Gå til innhold

spagettisaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er så lei toro spagettisaus, og lurer på om noen vil dele oppskrift på en enkel smakfull saus? har dårlig råd og vil ikke kjøpe rødvin, vineddikk o.l.

elsker ketchup, så kanskje en oppskrift med noe tomatpure kunne vært lurt😇

Anonymkode: b2cd7...e52

Skrevet

Mye er gjort med løk, hvitløk, hakkede tomater og god tid. Synes jeg, iallfall. Men pleier som regel ikke følge en bestemt oppskrift, slenger bare nedi det jeg måtte ha i kjøleskapet. Finhakkede gulrøtter for eksempel.

Anonymkode: 5f2ef...b7a

• Liker 3
Skrevet

Ingredienser 

200-300 g finhakket kjøtt/kjøttdeig
150g bacon i terninger
2 pk hakkede tomater
3 gulerøtter
1 purreløk
150g sopp
150g selleri
1 boks tomatpure
1 kyllingbuljong
1 ss hvitløk
1 ss chili
Soyasaus
Matfløte
parmesanost
Basilikum
Oregano
rødvinseddik
Timian

Framgangsmåte

Fres løk, hvitløk, og chili i en gryte
Tilsett tomatpure og la det surre noen minutter
Tilsett en dash rødvinseddik
Riv gulrøtter og ha i gryten
Tilsett en dash soyasaus
Tilsett seleri
Tilsett hakkede tomater, sopp, oregano, basilikum
Stek bacon i stekepanne
Stek kjøttdeig i stekepanne (parallelt med løk etc.)
Legg kjøttet i gryten
Kok ut kraft fra stekepannen med litt vann og hell i gryten
Tilsett buljong
Smak til med salt, pepper og krydder
La det putre i minst 1 time
Tilsett en dash fløte og parmesan

Lag en stor gryte og posjoner ut i porsjoner og frys ned, da koster det ikke så mye per måltid :)

Anonymkode: 4dff3...e89

Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg steker løk og hvitløk, har i hermetiske tomater (Mutti) og tomatpure og koker litt og kjører litt  med stavmikser. Krydrer med f.eks oregano, basilikum e.l. 

Pleier å lage store porsjoner og fryser ned i porsjoner.

Skrevet

Har olivenolje i panna, lar par ss. tomatpure surre i 1-2 minutt. Har i løk, hvitløk og blanker løken, ikke høy varme. En boks tomater, 1-2 dl. vann, pepper, salt, litt sitron og basilikum det siste minuttet av koketiden. Ev. en liten gulrot. En dæsj soyasaus eller soppsaus om jeg har. Skal trekkes minst en time, helst tre. Du trenger ikke blanke løken hvis du lar sausen trekke lenge. Salt og pepper og buljong, men ikke for mye salt. 

Kan fint ha i den stekte kjøttdeigen og la alt trekke i par timer. Hvis du skal bruke kjøtt da. 

• Liker 2
Skrevet

Syns dette er enkelt og godt:

Løk og hvitløk surres i olivenolje (som tåler høy varme) til blank. Tilsett 1-2 toppet ss tomatpuré, fres litt. Tilsett en boks hakkete tomater, 1/2 grønnsaksbuljong og 1-2 dl vann og 1/2 ts sukker. La det koke inn til en passelig tykk saus. Smak til med salt og pepper. 

Om ønskelig kan du tilsette urter eller annet krydder, som chili, timian og basilikum, men det er ikke nødvendig. For en kremet saus, kan du også tilsette 1-2 ss creme fraiche, men det er heller ikke nødvendig.

Anonymkode: 78bb6...ebd

Skrevet
Føsleguri skrev (3 timer siden):

Jeg steker løk og hvitløk, har i hermetiske tomater (Mutti) og tomatpure og koker litt og kjører litt  med stavmikser. Krydrer med f.eks oregano, basilikum e.l. 

Lager på samme måte +litt biter av vanlig tomat, salt, pepper og litt sukker. Trenger ikke mer enn det, blir godt.

Anonymkode: f9b5e...305

Skrevet

Du kommer veldig langt med tomat på boks og en dæsj tomatpure som selve basen på sausen. Jeg bruker stavmikser for å mose tomatene først.

En buljongterning i er også bra. Dess lengre det får småkoke, dess bedre blir den.

Du tar i det du liker av krydder. Oregano synes jeg er obligatorisk.  Løk freser du først av alt for å få bort råløk-smaken.

Jeg liker å ha i bacon som jeg freser raskt sammen med løken. Også revet gulrot og mais liker jeg i.

Anonymkode: 247e1...21f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kommer veldig langt med tomat på boks og en dæsj tomatpure som selve basen på sausen. Jeg bruker stavmikser for å mose tomatene først.

En buljongterning i er også bra. Dess lengre det får småkoke, dess bedre blir den.

Du tar i det du liker av krydder. Oregano synes jeg er obligatorisk.  Løk freser du først av alt for å få bort råløk-smaken.

Jeg liker å ha i bacon som jeg freser raskt sammen med løken. Også revet gulrot og mais liker jeg i.

Anonymkode: 247e1...21f

takk☺️denne ser ut til å være i min gate😀river du gulrot? skal den og blendes med stavmikser? jeg er skikkelig dårlig på å lage mat; derfor jeg vil prøve meg frem enkelt😌

Skrevet

Tomat på boks, en dæsj tomatpure (Jeg kjøper Mutti på tube, de er ofte på 10kr marked på flere butikker), litt revet gulrot, litt buljong, en dæsj honning og så smaker til med salt og pepper. Lager det alltid på slump og smaker meg frem. 

Anonymkode: 2ce1a...ede

• Liker 1
Skrevet
Føsleguri skrev (14 timer siden):

takk☺️denne ser veldig enkel og grei ut. tror du jeg kan bruke oregano olje? har stående.

Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

takk☺️denne ser veldig enkel og grei ut. tror du jeg kan bruke oregano olje? har stående.

Jeg har ikke prøvd det, men det tror jeg går bra. Smak den gjerne til med krydder enn jeg har nevnt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...