Gå til innhold

Det nye forslaget i barneloven

Anbefalte innlegg

Gjest Hipparchia
Skrevet

Nå har fødeklinikker rundt i landet blitt lagt ned, til stor sorg for kvinner i distriktende. Samtidig skal det komme et lovforslag for høring der ordet kvinne og mor blir nedgradert til fødende person. Hvor mye skal vi kvinner tåle? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oisann😳 Det er kun kvinner som kan føde barn. Latterlig å erstatte det med fødeperson

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nedgradert - virkelig??

• Liker 2
Skrevet

Er det for å legge til rette for surrogati? Idag er barnets mor den som har født barnet. Og om ho er gift er ektemannen far til barnet med mindre ein protesterar på det 🤷‍♀️

Gjest Hipparchia
Skrevet

Jeg skrev feil i åpningsinnlegget. Det er fødende forelder ikke fødende person. Jeg tror derfor ikke det er for å legge til rette for surrugati, men en av en rekke endringe for tilrettelegging for transkjønnete personer. Ettersom det i dag kan endres kjønn juridisk uten å endre kroppen, kan transmenn føde. Dette er enda en av mange endringer, der blant annet selskaper som jobber med produkter for kvinner må endre produktinformasjon for å være pk. 

Jeg personlig syns det er kjipt at min identitet som kvinne skal vaskes ut fordi ytters få mennesker identifiserer seg som det. 

Skrevet
Hipparchia skrev (2 timer siden):

Nå har fødeklinikker rundt i landet blitt lagt ned, til stor sorg for kvinner i distriktende. Samtidig skal det komme et lovforslag for høring der ordet kvinne og mor blir nedgradert til fødende person. Hvor mye skal vi kvinner tåle? 

Fødeforelder, tenker du? 🤣 Det tulleste av det tulleste. Bare kvinner kan føde så lenge menn ikke har livmor og fødekanal.

Nå har denne kvasilikestillingen gått for langt.  Det må ALLTID være skille mellom biologisk kjønn og juridisk kjønn. Vil man omtales som en mann men er født i kvinnekropp - flott, omtal deg selv som en mann. Men når du føder er du en kvinne fordi det er bare kvinner som har det som trengs for å bære frem og føde et barn. Rent biologisk.

• Liker 2
Skrevet
Teatrica skrev (2 timer siden):

Nedgradert - virkelig??

Ja. Mor har alltid vært et ord som hovedsakelig forbindes med omsorg, varme og alltid med kvinne. Så lenge en mann ikke kan føde barn, så er det mor og hun er en kvinne. Når naturen kommer dit at menn kan bære frem og føde (la oss si med IVF) fordi de har fått livmor og fødekanal - ja, da kan du kalle det for noe annet. Det er mor og det er far. Det er en kvinne som bærer frem og føder og det er en mann som produserer spermier for å befrukte egget kvinnen produserer. 

La oss slutte å være så progressive og oppfinnsomme. Et sted går grensen.

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Ja. Mor har alltid vært et ord som hovedsakelig forbindes med omsorg, varme og alltid med kvinne. Så lenge en mann ikke kan føde barn, så er det mor og hun er en kvinne. Når naturen kommer dit at menn kan bære frem og føde (la oss si med IVF) fordi de har fått livmor og fødekanal - ja, da kan du kalle det for noe annet. Det er mor og det er far. Det er en kvinne som bærer frem og føder og det er en mann som produserer spermier for å befrukte egget kvinnen produserer. 

La oss slutte å være så progressive og oppfinnsomme. Et sted går grensen.

Men både mor og far, mann og kvinne - er person. Så person som føder KAN virkelig ikke være å nedgradere. Ærlig talt - så nærtagende er det ikke mulig å være...

• Liker 1
Gjest Hipparchia
Skrevet
Teatrica skrev (2 timer siden):

Men både mor og far, mann og kvinne - er person. Så person som føder KAN virkelig ikke være å nedgradere. Ærlig talt - så nærtagende er det ikke mulig å være...

Fødende forelder, ikke person. Uansett så er det å nedgradere en kvinne og mor å fjerne hennes tittel. Kvinner har i så mange år blitt behandlet som en annenrangsborger. Nå skal en av de få fordelene vi har i livet, noe som har vært vår ulempe, gjøres kjønnsnøytralt. Jeg er så lei at andre skal bestemme over min identitet som kvinne. Dette er en feministkamp om noe annet. 

Vil legge til at jeg er ikke imot å kalle transkvinner kvinner, men det må bli på kvinners premisser. Det skal ikke være slik at ord som kvinner skal endres til "menstuerende personer", "mennesker med livmor" eller "fødene forelder" fordi 1% av transmenn velger å føde og enda menstruerer eller at en ørliten del av transkvinner syns det er vanskelig å forholde seg til. Nok får være nok. 

Skrevet
Teatrica skrev (3 timer siden):

Poenget er at hvilken som helst person kan ikke føde et barn. Det må være en kvinne. Og forelder til det barnet blir man ikke før barnet er født. Fødende forelder blir for dumt. Man er en kvinne som føder. Så blir man mor og forelder til barnet. 
Hadde en mann kunnet gå gravid og føde ville jeg vært enig i en kjønnsnøytral ordlyd, eller bare kalle ham fødende mann. 
Om en mann som opprinnelig er kvinne føder et barn, ja da er han kvinne og en fødekvinne.  Menn kan faktisk ikke føde barn 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Teatrica skrev (19 timer siden):

Person er upersonlig og kan vise til hvilket som helst menneske uansett kjønn. Mor, mamma, far og pappa er derimot ikke upersonlige og viser til konkrete kjønn. Det er ikke en person som føder, det er en mor som føder - hun blir mor når hun er ferdig med fødselen. En far kan ikke føde.

Det samme gjelder forelder. Det er upersonlig - det er både mor og far. Kun mor føder.

Endret av Drizzt
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...