Gå til innhold

Hvordan fungerer Mastercard?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får regning hver måned, men trenger jeg å betale hele den? Det står jo også et minimumsbeløp på fakturaen. Hva skjer om jeg bare betaler minimumsbeløpet?

Må jeg betale renter da?

Kan jeg betale en sum fra Mastercardet over på egen konto i annen bank, for så å betale  tilbake til til meg selv og deretter betale fakturaen uten og måtte betale renter?

Anonymkode: 30d46...784

Skrevet

Du betaler renter på det over minimum. For de fleste kredittkort betaler du renter fra første dag ved overføring.

Anonymkode: fb689...676

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du betaler renter på det over minimum. For de fleste kredittkort betaler du renter fra første dag ved overføring.

Anonymkode: fb689...676

Mener du renter fra første dag etter betalingsfristen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener du renter fra første dag etter betalingsfristen?

Nei, renter fra du tar ut (overfører) penger. De aller fleste kredittkort har renter fra den dagen du tar ut eller overfører kontanter fra et kredittkort.

Varekjøp med kortet er det ikke renter på før man utsetter beløp utover forfallsdatoen, deler opp fakturaen og betaler over tid. Da løper det renter på varekjøp.

Og ja, hvis du bare betaler minimumsbeløpet på fakturaen, påløper det masse renter på resten.

• Liker 1
Skrevet

Ok, så de skjønner forskjellen på om jeg betaler en vare i en butikk eller betaler til meg selv på en annen konto altså ...

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok, så de skjønner forskjellen på om jeg betaler en vare i en butikk eller betaler til meg selv på en annen konto altså ...

Ja. Transaksjonene viser selvfølgelig dette detaljert for kredittkortselskapet - og det står også på fakturaen hva som er foretatt av transaksjoner siden forrige faktura. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg får regning hver måned, men trenger jeg å betale hele den? Det står jo også et minimumsbeløp på fakturaen. Hva skjer om jeg bare betaler minimumsbeløpet?

Må jeg betale renter da?

Hvis du kun betaler minimumsbeløpet må du betale renter på det gjenstående beløpet. Renten er ofte i området 20-25% per år. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan jeg betale en sum fra Mastercardet over på egen konto i annen bank, for så å betale  tilbake til til meg selv og deretter betale fakturaen uten og måtte betale renter?

Hvis du overfører penger ut fra kredittkortet ditt til en anne konto regnes dette som kontantuttak og da påløper rentene fra tidspunktet du overfører pengene. 

(Hvis du bruker kredittkortet til varekjøp i butikk eller på nett vil rentene påløpe fra forfallsdato for kredittkortregningen)

Anonymkode: 19303...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...