Eriksen1994 Skrevet 11. februar 2021 #1 Del Skrevet 11. februar 2021 Hei alle dere! 😊 Jeg vet det er mange som sliter med PCO og PCOS, dermed ønsker jeg å dele mine erfaringer. 1.juli 2020 fikk jeg påvist PCO og manglende eggløsning og menstrasjon. Når jeg fikk vite dette begynte jeg på lavkarbo diett og begynte å trene styrketrening hjemme 2-3 ganger i uken. Jeg hadde enorm motivasjon til å bli kvitt PCO og ville ha kontroll over når jeg fikk eggløsningen tilbake. Samtidig som jeg spiste minst mulig karbohydrater og trente regelmessig, så tok jeg også Eveline eggløsningstester (som fungerte for meg). Hver gang jeg testet positivt for eggløsning, så kom menstrasjonen 14 dager etterpå. Nå (7 mnd etter) har jeg hatt eggløsning og menstrasjon hver måned siden oktober. Det er ikke sikkert dette fungerer for alle, men det fungerte for meg😊 Håper dette kan hjelpe! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Del Skrevet 11. februar 2021 Så fantastisk 💜 Anonymkode: c467d...55c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Del Skrevet 11. februar 2021 Jeg har faktisk mistet menstruasjon og eggløsning av å ikke spise nok karbohydrater... Er jo viktig for energi også til å være aktiv. Men det er veldig bra det funket for deg! Anonymkode: eefb0...3ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Del Skrevet 11. februar 2021 Venninnen min prøvde ikke å bli gravid, men hun ble rådet av gynekologen sin å gå på lavkarbo for å dempe symptomer på PCO, og det funket på henne generelt sett også - i tillegg til at hun gikk ned i vekt. Anonymkode: 3d86d...ee3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Del Skrevet 11. februar 2021 Herregud 🤦♀️ Man blir ikke kvitt cyster på eggstokken av litt lavkarbo. Anonymkode: 5cf9f...bc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Del Skrevet 11. februar 2021 Herlig lesning! Jeg skal utredes for PCO pga. manglende eggløsning, men er ikke overvektig og har ingen andre symptomer på PCOS. Kan jeg spørre om du var overvektig og om du hadde andre symptomer? Anonymkode: 2ae4a...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Del Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har faktisk mistet menstruasjon og eggløsning av å ikke spise nok karbohydrater... Er jo viktig for energi også til å være aktiv. Men det er veldig bra det funket for deg! Anonymkode: eefb0...3ba Det er jo en helt annen situasjon. Anonymkode: 06ed0...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Del Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herregud 🤦♀️ Man blir ikke kvitt cyster på eggstokken av litt lavkarbo. Anonymkode: 5cf9f...bc8 Det kan man. Det er bl.a. insulinresistens og hyperinsulinemi som ligger bak PCOS, så det er ikke rart at mange opplever bedring av lavkarbo. Anonymkode: 06ed0...bb2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Del Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan man. Det er bl.a. insulinresistens og hyperinsulinemi som ligger bak PCOS, så det er ikke rart at mange opplever bedring av lavkarbo. Anonymkode: 06ed0...bb2 Den andre veien fungerer også: altså høykarbo og lite fett. Problemer som insulinresistens og det som følger (diabetes f.eks) kommer fra å kombinere karbohydrater og fett. Det beste for kroppen er å spise enten høykarbo, eller lavkarbo. Personlig er jeg på høykarbo (trives best med det), og går ned i vekt og mister diverse plager samtidig som jeg har topp energi og god søvn. Anonymkode: e1867...cb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Del Skrevet 11. februar 2021 Eg fekk også meir regelmessig syklus ved 5:2 dietten. Den hadde vore ekstremt uregelmessig fram til då. Det er i korte trekk to dagar man spiser lite, rundt 500 kalorier. Ein slags faste, men man kan eta litt. Spiser normalt ellers. Anonymkode: f475b...0e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Del Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den andre veien fungerer også: altså høykarbo og lite fett. Problemer som insulinresistens og det som følger (diabetes f.eks) kommer fra å kombinere karbohydrater og fett. Det beste for kroppen er å spise enten høykarbo, eller lavkarbo. Personlig er jeg på høykarbo (trives best med det), og går ned i vekt og mister diverse plager samtidig som jeg har topp energi og god søvn. Anonymkode: e1867...cb0 Mange veier til rom Anonymkode: 06ed0...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Del Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kan man. Det er bl.a. insulinresistens og hyperinsulinemi som ligger bak PCOS, så det er ikke rart at mange opplever bedring av lavkarbo. Anonymkode: 06ed0...bb2 Nei, punktum. Anonymkode: 5cf9f...bc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #13 Del Skrevet 12. februar 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Herregud 🤦♀️ Man blir ikke kvitt cyster på eggstokken av litt lavkarbo. Anonymkode: 5cf9f...bc8 Herrgud, men solide eller blodfylte cyster (for eksempel) er ikke det samme som cyster ved PCOS 🙂 Det finnes flere typer cyster, rett og slett, og de som skyldes hormonelle endringer kan komme og gå. Punktum 😁 Det er også ikke snakk om "litt lavkarbo". Lavkarbo er ikke redningen i seg selv. Men lavkarbo hjelper mange til å oppnå hormonbalanse og minske graden av insulinresistens. Dette kan gi eggløsning, normal modning av follikler (bl. a. at de ikke blir "cyster"), og regelmessig mens. Anonymkode: 3c360...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #14 Del Skrevet 12. februar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har faktisk mistet menstruasjon og eggløsning av å ikke spise nok karbohydrater... Er jo viktig for energi også til å være aktiv. Men det er veldig bra det funket for deg! Anonymkode: eefb0...3ba Så fint at du deler! Det er meget viktig å spise nok karbohydrater, streng lavkarbo er ikke for alle. Jeg har en såkalt "lean PCOS", for eksempel, og må spise noe karbohydrater for å føle seg bra Men et "vanlig kosthold" med flere brødmåltider ikke er bra for de fleste med PCOS og insulinresistens... Anonymkode: 3c360...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #15 Del Skrevet 12. februar 2021 For meg fungerte moderat lavkarbo, styrketrening, og stressmestring. Det var også viktig å lære hvilke karbohydrater er gunstige, og hvordan spise de riktig (kombinere med proteiner og litt fett). Heldigvis hørte jeg ikke på en gynekolog som sa "bare begynn med p-piller!", men fant andre spesialister som tok mine problemer på alvor. Anonymkode: 3c360...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Del Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, punktum. Anonymkode: 5cf9f...bc8 Meget overbevisende argumentasjon👏 Anonymkode: 06ed0...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eriksen1994 Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #17 Del Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Herlig lesning! Jeg skal utredes for PCO pga. manglende eggløsning, men er ikke overvektig og har ingen andre symptomer på PCOS. Kan jeg spørre om du var overvektig og om du hadde andre symptomer? Anonymkode: 2ae4a...eb0 I utgangspunktet var jeg på grensa til overvektig og har alltid hatt lyst til å gå ned noen kilo. Nå har jeg gått ned cirka 20kg (veier 80kg og 1,80 høy) og trives veldig godt med det:) Jeg hadde ingen andre symptomer:) Masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #18 Del Skrevet 12. februar 2021 For meg så går det en grense på rundt 85kg. Under det så har jeg ingen symptomer på pcos, over den vekten så baller det på seg med cyster, hårvekst, akne og uregelmessig mens. For meg hva jeg spiser har ikke noe å si, kun vekt. Men vet flere som begynte på lavkarbo og ble gravide, ikke alle var overvektige heller. Anonymkode: 1910d...75d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå