AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Hei :-) Jeg har tenkt meg videre fra jobb i butikk .. Jeg har fullført vgs studiekompetanse og angrer så fælt på at jeg ikke valgte yrkesrettet på videregående.. jeg har 4.0 i snitt (etter alderspoeng) og kommer ikke inn på noe jeg ønsker i Bergen. Vil heller ikke ta opp fag. Har sett meg ut helsesekretær/medisinsksekretær men jeg skjønner ikke forskjellen? helsesekretær er en 3 årig utdanning på vgs men medisinsksækreter er ett «kurs»? Hva er forskjellen? Er det vanskeligere å få jobb som medisinsk? Er det bortkastede penger og «utdanne» seg som medisinsk? heeelp Anonymkode: 2685b...276
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Man kan bli autorisert helsesekretær, men medisinsk sekretær gir ikke noen beskyttet tittel. Det er vanskeligere å få fast jobb som medisinsk sekretær. Anonymkode: b0f1f...447 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei 🙂 Jeg har tenkt meg videre fra jobb i butikk .. Jeg har fullført vgs studiekompetanse og angrer så fælt på at jeg ikke valgte yrkesrettet på videregående.. jeg har 4.0 i snitt (etter alderspoeng) og kommer ikke inn på noe jeg ønsker i Bergen. Vil heller ikke ta opp fag. Har sett meg ut helsesekretær/medisinsksekretær men jeg skjønner ikke forskjellen? helsesekretær er en 3 årig utdanning på vgs men medisinsksækreter er ett «kurs»? Hva er forskjellen? Er det vanskeligere å få jobb som medisinsk? Er det bortkastede penger og «utdanne» seg som medisinsk? heeelp Anonymkode: 2685b...276 Skal vi se.... Den ene varianten består av 3 år på vgs, med eksamener hvert år som ender i en autorisasjon som offtentlig godkjent helsesekretær... Den andre er et kurs over noen uker/måneder... Helt ærlig: hva TROOOOR du er forskjellen her?? Ingen av utdanningene vil gi deg jobb! Bli heller sykepleier eller bioingeniør! Anonymkode: c30a4...654
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Selvfølgelig får du jobb som helsesekretær. Spesielt på sykehus. Mange stillinger lyses ikke ut, men ansettes direkte fordi man gjør en god jobb i praksis f.eks. Private legekontor som ansetter på bekjentskap, også etter gode praksisperioder. Helsesekretær er en beskyttet tittel, og autorisasjon, medisinsk sekretær er "ingen ting", og gir nesten garantert ingen jobb nå i dag. Var lettere før. Nå satser sykehus på utdannet personell. Anonymkode: 3020d...434 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Selvfølgelig får du jobb som helsesekretær. Spesielt på sykehus. Mange stillinger lyses ikke ut, men ansettes direkte fordi man gjør en god jobb i praksis f.eks. Private legekontor som ansetter på bekjentskap, også etter gode praksisperioder. Helsesekretær er en beskyttet tittel, og autorisasjon, medisinsk sekretær er "ingen ting", og gir nesten garantert ingen jobb nå i dag. Var lettere før. Nå satser sykehus på utdannet personell. Anonymkode: 3020d...434 Stillinger i sykehus skal lyses ut, jo. Jmf at dette er stillinger i offentlig sektor. Så å si at det ikke lyses ut er i beste fall usant. Løgn er det. De få stillingene som lyses ut går gjerne til deltidsansatte med fortrinnsrett til utvidet stilling, eller det ansettes sykepleiere som har en bredere kompetanse på det medisinske feltet. Anonymkode: c30a4...654
Stinas Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Skal vi se.... Den ene varianten består av 3 år på vgs, med eksamener hvert år som ender i en autorisasjon som offtentlig godkjent helsesekretær... Den andre er et kurs over noen uker/måneder... Helt ærlig: hva TROOOOR du er forskjellen her?? Ingen av utdanningene vil gi deg jobb! Bli heller sykepleier eller bioingeniør! Anonymkode: c30a4...654 Oi, tror forskjellen er at den ene må du gå på skole i 3 år mens den andre kun ett kurs som gir deg nesten nøyaktig samme arbeidsoppgaver som den autoriserte tenkte på litt mer utdypende svar så du var ikke så mye til hjelp!
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stillinger i sykehus skal lyses ut, jo. Jmf at dette er stillinger i offentlig sektor. Så å si at det ikke lyses ut er i beste fall usant. Løgn er det. De få stillingene som lyses ut går gjerne til deltidsansatte med fortrinnsrett til utvidet stilling, eller det ansettes sykepleiere som har en bredere kompetanse på det medisinske feltet. Anonymkode: c30a4...654 Ja, jeg var særdeles utydelig ser jeg. Det jeg mente med stillinger rett etter praksis var vikarstillinger man gjerne får, og fortsetter å gå i, helt til de bor utlyst og man har gått i de så lenge at man -nesten- er garantert stillingen. My bad! Anonymkode: 3020d...434 1
Mariell1995 Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Lillesøsteren min vurderer også å ta medisinsk sekretær Hvis du søker etter ledige stillinger som medisinsk sekretær på Google, ser arbeidsmarkedet lovende ut, selv om utdanningen ikke gir autorisasjon (slik jeg har forstått det?), som man får som helsesekretær. Utdannelsen for å bli medisinsk sekretær er jo også en mye kortere utdanning enn helsesekretærutdanningen Masse lykke til!
Mariell1995 Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 Du kan kanskje spørre litt om forskjeller mellom en helsesekretær og en medisinsk sekretær, sånn med tanke på oppgaver, osv. på www.lenas.no?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 Jeg er medisinsk sekretær. Utdannelsen er kort, men mange opplever den som tung da det er mye stoff på kort tid. Spesielt medisinsk terminologi er forhatt. På de fleste arbeidsplasser stiller vi likt som en helsesekretær med like mye erfaring, og på noen arbeidsplasser stiller vi faktisk sterkere. Gynekologisk på Rikshospitalet er én av flere sykehusavdelinger som foretrekker medisinsk sekretær overfor helsesekretær. I rene sekretærstillinger (kun skranke, journalskriving og annet kontorarbeid) er det et stort pluss å være medisinsk sekretær på grunn av terminologien. Foreleseren jeg hadde i terminologi var tydelig på at hun lærte mindre enn det hun lærte bort til oss da hun studerte medisin, faktisk. Det er ikke noe problem å søke på stillingsutlysninger for helsesekretærer. Flere arbeidsplasser må skrive at de søker etter autorisert helsesekretær på grunn av formelle regler de må følge rundt stillingsutlysninger, men selv om de er pålagt å utlyse stillinger for autoriserte helsesekretærer, er de ikke pålagt å ansette en. Der jeg jobber nå har jeg faktisk flere arbeidsoppgaver enn helsesekretærer med mye lengre erfaring. Er dog ansatt i assistent-stilling fordi jeg ikke får autorisasjon. Er kommunalt ansatt, om det er viktig. Anonymkode: ecaf6...89f
Gjest Kastanjefrø Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Foreleseren jeg hadde i terminologi var tydelig på at hun lærte mindre enn det hun lærte bort til oss da hun studerte medisin, faktisk. Tror du oppriktig at du lærer mer terminologi på ett semester enn en medisinstudent gjør på 12?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 Mange arbeidsgivere krever at du er helsesekretær nå. Mange på jobb som er medisinsk sekretær tar skole for å bli helsesekretær. Anonymkode: 05030...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er medisinsk sekretær. Utdannelsen er kort, men mange opplever den som tung da det er mye stoff på kort tid. Spesielt medisinsk terminologi er forhatt. På de fleste arbeidsplasser stiller vi likt som en helsesekretær med like mye erfaring, og på noen arbeidsplasser stiller vi faktisk sterkere. Gynekologisk på Rikshospitalet er én av flere sykehusavdelinger som foretrekker medisinsk sekretær overfor helsesekretær. I rene sekretærstillinger (kun skranke, journalskriving og annet kontorarbeid) er det et stort pluss å være medisinsk sekretær på grunn av terminologien. Foreleseren jeg hadde i terminologi var tydelig på at hun lærte mindre enn det hun lærte bort til oss da hun studerte medisin, faktisk. Det er ikke noe problem å søke på stillingsutlysninger for helsesekretærer. Flere arbeidsplasser må skrive at de søker etter autorisert helsesekretær på grunn av formelle regler de må følge rundt stillingsutlysninger, men selv om de er pålagt å utlyse stillinger for autoriserte helsesekretærer, er de ikke pålagt å ansette en. Der jeg jobber nå har jeg faktisk flere arbeidsoppgaver enn helsesekretærer med mye lengre erfaring. Er dog ansatt i assistent-stilling fordi jeg ikke får autorisasjon. Er kommunalt ansatt, om det er viktig. Anonymkode: ecaf6...89f Dette er jo ikke sant i det hele tatt. Om en autorisert helsesekretær søker stilling og blir forbigått av en medisinsk sekretær, og de begge er nyutdannet, så kan helsesekretæren klage på avgjørelsen på bakgrunn av at det i utlysningen står at de har søkt etter autorisert helsesekretær. Man stiller ikke sterkere som medisinsk sekretær med et kurs på 6-9 mnd kontra en fagutdanning på 3 år. Ærlig talt. Anonymkode: 3020d...434 5
ARima Skrevet 12. februar 2021 #14 Skrevet 12. februar 2021 Kastanjefrø skrev (7 minutter siden): Tror du oppriktig at du lærer mer terminologi på ett semester enn en medisinstudent gjør på 12? Det samme tenkte jeg 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 21.53): Stillinger i sykehus skal lyses ut, jo. Jmf at dette er stillinger i offentlig sektor. Så å si at det ikke lyses ut er i beste fall usant. Løgn er det. De få stillingene som lyses ut går gjerne til deltidsansatte med fortrinnsrett til utvidet stilling, eller det ansettes sykepleiere som har en bredere kompetanse på det medisinske feltet. Anonymkode: c30a4...654 Dette! Jeg er utdannet helsesektetær med land erfaring i helsevesenet. Søkt jobber i flere år på sykehus, men kommer ikke inn! Bor du på østlandet ville jeg rådet deg til å gjøre noe annet, for jobbene på sykehuset går til interne søkere og ellers de med lang erfaring. Det er alt for mange helsesekretærer så som nyutdanna nå, er det ikke sjans. Anonymkode: 4d8a9...ba9 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 Hysterisk morsomt at en medisinsk sekretær mener å kunne mer medisinsk terminologi enn en som er utdannet lege. Anonymkode: 094ed...3f6 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 21.53): Stillinger i sykehus skal lyses ut, jo. Jmf at dette er stillinger i offentlig sektor. Så å si at det ikke lyses ut er i beste fall usant. Løgn er det. De få stillingene som lyses ut går gjerne til deltidsansatte med fortrinnsrett til utvidet stilling, eller det ansettes sykepleiere som har en bredere kompetanse på det medisinske feltet. Anonymkode: c30a4...654 Hva som skal gjøres og hva som er praksis er to veldig ulike ting. Når det trengs vikar for langstidssykemeldte Laila og 80% fraværende Turid gis vikarstillingene (som ikke må lyses ut) til en sykehuset har kjennskap til fra praksis eller via annet bekjentskap. Hvis Laila og Turid går over på AAP har de fremdeles en viss rett på eierskap til stillingen for å kunne komme tilbake, og da beholder man selvfølgelig vikarene. Da opparbeider de seg så mye erfaring fra arbeidsplassen, kommer inn i miljøet, kjenner rutiner osv, at de selvfølgelig får fast ansettelse når Laila forsvinner ut for godt og Turid blir 70% ufør. Har man vært vikar lenge har man krav på fast stilling, og ansettes fast uten at stillingen lyses ut, så det er slett ikke løgn at folk får fast ansettelse uten at det lyses ut. Det andre er selvfølgelig at stillingen lyses ut, og da ansetter man den som er kjent, fungerer og ikke trenger opplæring, fremfor å kjøre en dyr rekrutteringsprosess for å få inn en ny ansatt som må ha masse opplæring og kanskje ikke fungerer greit en gang. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er medisinsk sekretær. Utdannelsen er kort, men mange opplever den som tung da det er mye stoff på kort tid. Spesielt medisinsk terminologi er forhatt. På de fleste arbeidsplasser stiller vi likt som en helsesekretær med like mye erfaring, og på noen arbeidsplasser stiller vi faktisk sterkere. Gynekologisk på Rikshospitalet er én av flere sykehusavdelinger som foretrekker medisinsk sekretær overfor helsesekretær. I rene sekretærstillinger (kun skranke, journalskriving og annet kontorarbeid) er det et stort pluss å være medisinsk sekretær på grunn av terminologien. Foreleseren jeg hadde i terminologi var tydelig på at hun lærte mindre enn det hun lærte bort til oss da hun studerte medisin, faktisk. Det er ikke noe problem å søke på stillingsutlysninger for helsesekretærer. Flere arbeidsplasser må skrive at de søker etter autorisert helsesekretær på grunn av formelle regler de må følge rundt stillingsutlysninger, men selv om de er pålagt å utlyse stillinger for autoriserte helsesekretærer, er de ikke pålagt å ansette en. Der jeg jobber nå har jeg faktisk flere arbeidsoppgaver enn helsesekretærer med mye lengre erfaring. Er dog ansatt i assistent-stilling fordi jeg ikke får autorisasjon. Er kommunalt ansatt, om det er viktig. Anonymkode: ecaf6...89f Dette var så tåpelig at det er illevarslende om du tror det selv. Medisinsk sekretær stiller aldri sterkere enn en autorisert helsesekretær, den eneste grunnen er useriøse arbeidsgivere som vil ha lavere lønnskostnader. Medisinske sekretærer kan heller ikke mer terminologi enn helsesekretær, eller lege (herregud, hvilken planet er du på?). Dersom en helsesekretær forbigås av en medisinsk sekretær ved ansettelse er det et rettslig helvete for arbeidsplassen å ordne opp i, ikke minst kan de bli erstatningsansvarlig ovenfor den som er forbigått, så det er nok en gang bare tull. Men takk for at du oppgir arbeidsplassen din, skal jaggu ta en tlf og høre hva de egentlig praktiserer der. Anonymkode: 7095b...954
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 Hvis de som velger medisinsk sekretær hater faget medisinsk terminologi må de vel ha valgt feil yrke..? Skulle tro det medisinske språket var både relevant og interessant. Anonymkode: f1f90...9c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå