Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte meg å ta ut full ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærling og har igjen 6mnd av læretiden min, men har seg sånn at jeg er gravid og skal ut i perm rett før kontrakten. Jeg har jobbet mye overtid og har fått godskrivi disse timene av fylkeskommunen så kontrakta mi er ferdig da jeg går ut i permisjon.

Kan arbeidsgiver nekte meg å ta ut noe som helst ferie dette året her? 

Anonymkode: 46434...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan utsette permisjonen din for å ta ut (lovbestemt) ferie. 
Du har krav på ferie så lenge du er ansatt før 30. september samme år, se ferieloven.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Du har også krav på at hovedferien skal tas ut mellom 1. juni og 30. september hvis du ønsker det. 
Og det er arbeidsgivers ansvar at du får avviklet ferien. 

Når har du termin? 

Anonymkode: 253ad...922

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan utsette permisjonen din for å ta ut (lovbestemt) ferie. 
Du har krav på ferie så lenge du er ansatt før 30. september samme år, se ferieloven.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Du har også krav på at hovedferien skal tas ut mellom 1. juni og 30. september hvis du ønsker det. 
Og det er arbeidsgivers ansvar at du får avviklet ferien. 

Når har du termin? 

Anonymkode: 253ad...922

Takk for svar!
Har termin 5 juli så skal vel egentlig gå ut i permisjon fra og med 14 juni hvis jeg har skjønt riktig. Ser jeg skrev feil i hovedinnlegget, men jeg er på siste året og kontrakta mi går ut da 1 juli og skal jo ikke tilbake i arbeid før jeg får meg ny jobb etter endt permisjon. Har prøvd å kontakte nav men personen jeg pratet med der hadde ikke noe fornuftig svar å komme med annet enn at jeg også burde ringe fylkeskommunen, men de ba meg kontakte nav igjen. 

- TS

Skrevet

Arbeidsgiver har styringsrett på ferien, så det kan de nekte. Men da skal du heller ikke trekkes for ferie, hvis du slutter før du har tatt ut noe. Så kan du ta feriepause i permisjonen og bruke feriepengene til å dekke den.

Anonymkode: 50ad4...dd7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Arbeidsgiver har styringsrett på ferien, så det kan de nekte. Men da skal du heller ikke trekkes for ferie, hvis du slutter før du har tatt ut noe. Så kan du ta feriepause i permisjonen og bruke feriepengene til å dekke den.

Ferien er lovbestemt, så arbeidsgiver har ikke styringsrett på om man kan ferie. 

Anonymkode: 77530...290

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ferien er lovbestemt, så arbeidsgiver har ikke styringsrett på om man kan ferie. 

Nei, men på når man kan ta den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan kan han da bestemme at jeg ikke får ta ut ferie når jeg går ut i permisjon rett før kontrakten avsluttes? Har jeg noe å stille opp med? For hadde vært ålreit med ei ferieuke før den lille kommer. Har ikke noe problem med å dele opp, men arbeidsgiver sa nei så fort jeg rakk å spørre da han mener det blir en voldsom ulempe. Selvom jeg eventuelt tar ut ferien delt opp.

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvordan kan han da bestemme at jeg ikke får ta ut ferie når jeg går ut i permisjon rett før kontrakten avsluttes? Har jeg noe å stille opp med? For hadde vært ålreit med ei ferieuke før den lille kommer. Har ikke noe problem med å dele opp, men arbeidsgiver sa nei så fort jeg rakk å spørre da han mener det blir en voldsom ulempe. Selvom jeg eventuelt tar ut ferien delt opp.

- TS

De kan si at du må ta ferie i permisjonen. Det er som sagt arbeidsgiver som bestemmer dette. Ingen ansatte kan kreve å få ferie når de selv ønsker.

Skrevet

Du kan ikke kreve ferie før du går ut i permisjon 14. juni. Det er lenge til slutten av lovens hovedferieperiode, så dermed vil du ikke kunne kreve det. Dog kan du likevel velge å starte permisjonen mer enn tre uker før termin - er ikke det like greit når du da får utbetalt feriepengene og kan ta ferien i andre enden av permisjon isteden? Fri får du uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette slik at ansatte får tatt ut ferien sin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette slik at ansatte får tatt ut ferien sin.

Ts har et helt halvår å gjøre det på i permisjonen. Tror ikke man kan kreve mer tilrettelegging enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...