Gå til innhold

Automat bil til 60 000 kr, hvilket merke?

Anbefalte innlegg

Jeg trodde først det var en selvfølge å velge Toyota. Men etter råd fra andre og en Toyota forhandler, ble jeg frarådet dette da de første automat bilene til Toyota visst ikke er så bra. Noen sier også at Toyota var litt etter de andre bilmerkene på å produsere automat gir, og det er andre bedre merker som har mer uforutsigbare automat gir biler fordi merkene har mer erfaring enn Toyota. Men hvilke merker er det?

Jeg tenkte også først Toyota fordi da vil det være rimeligere i forhold til deler og verksted. Hvilke andre mekrer er i samme liga i forhold til det?

En annen råder meg Skoda, for da får jeg visst mye bil for pengene. Har også blitt rådet til liten bil, for det er billigere i forhold til slitasje og reparasjoner 

Har dere noen råd eller forslag? 

Har ikke noe å si med størrelse eller utseende, jeg kjører lite og skal bare ha en bil som tar meg fra A til B

Anonymkode: f0494...8a0

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1450450-automat-bil-til-60-000-kr-hvilket-merke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde først det var en selvfølge å velge Toyota. Men etter råd fra andre og en Toyota forhandler, ble jeg frarådet dette da de første automat bilene til Toyota visst ikke er så bra. Noen sier også at Toyota var litt etter de andre bilmerkene på å produsere automat gir, og det er andre bedre merker som har mer uforutsigbare automat gir biler fordi merkene har mer erfaring enn Toyota. Men hvilke merker er det?

Jeg tenkte også først Toyota fordi da vil det være rimeligere i forhold til deler og verksted. Hvilke andre mekrer er i samme liga i forhold til det?

En annen råder meg Skoda, for da får jeg visst mye bil for pengene. Har også blitt rådet til liten bil, for det er billigere i forhold til slitasje og reparasjoner 

Har dere noen råd eller forslag? 

Har ikke noe å si med størrelse eller utseende, jeg kjører lite og skal bare ha en bil som tar meg fra A til B

Anonymkode: f0494...8a0

Av biler i 60.000 klassen, så hadde jeg holdt meg til de rimelige merkene. Da får man ofte nyere bil for pengene. Huyndai, Skoda, Kia - feks. 

• Liker 1

Foreldrene mine kjører rundt i en Toyota som snart er veteran (snart 30 år) og den har automatgir. De har knapt hatt problemer med den bilen og giren har de aldri hatt problemer med.

Nå skal det sies at de kjører lite, så bilen er kjørt mye mindre enn alderen skulle tilsi.

Anonymkode: 17619...a4f

Annonse

Toyota med automatgir er helt greit, men folks tiltro til merket gjør at det er ikke rare bilen du får for 60'. Skal du ha mest mulig bil for pengene går du etter et "upopulært" merke, gammel bil med forholdsvis lav kjørelengde (typisk pensjonistbrukt). Fæl farge sparer du 20-30% prosent på.

Skoda, Kia eller Toyota, men problemet er at du finner ikke bil med automatgir til 60.000 som er verdt pengene. Du må over 100.000 kr før du begynner å få til noe. Sånn sett kunne du hatt delvis billån (40.000 kr) på bilen og heller gått for en bil til 100.000 kr. Da begynner det å bli litt bedre, men selv 100.000 kr i dag er lite for de aller fleste. Med en gjennomsnittelig, årlig bruttolønn som nærmer seg 580.000 kr her til lands, blir biler til 60.000 nesten ansett som "vrak" av mange. 

Mange biler til 60.000 kr har manuelt gir, og man ser - som regel - at jo dyrere bilen er, jo større sjanse for at den har automat gir, sånn generelt sett. Regner ikke med sportsbiler nå. 

Typiske skikkelig småbiler som VW UP, Skoda CitiGo, Kia Picanto av eldre typen, Citroen C1 kan man få til 65.000 - 70.000 kr, men det er enda bedre å heller kjøpe en sånn til ca 100.000 kr. 

I tillegg er det viktig at du kjøper av en merkeforhandler, om du ønsker å sikre deg mest mulig mot noe tull i ettertid. 

Du får også mye mer nybilgaranti på biler til 100.000 kr sammenlignet med biler til 60.000 kr, selv om prisforskjellen ikke er noe særlig stor, så er avstanden mellom garantiene faktisk stor. De fleste gir ikke mer enn 3 til 6 måneder garanti på biler til ca 60.000 kr, men på biler rett over 100.000 kr kan en få både 18 - 24 måneder nybil / bruktbil garanti. Da tenker jeg på de småbilene som jeg har nevnt her istad. 

Den største ufordringen for din del er at du "krever" automatgir på en bil til 60.000 kr, og veldig få merkeforhandlere selger biler med automatgir til 60.000 kr. De fleste har manuelt gir i dette prissegmentet. 

Anonymkode: 2bb86...7c7

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 15.07):

Har Toyota hybrid fra 2014. Den har nesten ikke slitedeler. Har lest om mange som er veldig fornøyd med disse og har hatt de i mange år uten å måtte skifte noe. 

Anonymkode: fdf75...7ac

Nehei? Så den har ikke bremser, støtdempere, hjuloppheng, forbrenningsmotor med olje i, osv? 

Anonymkode: d0865...0fa

Annonse

Vi har to automatbiler i den prisklassen, en Toyota Rav og en Opel Astra. Begge er gode biler, men det er mer smårusk på Toyotaen (motorlampe som lyser i tide og utide f.eks.). Opelen har det aldri vært noe galt med *bank i bordet*. Men ville i alle fall gått for en Opel fra tysk fabrikk, de franske er visstnok ikke like gode.

Anonymkode: c7890...774

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har to automatbiler i den prisklassen, en Toyota Rav og en Opel Astra. Begge er gode biler, men det er mer smårusk på Toyotaen (motorlampe som lyser i tide og utide f.eks.). Opelen har det aldri vært noe galt med *bank i bordet*. Men ville i alle fall gått for en Opel fra tysk fabrikk, de franske er visstnok ikke like gode.

Anonymkode: c7890...774

Opel har et elendig rykte. Noe som selvsagt ikke betyr at en Opel ikke kan være god (eller en Toyota ikke kan være dårlig). Men det har noe med forventninger og realistiske vurderinger å gjøre; tyske biler var gode til midt på 90-tallet. Siden klarer de ikke å konkurrere med østasiatiske biler på pålitelighet lenger - statistisk sett.

Anonymkode: 0a4b6...cd6

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...