AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #81 Del Skrevet 13. februar 2021 Krakilsk skrev (7 timer siden): Altså, jeg ser poenget ditt, men det er ikke fullt så svart/hvitt. Selv ble jeg nykter ved å slutte å putte narkotika i kroppen. Det går faktisk an å slutte cold turkey selv om det er skikkelig kjipt og ubehagelig de første ukene. Respekt for det! Samtidig er det et problem med matavhengighet at man ikke kan slutte - cold turkey eller ei - da dør man... Anonymkode: 144fa...720 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #82 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men poenget er at det er ikke sånn for alle. At det er så vanskelig å skjønne synest jeg er pussig. Grønnsaker gir ikke samme metthetsfølelse. For meg hjalp det å kutte ut sukker og mel siden det ga stabilt blodsukker og gjorde at jeg ikke hadde cravings, men det er ikke for alle. Anonymkode: 08ff2...edb Jepp, for meg er det ubegripelig at man ikke er mett etter å ha hivd i seg mye mer mat enn en trenger. Dette har jeg aldri kjent på en dag i hele mitt liv. Er jeg full i magen er jeg mett. Men jeg gir meg. Jeg har ikke mer å komme med enn dette. Anonymkode: 13934...f6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #83 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det funker for meg. Har ikke vært i nærheten av sulten en eneste dag, men subbet av meg 15 kg. Porsjonene har økt, men kcalnivå er lavere. Men jeg skjønner at slankegeriljaen ikke får til dette. Da måååå en jo sulte, da. Anonymkode: 13934...f6c Jeg har aldri vært i nærheten av så feit at jeg kunne gått ned 15 kilo uten å bli alvorlig undervektig, men jeg har måttet tåle å være sulten i perioder jeg har kuttet vekt til konkurranse (jeg kutter aldri vannvekt) eller bare følt for å deffe litt ekstra. Å kutte ut «unødvendig kosemat» er ikke et alternativ siden jeg ikke spiser unødvendig kosemat. Å spise 800 gram blomkål ville gjort meg oppblåst og stappa, men ikke mett og tilfreds. Det ha mndler også on vane. Når jeg kuttet fra tre til to måltider per dag gikk det en ukes tid før jeg sluttet å savne det ekstra måltidet. Har man overspist hele livet tar det sikkert tid å venne seg til en mer normal matmengde per dag. Da føler man seg sulten i mellomtiden. Aner ikke hvem slankegeriljaen er, er det alle som er uenige med deg i at du har fasiten? Anonymkode: 75a05...028 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 13. februar 2021 #84 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Respekt for det! Samtidig er det et problem med matavhengighet at man ikke kan slutte - cold turkey eller ei - da dør man... Anonymkode: 144fa...720 Absolutt, så det er liksom ikke helt sammenliknbart. Jeg føler vel bare at man havner litt på avveie når man sammenlikner matavhengighet med rusmisbruk 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #85 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 17.08): Jeg sluttet å røyke etter 25 år, det var enklere enn å gå ned i vekt. En ting er å spise mindre, men så ufattelig matlei har jeg aldri vert. Å spise grønnsaker er bra men det begrenser seg til de man liker og når man ikke er altetende blir det fort fryktelig ensformig å fyre på med grønnsaker. Anonymkode: 74d65...a96 Kanskje du bare trenger å lære deg flere måter å tilberede grønnsaker på? Grønnsaker trenger absolutt ikke å være ensformig. jeg er f.eks ikke spesielt glad i råkost eller salat, så det dropper jeg. Jeg spiser en del paprika, tomat og agurk sammen med brødmat da, men utover det spiser jeg mest stekte, kokte eller ovnsbakte grønnsaker. jeg er ikke særlig flink til å lage mat, men etter hvert som jeg har klart å lære meg nye smaker/ retter har det faktisk blitt til at veldig mange av middagsmåltidene mine er vegetariske 😊 Suppe og gryter med bønner/linser og grønnsaker kan varieres i det uendelige, lag pastasaus av hermetiske hakkede tomater, løk, sopp, revne gulrøtter, aubergine, paprika, spinat, eller hva du måtte ha for hånden. En biff kan du