Gå til innhold

Erfaring med utleiemegleren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal flytte sammen med kjæresten og ser at mange av leilighetene som legges ut leies ut via utleiemegleren. 
Jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til å leie via store firma, sånn i tilfelle det er noe med leiligheten som man trenger hjelp til. 
Og hvordan er de på å betale ut depositum og slikt?

Anonymkode: 7bdd2...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leide via Utleiemegleren Sinsen.

Veldig ryddig og profesjonelt. Depositum var selvsagt på egen konto i en bank jeg valgte. Vi hadde noen smågreier med leiligheten, men det ble fikset dagen etter vi varslet. Da vi flyttet og utvask var godkjent kom depositumet tilbake etter 3 dager. Har ingenting å utsette på dem

Anonymkode: 64bc6...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide av en useriøs utleier som leide ut en helt ubeboelig leilighet som var full av mugg, råte, det rant vann nedover veggene, det stinket så mye at alt av tekstiler ble ødelagte, vi flytta ut men fikk ikke tilbake depositum og ble rett og slett bare lurt. Så han tok depositum for fire mnd og husleie i to. Vi tapte 70 000kr på det. 

Han leide ut via utleiemegleren etterpå, og et par leide der før han solgte hele huset. 

Anonymkode: 5914b...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke leid hos dem selv, men en venninne leier hos dem. Jeg selv leide hos private utleiere, og må si hun får betraktelig raskere hjelp enn hva jeg pelide få hos de ulike private jeg leide hos. 

Mitt inntrykk er at de er profesjonelle, med vaktmester og økonomi-avdelinger som faktisk fikser ting, istedet for "jada, fikser det, skal bare ta meg tre uker til syden først" eller "jada, skal utbetale depositum, men er på telttur og har mista bankbrikken, så må komme meg hjem og vente til jeg har en fridag sånn at jeg kan rekke banken, så kanskje du får pengene dine en gang om tre måneder"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det koster litt mer, men kan være tryggere for begge parter enn privat utleie. Du slipper å forholde deg til vanskelig utleier, utleier slipper å forholde seg til vanskelig leietaker. Alt rundt kontrakt og depositum er på stell, så det er trygt og forutsigbart. 

Har hørt noen skrekkhistorier om at folk har fått pengekrav etter utflytting, pga skruehull i veggen, hår i sluket eller merker på gulvet. At alt som muligens kan havne utenfor "normal slitasje" blir registrert. Men vet ikke hvor sanne de historiene er.  

Anonymkode: d394c...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Leide av en useriøs utleier som leide ut en helt ubeboelig leilighet som var full av mugg, råte, det rant vann nedover veggene, det stinket så mye at alt av tekstiler ble ødelagte, vi flytta ut men fikk ikke tilbake depositum og ble rett og slett bare lurt. Så han tok depositum for fire mnd og husleie i to. Vi tapte 70 000kr på det. 

Han leide ut via utleiemegleren etterpå, og et par leide der før han solgte hele huset. 

Men hvorfor i helvete GA dere ham depositumet da?

Utleier må fremsette KRAV om å tilbakeholde depositumet. Bestrider leietaker kravet, må h*n gå til forliksrådet eller til søksmål for å få det utbetalt.

Anonymkode: 7853f...ac2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.2.2021 den 23.37):

Men hvorfor i helvete GA dere ham depositumet da?

Utleier må fremsette KRAV om å tilbakeholde depositumet. Bestrider leietaker kravet, må h*n gå til forliksrådet eller til søksmål for å få det utbetalt.

Anonymkode: 7853f...ac2

Ble pressa og lurt av saksbehandler i banken som var venninne med han. Ja, vi visste ikke våre rettigheter, og han trua og pressa oss for at om han «ikke fikk pengene utlevert på mandag» så ville han skru opp kravet på ti tusen mer så vi fikk panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
AnonymBruker

Dårlig erfaring. Det var en sprekk i doen (på undersiden, gammelt gammelt bad) som jeg ga beskjed om rett etter innflytting. Fikk svar om å la det være og gi beskjed ved større skade, og megler sa dette ikke var min feil og hadde vært der fra før mest sannsynelig. Ved utflytting fikk jeg beskjed om at de skulle ha 6000,- kroner for skaden. 

Anonymkode: 7a917...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.2.2021 den 14.08):

Mitt inntrykk er at det koster litt mer, men kan være tryggere for begge parter enn privat utleie. Du slipper å forholde deg til vanskelig utleier, utleier slipper å forholde seg til vanskelig leietaker. Alt rundt kontrakt og depositum er på stell, så det er trygt og forutsigbart. 

Har hørt noen skrekkhistorier om at folk har fått pengekrav etter utflytting, pga skruehull i veggen, hår i sluket eller merker på gulvet. At alt som muligens kan havne utenfor "normal slitasje" blir registrert. Men vet ikke hvor sanne de historiene er.  

Anonymkode: d394c...6c8

Man må fortsatt forholde seg til vanskelig utleier, om utleier er vanskelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 19.08):

Dårlig erfaring. Det var en sprekk i doen (på undersiden, gammelt gammelt bad) som jeg ga beskjed om rett etter innflytting. Fikk svar om å la det være og gi beskjed ved større skade, og megler sa dette ikke var min feil og hadde vært der fra før mest sannsynelig. Ved utflytting fikk jeg beskjed om at de skulle ha 6000,- kroner for skaden. 

Betalte du?

Anonymkode: 8bf66...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...