Jytte Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Hva tror dere vil bli konsekvensene? I dag hadde Bjerke og Stovner høyest antall smittede. Oslo er en liten by. Forslaget fra en i Høyre om at bydeler med lavt smittetrykk nærmest skal friskmeldes er latterlig. Selv om jeg forstår dem. De er drittlei, de som har hytter de kan dra til, som har Tesla, konebil, som jobber på hjemmekontor, har god plass i heimen, hage, trimrom, god økonomi. Hvilke signaler vil dette sende spesielt til ungdom i Oslo øst? Samtidig påpekes det at ett munnbind ikke er nok, som om vi ikke vet at munnbind bare hindrer en liten del av smitte. Hva blir det neste? Kjør debatt. 2
buksa di Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 (endret) Jeg er enig med Raymond her. Ikke praktisk gjennomførtbart. Kan du linke kilde, takk Endret 11. februar 2021 av buksa di 2
Jytte Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2021 buksa di skrev (8 minutter siden): Jeg er enig med Raymond her. Ikke praktisk gjennomført. Kan du linke kilde, takk Ber Oslo vurdere å gjenåpne enkelte bydeler – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
Mezzosoprena Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Jytte skrev (15 minutter siden): Hva tror dere vil bli konsekvensene? I dag hadde Bjerke og Stovner høyest antall smittede. Oslo er en liten by. Forslaget fra en i Høyre om at bydeler med lavt smittetrykk nærmest skal friskmeldes er latterlig. Selv om jeg forstår dem. De er drittlei, de som har hytter de kan dra til, som har Tesla, konebil, som jobber på hjemmekontor, har god plass i heimen, hage, trimrom, god økonomi. Hvilke signaler vil dette sende spesielt til ungdom i Oslo øst? Samtidig påpekes det at ett munnbind ikke er nok, som om vi ikke vet at munnbind bare hindrer en liten del av smitte. Hva blir det neste? Kjør debatt. Hvorfor skulle det være noen forskjell på forskjellige regler i forskjellige bydeler, enn at det er forskjell på kommunene. Ja, dette "rammer" sikkert de fattigste og utsatte mest - men hvorfor må vi ha et "likt for alle"-reglement? Hvis det faktisk er forskjellig smittetrykk, så kan man ha forskjellige regler... 1
Milky Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Det er ikke mulig fordi mange jobber i andre bydeler osv. kjipt for de bydelene med lav smitte som den jeg bor i men sånn er det bare.. Oslo må regnes som en da det er så sykt mye bevegelse i byen 3
Jytte Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2021 Teatrica skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle det være noen forskjell på forskjellige regler i forskjellige bydeler, enn at det er forskjell på kommunene. Ja, dette "rammer" sikkert de fattigste og utsatte mest - men hvorfor må vi ha et "likt for alle"-reglement? Hvis det faktisk er forskjellig smittetrykk, så kan man ha forskjellige regler... Bor du i Oslo? Det er en liten by. Høy smitte i en bydel en uke og i en annen neste uke. Ullern fikk plutselig mye smitte, men nå har den flatet ut. Stovner har vel vært høyt lenge, men der bør de sette inn ekstra ressurser. Noe jeg tror de holder på med, men folk bor trangt og mennesker fra andre land har ikke like stor tillit til myndighetene. Noen er nok også ganske like de ekstremt kristne både her i Norge og i andre land, de setter sin lit til gud. Tror det ville være bedre at godt voksne, la oss si over 30 år får begynne å trene igjen gjennom timebestilling, mens ungdom får fritidstilbud tilbake, de få av tilbudene som er igjen. 1
Gjest Atheena Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 Nå er det bydeler som har ligget lavt i mange uker. Bydeler med over 50 000,- som så og si ikke har smitte. På nåværende tidspunkt føles det veldig urettferdig at mine kollegaer som bor i Bærum og Nordre Follo får lov til å trene og ikke jeg som bor i en bydel uten smitte. Så sånn sett er det ikke noe verre. Når de summa summarum har mer smitte i Viken. Når det er sagt bør de holde hele regionen lik. Vi i Oslo er veldig utsatt for smitte fra Viken, bare se hva som skjedde når Nordre Follo ble stengt ned. Vi måtte lide samme skjebne. Nå har de fått lov å åpne opp igjen, men ikke Oslo. Det fører ihvertfall for meg til en veldig tiltakstrøtthet når det blir så urettferdig. Smitten kan blusse opp igjen når som helst og hvis Oslo skal bli rammet hver gang det skjer i Viken bør det være likt.
Apollonia Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 Enig med Johansen, dette vil det bli bråk av. Dersom riking-bydelene skal belønnes på denne måten, etter at det var de som brakte smitten til byen til å begynne med, blir det mye bråk. Oslo er også en liten by, og det er mye mobilitet mellom bydelene. Jeg bor, jobber og har nærkontakten min i tre ulike bydeler, og en av de er på smittetoppen. Vil de stoppe smitten får de ta den økonomiske byrden med å stenge ned, slik de gjorde i mars. Jo mer forskjellsbehandling de kommer med, jo fortere vil tiltakstrøttheten spre seg, det er allerede et kjempeproblem at øvre middelklasse aka høyrevelgere blir prioritert med tiltakene. Men det er jo valgår, så forhåpentligvis graver de sin egen grav på denne måten.
prt90 Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 Vel.. bydelene i Oslo er strengt tatt større enn de av byene i Norge. Er jo mye bevegelse på tvers av kommunegrenser også.
Ludovica- Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 Det er ikke gjennomførtbart, man må se på Oslo som en helhet. Folk lever gjerne ikke kun i sin bydel heller. Jeg bor i en, jobber i en annen, mitt treningssenter i en 3. alle nærkontakter i 4. og 5. osv. Og sånn er det for mange. Det ser og veldig dårlig ut og skulle belønne enkelte bydeler for å være "flinke". Når mye av smitettrykket i f.eks bydeler øst i Oslo blant annet kommer av at mennesker bor trangere, har jobber hvor man er mer utsatt for smitte, ikke mulighet for hjemmekontor osv. Skal de "rike" belønnes ennå mer?
Sylveon Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 (endret) Jeg er også enig med Johansen. Dette er det noe som blir bråk av og jeg ser ikke for meg hvordan det skulle vært gjennomførbart. Hvordan skulle man praktisert dette? Skulle det vært kontroll ved inngangen av f.eks Oslo City som bare slapp inn folk fra "riktig" bydeler? Skulle spisestedene tatt kontroll på hvor folk bor og nektet adgang med folk fra feil sted? Hva med frisører? Bokbutikker? Klesbutikker? Kiosker? Hvordan skal det gjøres? Mange som bor i Oslo er vant til å ferdes på frem og tilbake, på kryss og tvers av bydelene. Hvordan skal disse kontrollere hvem som handler der og hvem som ikke handler der? Vi så jo hvordan ting tok av med Vinmonopolet når de stengte i Oslo. De hadde ingen mulighet til å kontrollere hvem som kom fra hvor, men de så at det var en helt forferdelig lang kø og enormt mange som handlet. Det er snakk om en litervekst på over 300 %. Jeg kan ikke forstå hva Høyre tenker på i denne saken. Det kommer til å bli trykk på sentrene utenfor. Jeg har også lest et sted at sentrene utenfor Oslo har fått en omsetningsvekst siden det stengte i Oslo, så man kan spekulere litt i om det er noen som har krysset kommunegrensen eller ikke. De bydelene som har høy smitte er ofte bydeler med folk som jobber i butikker, på spisesteder. Praktiske yrker som krever at man reiser rundt, mens de med lavere smitte er jo bydeler som har det litt roligere fordi at det er mange som har jobber med hjemmekontor. Så ja, det er nok noe som rammer de ressurssvake fordi at de er de som er i jobber som er dårlig betalt. Endret 12. februar 2021 av Sylveon
Sylveon Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 (endret) Atheena skrev (4 timer siden): Nå er det bydeler som har ligget lavt i mange uker. Bydeler med over 50 000,- som så og si ikke har smitte. På nåværende tidspunkt føles det veldig urettferdig at mine kollegaer som bor i Bærum og Nordre Follo får lov til å trene og ikke jeg som bor i en bydel uten smitte. Så sånn sett er det ikke noe verre. Når de summa summarum har mer smitte i Viken. Når det er sagt bør de holde hele regionen lik. Vi i Oslo er veldig utsatt for smitte fra Viken, bare se hva som skjedde når Nordre Follo ble stengt ned. Vi måtte lide samme skjebne. Nå har de fått lov å åpne opp igjen, men ikke Oslo. Det fører ihvertfall for meg til en veldig tiltakstrøtthet når det blir så urettferdig. Smitten kan blusse opp igjen når som helst og hvis Oslo skal bli rammet hver gang det skjer i Viken bør det være likt. Veldig enig. Vi måtte stenge ned på grunn av hva som foregikk i Nordre Follo, men samtidig som Nordre Follo har fått åpne opp igjen så må Oslo fortsatt holde stengt. Det ferdes veldig mye på kryss og tvers av kommunegrensene, og mange som bor utenfor har arbeidsstedet sitt i Oslo. Endret 12. februar 2021 av Sylveon 1
Gjest Atheena Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 Sylveon skrev (41 minutter siden): Veldig enig. Vi måtte stenge ned på grunn av hva som foregikk i Nordre Follo, men samtidig som Nordre Follo har fått åpne opp igjen så må Oslo fortsatt holde stengt. Det ferdes veldig mye på kryss og tvers av kommunegrensene, og mange som bor utenfor har arbeidsstedet sitt i Oslo. 70% av de som bor i Nordre Follo jobber i Oslo. Det sier mye om hvor tett sammenflettet de er med Oslo. Det blir som en bydel i Oslo. Så hvis de ønsker å differensiere er det bare rett og rimelig at bydeler uten smitte får åpne opp på samme nivå som Bærum og Nordre Follo. Ellers må de forholde seg likt i forhold til tiltak. For dette blir for dumt.
Anbefalte innlegg