servere med blomkålmos, stekt champignon og ajvarsaus (finnes ferdig på glass og kan brukes både kald og varm). Hummus og ovnsbakte grønnsaker med en skvis sitron er ordentlig kosemat, det samme er gratinert blomkål i ostesaus. Krydder og buljong/ kraft hever smaken på grønnsaksmat på samme måte som med annen mat. Mine favoritter er tørkede chiliflak, kvernpepper og sterk karry (fra innvandrerbutikker). Og siden jeg ikke er vegetarianer bruker jeg ofte kjøttkraft/ hønsebuljong i sauser og gryter. Det er et hav av enkle grønnsaksretter å finne på nett, og kanskje oppdager du at med litt andre tilberedningsmåter så liker du flere grønnsaker enn du tror 😉 Anonymkode: 82bf4...977 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 13. februar 2021 #86 Del Skrevet 13. februar 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: dette gir overhodet ikke mening. Hvorfor hjelper det det folk med stabil vekt å kutte sjokolade?? Anonymkode: fccec...f65 Usikker på om du leker dum her, eller om dette faktisk er et legitimt spørsmål? Du skjønner at hvis man ligger i kalori-balanse, så vil fjerningen av kalorier føre til at du går ned i vekt? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #87 Del Skrevet 13. februar 2021 Aliquis skrev (26 minutter siden): Usikker på om du leker dum her, eller om dette faktisk er et legitimt spørsmål? Du skjønner at hvis man ligger i kalori-balanse, så vil fjerningen av kalorier føre til at du går ned i vekt? det er begrepet "stabil vekt" som ikke gir mening. Stabil høy vekt? stabil lav vekt? og kan ikke folk med ustabil vekt gå ned? eller opp? og hvorfor single ut akkurat sjokolade?? Anonymkode: fccec...f65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 13. februar 2021 #88 Del Skrevet 13. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: det er begrepet "stabil vekt" som ikke gir mening. Stabil høy vekt? stabil lav vekt? og kan ikke folk med ustabil vekt gå ned? eller opp? og hvorfor single ut akkurat sjokolade?? Anonymkode: fccec...f65 Stabil vekt vil si at du får i deg like mye kalorier som du forbrenner. Om dette skjer på et nivå som gjør at vekten er høy eller lav er likegyldig. Om du da fjerner kaloririk mat som sjokolade vil du havne i kaloriunderskudd og dermed gå ned i vekt. Man singler ut sjokolade fordi det ikke er nødvendig mat, og det er kaloririkt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #89 Del Skrevet 13. februar 2021 Aliquis skrev (18 minutter siden): Stabil vekt vil si at du får i deg like mye kalorier som du forbrenner. Om dette skjer på et nivå som gjør at vekten er høy eller lav er likegyldig. Om du da fjerner kaloririk mat som sjokolade vil du havne i kaloriunderskudd og dermed gå ned i vekt. Man singler ut sjokolade fordi det ikke er nødvendig mat, og det er kaloririkt. poenget mitt er bare at TS tar feil. Anonymkode: fccec...f65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 13. februar 2021 #90 Del Skrevet 13. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: poenget mitt er bare at TS tar feil. Anonymkode: fccec...f65 TS skriver ikke at det gjelder for alle. Hun skrev at det gjaldt for folk flest. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 13. februar 2021 #91 Del Skrevet 13. februar 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Jepp, for meg er det ubegripelig at man ikke er mett etter å ha hivd i seg mye mer mat enn en trenger. Dette har jeg aldri kjent på en dag i hele mitt liv. Er jeg full i magen er jeg mett. Men jeg gir meg. Jeg har ikke mer å komme med enn dette. Anonymkode: 13934...f6c Men igjen, metthet handler ikke bare om å fylle magen her og nå! For å gå ned i vekt må man gå i energiunderskudd. Det betyr å gi kroppen mindre energi enn den forbruker. Hadde du prøvd å KUN spise kalorifattige grønnsaker hver dag skal jeg love deg at "mett" ikke er følelsen du ville kjent på. Du ville blitt sliten og slapp også, for kroppen trenger energi. En veldig stor kropp har et veldig stort energibehov, og å kutte ned på det og erstatte det med volum som ikke gir energi er absolutt ikke en god strategi for alle. For noen funker det fint, for andre ikke. Men skal du ned 70 kg kan det være greit å innfinne seg med å føle sult, og at sultfølelse faktisk ikke er farlig. For min egen del funker grønnsaker hvis jeg er "fysen", men når ulvehungeren slår meg mellom lunsj og middag hjelper ikke en gulrot eller fire en døyt. Da er det energi kroppen min trenger. Og jeg er nesten normalvektig, det er nok enda tøffere for en kropp med dobbelt så stort kaloribehov. Det finnes ørten ulike tilnærminger til vektnedgang, og hver enkelt må dessverre finne fin strategi. Jeg mener at langt flere burde bli mer kjent med sultfølelsen, og kjenne på at den ikke er farlig. De som tåler sultfølelse veldig dårlig derimot, bør se etter måter å slippe den på, eller gradvis venne seg til den på. Men stor vektnedgang er for de fleste tungt og ubehagelig, det er en hard jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #92 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er begrepet "stabil vekt" som ikke gir mening. Stabil høy vekt? stabil lav vekt? og kan ikke folk med ustabil vekt gå ned? eller opp? og hvorfor single ut akkurat sjokolade?? Anonymkode: fccec...f65 Stabil hvilken som helst vekt, betyr at det ikke skal så mye til for å få vekten til å gå ned. Hvorfor forstår du ikke dette? Vi er flere som har prøvd å forklare deg dette enkle energiregnskapet flere ganger? Anonymkode: 1e0cf...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #93 Del Skrevet 13. februar 2021 Albbas skrev (1 minutt siden): Men igjen, metthet handler ikke bare om å fylle magen her og nå! For å gå ned i vekt må man gå i energiunderskudd. Det betyr å gi kroppen mindre energi enn den forbruker. Hadde du prøvd å KUN spise kalorifattige grønnsaker hver dag skal jeg love deg at "mett" ikke er følelsen du ville kjent på. Du ville blitt sliten og slapp også, for kroppen trenger energi. En veldig stor kropp har et veldig stort energibehov, og å kutte ned på det og erstatte det med volum som ikke gir energi er absolutt ikke en god strategi for alle. For noen funker det fint, for andre ikke. Men skal du ned 70 kg kan det være greit å innfinne seg med å føle sult, og at sultfølelse faktisk ikke er farlig. For min egen del funker grønnsaker hvis jeg er "fysen", men når ulvehungeren slår meg mellom lunsj og middag hjelper ikke en gulrot eller fire en døyt. Da er det energi kroppen min trenger. Og jeg er nesten normalvektig, det er nok enda tøffere for en kropp med dobbelt så stort kaloribehov. Det finnes ørten ulike tilnærminger til vektnedgang, og hver enkelt må dessverre finne fin strategi. Jeg mener at langt flere burde bli mer kjent med sultfølelsen, og kjenne på at den ikke er farlig. De som tåler sultfølelse veldig dårlig derimot, bør se etter måter å slippe den på, eller gradvis venne seg til den på. Men stor vektnedgang er for de fleste tungt og ubehagelig, det er en hard jobb! Skulle egentlig ikke skrive mer, men "ulvehungeren" er ikke-eksisterende når en spiser seg stappende mett til hvert eneste måltid. Frokost som lunsj som middag som kvelds. Ikke på noen måte kunne jeg tenkt meg å spist en kalori mellom måltidene. De er så voluminøse at det er 100% umulig for meg å kjenne noen sult mellom dem. Mye mat, men likevel kalorifattige. Å gå ned i vekt når en kan drive med dette, har for meg faktisk vært lettere enn å gå opp i vekt. Så lenge jeg kan spise et normal måltid, (les Fjordland-size), og øke på volumet så mye jeg vil med alle mulige grønnsaker, er jeg mett og god og går ned i vekt. Men gjør din ting, du. Anonymkode: 13934...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 13. februar 2021 #94 Del Skrevet 13. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skulle egentlig ikke skrive mer, men "ulvehungeren" er ikke-eksisterende når en spiser seg stappende mett til hvert eneste måltid. Frokost som lunsj som middag som kvelds. Ikke på noen måte kunne jeg tenkt meg å spist en kalori mellom måltidene. De er så voluminøse at det er 100% umulig for meg å kjenne noen sult mellom dem. Mye mat, men likevel kalorifattige. Å gå ned i vekt når en kan drive med dette, har for meg faktisk vært lettere enn å gå opp i vekt. Så lenge jeg kan spise et normal måltid, (les Fjordland-size), og øke på volumet så mye jeg vil med alle mulige grønnsaker, er jeg mett og god og går ned i vekt. Men gjør din ting, du. Anonymkode: 13934...f6c Igjen, fint for deg, men funker ikke for alle, vi er mange som ikke blir "stappmett" av fjorten kilo grønnsaker. 🙄 Bare vonde i magen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #95 Del Skrevet 13. februar 2021 Albbas skrev (Akkurat nå): Igjen, fint for deg, men funker ikke for alle, vi er mange som ikke blir "stappmett" av fjorten kilo grønnsaker. 🙄 Bare vonde i magen... Jeg spiser heller ikke 14 kilo grønnsaker. Du scorer ikke poeng ved å skrive dumme ting. Du kan jo google litt og se hva du kommer fram til ang det jeg sier og hva folk som er eksperter på dette sier. Anonymkode: 13934...f6c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 13. februar 2021 #96 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Skulle egentlig ikke skrive mer, men "ulvehungeren" er ikke-eksisterende når en spiser seg stappende mett til hvert eneste måltid. Frokost som lunsj som middag som kvelds. Ikke på noen måte kunne jeg tenkt meg å spist en kalori mellom måltidene. De er så voluminøse at det er 100% umulig for meg å kjenne noen sult mellom dem. Mye mat, men likevel kalorifattige. Å gå ned i vekt når en kan drive med dette, har for meg faktisk vært lettere enn å gå opp i vekt. Så lenge jeg kan spise et normal måltid, (les Fjordland-size), og øke på volumet så mye jeg vil med alle mulige grønnsaker, er jeg mett og god og går ned i vekt. Men gjør din ting, du. Anonymkode: 13934...f6c Grønnsaker går jo rett gjennom systemet. Kroppen klarer ikke fordøye fiber. Så den metthetsfølelsen går veldig fort over. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 13. februar 2021 #97 Del Skrevet 13. februar 2021 Å spise et fiskemåltid til middag gjør deg mett i timesvis. Bra når man slanker seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #98 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg spiser heller ikke 14 kilo grønnsaker. Du scorer ikke poeng ved å skrive dumme ting. Du kan jo google litt og se hva du kommer fram til ang det jeg sier og hva folk som er eksperter på dette sier. Anonymkode: 13934...f6c Men kom med dokumentasjon på dette da. At folk er forskjellige virker det som du har vondt for å forstå. Din metode funker ikke for alle. Det er ikke for være vanskelig, men hver må finne sin vei. For meg har det vært viktigere å ha stabilt blodsukker enn å stappe meg full av grønnsaker. Dette oppnår jeg med mat med lav GI. Anonymkode: 08ff2...edb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #99 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette er en vanesak. Magesekken trekker seg sammen ganske raskt ved redusert inntak. Anonymkode: bf103...a97 Nei, det gjør den IKKE🤦♀️ Anonymkode: 313ef...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #100 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om det er noen som har tregt for det er det nok du. I innlegg nr. 7 la jeg inn en link fra forskning.no (troverdig kilde). Ingress: Hvis du er tjukk og går ned i vekt, vil du for resten av livet måtte leve med økt sultfølelse og mindre mat. Grønnsaker gir ikke samme metthetsfølelse for de fleste. Jeg har funnet min måte, men å leve sultfølelse er en av strategiene jeg har måtte lære meg. Anonymkode: 08ff2...edb Det er fullt mulig å reversere leptinresistens så at man må slite med økt sultfølelse resten av livet er ikke sannheten for folk flest. Jeg ville også vært noe kritisk til forskning.no som troverdig side da dette er annenhåndsinformasjon og flere matvareprodusenter funder de. Anonymkode: ed789...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå