber som revisor i det offentlig og bruker det jeg har lyst til. Noen dager jeans og strikkegenser, andre dager kjole eller skjørt. Anonymkode: 46407...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Ingeniører er jo "kjent" for dårlig stil😂 Min mann er det, og han er den eneste som stiller i skjorte og dressbukse på jobb (ofte med blazer over). De fleste andre går i dongeri og sjaskete genser. Kvinnene derimot går bedre kledd, uten at de kanskje følger nyeste mote. Typ dongeri/dressbukse og en bluse/finere genser. Gjerne halvhøye hæler, etter hva jeg har sett. Men: kle deg akkurat slik du vil, i den bransjen er det meste innafor. Kanskje du til og med kan påvirke andre til å oppdatere garderoben sin? Anonymkode: c11d5...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 Jobbet mange år i rådgivende arkitekt og ingeniørfirma som sekretær. Ikke "lov" med f.eks dongeri og tights. Gikk i bukser, bluser, gensere. Altså vanlige halvfine klær. Og alltid velstelte sko - ikke joggesko el.l. Skulle generelt se velpleid og velstelt ut. Hos oss hadde vi kontakt med kunder og oppdragsgivere. Kunne nok aldri ha stilt opp med synlige tatoveringer eller piercinger, selvfølgelig. Mange slike firma vil at de ansatte skal være litt pent kledd, og det finner man jo ut når man ser på de andre anstte. Spør gjerne sjefen om kleskode. Anonymkode: b1075...fe4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Som en over her skrev; ingeniører har en veldig laidback stil. Jeg har vært på jobbintervju i stort selskap i oljebransjen i mørk dongeri og bluse. Endel menn går i skjorte, men ikke finskjorte, mer rutete hverdagsskjorte. Det er de pyntede mennene, resten går i hettegenser eller en sliten fleecegenser. Hadde definitivt ikke lagt ned så mye penger i en «ingeniørgarderobe» Kjøp en fin bluse eller genser til intervju og de første dagene, så tipper jeg fort du ser at din vanlige gaderobe er helt innenfor. Anonymkode: 714d3...fe0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 Takk for svar, folkens! Det er i hvert fall beroligende at felles oppfatning er at kleskoden blant ingeniører er ganske slakk. Nå er det mest jobbintervju jeg er urolig for, og håper nesten at det blir tatt over Teams eller noe, så jeg ikke trenger å stresse så mye med antrekket. Ser bare ikke for meg meg selv i dressbukse, stivt skjørt eller halvhøye hæler. Kan se for meg jeans og bluse, men aner ikke hvilke bluser jeg liker eller kler heller. Føler meg fort litt "kjerring" når jeg bruker bluse, og da daler selvfølelsen fort 😬 Selv om jeg ofte synes det er pent på andre. Ser for meg å ha en enkel og feminin stil, men det er så ulikt det jeg er vant til. Anonymkode: 097aa...a0b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 Stort sett olabukse, genser eller t-skjorte og cardigan / hettejakke over. Anonymkode: 76384...25f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 Jeg var lærling i bank i 2 år, og der var det jo mye forskjellig i klesveien gitt 😂 I avdelingen min hadde vi uniform. Skreddersydd dressbukse og dressjakke. Du kunne velge om du ville ha skjorte, t-skjorte, bluse eller pen topp under. Men vi hadde også "casual fredag" (som betydde at man kunne gå i egne klær så lenge de var fine), og da hadde jeg bare på sorte jeans, wrap-bluse eller peplum topp (google om du er usikker, KJEMPE fint begge to og hundrevis av forskjellige mønster/varianter) + en enkel sort blazer og ballerinasko/loafers/skoletter uten hæl. Jeg var 19-21 år når jeg jobbet der, og følte meg verken "kjerring" som du kaller det eller ukomfortabel i det. Det fins jo også utallige forskjellig blazere, så du kan jo prøve å sjekke litt rundt å se om du finner noen du syns er fine i stedet for å virke så "fiendtlig" mot det 😂 Jeg har selv en rutete blazer fra cubus i "hettegenser" stoff, skikkelig komfortabel og ser mer profesjonelt ut enn hettejakke. Alternativt kan du jo se litt på cardigans/strikkejakker. Jeg tenker i hvert fall at når du skal på intervju, og om du skal ha kontakt med kunder/potensielle kunder bør du kunne slenge på deg ei pen dressjakke og fin topp. Det betyr ikke at du MÅ gå med det hver dag 😊 Anonymkode: 8884b...2ba
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 Jeg er ingeniør og de aller fleste har en veldig avslappet stil. Jeg har riktignok aldri sett noen som går med joggebukse eller flekkete tøy. Hettegensere, t-skjorter, shorts osv. er like vanlig som skjørt og skjorte. Selv kler jeg meg ofte i hettegenser, men tar gjerne på en bluse dersom jeg skal i møte med andre enn mine nærmeste kollegaer. Anonymkode: 6d5d1...754
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #15 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Takk for svar, folkens! Det er i hvert fall beroligende at felles oppfatning er at kleskoden blant ingeniører er ganske slakk. Nå er det mest jobbintervju jeg er urolig for, og håper nesten at det blir tatt over Teams eller noe, så jeg ikke trenger å stresse så mye med antrekket. Ser bare ikke for meg meg selv i dressbukse, stivt skjørt eller halvhøye hæler. Kan se for meg jeans og bluse, men aner ikke hvilke bluser jeg liker eller kler heller. Føler meg fort litt "kjerring" når jeg bruker bluse, og da daler selvfølelsen fort 😬 Selv om jeg ofte synes det er pent på andre. Ser for meg å ha en enkel og feminin stil, men det er så ulikt det jeg er vant til. Anonymkode: 097aa...a0b Jeg hadde jeans, bluse og sneakers på intervju. Hvis du er ukomfortabel med bluse så gå for en skjorte? Anonymkode: 6d5d1...754
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 Jeg er en jurist på et kontor med mange ingeniører, og de går stort sett med jeans og skjorte eller en penere genser. Anonymkode: 8a4fc...003
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 Hos oss går alle i hettegenser, tskjorte og dongeri. En bukse og genser burde være greit, eller skjørt og topp. Anonymkode: ca7f6...3a2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #18 Skrevet 12. februar 2021 Å, herregud for et verdensproblem. Anonymkode: f2e34...b69
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #19 Skrevet 12. februar 2021 Søk på business casual på nett for tips. Jeg har en arbeidsplass med litt pen dresscode, men der vi ikke trenger skjørt og hæler. Går i normale pene sko (sneakers er ok om de er hele og rene, ellers har jeg typisk svarte oxford style sko eller ankelstøvletter. Alltid flate sko orker ikke hæler.) Har noen ganger skjørt med litt tykk strømpebukse, men som regel mørke jeans eller sorte bukser. På overkroppen pleier jeg å ha ensfargede tskjorter, topper (tar en litt penere om jeg skal ha kundemøte feks) + cardigan, bluser eller skjorter. Bruker også ensfarget crewneck-genser, vanlige tynne gensere og ullgensere (penere varianter, ikke mariusgenser liksom) Ikke veldig stramme og superpyntede klær, det orker jeg ikke. Men går ikke i hettegenser på jobb selv om jeg alltid bruker det hjemme. Brukte litt blazer osv i starten men har gått for mer casual stil ettehvert, det var ikke helt meg å gå så "pent" kledd. En del hos oss går også i enkle kjoler, typisk med lange ermer i mørkere farger. Føler det er letter som jente siden det er mange penere klær som likevel er behagelige, feks har jeg en del skjørt jeg bruker som ser pyntet ut men som er i mykt stoff med strikk i livet, så veldig behagelige å gå med. Anonymkode: 94405...eb0
moho Skrevet 12. februar 2021 #20 Skrevet 12. februar 2021 Hva med en dongeriskjorte, eller en en litt tøff rutete skjorte. Eller en i kordfløyel. Mye som ser ordentlig ut uten å være veldig feminint og pyntet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå