Hårfarge Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Trenger virkelig noe tipser. Har søkt til husbanken og venter svar. hva kan jeg gjøre for å kjøpe et hus? takker
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Hva med å finne en god venn å kjøpe bolig sammen med? Anonymkode: 4314b...8af 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Fjellhamar eller Rasta Anonymkode: 69ed3...9a7
Hårfarge Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å finne en god venn å kjøpe bolig sammen med? Anonymkode: 4314b...8af Gift og har 2 barn ☺️
Hårfarge Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fjellhamar eller Rasta Anonymkode: 69ed3...9a7 Vet ikke noe om dem.
saltvann Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Da må du enten gå ned på størrelse eller beliggenhet. Kan du bytte jobb eller jobber du slik at du kan ta toget inn til byen? 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Hårfarge skrev (3 minutter siden): Gift og har 2 barn ☺️ Men bare du skal kjøpe hus? Anonymkode: b0806...425
Hårfarge Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men bare du skal kjøpe hus? Anonymkode: b0806...425 Ja, jeg og kona ☺️ 1
Hårfarge Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2021 saltvann skrev (2 minutter siden): Da må du enten gå ned på størrelse eller beliggenhet. Kan du bytte jobb eller jobber du slik at du kan ta toget inn til byen? Ja, jeg kan ta toget. Men kan ikke bytte jobben, særlig på denne koronatida.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Prøv først å prute ned på leia. Det er enormt mye ledig og vanskelig å leie ut. Anonymkode: 5aa3b...a4a 2
enkefru Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 Når dere vet hvor mye dere har å rutte med, lagrer du et søk i aktuelt område på Finn (gjerne vidt), legger søket litt lavere i pris enn dere har (i/rundt oslo går det meste over prisant), da vil dere se hvilke områder som KAN være aktuelle, og så undersøker dere de områdene nærmere. 2
Hårfarge Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #12 Skrevet 11. februar 2021 Fjugur skrev (1 minutt siden): Når dere vet hvor mye dere har å rutte med, lagrer du et søk i aktuelt område på Finn (gjerne vidt), legger søket litt lavere i pris enn dere har (i/rundt oslo går det meste over prisant), da vil dere se hvilke områder som KAN være aktuelle, og så undersøker dere de områdene nærmere. Takk☺️
Hårfarge Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #13 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv først å prute ned på leia. Det er enormt mye ledig og vanskelig å leie ut. Anonymkode: 5aa3b...a4a Vi tok huset for 2 månader siden. Det var feil valget for oss egentlig . Vennen min ble referans for oss. Vil ikke skuffa ham. 😕
Million Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 Hårfarge skrev (16 minutter siden): Trenger virkelig noe tipser. Har søkt til husbanken og venter svar. hva kan jeg gjøre for å kjøpe et hus? takker Har dere egenkapital? Hvis dere i dag har råd til å betale 18 000 i husleie, er jeg redd dere ikke høres ut til å være i Husbankens målgruppe. Det er en bank kun for de som er "varig vanskeligstilte". 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #15 Skrevet 12. februar 2021 Å kjøpe hus er lett. Det er å få lån som kan være vanskelig. Men om dere får et lån, legg ut et søk på finn med totalpris litt under lånet. Deretter huker dere av på antal soverom dere må ha samt fasiliteter. Så fjerner dere et og et krav etterhvert for å noe / mer å velge i. Vi vurderer å flytte med to barn inn til Oslo. Men for å få ca det samme vi har i huset vi nå bor i (minus et mål tomt) må vi opp i 8-9 millioner, minst. Anonymkode: 0cf36...cb5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 Hvor mye penger har dere, til rådighet? Altså, totalt lån + egenkapital, hvor mye har dere? Ha en fast sum som du kan forholde deg til. Er dere bundet til området, og til hvor stor grad? Går barna allerede på skolen og dere ønsker å bli boende samme plass? Er dere avhengig av å ha jobb i byen, og hva slags pendletid kan dere leve med, 30 minutt, 50 minutt? Når disse to punkter er avklart, lager du søk på