AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Hei, Jeg skal selge en leilighet for å kjøpe en annen, men problemet er at den er verdt "veldig lite" og ikke kan dekke inn den nye. Jeg får ca. 1 million +/- for leiligheten, og trenger ca. 1.5 millioner for å kjøpe en annen. Det betyr at jeg må låne penger med uføretrygd. Når jeg pratet med banken ble de veldig positive når de hørte jeg skulle selge, men med en gang de hørte jeg hadde uføretrygd så ble tonen med en gang veldig negativ. Jeg har også hørt om flere som aldri har fått lån selv om de søkte flere ganger. Betyr dette at man ikke kan få lån på 40% av verdien selv med mye egenkapital bare fordi man har uføretrygd? Noen som har erfaring? Jeg tror jeg stiller mye bedre med mye egenkapital, men jeg kan ikke vite... Anonymkode: 169e2...a4f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Jeg kjenner noen med uføretrygd og som har kjøpt leilighet flere ganger, så man skulle tro det er mulig. Man skulle også tro det avhenger av inntekten din og ikke at inntekten din kommer av uføretrygd. Dersom den er for lav, så er reglene de samme om du er ufør eller i jobb med samme inntekt. Anonymkode: 375d4...975
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Du kan høre med husbanken, men vet ikke om du kvalifiserer til lån der når du allerede har en leilighet. Om du ikke får lån der kan du finne en liten lokalbank og søke hos dem, de er ofte gjerne villig til å strekke seg litt lengre enn de store bankene. Det gjorde jeg, fikk litt høyere lån enn hva inntekten min tilsier at jeg skulle få fordi jeg hadde funnet en leilighet jeg ville ha. Anonymkode: 2f606...099
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Ja det går an i husbanken. tviler på at det går i andre banker. Anonymkode: de263...7cf
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei, Jeg skal selge en leilighet for å kjøpe en annen, men problemet er at den er verdt "veldig lite" og ikke kan dekke inn den nye. Jeg får ca. 1 million +/- for leiligheten, og trenger ca. 1.5 millioner for å kjøpe en annen. Det betyr at jeg må låne penger med uføretrygd. Når jeg pratet med banken ble de veldig positive når de hørte jeg skulle selge, men med en gang de hørte jeg hadde uføretrygd så ble tonen med en gang veldig negativ. Jeg har også hørt om flere som aldri har fått lån selv om de søkte flere ganger. Betyr dette at man ikke kan få lån på 40% av verdien selv med mye egenkapital bare fordi man har uføretrygd? Noen som har erfaring? Jeg tror jeg stiller mye bedre med mye egenkapital, men jeg kan ikke vite... Anonymkode: 169e2...a4f Anbefaler deg å sjekke ut gruppa «ufør og økonomi» på Facebook. Den er for og av uføre, du kan sikkert få svar på noe av det du lurer på der. Lykke til! Anonymkode: 13155...89e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Banken har strenge regler de må følge mtp EK og % lån i fht inntekt (max 5 g) så i teorien om du har minstesats som er ca 230`vil du i teorien max kunne svare for et lån på 1,150`totalt og av dette må du ha min 25% EK Du har en bolig til 2,5M du ønsker kjøpe med 1M i EK - noe som gjør at du har forholdsvis høy sikkerhet (40%) i EK men lav inntekt kan likevel gi det et problem. Et boliglån over 25 år med dagens rente er ca 6700 pr mnd i følge boliglånskalkulator, det sier seg selv at med en inntekt på ca 19`før skatt vil det kreve halve inntekten din, i tillegg sier sifo sitt referansebudsjett at man trenger ca 1000 kr pr mnd, klart det er ting der man kan spare inn på men... Jeg vil tro det holder hardt? Anonymkode: e869b...94d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Selvsagt får man det, det kommer kun an på beløpet. Faktisk er jo uføretrygd noe av den sikreste inntekten man kan ha. Så si at uføretrygden din er 290 000 brutto, da vil du garantert få like mye i lån som en med vanlig lønn på 290 000 brutto. Anonymkode: 01aeb...29b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå