AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Er halvveis i svangerskapet og siste tiden følt meg helt ekstremt slapp. Fastlegen min bortforklarte det med at alle blir slitne slappe når de er gravide. Dro til en annen lege som foreslo at det skulle tas blodprøve d-vitamin. Fikk i dag svar på at det var veldig lav. Skal normalt være over 50 og jeg var på 29. Veldig bekymret nå for at barnet kan ha tatt skade av dette. Noen som har vært borti det samme og eventuelt hvilke tilskudd begynte du på? Merker jeg er litt sint for at vitamin status ikke ble målt i starten av svangerskapet😕 Anonymkode: b0743...080
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Har aldri målt vitaminstatus, er mitt tredje svangerskap. Aldri hørt om at det skal være skadelig for fosteret på noen måte heller. Anonymkode: 1042a...730
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 D-vitamin var blant de som ble målt hos meg, ja. Du tar ikke tilskudd fra før? Har du ikke fått med deg at alle nordmenn er anbefalt å ta D-vitamin alle måneder som slutter på r? Vi får mesteparten av D-vitaminen fra sola, derfor er ikke kosthold tilstrekkelig. Anonymkode: 48c15...a1d 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Fikk beskjed av fastlegen om at det eneste tilskuddet jeg trengte å ta var folsyre😕 trodde jeg fikk i meg nok d vitamin via kosten Anonymkode: b0743...080
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Barnet har vel tatt det den skal ha. Mitt D-vitamin var så lavt (husker ikke når) at jeg måtte ta 80 mikrogram i deler av svangerskapet, det påvirket ikke barnet. Anonymkode: ff9bf...80e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Det er helt vanlig å ha for lav status på D-vitamin i vinterhalvåret i Norge om man ikke tar noe tilskudd eller tran. Det er fordi vi får så lite sollys. Det er derfor det er så mye mas om å ta tran og spise fisk Det er ikke farlig for baby, fosteret får det den skal ha, men du kan jo merke bivirkninger. Nå har jo fått ordnet på det, så da er det jo ikke noe mer å tenke på Bare husk å ta tilskudd/tran om vinteren videre. Anonymkode: fc4bc...eb3 2
Sirinna Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Normalverdi er 35-130 ca, så du har ikke noen ekstrem mangel som kan ha påvirket deg i særlig grad 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 Sirinna skrev (9 timer siden): Normalverdi er 35-130 ca, så du har ikke noen ekstrem mangel som kan ha påvirket deg i særlig grad Nå skriver jo TS at det har påvirket henne og at hun lå lavere en NEDERSTE normalverdi da. Så kanskje du ikke skal uttale deg om hvordan det påvirket henne? Anonymkode: ff9bf...80e 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er halvveis i svangerskapet og siste tiden følt meg helt ekstremt slapp. Fastlegen min bortforklarte det med at alle blir slitne slappe når de er gravide. Dro til en annen lege som foreslo at det skulle tas blodprøve d-vitamin. Fikk i dag svar på at det var veldig lav. Skal normalt være over 50 og jeg var på 29. Veldig bekymret nå for at barnet kan ha tatt skade av dette. Noen som har vært borti det samme og eventuelt hvilke tilskudd begynte du på? Merker jeg er litt sint for at vitamin status ikke ble målt i starten av svangerskapet😕 Anonymkode: b0743...080 Ved 12uker skal man måle alle slags mulige vitaminer i kroppen. Be om å få tilskudd iallfall. Jeg hadde etter fødsel av det ene svangerskapet mitt veldig dårlige nivåer på d-vitamin pluss jernlagre, hemaglobin og folsyre. Hadde store problemer og holde meg ved bevissthet. Be om å få tilskudd på anbefaling fra lege og spør etter hvor mange mg du kan ta og spør om du kan fortsette etter fødsel og frem til 6ukers kontrollen etter fødsel og om dere kan ta nye blodprøver da på alle vitaminer. Få en avtale med ham. Anonymkode: de168...971
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fikk beskjed av fastlegen om at det eneste tilskuddet jeg trengte å ta var folsyre😕 trodde jeg fikk i meg nok d vitamin via kosten Anonymkode: b0743...080 For noe tullball Anonymkode: de168...971
Sirinna Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nå skriver jo TS at det har påvirket henne og at hun lå lavere en NEDERSTE normalverdi da. Så kanskje du ikke skal uttale deg om hvordan det påvirket henne? Anonymkode: ff9bf...80e Jeg mener at verdiene hennes ikke vil ha stor fysiologisk påvirkning. Det er ikke skjønnsbasert fra min side. Å befinne seg bittelitt nedenfor normalverdier er sjelden avvik nok til at man kjenner det på formen. PS. Prøv å ha en hyggeligere tone når du svarer, så blir dette er triveligere sted for alle 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 Lest mye om det på nettet nå og det bør ligge over 50/ helst over 75. Dessverre fare for komplikasjoner i svangerskapet når det blir for lavt. Fastlegen sa at jeg bare kunne kjøpe et tilskudd på apoteket uten å nevne dose. Slitsomt at jeg må finne ut av dette selv og fastlegen mangler kunnskap. En annen lege anbefalte meg å bruke divison 2000ie hver dag. Ser at det egentlig ikke anbefales større dose enn 600ie når man er gravid og at det er lite forsket på om det er farlig med så høye doser. What to do? 🤦♀️ Anonymkode: b0743...080
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 Sirinna skrev (7 minutter siden): Jeg mener at verdiene hennes ikke vil ha stor fysiologisk påvirkning. Det er ikke skjønnsbasert fra min side. Å befinne seg bittelitt nedenfor normalverdier er sjelden avvik nok til at man kjenner det på formen. PS. Prøv å ha en hyggeligere tone når du svarer, så blir dette er triveligere sted for alle Du var like påståelig og uhyggelig selv etter at TS beskrev hvordan det var for henne. Anonymkode: ff9bf...80e 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #14 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lest mye om det på nettet nå og det bør ligge over 50/ helst over 75. Dessverre fare for komplikasjoner i svangerskapet når det blir for lavt. Fastlegen sa at jeg bare kunne kjøpe et tilskudd på apoteket uten å nevne dose. Slitsomt at jeg må finne ut av dette selv og fastlegen mangler kunnskap. En annen lege anbefalte meg å bruke divison 2000ie hver dag. Ser at det egentlig ikke anbefales større dose enn 600ie når man er gravid og at det er lite forsket på om det er farlig med så høye doser. What to do? 🤦♀️ Anonymkode: b0743...080 Jeg fikk anbefalt 800 IE i svangerskapet. Hva med å bytte fastlege? Under svangerskapet skal man ha en lege som man er vel med så da er det på tide å bytte til en annen eller velge å heller få oppfølging hos jordmor. Anonymkode: de168...971
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #15 Skrevet 12. februar 2021 Ca alle nordmenn trenger tilskudd av D-vitamin pga lite sol Anonymkode: 40912...c1c 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 Står på venteliste til ny fastlege men tar dessverre litt tid😕 Må ta blodprøver hos fastlegen da dette ikke tas hos jordmor. Hun har sagt jeg må snakke med fastlege om tabletter og dosering. Går offentlig så hadde kanskje fått mer hjelp av jordmor hvis jeg gikk privat. Får bare bestille meg time hos volvat selv om det er dyrt. Anonymkode: b0743...080
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 Det har ingenting å si at man går til jordmor offentlig, det er jo det som er vanlig. Med sist svangerskap tok jordmor på helsestasjonen all oppfølging og blodprøver. Det jeg bor nå har ikke helsestasjonen laboratorie så jeg må til fastlegen for blodprøver, men alt annet ordner og hjelper jordmor med. Anonymkode: fc4bc...eb3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå