Gå til innhold

Rettigheter som leietaker - sprekk i veggen, urinlukt og mus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg flyttet inn i ny leilighet 01.01.21, et gammelt hus hvor jeg disponerer 1. etasje. 

Oppdaget under innflytting at leiligheten ikke var rengjort (skittent toalett, matrester i stekeovn, flekker på kjøkken osv.) Konfliktsky og snill pike som jeg er, ville jeg ikke starte leieforholdet med klaging. 

For 2 uker siden oppdaget vi at det hadde vært mus i kjøkkenskapet. Ga beskjed til huseier som skulle gjøre tiltak på utsiden av huset. Vi satt frem musefeller i skapet, og måtte kaste all maten i skapet (mat verdt 3-400kr) da musene hadde gnagd hull i all emballasje. Har fått 1 mus i fella siden. 

På badet er det en sterk urinlukt som kommer og går. Det var jo ikke gjort rent der, så vi antok at det var grunnen til lukta. Nå har jeg skuret bade 5 ganger, men lukta kommer og går fortsatt.

For noen dager siden oppdaget jeg også en sprekk i veggen i stuen (bilde under). Det er et gammelt hus som er vanskelig å holde varmen i, vi fyrer mye i peisen men strømregningen ble likevel skremmende høy. Sprekken er ikke veldig stor, men når vi i utgangspunktet sliter med å holde varmen her og det er 10-15 minusgrader ute - hjelper det ikke akkurat på at det trekker fra denne sprekken. Vi kjenner at det kommer kald luft inn, og veggen i området rundt er iskaldt å ta på. 

Huseier holder seg heller passiv til det meste, og skal få «tatt en titt på det én dag.» Sprekken i veggen mente han at var så liten og ubetydelig, at det ikke var så farlig om den fikk være der. 

Hva kan jeg som leieboer kreve? Dette er første gang jeg leier bolig, så er veldig usikker. Vil ikke virke kranglete og vanskelig heller. 823566E4-CD41-4F18-920E-9ADBBF8D9806.thumb.png.e9bfe729cf8132df65ac0f231b08371f.png

Anonymkode: 892e3...926

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det panel eller hva på veggen der? Prøv med silikon kanskje? 

Er det fliser på badet? Er det rundt toalett det stinker eller hvor på badet kommer det urinlukt?

Har han fikset utvendig med musebånd under panelet? Legg matvarene i tette bokser, om det fortsatt er et problem.

Anonymkode: 91b61...ecb

• Liker 1
Skrevet

Det enkleste er å flytte, strengt tatt.

Anonymkode: 82ec8...54b

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 

Jeg flyttet inn i ny leilighet 01.01.21, et gammelt hus hvor jeg disponerer 1. etasje. 

Oppdaget under innflytting at leiligheten ikke var rengjort (skittent toalett, matrester i stekeovn, flekker på kjøkken osv.) Konfliktsky og snill pike som jeg er, ville jeg ikke starte leieforholdet med klaging. 

For 2 uker siden oppdaget vi at det hadde vært mus i kjøkkenskapet. Ga beskjed til huseier som skulle gjøre tiltak på utsiden av huset. Vi satt frem musefeller i skapet, og måtte kaste all maten i skapet (mat verdt 3-400kr) da musene hadde gnagd hull i all emballasje. Har fått 1 mus i fella siden. 

På badet er det en sterk urinlukt som kommer og går. Det var jo ikke gjort rent der, så vi antok at det var grunnen til lukta. Nå har jeg skuret bade 5 ganger, men lukta kommer og går fortsatt.

For noen dager siden oppdaget jeg også en sprekk i veggen i stuen (bilde under). Det er et gammelt hus som er vanskelig å holde varmen i, vi fyrer mye i peisen men strømregningen ble likevel skremmende høy. Sprekken er ikke veldig stor, men når vi i utgangspunktet sliter med å holde varmen her og det er 10-15 minusgrader ute - hjelper det ikke akkurat på at det trekker fra denne sprekken. Vi kjenner at det kommer kald luft inn, og veggen i området rundt er iskaldt å ta på. 

Huseier holder seg heller passiv til det meste, og skal få «tatt en titt på det én dag.» Sprekken i veggen mente han at var så liten og ubetydelig, at det ikke var så farlig om den fikk være der. 

Hva kan jeg som leieboer kreve? Dette er første gang jeg leier bolig, så er veldig usikker. Vil ikke virke kranglete og vanskelig heller. 823566E4-CD41-4F18-920E-9ADBBF8D9806.thumb.png.e9bfe729cf8132df65ac0f231b08371f.png

Altså, er det lys fra utsiden jeg ser?? 

Jeg anbefaler å bare flytte. Leia er sikkert billig og det er det en grunn til, for å si det sånn. 

• Liker 2
Skrevet

På badet må du vaske alle sluk. Dusjen og vasken. Klor helles i. Føre kan du også ha klor i. 

Jeg ville også ha satt en skål med husholdningseddik inn på badet og latt skålen stå i noen uker for å fjerne lukt. 

Den sprekken kan du dekke over med islasjonsteip blank eller sparkle igjen hullet.

Anonymkode: 4e3c1...8a6

• Liker 1
Skrevet

Det skal ikke være sprekker der! Den sprekken kan musen komme seg rett inn i de trenger bare noen mm, og du vil ikke ha mus. Mus gjør skade på alt, lager rede fra madrassen din, bor inne i konstruksjonen o.l. 

Du må tette hullene med en gang og kontakte skadedyrfirma om det er bevist at de bor innendørs. Jeg ville flyttet med en gang om de ikke er villige til å se på denne saken, for dette er noe som er deres eiendom. 

Anonymkode: ff8b1...fd3

Skrevet

Er det fliser på,badet? Pisselukt kan sette seg i porøse fliser og fuger, og da blir stanken vekket til live igjen hver gang du vasker, ettersom fukten trekker inn der stanken sitter. Det oppleves som om stanken kommer og går.

Snakker av erfaring. ☠️💩🤮

Jeg kjøpte denne, det er det eneste som fungerte.

Spesialmiddel for urinlukt. https://www.sengevaetingsbutikken.com/sv/urinluktborttagningsmedel

Anonymkode: d8079...560

Skrevet
onyx skrev (2 timer siden):

Altså, er det lys fra utsiden jeg ser?? 

Jeg anbefaler å bare flytte. Leia er sikkert billig og det er det en grunn til, for å si det sånn. 

Takk for svar!

Ja, det er lys fra utsiden. Og som sagt, det er 10/15 minusgrader her nå.. Leia er relativt dyr til å være i dette området her - den er vertfall ikke billig. 

Vi har ikke fliser på badet, nei. Vet ikke helt hva det er, men ser ut som gummi omtrent. Gummi-plastikk trekk liksom, i mangel på bedre forklaring. Lukten kommer fra rundt toalettet, ja. 

Forstår at det ikke er en enormt stor sak å tette igjen hullet, spørsmålet er om det er mitt eller huseiers ansvar å fikse det? Akkurat nå har jeg ikke penger til å kjøpe inn på utstyr, ikke vet jeg hvordan jeg skal angripe det heller.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar!

Ja, det er lys fra utsiden. Og som sagt, det er 10/15 minusgrader her nå.. Leia er relativt dyr til å være i dette området her - den er vertfall ikke billig. 

Vi har ikke fliser på badet, nei. Vet ikke helt hva det er, men ser ut som gummi omtrent. Gummi-plastikk trekk liksom, i mangel på bedre forklaring. Lukten kommer fra rundt toalettet, ja. 

Forstår at det ikke er en enormt stor sak å tette igjen hullet, spørsmålet er om det er mitt eller huseiers ansvar å fikse det? Akkurat nå har jeg ikke penger til å kjøpe inn på utstyr, ikke vet jeg hvordan jeg skal angripe det heller.

Den sprekka må huseier bare utbedre umiddelbart, det er faktisk ikke normalt å ha sprekker der man ser dagslys gjennom veggen annet enn i gamle løer.... Det er selvfølgelig hans ansvar. Unnlater han å gjøre det kan du holde igjen husleie eller bare flytta på dagen når du finner noe annet. 

• Liker 1
Skrevet

Ser du har fått ganske mange svar på hva du skal gjøre, og mindre knyttet til hvem sitt ansvar det er, og hvordan du skal overføre ansvaret der det hører hjemme. 

Som flere allerede har skrevet anbefaler jeg deg å flytte. Og både i forkant og etterkant av dette å dokumentere, så du ikke får skylden for skade/renhold.  Dette er ikke tiden du skal være konfliktsky.

Når du overtar leiligheten er det din oppgave å melde fra om at den ikke er tilstrekkelig rengjort, noe som er ferskvare. Dersom du ikke sier i fra og dokumenterer dette aksepterer du manglende utvask, uten å fraskrive deg ansvaret om å vaske ut etter deg. 

Du er grovt sett  ansvarlig for innvendig vedlikehold, og utleier for utvendig vedlikehold. Men før denne vedlikeholdsplikten tiltrår må du flytte inn, og disse manglene fremstår som mangler allerede før innflytting. Si i fra, skriftlig, og dokumenter med bilder. 

Du bør gå gjennom hele leiligheten og registrere alle mangler snarest, så du ikke risikerer å få skylden for den senere. 

Uavhengig av om du vil flytte eller ikke bør du snakke med utleier på ordentlig, gi han listen over alle mangler som trengs utbedres for at du kan bo der, (lettere muntlig men også best skriftlig, du kan evt sende ett skriftlig sammendrag og be han bekrefte) i forkant av dette kan du snakke med legeforeningen for å sjekke mulighet for å heve kontrakten. Om han utbedrer har du visst at du er en seriøs leietaker, som ikke er verdt å tulle med/ neglisjere.  Hilsen utleier

Anonymkode: 3e34a...be1

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ser du har fått ganske mange svar på hva du skal gjøre, og mindre knyttet til hvem sitt ansvar det er, og hvordan du skal overføre ansvaret der det hører hjemme. 

Som flere allerede har skrevet anbefaler jeg deg å flytte. Og både i forkant og etterkant av dette å dokumentere, så du ikke får skylden for skade/renhold.  Dette er ikke tiden du skal være konfliktsky.

Når du overtar leiligheten er det din oppgave å melde fra om at den ikke er tilstrekkelig rengjort, noe som er ferskvare. Dersom du ikke sier i fra og dokumenterer dette aksepterer du manglende utvask, uten å fraskrive deg ansvaret om å vaske ut etter deg. 

Du er grovt sett  ansvarlig for innvendig vedlikehold, og utleier for utvendig vedlikehold. Men før denne vedlikeholdsplikten tiltrår må du flytte inn, og disse manglene fremstår som mangler allerede før innflytting. Si i fra, skriftlig, og dokumenter med bilder. 

Du bør gå gjennom hele leiligheten og registrere alle mangler snarest, så du ikke risikerer å få skylden for den senere. 

Uavhengig av om du vil flytte eller ikke bør du snakke med utleier på ordentlig, gi han listen over alle mangler som trengs utbedres for at du kan bo der, (lettere muntlig men også best skriftlig, du kan evt sende ett skriftlig sammendrag og be han bekrefte) i forkant av dette kan du snakke med legeforeningen for å sjekke mulighet for å heve kontrakten. Om han utbedrer har du visst at du er en seriøs leietaker, som ikke er verdt å tulle med/ neglisjere.  Hilsen utleier

Ikke legeforeningen, men leieboerforeningen 

https://www.leieboerforeningen.no

Skrevet

Hei

Her kommer husleieloven (husll.) inn.

Det heter i husll.

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Hele husll. finner du på nette, Lovdata

Anbefaling.

Skriv et brev til utleier, hvor du opplyser om at du gjentatte ganger har påpekt disse feilene,

(her kan du nevne de feilene/manglene du har påpekt, nummerer dem)

og bedt om at utleier retter og/eller utbedrer, reparerer disse.

Du skriver videre:

«Da De ikke har rettet, utbedret eller reparert de ovennevnte feil og/eller mangler føler jeg meg nå tvunget til å henvende meg til Dem skriftlig.

Jeg ber om at de ovennevnte feil og/eller mangler blir rette så snar det er mulig.

Jeg har blitt gjort oppmerksom på de rettigheter jeg har etter husleielovens bestemmelser, og tillater meg, for god ordens skyld, å sitere de aktuelle lovparagrafene, som gjelder i denne situasjonen.

Med hjemmel i husll. § 2-11. Avslag i leie, andre ledd vil jeg holde tilbake et beløp på kr ???? av husleien, inntil de ovennevnte feil og/eller mangler blir rettet.

Det tilbakeholdte beløpet vil bli satt inn på kontonr:

Lovteksten er sitert på side 2 i dette brevet.

Jeg beklager at saken har utviklet seg slik den har

Med vennlig hilsen»

Hvis du skal tilbakeholde en del av husleiebeløpet må dette beløpet settes inn på en egn konto, og ikke din egen. Du er pliktig til å oppgi både beløpets størrelse, kontonr og hvilken bank du benytter.

Håper dette er noe du kan bruke slik at du får løst din kinkige situasjon.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet

Jeg setter pris på alle dine bidrag TBergh🙏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...