finn. Finner ut hva du har råd til, og hvis du kan flytte, hvor langt på vidda må du, for å få noe tilfredsstillende. Slik var det for oss, 2,5 år siden: 5 mil, vi er en familie på 4, pendler til jobb i Oslo, så trenger tog/kollektivt i nærheten. Fant ut at for de pengene, kunne vi få da et rekkehus i ca 20 km fra Oslo, altså Skjetten til øst, Asker til Vest. Vi måtte enda lengre ut for å få en enebolig, slik som Lier/Spikestad f.eks. Nærmere enn det, var det bare leiligheter og små, kunne ikke engang få 100 kvm. Så valget ble ganske oversiktlig, enten leilighet i Oslo, eller hus i Lier, eller noe midt imellom. Og må man da vurdere, mindre og mer sentralt, eller større og usentralt. Vi endre opp i et rekkehus i Asker, men jeg byttet også jobb nærmere, for å slippe å pendle helt til Oslo. Jeg kan ærlig si at det var en prosess, først å akseptere at vi må flytte, så finne et område som vi liker, så ta en kompromiss på boligstørrelse. I alt dette, er det også vanskelig å gå på mange visninger med små barn, og vi hadde tidspress i og med eldste skulle begynne på skolen. Nå, et par år etter flytting, er vi fornøyde både med plassen og avgjørelsen om å flytte ut av Oslo. Absolutt ikke garantert at det blir slikt for deg også, men bare min personlig erfaring. Anonymkode: e4bc7...906 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 Hårfarge skrev (14 timer siden): Ja, jeg kan ta toget. Men kan ikke bytte jobben, særlig på denne koronatida. Jammen.....hva kan dere gi? Anonymkode: 4c4fe...8b6
Hårfarge Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #18 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor mye penger har dere, til rådighet? Altså, totalt lån + egenkapital, hvor mye har dere? Ha en fast sum som du kan forholde deg til. Er dere bundet til området, og til hvor stor grad? Går barna allerede på skolen og dere ønsker å bli boende samme plass? Er dere avhengig av å ha jobb i byen, og hva slags pendletid kan dere leve med, 30 minutt, 50 minutt? Når disse to punkter er avklart, lager du søk på finn. Finner ut hva du har råd til, og hvis du kan flytte, hvor langt på vidda må du, for å få noe tilfredsstillende. Slik var det for oss, 2,5 år siden: 5 mil, vi er en familie på 4, pendler til jobb i Oslo, så trenger tog/kollektivt i nærheten. Fant ut at for de pengene, kunne vi få da et rekkehus i ca 20 km fra Oslo, altså Skjetten til øst, Asker til Vest. Vi måtte enda lengre ut for å få en enebolig, slik som Lier/Spikestad f.eks. Nærmere enn det, var det bare leiligheter og små, kunne ikke engang få 100 kvm. Så valget ble ganske oversiktlig, enten leilighet i Oslo, eller hus i Lier, eller noe midt imellom. Og må man da vurdere, mindre og mer sentralt, eller større og usentralt. Vi endre opp i et rekkehus i Asker, men jeg byttet også jobb nærmere, for å slippe å pendle helt til Oslo. Jeg kan ærlig si at det var en prosess, først å akseptere at vi må flytte, så finne et område som vi liker, så ta en kompromiss på boligstørrelse. I alt dette, er det også vanskelig å gå på mange visninger med små barn, og vi hadde tidspress i og med eldste skulle begynne på skolen. Nå, et par år etter flytting, er vi fornøyde både med plassen og avgjørelsen om å flytte ut av Oslo. Absolutt ikke garantert at det blir slikt for deg også, men bare min personlig erfaring. Anonymkode: e4bc7...906 Takk skal du ha☺️☺️
Drizzt Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 Hårfarge skrev (På 11.2.2021 den 20.37): Trenger virkelig noe tipser. Har søkt til husbanken og venter svar. hva kan jeg gjøre for å kjøpe et hus? takker Husbanken? Det betyr at du ikke har så god økonomi? Da ville jeg vært veldig forsiktig med å anbefale område i/rundt Oslo. Lag budsjett, snakk med banken, se hvor mye penger du kan bruke på å kjøpe. Husk at det er ekstra utgifter rundt boligkjøp, bl.a. forsikringer, dokumentavgift, osv. Så begynner du å følge med finn og bruker søkemotoren ved å plotte inn fylke og prisantydning, så der du hva som finnes på markedet i området du tenker. Sjekk kartet og aktuelle områder. Men Husbanken ... da må du et godt stykke unna Oslo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå