Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før kunne man søke intern overføring, nå må man søke på vanlig vis. Jeg har derfor søkt jobber på andre skoler i kommunen jeg jobber i pga mistrivsel der jeg jobber nå. Har ikke sagt noe til nåværende leder og har heller ikke ønske om å gjøre det, da jeg ikke vil bruke dem som referanse. Å bruke de som referanse kan rett og slett ødelegge sjansen min til å få ny jobb. 

Men det jeg lurer på er om likevel rektorene snakker sammen om jeg skulle komme så langt at de vurderer å ansette meg? Er rett og slett veldig redd for at min nåværende leder skal få vite noe før jeg eventuelt har fått tilbud om ny jobb. 

Noen som vet noe om dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil tro. Men, så lenge du er kvalifisert til jobben du søker skal skolen begrunne hvorfor du ikke ble innkalt til intervju. Videre skal de også begrunne hvorfor du ikke blir tilbudt stillingen dersom du kommer til intervju og får avslag. Det viktigste er å svare ærlig på spørsmål om konflikter og trivsel. Deretter selge seg inn! Det er også lurt å fortelle hvorfor du ikke ønsker å oppgi siste arbeidsplass som referanse.

Skrevet

Jeg jobber som lærer og tillitsvalgt, og er med å ansette lærere. Er det en lærer som jobber ved en annen skole i kommunen, vil vi alltid ringe og spørre kjentfolk på den skolen om hvordan søkeren er/fungerer i jobben sin. I en liten/middels stor kommune, vil nok alltid rektorer snakke med hverandre ved tilsettinger. Vær ærlig om hvorfor du søker deg jobb ved en annen skole. Det trenger ikke slå negativt ut. 

Anonymkode: 31b5e...fc1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg jobber som lærer og tillitsvalgt, og er med å ansette lærere. Er det en lærer som jobber ved en annen skole i kommunen, vil vi alltid ringe og spørre kjentfolk på den skolen om hvordan søkeren er/fungerer i jobben sin. I en liten/middels stor kommune, vil nok alltid rektorer snakke med hverandre ved tilsettinger. Vær ærlig om hvorfor du søker deg jobb ved en annen skole. Det trenger ikke slå negativt ut. 

Takk for svar! Er det negativt at jeg ikke har sagt noe til nåværende leder om at jeg søker jobb? Jeg har mye fravær grunnet sykdom og er redd det skal komme fram. Men tror og håper ny arbeidsplass vil hjelpe. Men hvis rektorene uansett prater sammen får jeg ikke jobben uansett😭

Skrevet
Kartoffel skrev (35 minutter siden):

Takk for svar! Er det negativt at jeg ikke har sagt noe til nåværende leder om at jeg søker jobb? Jeg har mye fravær grunnet sykdom og er redd det skal komme fram. Men tror og håper ny arbeidsplass vil hjelpe. Men hvis rektorene uansett prater sammen får jeg ikke jobben uansett😭

Nei, du trenger ikke si noe om at du søker ny jobb. Søker du nye jobber nå, eller fra neste skoleår? Du sier du har mye fravær pga sykdom. Kommer dette av mistrivsel på jobb? Kommer du til å fortsette å ha mye fravær fremover? Dette er jo vesentlig å få frem. Mye fravær er jo sjeldent en positiv ting for ny arbeidsgiver. Men hvis du har en forklaring på fraværet, kan jo ny arbeidsgiver velge å se bort fra dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, du trenger ikke si noe om at du søker ny jobb. Søker du nye jobber nå, eller fra neste skoleår? Du sier du har mye fravær pga sykdom. Kommer dette av mistrivsel på jobb? Kommer du til å fortsette å ha mye fravær fremover? Dette er jo vesentlig å få frem. Mye fravær er jo sjeldent en positiv ting for ny arbeidsgiver. Men hvis du har en forklaring på fraværet, kan jo ny arbeidsgiver velge å se bort fra dette. 

Fraværet er nok sammensatt, men har nok hatt mye å si at jeg ikke har hatt det bra på jobb. Mitt håp og min tro er at ny jobb vil gjøre helsa mi bedre og at dermed ikke det blir noe fravær pga dette på nytt sted. Ønsker ikke at dette skal komme frem på intervjuet og har ikke lyst å si noe om det med mindre de spør om det. Kan jeg vente med å si noe til de eventuelt tar det opp om det skulle komme frem? Har ikke lyst å si det skyldes jobben iallefall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...