Gå til innhold

Overkompliserer folk hvordan gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan jo spise 1 kg kyllingfilet med masse grønnsaker på en dag. Hvis du fremdeles er sulten da så er det noe galt med deg.

Anonymkode: bf103...a97

Men det er jo ikke noe man vil holde ut over flere dager. Å spise handler jo om mer enn å fylle magen, det handler om energi, om smaker, om kultur og ikke minst om viktige sosiale sammenkomster (spesielt i en familie). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albbas skrev (3 minutter siden):

Men det er jo ikke noe man vil holde ut over flere dager. Å spise handler jo om mer enn å fylle magen, det handler om energi, om smaker, om kultur og ikke minst om viktige sosiale sammenkomster (spesielt i en familie). 

😂

Anonymkode: 8f87c...766

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

😂

Eh? Albbas har jo rett. Mat er mye mer enn kalorier. 

Anonymkode: 76323...a28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 15.30):

Overkompliserer det nok ikke, men for en som er overvektig og har levd på større mengder med mat vil syns det er vondt å gå ned i vekt. 

Jeg slanket meg 70 kg på egenhånd. Det værste var ikke å kutte usunn mat eller mengder. Den vondeste følelsen var sultfølelsen. 

Den sultfølelsen jeg hadde i over et år før kroppen min sakte men sikkert stabliserte seg var så vond at jeg kunne gråte på kvelden av smerter. Det var den sultfølelsen som holdt på å knekke meg og som  knekker mange.

Alle som sier at det er mulig å slanke seg og være  mett samtidig aner ikke hva de prater om. 

Selv ærnæringsleger veit at sultfølelsen er grusom. 

Jeg klarte å nå målet mitt, men det betyr ikke at livet er en daglig kamp for å holde seg der. 

Anonymkode: 35655...944

Det du har uthevet trodde jeg og på, men det er faktisk feil. Sultfølelsen er grusom, og det er nok årsaken til at mange ikke klarer å slanke seg. Men etter at jeg la om til lavkarbo har jeg faktisk ikke den voldsomme sultfølelsen som har vært der hver gang jeg har forsøkt å gå ned i vekt med lavkalori. Jeg har gått ned 28 kg på et halvt år (fra bmi 39 til bmi 29), helt uten konstant følelse av sult. Hadde aldri trodd det var mulig, hadde heller ingen tro på lavkarbo, men det funker faktisk utrolig bra. Fordi jeg faktisk er mett lenge spiser jeg færre måltider, og har også 12-14 timer mellom siste måltid en dag og første måltid neste dag, noe som hjelper mye på slankingen. Så det er fult mulig å slanke seg OG være mett. 

Anonymkode: 1eea6...788

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

å? så det er ikke bare å kutte ut sjokoladen og vinen?? er det mulig at TS tar feil???!!!

Anonymkode: fccec...f65

Hvis du har en stabil vekt vil det selvfølgelig hjelpe å kutte det ut, men ikke hvis man bare erstatter det med noe annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (11 minutter siden):

Hvis du har en stabil vekt vil det selvfølgelig hjelpe å kutte det ut, men ikke hvis man bare erstatter det med noe annet. 

dette gir overhodet ikke mening. Hvorfor hjelper det det folk med stabil vekt å kutte sjokolade??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

dette gir overhodet ikke mening. Hvorfor hjelper det det folk med stabil vekt å kutte sjokolade??

Fordi når man kutter energien fra sjokoladen er man nødvendigvis i underskudd på vanlig mat, ettersom vekten er stabil når sjokoladen er medregnet i matbudsjettet.

Anonymkode: 1e0cf...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi når man kutter energien fra sjokoladen er man nødvendigvis i underskudd på vanlig mat, ettersom vekten er stabil når sjokoladen er medregnet i matbudsjettet.

gir fremdeles ikke mening ift HI der premisset er at man "bare" kutter sjokolade og vin,  og så går man ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 15.17):

For noen mennesker er vektnedgang veldig vanskelig. Det skjønner jeg. 

Men for folk flest handler det vel egentlig bare om å kutte ned på unødvendig kos. F eks sjokolade på hverdager, øl og vin på hverdager osv. 

Moderat Trening i kombinasjon med et normalt kosthold betyr at man er noenlunde slank. Kanskje ikke en hot babe, men slank og fin. 

Anonymkode: 7c1b4...412

Man blir virkelig ikke nødvendigvis «slank og fin» bare av å kutte ut sjokolade, øl og vin. Mange spiser veldig mye brød, pasta, ris, poteter og frukt. Mange spiser veldig store porsjoner. Man kan fint spise seg feit på både vanlig mat, og på sunn mat. 

AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 15.55):

Helt forferdelig å gå ut med slik feilinfo.

SELVSAGT kan man gå ned i vekt uten å være sulten en eneste dag. Det handler om volum. En peiser på med grønnsaker i eventyrlige mengder til hvert måltid. Da blir man stappmett, men ikke tykk.

Anonymkode: 13934...f6c

Det er faktisk ikke sant. Jeg blir full i magen av grønnsaker, men ikke mett, jeg har likevel en «hul» følelse og er skikkelig fysen. Hver gang jeg spiser vegetarmiddag må jeg ta meg sammen for å ikke snaske på noe usunt på kvelden, for selv om magen er stappfull føler jeg meg ikke mett. 

(Når det er sagt har jeg aldri hatt BMI på over 21 i ikke-gravid tilstand. Fordi jeg trener, ikke spiser usunt, spiser store men få måltider, og begrenser korn og meieriprodukter. Ikke sulter jeg meg heller, fordi jeg vet at jeg trenger kjøtt/fisk for å føle meg mett.)

Anonymkode: 75a05...028

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 16.15):

Du forsto at en bare adder mer grønnsaker til alle måltider og at en ikke skal kun spise grønnsaker...?

Man kan ØKE mengden mat med dette om en vil. Ikke at det er ønskelig, men en kan. Derfor kan du forklare hvorfor en skal da gå rundt å være sulten under vektnedgang?

Fordi de som kutter ned på kalorier også kutter ned på mengden. Er dette vanskelig å forstå?  

Jeg spiste 4000 kalorier om dagen. Kuttet ned til 2000 kalorier i begynnelsen. Så ned til 1800 og 1600 for å fortsette vekt nedgangen. 

Mener du virkelig at jeg fortsatt kunne gått ned i vekt med å spise grønnsaker som tilbehør på kaloriintakk på 4000 kalorier ? 

For å gå ned i vekt må man kutte ned på kalorier. Da hjelper det ikke spise mye grønnsaker som tilbehør når man har halvert kaloriinntaket sitt. 

De som kutter kalorier, kutte også mengden mat. Altså blir man sulten når magesekken er vant til store mengder mat. 

Siste svar fra meg siden du har null forståelse på dette området 🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

gir fremdeles ikke mening ift HI der premisset er at man "bare" kutter sjokolade og vin,  og så går man ned i vekt.

Jo det gir mening for det ofte er nok for folk å kutte rent overflødige kalorier som bare er for kos og smak. Overvekten av overvektige spiser ikke enorme mengder mat, de spiser bare litt feil, der små feil blir store når man ikke rydder etterhvert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 15.30):

Overkompliserer det nok ikke, men for en som er overvektig og har levd på større mengder med mat vil syns det er vondt å gå ned i vekt. 

Jeg slanket meg 70 kg på egenhånd. Det værste var ikke å kutte usunn mat eller mengder. Den vondeste følelsen var sultfølelsen. 

Den sultfølelsen jeg hadde i over et år før kroppen min sakte men sikkert stabliserte seg var så vond at jeg kunne gråte på kvelden av smerter. Det var den sultfølelsen som holdt på å knekke meg og som  knekker mange.

Alle som sier at det er mulig å slanke seg og være  mett samtidig aner ikke hva de prater om. 

Selv ærnæringsleger veit at sultfølelsen er grusom. 

Jeg klarte å nå målet mitt, men det betyr ikke at livet er en daglig kamp for å holde seg der. 

Jeg gikk ned 15 i fjor uten å gå sulten. Sunn mat, posjonskontroll og jevn mosjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

😂

Hva er morsomt? Hvis du ikke vet at jeg har rett er du så kunnskapsløs at du ikke har noe i en slim tråd å gjøre. 

Nå mangler det bare at noen kommer med "men med litt viljestyrke/selvkontroll/selvdisiplin er det bare å..." så har vi det komplett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jo det gir mening for det ofte er nok for folk å kutte rent overflødige kalorier som bare er for kos og smak. Overvekten av overvektige spiser ikke enorme mengder mat, de spiser bare litt feil, der små feil blir store når man ikke rydder etterhvert. 

for meg er det nødvendig å kutte i det de fleste ser på som nødvendige kalorier for å gå ned i vekt. Jeg går ikke ned uten å ligge under 1600 i snitt over tid. Det går forsåvidt an å få det til uten å være spesielt sulten, men det krever fokus, kontroll og konsentrasjon, og jeg opplever det som et hån når folk kommer med pekefingeren og sier  at det "bare" er å kutte på unødvendig kos, når realiteten er at i min hverdag er det ikke er plass til en jævla banan en gang om jeg skulle bli sulten mellom lunsj og middag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi de som kutter ned på kalorier også kutter ned på mengden. Er dette vanskelig å forstå?  

Jeg spiste 4000 kalorier om dagen. Kuttet ned til 2000 kalorier i begynnelsen. Så ned til 1800 og 1600 for å fortsette vekt nedgangen. 

Mener du virkelig at jeg fortsatt kunne gått ned i vekt med å spise grønnsaker som tilbehør på kaloriintakk på 4000 kalorier ? 

For å gå ned i vekt må man kutte ned på kalorier. Da hjelper det ikke spise mye grønnsaker som tilbehør når man har halvert kaloriinntaket sitt. 

De som kutter kalorier, kutte også mengden mat. Altså blir man sulten når magesekken er vant til store mengder mat. 

Siste svar fra meg siden du har null forståelse på dette området 🙈

Du må virkelig ha tungt for det.

Det jeg sier er at du KAN øke mengden mat ved å bytte ut noe kaloririkt på tallerkenen med grønnsaker. Tar du f.eks vekk 100 gram med noe med 200 kcal i, kan du erstatte dette med 800 gram f.eks blomkål. De aller færreste drar i seg 700 gram mer pr middag uansett.

Derfor er det INGEN grunn til å kutte volumet på det du spiser om du skal ned i vekt.

"De som kutter kalorier, kutter også mengden mat". Vel, det trenger de altså ikke. De kan øke den og likevel få i seg færre kalorier.

Du måtte vel forstå at det var dette jeg mente, ikke å spise samme kalorimengde hvis du skal ned i vekt??

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Hva er morsomt? Hvis du ikke vet at jeg har rett er du så kunnskapsløs at du ikke har noe i en slim tråd å gjøre. 

Nå mangler det bare at noen kommer med "men med litt viljestyrke/selvkontroll/selvdisiplin er det bare å..." så har vi det komplett. 

Jeg er enig i at det er en slim tråd. Den handler tross alt om vektnedgang. 

Og nei, du har ikke rett. For mange handler ikke mat om kulturer eller hyggelige familiemiddager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må virkelig ha tungt for det.

Det jeg sier er at du KAN øke mengden mat ved å bytte ut noe kaloririkt på tallerkenen med grønnsaker. Tar du f.eks vekk 100 gram med noe med 200 kcal i, kan du erstatte dette med 800 gram f.eks blomkål. De aller færreste drar i seg 700 gram mer pr middag uansett.

Derfor er det INGEN grunn til å kutte volumet på det du spiser om du skal ned i vekt.

"De som kutter kalorier, kutter også mengden mat". Vel, det trenger de altså ikke. De kan øke den og likevel få i seg færre kalorier.

Du måtte vel forstå at det var dette jeg mente, ikke å spise samme kalorimengde hvis du skal ned i vekt??

Om det er noen som har tregt for det er det nok du. I innlegg nr. 7 la jeg inn en link fra forskning.no (troverdig kilde). Ingress: Hvis du er tjukk og går ned i vekt, vil du for resten av livet måtte leve med økt sultfølelse og mindre mat.

Grønnsaker gir ikke samme metthetsfølelse for de fleste. Jeg har funnet min måte, men å leve sultfølelse er en av strategiene jeg har måtte lære meg.

Anonymkode: 08ff2...edb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det er noen som har tregt for det er det nok du. I innlegg nr. 7 la jeg inn en link fra forskning.no (troverdig kilde). Ingress: Hvis du er tjukk og går ned i vekt, vil du for resten av livet måtte leve med økt sultfølelse og mindre mat.

Grønnsaker gir ikke samme metthetsfølelse for de fleste. Jeg har funnet min måte, men å leve sultfølelse er en av strategiene jeg har måtte lære meg.

Det funker for meg. Har ikke vært i nærheten av sulten en eneste dag, men subbet av meg 15 kg. Porsjonene har økt, men kcalnivå er lavere.

Men jeg skjønner at slankegeriljaen ikke får til dette. Da måååå en jo sulte, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være realistisk og ærlig og gi folk mestringsstrategier enn å si det er lett. Det krever mye arbeid å legge om vaner. Å lære om viljestyrke og at den blir «brukt opp» i løpet av en dag har hjulpet meg mye. Ingen klarer å stå imot når en er sliten og lei. Da hjelper det å ha planlagt på forhånd og bare velge det en bestemte på forhånd. Og heller ikke endre for mye på en gang, begynn med de store tingene, kosthold teller mye mer for vektnedgang enn trening. Gjør nytt kosthold til en vane før du starter opp med trening. (Hvis trening allerede er en vane fortsett med det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker for meg. Har ikke vært i nærheten av sulten en eneste dag, men subbet av meg 15 kg. Porsjonene har økt, men kcalnivå er lavere.

Men jeg skjønner at slankegeriljaen ikke får til dette. Da måååå en jo sulte, da.

Men poenget er at det er ikke sånn for alle. At det er så vanskelig å skjønne synest jeg er pussig. Grønnsaker gir ikke samme metthetsfølelse. For meg hjalp det å kutte ut sukker og mel siden det ga stabilt blodsukker og gjorde at jeg ikke hadde cravings, men det er ikke for alle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...